Hur stor är livmodern?
_0804 Aprilbarn
  1. Blåklockan
    #1

    Hur stor är livmodern?

    Här kommer den ena nybörjar frågan efter den andra (syftar på min egen "kan man äta lax)

    Nu undrar jag hur stor livmodern är om man inte är gravid.
    I en bok jag har står det "nu är livmodern stor som en clementin".
    Men hur stor är den från början då?
  2. 1
    Hur stor är livmodern? Här kommer den ena nybörjar frågan efter den andra (syftar på min egen "kan man äta lax)

    Nu undrar jag hur stor livmodern är om man inte är gravid.
    I en bok jag har står det "nu är livmodern stor som en clementin".
    Men hur stor är den från början då?
  3. Medlem sedan
    Jan 2000
    #2
    Jag har hört att en normalstor livmoder är som ett päron, av den minsta sorten. Kanske lika stor som en clementin..?.
  4. 2
    Jag har hört att en normalstor livmoder är som ett päron, av den minsta sorten. Kanske lika stor som en clementin..?.
  5. Hemlig
    #3
    Fyller på lite info om livmodern. Jo, den är stor som ett päron. Men inte så rund i formen. Den är mer inskjunken berättade min läkare på ivf-kliniken vid ett tillfälle. Om väggarna sedan nuddar varandra eller om den är bara typ insjunken vet jag inte.

    Fråga BM när du kommer dig, om hon vet vill säga *blink*.
  6. 3
    Fyller på lite info om livmodern. Jo, den är stor som ett päron. Men inte så rund i formen. Den är mer inskjunken berättade min läkare på ivf-kliniken vid ett tillfälle. Om väggarna sedan nuddar varandra eller om den är bara typ insjunken vet jag inte.

    Fråga BM när du kommer dig, om hon vet vill säga *blink*.
  7. Dreitill
    #4

    tror den

    är 6-10 cm..Fick för mej att den inte är rund..fast det vet jag ju inte
  8. 4
    tror den är 6-10 cm..Fick för mej att den inte är rund..fast det vet jag ju inte
  9. Anonym en stund
    #5
    Men vet ni när den börjar växa? Än behövs ju ingen extra plats eller?
  10. 5
    Men vet ni när den börjar växa? Än behövs ju ingen extra plats eller?
  11. Medlem sedan
    Jun 2003
    #6

    Direkt

    Livmodern börjar väl växa direkt. Även om det lilla fröet inte tar mycket plats ännu, så blir ju slemhinnan större och fosterhinnor och sådär börjar ju också utvecklas direkt.
    Men det är väl först efter v. 12-13 nångång som livmodern är så stor att den börjar nå upp över blygdbenet och man kan börja kanten av den utanpå magen.
  12. 6
    Direkt Livmodern börjar väl växa direkt. Även om det lilla fröet inte tar mycket plats ännu, så blir ju slemhinnan större och fosterhinnor och sådär börjar ju också utvecklas direkt.
    Men det är väl först efter v. 12-13 nångång som livmodern är så stor att den börjar nå upp över blygdbenet och man kan börja kanten av den utanpå magen.
  13. Medlem sedan
    Sep 2003
    #7
    Om vi nu ska prata frukt så fick jag lära mig att livmodern är som ett plommon innan graviditeten. Sen växer den och går igenom stadier clementin, apelsin, grapefrukt, canteloupe, vattenmelon, badboll... fast det sista kanske inte var en frukt?
  14. 7
    Om vi nu ska prata frukt så fick jag lära mig att livmodern är som ett plommon innan graviditeten. Sen växer den och går igenom stadier clementin, apelsin, grapefrukt, canteloupe, vattenmelon, badboll... fast det sista kanske inte var en frukt?

Liknande trådar

  1. Var är livmodern
    By ciska in forum _1006 Junibarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-12-28, 14:30
  2. Hur stor är livmodern i v.18
    By Nemoo in forum _0903 Marsbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-10-12, 15:06
  3. Ont i livmodern/sd
    By Asynja in forum _0804 Aprilbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-02-25, 19:20
  4. Hur stor är livmodern i v12?!
    By 4klöver in forum _0706 Junibarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-11-13, 14:07
  5. Vill ge er alla en stor, stor kram
    By anhna in forum Svårt att bli gravid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-10-18, 07:30
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar