Anmäla bidragsfusk?

Visa resultat för omröstning: Anmäla bidragsfusk?

Antal röster 575. Den här omröstningen är stängd
  • Ja, alltid.

    259 45.04%
  • Ja, om det var ett allvarligt fusk.

    214 37.22%
  • Nej.

    53 9.22%
  • Vet inte.

    49 8.52%
Månadens fråga
  1. Medlem sedan
    May 2007
    #1

    Anmäla bidragsfusk?

    Försäkringskassan och Skattemyndigheten får in allt fler anmälningar om fusk.
    Skulle du anmäla din granne för bidragsfusk om du visste om det?
  2. 1
    Anmäla bidragsfusk? Försäkringskassan och Skattemyndigheten får in allt fler anmälningar om fusk.
    Skulle du anmäla din granne för bidragsfusk om du visste om det?
  3. rödbetan
    #2
    Tycker att grannen själv får väl ha dåligt samvete. Lägger mig inte i sånt. Dessutom brukar det strafa sig i slutänden, sanningen kommer alltid fram och då blir han/hon återbetalningsskyldig.
  4. 2
    Tycker att grannen själv får väl ha dåligt samvete. Lägger mig inte i sånt. Dessutom brukar det strafa sig i slutänden, sanningen kommer alltid fram och då blir han/hon återbetalningsskyldig.
  5. Medlem sedan
    May 2007
    #3
    Jag tror att många anmäler sin granne därför att man blir avundsjuk.

    Varför ska grannen få tjäla pengar från mig som skattebetalare medans jag jobbar ihjäl mig och försöker hanka mig fram?!
  6. 3
    Jag tror att många anmäler sin granne därför att man blir avundsjuk.

    Varför ska grannen få tjäla pengar från mig som skattebetalare medans jag jobbar ihjäl mig och försöker hanka mig fram?!
  7. anonymt namn
    #4

    Våga anmäl dreggen!

    Självklart skall alla bidragsfuskare åka dit! Det har inte med avundsjuka att göra - jag är inte avundsjuk på en kriminell person- däremot ser jag absoult ingen anledning att låta någon stjäla pengar som skulle ha gått till skolan, förskolan, sjukvården, polisen, brandförsvaret etc... Dessa människor är kriminella och borde straffas ordentligt! Tyvärr har vi länge haft ett bidragssamhälle, som sagt att det är okey att gå på bidrag vilket har lett till att en del människor utnyttjat bidrag och i detta fall till och med stulit pengar. Det är så vidrigt. Tyvärr tror jag vi alltid kommer att ha sådana här dregg runt oss. Höj straffen och öka kontrollen. Mina skattepengar skall banne mig inte gå till dregg, nä det skall gå till sjukvård, skola, äldreomsorg, rättsväsendet.
    Så alla som vet att någon fuskar - anmäl dem! Känn er stolta över att ni vågat stå upp för vad som är rätt.
  8. 4
    Våga anmäl dreggen! Självklart skall alla bidragsfuskare åka dit! Det har inte med avundsjuka att göra - jag är inte avundsjuk på en kriminell person- däremot ser jag absoult ingen anledning att låta någon stjäla pengar som skulle ha gått till skolan, förskolan, sjukvården, polisen, brandförsvaret etc... Dessa människor är kriminella och borde straffas ordentligt! Tyvärr har vi länge haft ett bidragssamhälle, som sagt att det är okey att gå på bidrag vilket har lett till att en del människor utnyttjat bidrag och i detta fall till och med stulit pengar. Det är så vidrigt. Tyvärr tror jag vi alltid kommer att ha sådana här dregg runt oss. Höj straffen och öka kontrollen. Mina skattepengar skall banne mig inte gå till dregg, nä det skall gå till sjukvård, skola, äldreomsorg, rättsväsendet.
    Så alla som vet att någon fuskar - anmäl dem! Känn er stolta över att ni vågat stå upp för vad som är rätt.
  9. Anonym nu
    #5
    Tycker som du, dessutom skulle jag inte få reda på det då jag inte forskar i vad grannarna har för sig.Däremot har jag råkat ut för det själv, då en granne anmälde ett bidrag vi hade och detta ställde till det mycket. detta bidrag var helt okey, vilket också försäkringskassan bekräftade, men under tiden som de skulle utreda stoppades också andra rättigheter som var kopplade till detta vilket bl.a. ledde till att en funktionshindrad person drabbades hårt under en månad enbart för en "avundsjuk" garnnes skull.
  10. 5
    Tycker som du, dessutom skulle jag inte få reda på det då jag inte forskar i vad grannarna har för sig.Däremot har jag råkat ut för det själv, då en granne anmälde ett bidrag vi hade och detta ställde till det mycket. detta bidrag var helt okey, vilket också försäkringskassan bekräftade, men under tiden som de skulle utreda stoppades också andra rättigheter som var kopplade till detta vilket bl.a. ledde till att en funktionshindrad person drabbades hårt under en månad enbart för en "avundsjuk" garnnes skull.
  11. Medlem sedan
    Jul 2007
    #6

    Försäkringskassan?

    Hej!
    Fick ett brev för ett nån vecka sedan där det stod att jag var återbetalningsskyldig för 4 dagar i augusti i fjol när jag anmält att jag varit hemma för vård av barn men enligt försäkringskassan stämde detta inte. Enligt dom skulle jag ha jobbat och fått lön. Kände panik är föräldraledig(=dåligt m pengar!) och dessutom vet jag att jag aldrig brukar slarva med mina anmälningar.

    Efter ett antal olika telefon samtal visade det sig att det var alldeles fel. Jag hade varit hemma och fått löne avdrag! Alltså jag hade gjort allt rätt!

    Ett år senare dimper ett sånt här brev ner...man ska alltså ha koll riktigt långt tillbaka och då har dom dessutom helt felaktig uppgifter!

    Ja det är tur att man känner sig själv och har tid att kolla upp när man inte kan lita på försäkringskassan..
  12. 6
    Försäkringskassan? Hej!
    Fick ett brev för ett nån vecka sedan där det stod att jag var återbetalningsskyldig för 4 dagar i augusti i fjol när jag anmält att jag varit hemma för vård av barn men enligt försäkringskassan stämde detta inte. Enligt dom skulle jag ha jobbat och fått lön. Kände panik är föräldraledig(=dåligt m pengar!) och dessutom vet jag att jag aldrig brukar slarva med mina anmälningar.

    Efter ett antal olika telefon samtal visade det sig att det var alldeles fel. Jag hade varit hemma och fått löne avdrag! Alltså jag hade gjort allt rätt!

    Ett år senare dimper ett sånt här brev ner...man ska alltså ha koll riktigt långt tillbaka och då har dom dessutom helt felaktig uppgifter!

    Ja det är tur att man känner sig själv och har tid att kolla upp när man inte kan lita på försäkringskassan..
  13. Medlem sedan
    Dec 1998
    #7

    Nej, tror inte det

    Nej, jag tror inte jag skulle anmäla. Jag skulle försöka låta bli att tänka på det...och tänka att "ingen är perfekt" och säkert har jag gjort något som retar grannen...eller nåt..."Vända andra kinden till" och "inte kasta sten i glashus", typ. Vad vinner jag på att skvallra? Dålig relation till grannen kanske och det vill jag inte ha....
  14. 7
    Nej, tror inte det Nej, jag tror inte jag skulle anmäla. Jag skulle försöka låta bli att tänka på det...och tänka att "ingen är perfekt" och säkert har jag gjort något som retar grannen...eller nåt..."Vända andra kinden till" och "inte kasta sten i glashus", typ. Vad vinner jag på att skvallra? Dålig relation till grannen kanske och det vill jag inte ha....

Liknande trådar

  1. Bidragsfusk...
    By housewife in forum Ordet är fritt
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2008-01-07, 20:03
  2. Är det bidragsfusk
    By VardagsMamman in forum Ordet är fritt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-11-14, 14:12
  3. Anmäla bidragsfusk
    By Eventa Aff in forum Månadens fråga
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-08-20, 13:03
  4. Att anmäla eller inte anmäla?
    By Familjnu in forum Feminism & jämställdhet
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2006-12-27, 22:19
  5. Att anmäla eller inte anmäla?
    By Familjnu in forum _0703 Marsbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-11-28, 13:20
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar