Dåligt självförtroende?
  1. Samma Mamma
    #1

    Dåligt självförtroende?

    Är det vanligt med mycket dåligt självförtroende hos bokstavsbarn? T e x att rådfråga kompisarna vad man ska ha på sig, hur rummet ska se ut m m?
    Hur har ni gjort med det?
  2. 1
    Dåligt självförtroende? Är det vanligt med mycket dåligt självförtroende hos bokstavsbarn? T e x att rådfråga kompisarna vad man ska ha på sig, hur rummet ska se ut m m?
    Hur har ni gjort med det?
  3. Medlem sedan
    Nov 2006
    #2
    Jag tror att det många ser och upplever, kan se ut som ett dåligt självförtroende. men det kan också till en viss del handla om att man inte uppfattar dessa saker/singnaler själv och därför behöver frågar, för att få bekräftat att man har uppfattat det någerlunda rätt.
    Många av dessa frågor kan nog upplevas som "dumma" eller självklara av mottagaren, men för oss kan det vara skillnaden på att smälta in, eller hamna utanför.
    Om man däremot ständigt får höra att detta borde man veta eller kunna , så är nog risken stor att självkänslan och självförtroendet får sig en ordentlig smäll.
  4. 2
    Jag tror att det många ser och upplever, kan se ut som ett dåligt självförtroende. men det kan också till en viss del handla om att man inte uppfattar dessa saker/singnaler själv och därför behöver frågar, för att få bekräftat att man har uppfattat det någerlunda rätt.
    Många av dessa frågor kan nog upplevas som "dumma" eller självklara av mottagaren, men för oss kan det vara skillnaden på att smälta in, eller hamna utanför.
    Om man däremot ständigt får höra att detta borde man veta eller kunna , så är nog risken stor att självkänslan och självförtroendet får sig en ordentlig smäll.
  5. mamicka
    #3
    Jag vet inte om det är vanligt, men jag upplever också att min pojke har dåligt självförtroende. Det är mycket "jag kan inte", "jag klarar inte av det" och "jag är dum". Ibland gaskar han dock upp sig och kan upprepa "jag är inte dum, jag är inte dum". Har ingen aning om var han får det ifrån, om han verkligen upplever det så eller om det är några "kompisar" som säger det till honom. Min pojke är 7 år och har autism.
  6. 3
    Jag vet inte om det är vanligt, men jag upplever också att min pojke har dåligt självförtroende. Det är mycket "jag kan inte", "jag klarar inte av det" och "jag är dum". Ibland gaskar han dock upp sig och kan upprepa "jag är inte dum, jag är inte dum". Har ingen aning om var han får det ifrån, om han verkligen upplever det så eller om det är några "kompisar" som säger det till honom. Min pojke är 7 år och har autism.

Liknande trådar

  1. dåligt självförtroende?
    By annapanna82 in forum _0804 Aprilbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-04-11, 08:23
  2. Dåligt självförtroende
    By SammaMamma in forum Bokstavsbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-08-19, 11:47
  3. Dåligt självförtroende
    By Första bästa? in forum Kärlek & relationer
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-06-13, 08:54
  4. Dåligt självförtroende??
    By ar72 in forum Autismspektrum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-09-28, 09:45
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar