Gå hem själv
_01 Höstbarn
  1. Medlem sedan
    Oct 2001
    #1

    Gå hem själv

    på tal om hemgående från 6-års.
    Idag sa J till grannpojken som går i 1:an att hon också vill gå hem själv, tillsammans med honom (för han gör ju det) Men nej, jag sa det att vi vill följa med och att skolan säger att vi ska göra det, nu under 6-årstiden. Tänker att om vi låter henne gå hem med honom en gång så vill hon alltid det sen.
    Grannmamman berättade att hon bara följt med barnen första veckorna till skolan och att dom sen klarat att gå hem själva. Men nej, så vill inte vi ha det, inte i år. För visst är det tidigt att gå hem själv när man går i 6-års?
    Själarna andas samma hjärtslag när tungorna möts och försiktigt smeker varandra.


    Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,
    mod att förändra det jag kan,
    och förstånd att inse skillnaden.
  2. 1
    Gå hem själv på tal om hemgående från 6-års.
    Idag sa J till grannpojken som går i 1:an att hon också vill gå hem själv, tillsammans med honom (för han gör ju det) Men nej, jag sa det att vi vill följa med och att skolan säger att vi ska göra det, nu under 6-årstiden. Tänker att om vi låter henne gå hem med honom en gång så vill hon alltid det sen.
    Grannmamman berättade att hon bara följt med barnen första veckorna till skolan och att dom sen klarat att gå hem själva. Men nej, så vill inte vi ha det, inte i år. För visst är det tidigt att gå hem själv när man går i 6-års?
  3. Medlem sedan
    Dec 2003
    #2
    Tycker det låter tidigt att gå hem själv i 6-års, och även för en 1:a. Har haft elever somgått hem själva från ettan, men då bor de bilfritt, eller så går de med äldre syskon. Emilia har så långt till skolan att vi får nog gå med länge, även om det är bilfritt. Tar ca 20 min att gå för mig att gå, så det skulle nog ta dubbelt så lång tid för henne, särskilt om hon gick själv eller med kompis + nu är det ju ljust, men sen är det mörkt och nä...inte min skrutta inte...
  4. 2
    Tycker det låter tidigt att gå hem själv i 6-års, och även för en 1:a. Har haft elever somgått hem själva från ettan, men då bor de bilfritt, eller så går de med äldre syskon. Emilia har så långt till skolan att vi får nog gå med länge, även om det är bilfritt. Tar ca 20 min att gå för mig att gå, så det skulle nog ta dubbelt så lång tid för henne, särskilt om hon gick själv eller med kompis + nu är det ju ljust, men sen är det mörkt och nä...inte min skrutta inte...
  5. Medlem sedan
    Nov 1999
    #3
    Beror väl mest på var/hur man bor. Skolväg och sånt. Här ligger skola/förskola inne i byn och det är eg bara skola samt ett bostadsområde. De som bor några kvarter bort kan ju gå då..men tex mina barn bor nästan 3km bort så inte på ettan heller har jag låtit dem gå själva. Inne i stan el på tätbefolkat område hade jag inte heller vågat låta dem gå själva.

    Det är besvärligt detdär. I en del familjer får ju barnen i princip gå själva så fort de kan gå, får mopeder och fyrhjulingar som 7åringar och så fortsätter det sen hela vägen. Vill man ha andra regler så känner man ju sig förstås sträng..
  6. 3
    Beror väl mest på var/hur man bor. Skolväg och sånt. Här ligger skola/förskola inne i byn och det är eg bara skola samt ett bostadsområde. De som bor några kvarter bort kan ju gå då..men tex mina barn bor nästan 3km bort så inte på ettan heller har jag låtit dem gå själva. Inne i stan el på tätbefolkat område hade jag inte heller vågat låta dem gå själva.

    Det är besvärligt detdär. I en del familjer får ju barnen i princip gå själva så fort de kan gå, får mopeder och fyrhjulingar som 7åringar och så fortsätter det sen hela vägen. Vill man ha andra regler så känner man ju sig förstås sträng..
  7. Medlem sedan
    Nov 1999
    #4
    Nova kommer att bli hämtad varje dag på fritids men däremot så kommer hon att gå till skolan med sin storasyster ( som börjar 4:an) 3 dgr i veckan och 2 dgr så går jag med. Om det kör ihop sig kan jag tänka mig att hon ngn gång kan bli hämtad av ngn av sina äldre syskon. Vi har ca 100 m grusväg och de behöver inte gå över ngn väg. En riktigt trygg och bra skolväg.
  8. 4
    Nova kommer att bli hämtad varje dag på fritids men däremot så kommer hon att gå till skolan med sin storasyster ( som börjar 4:an) 3 dgr i veckan och 2 dgr så går jag med. Om det kör ihop sig kan jag tänka mig att hon ngn gång kan bli hämtad av ngn av sina äldre syskon. Vi har ca 100 m grusväg och de behöver inte gå över ngn väg. En riktigt trygg och bra skolväg.
  9. Medlem sedan
    Oct 2001
    #5

    Nej, precis

    kände att grannmamman säkert tyckte att jag var lite "hönsig" men då får hon tycka det
    Vi passerar två parkeringar till skolan och det är ju så mysigt när vi går tillsammans hand i hand till skolan och småpratar! Lillasyster lämnar jag innan.
    Själarna andas samma hjärtslag när tungorna möts och försiktigt smeker varandra.


    Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,
    mod att förändra det jag kan,
    och förstånd att inse skillnaden.
  10. 5
    Nej, precis kände att grannmamman säkert tyckte att jag var lite "hönsig" men då får hon tycka det
    Vi passerar två parkeringar till skolan och det är ju så mysigt när vi går tillsammans hand i hand till skolan och småpratar! Lillasyster lämnar jag innan.
  11. Medlem sedan
    Oct 2001
    #6

    Ja, precis

    vi bor väldigt nära, men 2 parkeringar ska passeras (om man inte går en rejäl omväg) och det är liksom inget problem för mig att gå dit och hämta henne. Så stora är dom inte och man vet aldrig...
    Själarna andas samma hjärtslag när tungorna möts och försiktigt smeker varandra.


    Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,
    mod att förändra det jag kan,
    och förstånd att inse skillnaden.
  12. 6
    Ja, precis vi bor väldigt nära, men 2 parkeringar ska passeras (om man inte går en rejäl omväg) och det är liksom inget problem för mig att gå dit och hämta henne. Så stora är dom inte och man vet aldrig...
  13. Medlem sedan
    Oct 2001
    #7

    Ja, det är skillnad

    om man har storasyskon som man kan gå med.
    Julia är ju äldst, får se hur det blir med lillasyser sen.
    Själarna andas samma hjärtslag när tungorna möts och försiktigt smeker varandra.


    Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,
    mod att förändra det jag kan,
    och förstånd att inse skillnaden.
  14. 7
    Ja, det är skillnad om man har storasyskon som man kan gå med.
    Julia är ju äldst, får se hur det blir med lillasyser sen.
  15. Medlem sedan
    Nov 2002
    #8
    Nej, skulle inte låta en sexåring gå själv till eller från skolan. Kanske om det låg typ 50m från hemmet... men det räcker med att det är längre än så, för att jag ska vilja följa med. Men sen så vill jag ju även följa med för att få kontakt med de vuxna i skolan/fritids. Vill se de andra barnen, se fröknarna och ha en dialog!

    Kan heller inte låta bli att tänka på de barn som faktiskt blivit attakerade på väg till och från skolan...

    Jag tror inte att jag skulle låta mina barn gå ensamma till skolan förrän de går typ i trean eller något sånt. Fast eftersom att mina snart fyra barn kommer att börja skolan med två års mellanrum... så kommer stackars Neo få traska med mamma till skolan tills han börjar sjuan eller nåt *s*.
    Fast det klart... de kommer kanske ha olika tider och då kanske han lyckas komma undan att gå till skolan med mig när han blir äldre... om han har tur *S*.
  16. 8
    Nej, skulle inte låta en sexåring gå själv till eller från skolan. Kanske om det låg typ 50m från hemmet... men det räcker med att det är längre än så, för att jag ska vilja följa med. Men sen så vill jag ju även följa med för att få kontakt med de vuxna i skolan/fritids. Vill se de andra barnen, se fröknarna och ha en dialog!

    Kan heller inte låta bli att tänka på de barn som faktiskt blivit attakerade på väg till och från skolan...

    Jag tror inte att jag skulle låta mina barn gå ensamma till skolan förrän de går typ i trean eller något sånt. Fast eftersom att mina snart fyra barn kommer att börja skolan med två års mellanrum... så kommer stackars Neo få traska med mamma till skolan tills han börjar sjuan eller nåt *s*.
    Fast det klart... de kommer kanske ha olika tider och då kanske han lyckas komma undan att gå till skolan med mig när han blir äldre... om han har tur *S*.
  17. Medlem sedan
    Jun 2001
    #9
    Jag tycker att det är på tok för tidigt vid den åldern.
    Med undantag om man bor granne med skolan : )
  18. 9
    Jag tycker att det är på tok för tidigt vid den åldern.
    Med undantag om man bor granne med skolan : )
  19. Medlem sedan
    Oct 2001
    #10

    Precis

    jag vill gärna växla några ord med hennes kompisar, kolla så att kläder och annat är i ordning på hyllan, småprata med personalen och andra föräldrar. Så, nej, hon får vänja sig vid att mamma är med (eller pappa)
    Själarna andas samma hjärtslag när tungorna möts och försiktigt smeker varandra.


    Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,
    mod att förändra det jag kan,
    och förstånd att inse skillnaden.
  20. 10
    Precis jag vill gärna växla några ord med hennes kompisar, kolla så att kläder och annat är i ordning på hyllan, småprata med personalen och andra föräldrar. Så, nej, hon får vänja sig vid att mamma är med (eller pappa)
  21. Medlem sedan
    Oct 2001
    #11

    Ja, skönt

    att det är fler som delar min åsikt
    Själarna andas samma hjärtslag när tungorna möts och försiktigt smeker varandra.


    Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,
    mod att förändra det jag kan,
    och förstånd att inse skillnaden.
  22. 11
    Ja, skönt att det är fler som delar min åsikt
  23. Medlem sedan
    May 2001
    #12
    Beror på barn och avstånd. Tycker jag. Felix gick hem själv från sexårs i slutet av vårterminen. Jag var hemma med Pontus och Tobias då. Han är väldigt ordning och reda, vi har ingen väg att gå över och det tar bara några minuter från skolan. Personalen släppte honom en viss tid och jag hade utkik. Det fungerade väldigt bra och han behövde det förtroendet. De andra skulle jag aldrig göra samma sak med. Tobias visste nog knappt åt vilket håll han skulle gå och skulle ha hoppat ut i skogen efter någon fjäril, eller liknande. Pontus skulle inte våga. Om Tobias inte är med får han vänta tills vi kan hämta.
  24. 12
    Beror på barn och avstånd. Tycker jag. Felix gick hem själv från sexårs i slutet av vårterminen. Jag var hemma med Pontus och Tobias då. Han är väldigt ordning och reda, vi har ingen väg att gå över och det tar bara några minuter från skolan. Personalen släppte honom en viss tid och jag hade utkik. Det fungerade väldigt bra och han behövde det förtroendet. De andra skulle jag aldrig göra samma sak med. Tobias visste nog knappt åt vilket håll han skulle gå och skulle ha hoppat ut i skogen efter någon fjäril, eller liknande. Pontus skulle inte våga. Om Tobias inte är med får han vänta tills vi kan hämta.
  25. Medlem sedan
    Oct 2001
    #13

    Ja, precis

    Det beror förståss också på barnet OCH om syskon finns där och kan följa med. Men det kan ju hända saker på vägen hem, det finns 2 parkeringar som vi passerar osv, sen vet man ju inte heller vad det är för typer som passerar skolan *ryser*, nej, jag följer henne ett tag till. Sen, precis som du säger, är det bra att ge dom lite "frihet" då växer dom, men det här året får det bli så här. (Sen vill ju även personalen att vi hämtar och lämnar)
    Själarna andas samma hjärtslag när tungorna möts och försiktigt smeker varandra.


    Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,
    mod att förändra det jag kan,
    och förstånd att inse skillnaden.
  26. 13
    Ja, precis Det beror förståss också på barnet OCH om syskon finns där och kan följa med. Men det kan ju hända saker på vägen hem, det finns 2 parkeringar som vi passerar osv, sen vet man ju inte heller vad det är för typer som passerar skolan *ryser*, nej, jag följer henne ett tag till. Sen, precis som du säger, är det bra att ge dom lite "frihet" då växer dom, men det här året får det bli så här. (Sen vill ju även personalen att vi hämtar och lämnar)
  27. Medlem sedan
    May 2001
    #14
    Ja, fy. Har sånt i bakhuvudet hela tiden. Försöker ju så gott man kan att intala dem sunt förnuft om någon skulle börja prata med dem, men jag vet att det inte är säkert att de fattar vad de ska göra ändå. Gäller ju även när de är ute på gården härhemma. Skönt nu när de oftast är tillsammans alla tre och ännu fler, men lugn kan man ju aldrig vara. Jag skulle också följa henne om jag var du. Speciellt som de rekommenderar det från skolans håll.
  28. 14
    Ja, fy. Har sånt i bakhuvudet hela tiden. Försöker ju så gott man kan att intala dem sunt förnuft om någon skulle börja prata med dem, men jag vet att det inte är säkert att de fattar vad de ska göra ändå. Gäller ju även när de är ute på gården härhemma. Skönt nu när de oftast är tillsammans alla tre och ännu fler, men lugn kan man ju aldrig vara. Jag skulle också följa henne om jag var du. Speciellt som de rekommenderar det från skolans håll.
  29. Medlem sedan
    Jan 2001
    #15

    Lätt val:

    Filippa får INTE gå till och från skolan själv på flera år! Största anledningen till det är att hon måste passera en stor trafikerad väg (armégatan heter den, och är en av huvudvägarna från Solna och västerort ut på Essingeleden).

    Om vi hade haft jättenära och bilfritt så hade hon kanske fått börja gå själv åt nåt håll i slutet av ettan... kanske!

    En i hennes klass nu går själv både till och från skolan! Det tycker jag är på gränsen till oansvarigt av föräldrarna faktiskt. 6 år gammal! Förstår inte hur fröknarna kan tillåta det (och nej, flickan bor inte granne med skolan).
    *~* The road to hell is paid with good intentions *~*
  30. 15
    Lätt val: Filippa får INTE gå till och från skolan själv på flera år! Största anledningen till det är att hon måste passera en stor trafikerad väg (armégatan heter den, och är en av huvudvägarna från Solna och västerort ut på Essingeleden).

    Om vi hade haft jättenära och bilfritt så hade hon kanske fått börja gå själv åt nåt håll i slutet av ettan... kanske!

    En i hennes klass nu går själv både till och från skolan! Det tycker jag är på gränsen till oansvarigt av föräldrarna faktiskt. 6 år gammal! Förstår inte hur fröknarna kan tillåta det (och nej, flickan bor inte granne med skolan).
  31. Medlem sedan
    Dec 2000
    #16
    Här är det ju inte ens att fundera på att gå till eller ifrån skolan själv. han har 1 mil.
    Men han får gå till och från skolbussen själv Typ 10 meter utan för häcken.
    Här i vår lilla skogsby finns 5 åretrunt hus och typ 5 passerande bilar/dag. Så här är det ganska lugnt. Det finns bild på vårt område i mitt fotoalbum för den som är nyfiken.

    Viktor går även i en by-skola, de är 14 i klassen. Så hade vi bott i området runt skolan hade han nog fått gå. Inga bilvägar, bara gång och cykelväg och alla känner alla.... men nu gör vi inte det, så det är inte mycket att fundera på
    I stan eller i ett större område hade han inte fått gå själv! Så du gör helt rätt, fälj din instinkt så blir det bra!
  32. 16
    Här är det ju inte ens att fundera på att gå till eller ifrån skolan själv. han har 1 mil.
    Men han får gå till och från skolbussen själv Typ 10 meter utan för häcken.
    Här i vår lilla skogsby finns 5 åretrunt hus och typ 5 passerande bilar/dag. Så här är det ganska lugnt. Det finns bild på vårt område i mitt fotoalbum för den som är nyfiken.

    Viktor går även i en by-skola, de är 14 i klassen. Så hade vi bott i området runt skolan hade han nog fått gå. Inga bilvägar, bara gång och cykelväg och alla känner alla.... men nu gör vi inte det, så det är inte mycket att fundera på
    I stan eller i ett större område hade han inte fått gå själv! Så du gör helt rätt, fälj din instinkt så blir det bra!
  33. Medlem sedan
    May 2003
    #17
    Fanny får inte gå hem själv ännu. Men inom ett par månader räknar jag med att hon kommer att gå till skolan själv och sen kanske bli hämtad. Vi får se, det beror lite på vad hon själv vill.

    Ni som väldigt kategoriskt säger nej, får era barn inte vara ute och leka själva heller?
  34. 17
    Fanny får inte gå hem själv ännu. Men inom ett par månader räknar jag med att hon kommer att gå till skolan själv och sen kanske bli hämtad. Vi får se, det beror lite på vad hon själv vill.

    Ni som väldigt kategoriskt säger nej, får era barn inte vara ute och leka själva heller?
  35. Medlem sedan
    Oct 2001
    #18

    Ja, det är

    tråkigt när föräldrarna liksom släpper barnen för tidigt när det inte är lämpligt.
    Själarna andas samma hjärtslag när tungorna möts och försiktigt smeker varandra.


    Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,
    mod att förändra det jag kan,
    och förstånd att inse skillnaden.
  36. 18
    Ja, det är tråkigt när föräldrarna liksom släpper barnen för tidigt när det inte är lämpligt.
  37. Medlem sedan
    Oct 2001
    #19

    Ja :)

    ni verkar onekligen på på landet
    Själarna andas samma hjärtslag när tungorna möts och försiktigt smeker varandra.


    Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,
    mod att förändra det jag kan,
    och förstånd att inse skillnaden.
  38. 19
    Ja :) ni verkar onekligen på på landet
  39. Medlem sedan
    Oct 2001
    #20

    Svarar själv

    Jo, Julia får vara ute och leka själv (finns ingen bilväg åt lekhållet) och även Fanny som är 3 år får leka ute själv under uppsikt då och då.
    Men när vi går till skolan är det 2 parkeringar som ska passeras och sen har personalen sagt att dom vill att vi följer till och från skolan hela 6-årsperioden. Bor ni så till att det inte finns bilvägar att passera?
    Själarna andas samma hjärtslag när tungorna möts och försiktigt smeker varandra.


    Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,
    mod att förändra det jag kan,
    och förstånd att inse skillnaden.
  40. 20
    Svarar själv Jo, Julia får vara ute och leka själv (finns ingen bilväg åt lekhållet) och även Fanny som är 3 år får leka ute själv under uppsikt då och då.
    Men när vi går till skolan är det 2 parkeringar som ska passeras och sen har personalen sagt att dom vill att vi följer till och från skolan hela 6-årsperioden. Bor ni så till att det inte finns bilvägar att passera?
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Äta själv?
    By Jennali in forum _0907 Julibarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-03-29, 10:21
  2. Kan själv...
    By Alv@ in forum _0908 Augustibarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-03-11, 16:44
  3. Äta själv?
    By Lurpan in forum _0609 Septemberbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-07-14, 11:19
  4. slå sig själv
    By katwah in forum Bokstavsbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-10-10, 11:56
  5. hur man ser på sig själv
    By MonicaG in forum Vikt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-01-13, 17:45
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar