Har alla börjat förskola nu?
_01 Höstbarn
  1. Medlem sedan
    Dec 2006
    #1

    Har alla börjat förskola nu?

    Här i Lund börjar de inte förrän den 27 augusti. Anton tycker att det börjar bli mycket långtråkigt nu. Eftersom att man här inte har rätt till fritidsplats förrän skolan har börjat så känns det väldigt skönt att jag har möjlighet att vara hemma. Vädret kunde dock ha varit bättre så att vi hade kunnat hitta på något. På torsdag blir det i alla fall Malmöfestivalen. Har aldrig varit på deras barnområde så det blir premiär.
    Nettan m Anton-01, Märta-04 & Lina-10
  2. 1
    Har alla börjat förskola nu? Här i Lund börjar de inte förrän den 27 augusti. Anton tycker att det börjar bli mycket långtråkigt nu. Eftersom att man här inte har rätt till fritidsplats förrän skolan har börjat så känns det väldigt skönt att jag har möjlighet att vara hemma. Vädret kunde dock ha varit bättre så att vi hade kunnat hitta på något. På torsdag blir det i alla fall Malmöfestivalen. Har aldrig varit på deras barnområde så det blir premiär.
  3. Medlem sedan
    May 2001
    #2

    Imorgon är den stora dagen

    Eller egentligen; imorgon är det bara en timme då de får träffa fröken (fröken som var med på inskolningen i våras har gått och blivit mammaledig, så det blir en helt ny) och vi får lite information, hoppas jag. Så på torsdag drar det alltså igång på riktigt, 8.15 - 13.20!

    Pappan och jag hade båda tagit ledigt och hade tänkt att det fick räcka med skolan den här veckan, och att han bara skulle besöka fritids nån timme om det gick bra. Men personalen föreslog själva att han skulle börja så smått redan förra veckan, när det var få barn där, så han har varit tre timmar på fritids varje dag sen i tisdags. Han slutade på dagis redan till midsommar så det var nog bra att han fick komma och prova på i lugn och ro, och lära känna lokalerna (fritids och förskoleklassen är på samma ställe).

    Lite avundsjuk för att jag missar Malmöfestivalen är jag nog, men vi har som sagt större grejer på gång här

    /Åsa med Robbie
    Robbie nov -01 och Alice nov -09

    @->->- To walk on water you must leave the boat
  4. 2
    Imorgon är den stora dagen Eller egentligen; imorgon är det bara en timme då de får träffa fröken (fröken som var med på inskolningen i våras har gått och blivit mammaledig, så det blir en helt ny) och vi får lite information, hoppas jag. Så på torsdag drar det alltså igång på riktigt, 8.15 - 13.20!

    Pappan och jag hade båda tagit ledigt och hade tänkt att det fick räcka med skolan den här veckan, och att han bara skulle besöka fritids nån timme om det gick bra. Men personalen föreslog själva att han skulle börja så smått redan förra veckan, när det var få barn där, så han har varit tre timmar på fritids varje dag sen i tisdags. Han slutade på dagis redan till midsommar så det var nog bra att han fick komma och prova på i lugn och ro, och lära känna lokalerna (fritids och förskoleklassen är på samma ställe).

    Lite avundsjuk för att jag missar Malmöfestivalen är jag nog, men vi har som sagt större grejer på gång här

    /Åsa med Robbie
  5. Medlem sedan
    Jun 2001
    #3
    Hej !
    Jo Rebecca började i Tisdags,
    Hon går mån-to 08,00-12,40
    Hon tycker det är jättekul.
    Hoppas att ni får det trevligt på festivalen!
  6. 3
    Hej !
    Jo Rebecca började i Tisdags,
    Hon går mån-to 08,00-12,40
    Hon tycker det är jättekul.
    Hoppas att ni får det trevligt på festivalen!
  7. Medlem sedan
    May 2001
    #4
    Imorgon börjar Pontus. Här har man rätt till fritids från 1:a augusti, så det blir inte så stort för honom, men lite nervös är han. Storebror Tobias säger att det man ska lära sig är: "Att sitta still, att räcka upp handen, att lyssna och att inte slåss" Pontus svar är sitta still kan jag inte, räcka upp handen lärde jag mig på samlingen och jag slåss bara med dig (Tobias) och Felix och så flinar han. Tror faktiskt att han kan sitta still också
    Hoppas ni får trevligt på festivalen och bra väder.
  8. 4
    Imorgon börjar Pontus. Här har man rätt till fritids från 1:a augusti, så det blir inte så stort för honom, men lite nervös är han. Storebror Tobias säger att det man ska lära sig är: "Att sitta still, att räcka upp handen, att lyssna och att inte slåss" Pontus svar är sitta still kan jag inte, räcka upp handen lärde jag mig på samlingen och jag slåss bara med dig (Tobias) och Felix och så flinar han. Tror faktiskt att han kan sitta still också
    Hoppas ni får trevligt på festivalen och bra väder.
  9. Medlem sedan
    Dec 2000
    #5
    Ja, skickade iväg Viktor med skolbussen för en timma sedan... det var blandade känslor. Kan inte fatta att han är såååå stor nu (Eller jag så gammal *fniss*)
    Han var själaglad och blängde lite surt på pappa när han åkte med i bussen *S* Men det blir bara första dagen, så han (läs vi) vet hur allt går till.
    När de kom fram till skolan hade Viktor sagt till pappa "Nu ska du åka till jobbet, jag vill leka med mina kompisar" *skrattar* De är för söta!

    8:10-12:20 är skoltiderna 7:25 går bussen till skolan och han är hemma 13.
    Sen ska vi få in tider så Elin kan gå på dagis också... pussel pussel!!
  10. 5
    Ja, skickade iväg Viktor med skolbussen för en timma sedan... det var blandade känslor. Kan inte fatta att han är såååå stor nu (Eller jag så gammal *fniss*)
    Han var själaglad och blängde lite surt på pappa när han åkte med i bussen *S* Men det blir bara första dagen, så han (läs vi) vet hur allt går till.
    När de kom fram till skolan hade Viktor sagt till pappa "Nu ska du åka till jobbet, jag vill leka med mina kompisar" *skrattar* De är för söta!

    8:10-12:20 är skoltiderna 7:25 går bussen till skolan och han är hemma 13.
    Sen ska vi få in tider så Elin kan gå på dagis också... pussel pussel!!
  11. Medlem sedan
    Oct 2001
    #6

    Ja, förra veckan!

    Hade inskolning hela veckan så i måndags började det på riktigt.
    Själarna andas samma hjärtslag när tungorna möts och försiktigt smeker varandra.


    Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,
    mod att förändra det jag kan,
    och förstånd att inse skillnaden.
  12. 6
    Ja, förra veckan! Hade inskolning hela veckan så i måndags började det på riktigt.
  13. Medlem sedan
    Nov 1999
    #7
    Sander går andra veckan nu. Jag tycker det är lite nervöst
    Första dagen hade han vägrat måla mumintroll, så en tant var bekymrad! Hmm..tyckte då inte jag var sån stor grej faktiskt..Fast jag höll en liten "föreläsning" för Sander sen. Att man målar även om man inte har lust..
    Igår var grannens son här och deklarerade att Sander nästan inte hade ätit nåt på maten faktiskt. Vilket storebror kom och berättade till mig nästan genast som pojken for hem. Sander såg lessen ut..Fast jag svarade- att han behöver inte äta om han inte är hungrig! Huvudsaken är att man är snäll och inte springer och skvallrar och snackar skit. Och jag är säker på att Sander uppför sig bättre än grannpojken. Alla mina barn höll med.

    Nävadå lejonhona?
  14. 7
    Sander går andra veckan nu. Jag tycker det är lite nervöst
    Första dagen hade han vägrat måla mumintroll, så en tant var bekymrad! Hmm..tyckte då inte jag var sån stor grej faktiskt..Fast jag höll en liten "föreläsning" för Sander sen. Att man målar även om man inte har lust..
    Igår var grannens son här och deklarerade att Sander nästan inte hade ätit nåt på maten faktiskt. Vilket storebror kom och berättade till mig nästan genast som pojken for hem. Sander såg lessen ut..Fast jag svarade- att han behöver inte äta om han inte är hungrig! Huvudsaken är att man är snäll och inte springer och skvallrar och snackar skit. Och jag är säker på att Sander uppför sig bättre än grannpojken. Alla mina barn höll med.

    Nävadå lejonhona?
  15. Medlem sedan
    Jan 2001
    #8

    Förskoleklassen börjar imorgon

    den 23/8. Filippa har gått på fridits (samma lokaler och personal som förskoleklassen) sedan förra veckan, den 13/8, då vi även började skola in Måns på dagis.

    Hon tycker verkligen det är jättekul på fritids och med alla nya kompisar, och jag tror hon kommer tycka det är ännu roligare med lite "skola"!
    *~* The road to hell is paid with good intentions *~*
  16. 8
    Förskoleklassen börjar imorgon den 23/8. Filippa har gått på fridits (samma lokaler och personal som förskoleklassen) sedan förra veckan, den 13/8, då vi även började skola in Måns på dagis.

    Hon tycker verkligen det är jättekul på fritids och med alla nya kompisar, och jag tror hon kommer tycka det är ännu roligare med lite "skola"!
  17. Medlem sedan
    Dec 2000
    #9
    Fniss.. lejonhona... Jo det känns igen!

    man vet ju hur skolmaten är, så man kan ju inte tvinga dem. Viktor ska äta redan 10:40...frukost?!?! Så jag kommer nog vänta med att äta tills han är hemma...
  18. 9
    Fniss.. lejonhona... Jo det känns igen!

    man vet ju hur skolmaten är, så man kan ju inte tvinga dem. Viktor ska äta redan 10:40...frukost?!?! Så jag kommer nog vänta med att äta tills han är hemma...
  19. Medlem sedan
    May 2001
    #10
    Haha! Tycker det var ett ganska bra sätt att tala om att man inte behöver veta allt Om det inte blir en grej och man inte aldrig äter, men då ska det ju inte vara grannpojken som säger det som ett skvaller. Men måla ett mumintroll. Varför var det så viktigt? Tobias ville inte heller måla i 6-års. Vet att de var sååå bekymrade över det. Inte jag. Han lossnade senare. Har väldig prestationsångest. Inte bara vad gäller målning, men sen tycker han inte det är speciellt kul heller. Alla måste inte gilla att måla och speciellt inte under press!!
  20. 10
    Haha! Tycker det var ett ganska bra sätt att tala om att man inte behöver veta allt Om det inte blir en grej och man inte aldrig äter, men då ska det ju inte vara grannpojken som säger det som ett skvaller. Men måla ett mumintroll. Varför var det så viktigt? Tobias ville inte heller måla i 6-års. Vet att de var sååå bekymrade över det. Inte jag. Han lossnade senare. Har väldig prestationsångest. Inte bara vad gäller målning, men sen tycker han inte det är speciellt kul heller. Alla måste inte gilla att måla och speciellt inte under press!!
  21. Medlem sedan
    May 2001
    #11
    10:30 har mina ungar ätit i sexårs. Tycker också det känns väldigt tidigt. För att inte säga att det är lååångt till kvällen om man går på fritids också. De får ju iofs mellis också.
  22. 11
    10:30 har mina ungar ätit i sexårs. Tycker också det känns väldigt tidigt. För att inte säga att det är lååångt till kvällen om man går på fritids också. De får ju iofs mellis också.
  23. Medlem sedan
    Nov 1999
    #12
    Samma tider här. I skolan äter de också den tiden och när de kommer hem är de ju vrålhungriga, speciellt när de slutar vid kl.14. Då är de hemma närmare 14.30 och har ju cyklat hem också. Slutar de 15 så skickar jag med ett mellanmål men inga stora portioner så de är ju hungriga iaf innan maten. Nu är jag hemma så vi äter ju redan 16.30 men när jag jobbade drog det iväg till 18 många dagar innan de fick mat. Stackare..
  24. 12
    Samma tider här. I skolan äter de också den tiden och när de kommer hem är de ju vrålhungriga, speciellt när de slutar vid kl.14. Då är de hemma närmare 14.30 och har ju cyklat hem också. Slutar de 15 så skickar jag med ett mellanmål men inga stora portioner så de är ju hungriga iaf innan maten. Nu är jag hemma så vi äter ju redan 16.30 men när jag jobbade drog det iväg till 18 många dagar innan de fick mat. Stackare..
  25. Medlem sedan
    Nov 1999
    #13
    Tänkte på skolbarnen nu..Sander kommer ju hem redan 12.30 så han hiner nu inte svälta.
  26. 13
    Tänkte på skolbarnen nu..Sander kommer ju hem redan 12.30 så han hiner nu inte svälta.
  27. Medlem sedan
    Apr 1999
    #14

    Måndag 27/8 även här!

    Lydia tycker att det ska bli skoj, men hon trivs fortfarande här hemma. Maken har semester denna vecka när jag börjat jobba, så barnen har sommarlov ändå tills det är dags för skola!
  28. 14
    Måndag 27/8 även här! Lydia tycker att det ska bli skoj, men hon trivs fortfarande här hemma. Maken har semester denna vecka när jag börjat jobba, så barnen har sommarlov ändå tills det är dags för skola!
  29. Medlem sedan
    Dec 2003
    #15
    I måndags började Emilia med upprop. Igår gick hon 2 timmar och idag var det full dag med mat och allt. Det går superbra ännu, förutom toa då, det vägrar hon gå på.
  30. 15
    I måndags började Emilia med upprop. Igår gick hon 2 timmar och idag var det full dag med mat och allt. Det går superbra ännu, förutom toa då, det vägrar hon gå på.
  31. Medlem sedan
    Nov 2002
    #16
    Nej, Neo börjar först på måndag, så han har varit hemma fram tills nu också. På ett sätt är jag glad över att han började såpass sent. Då har han fått lite tid att vara bara vanliga Neo också... efter sin brutna arm och sen hjärnhinneinflammation. Armen är ju fortfarande stel men nu börjar han kunna skriva och måla med den igen... så han är på god väg att bli återställd. Men det hade ju varit trist att behöva börja skolan och vara rejält handikappad i armen!
    Hade ju egentligen tänkt att vi skulle ha lite mystid ihop också... men det har inte blivit så himla mkt med det :0( Dels så hade småsystrarna höstblåsor förra veckan och fick därför vara hemma från dagis. Sen så är jag ju inte sååå rörlig nu som höggravid med foglossning... och så har dagis stängt för planering imorgon och på fredag. Så det blev bara idag som vi har fått ihop egentligen. Och då valde Neo att mest titta på film *s*.
    Men det får bli lite mystid ihop sen när bebin är ute istället... Den ska väl sova nån gång ibland hoppas jag!

    Imorgon tänkte vi iaf åka iväg och köpa till de sista sakerna som han ska ha inför skolstarten! :0) Själv är jag jättespänd och nyfiken på detta stora steg i hans liv. Han själv verkar inte vara riktigt lika berörd men han ser nog fram emot det litegrann iaf!
  32. 16
    Nej, Neo börjar först på måndag, så han har varit hemma fram tills nu också. På ett sätt är jag glad över att han började såpass sent. Då har han fått lite tid att vara bara vanliga Neo också... efter sin brutna arm och sen hjärnhinneinflammation. Armen är ju fortfarande stel men nu börjar han kunna skriva och måla med den igen... så han är på god väg att bli återställd. Men det hade ju varit trist att behöva börja skolan och vara rejält handikappad i armen!
    Hade ju egentligen tänkt att vi skulle ha lite mystid ihop också... men det har inte blivit så himla mkt med det :0( Dels så hade småsystrarna höstblåsor förra veckan och fick därför vara hemma från dagis. Sen så är jag ju inte sååå rörlig nu som höggravid med foglossning... och så har dagis stängt för planering imorgon och på fredag. Så det blev bara idag som vi har fått ihop egentligen. Och då valde Neo att mest titta på film *s*.
    Men det får bli lite mystid ihop sen när bebin är ute istället... Den ska väl sova nån gång ibland hoppas jag!

    Imorgon tänkte vi iaf åka iväg och köpa till de sista sakerna som han ska ha inför skolstarten! :0) Själv är jag jättespänd och nyfiken på detta stora steg i hans liv. Han själv verkar inte vara riktigt lika berörd men han ser nog fram emot det litegrann iaf!
  33. Medlem sedan
    Oct 2000
    #17
    Nellie började i måndags.....

    med inskolningen, så idag så är det första dagen dom går heldag, så jag ska cykla och hämta henne 13,45.... en låååång dag blir det!

    Nellie kommer att gå 8,15-13,45 måndag till torsdag och på fredag så går hon 8,15-12,30

    Hon tycker det är jättekul och har hunnit få massor med kompisar.
    Hon har en liten tjej i klassen som flyttade hit från Polen förra veckan så hon kan inte ett ord svenska så Nellie jobbar hårt med att försöka lära henne... *fniss*
    Dom är så gulliga.
  34. 17
    Nellie började i måndags.....

    med inskolningen, så idag så är det första dagen dom går heldag, så jag ska cykla och hämta henne 13,45.... en låååång dag blir det!

    Nellie kommer att gå 8,15-13,45 måndag till torsdag och på fredag så går hon 8,15-12,30

    Hon tycker det är jättekul och har hunnit få massor med kompisar.
    Hon har en liten tjej i klassen som flyttade hit från Polen förra veckan så hon kan inte ett ord svenska så Nellie jobbar hårt med att försöka lära henne... *fniss*
    Dom är så gulliga.
  35. Medlem sedan
    Dec 2006
    #18

    Roligt att höra

    om allas skolstarter och förväntningar. Anton LÄÄÄNGTAR!!!

    Känner att för mig har det gått väldigt fort på slutet inför skolstaretn. Så jag får allt ta och sätta mig och titta på papperna idag.

    Just nu känns allt lite rörigt eftersom jag börjar nytt jobb på deltid den 10/9. Mina arbetstider är inte klara ännu skall pendla med både tåg och cykel.
    Nettan m Anton-01, Märta-04 & Lina-10
  36. 18
    Roligt att höra om allas skolstarter och förväntningar. Anton LÄÄÄNGTAR!!!

    Känner att för mig har det gått väldigt fort på slutet inför skolstaretn. Så jag får allt ta och sätta mig och titta på papperna idag.

    Just nu känns allt lite rörigt eftersom jag börjar nytt jobb på deltid den 10/9. Mina arbetstider är inte klara ännu skall pendla med både tåg och cykel.
  37. Medlem sedan
    Dec 2006
    #19

    Dom är så roliga

    Vad roligt att hon faktiskt försöker lära henne svenska annars kunde det lika gärna vara så att det är lite märkligt och att de blir blyga.
    Nettan m Anton-01, Märta-04 & Lina-10
  38. 19
    Dom är så roliga Vad roligt att hon faktiskt försöker lära henne svenska annars kunde det lika gärna vara så att det är lite märkligt och att de blir blyga.
  39. Medlem sedan
    Dec 2006
    #20

    hoppas att allt gick bra

    på den stora dagen.

    Jo, vi hade det bra på Malmöfestivalen. Lyckades pricka in mellan regnskurarna, men fick inte biljetter till piratbåten. Vilket var en stor besvikelse. De fick istället lära sig hur en ubåtfungerar och klä ut sig i ett maskeradtält.

    Var bor ni någonstans? Har nog helt missat har ni en lite till på gång?
    Nettan m Anton-01, Märta-04 & Lina-10
  40. 20
    hoppas att allt gick bra på den stora dagen.

    Jo, vi hade det bra på Malmöfestivalen. Lyckades pricka in mellan regnskurarna, men fick inte biljetter till piratbåten. Vilket var en stor besvikelse. De fick istället lära sig hur en ubåtfungerar och klä ut sig i ett maskeradtält.

    Var bor ni någonstans? Har nog helt missat har ni en lite till på gång?
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Har alla börjat
    By Jost med Busfröna in forum _0804 Aprilbarn
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-08-27, 12:15
  2. Till alla som arbetar på förskola!!!
    By willevicke in forum Barn som yrke
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-06-24, 17:12
  3. Har alla börjat...
    By Matilda.. in forum _0707 Julibarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-12-20, 17:19
  4. Har alla börjat gå nu?
    By MammaMu79 in forum _0510 Oktoberbarn
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-11-01, 20:13
  5. Julia har börjat på förskola!
    By Mollis in forum _01 Sommarbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-09-07, 11:14
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar