Smaksensationer...
_0705 Majbarn
  1. Medlem sedan
    Sep 2006
    #1

    Smaksensationer...

    Var ju som sagt på föräldragrupp på BVC igår och då hörde jag sköterskan säga att smakportioner numer ska kallas smaksensationer och skall introduceras vid 6-månader. Då ska barnet bara "slicka" på skeden i början och ana en smaksensation.
    Jag tyckte bara att det lät roligt och ville dela med mig
  2. 1
    Smaksensationer... Var ju som sagt på föräldragrupp på BVC igår och då hörde jag sköterskan säga att smakportioner numer ska kallas smaksensationer och skall introduceras vid 6-månader. Då ska barnet bara "slicka" på skeden i början och ana en smaksensation.
    Jag tyckte bara att det lät roligt och ville dela med mig
  3. Medlem sedan
    May 2007
    #2
    haha ja, man får väl se när den dagen kommer...

    Då är de ju snart dags att börja laga några portioner barnmat att frysa in

    Någon mer som tänker laga maten själv?
  4. 2
    haha ja, man får väl se när den dagen kommer...

    Då är de ju snart dags att börja laga några portioner barnmat att frysa in

    Någon mer som tänker laga maten själv?
  5. Medlem sedan
    Dec 2006
    #3
    Jag tänker laga det mesta själv, men barnmatsburkarna är ju smidiga när man ska åka iväg och så!
  6. 3
    Jag tänker laga det mesta själv, men barnmatsburkarna är ju smidiga när man ska åka iväg och så!
  7. Medlem sedan
    May 2007
    #4
    Ja, de e sant. De är väl bara jag som fått för mig att all färdigmat innehåller konserveringsmedel och socker :S Men idag är ju sockerdebatten så het så de måste ju finnas sockerfri barnmat tycker man!
  8. 4
    Ja, de e sant. De är väl bara jag som fått för mig att all färdigmat innehåller konserveringsmedel och socker :S Men idag är ju sockerdebatten så het så de måste ju finnas sockerfri barnmat tycker man!
  9. Medlem sedan
    Nov 2006
    #5
    Ha ha ha! Hur mycket sensation blir det av osaltad potatis :-)
  10. 5
    Ha ha ha! Hur mycket sensation blir det av osaltad potatis :-)
  11. Medlem sedan
    Aug 2000
    #6

    Det lät lite mysigt faktiskt! Något att se fram emot den dagen det är dags.
  12. 6

    Det lät lite mysigt faktiskt! Något att se fram emot den dagen det är dags.
  13. Medlem sedan
    Mar 2003
    #7
    Jag tänker göra så denna gång. tycker inte det verkar finns så stort utbud på burk med bara en grösak i taget.

    I aprilgruppen har flera mammor börjat med smakisar när bebisarna fyllt fyra månader.
    jag kommer nog oxå börja så smått bara för att ta det riktigt lugnt.
    Vill känna mig säker på att Leo kan äta ett helt mål mat om jag börjar jobba lite i December. Det tog ett tag med hans storasyrra. (Kommer dock fortsätta amma honom så länge vi båda vill!)

    Aprilmammorna har tipsat om en massa bra moser o purréer som tex
    potatis
    kålrot
    blomkål
    kålrabbi
    morot
    majs
    ärtor
    sötpotatis
    broccoli
    majrova
    avocado

    så har dom varvat med några dagars grötsmakis (färdigköpt pga vitaminberikningen) och några dagars grönsaks-smakis. När bebbarna vant sig vid grönsaker kan man ge dom mosad frukt till efterrätt. Det söta är ju enklare att lära sig äta som vi alla vet....

    Men många mammor väljer oxå att vänta med matintroduktionen tills dom fyll 6 månader.

    Det finns dom som påstår att det uppstår ett"matfönster" när dom är ca 4 månader och som inte kommer tillbaks förrän dom är 8-9 månader, och därför kan det va en fördel att börja redan när dom är 4 månader. ( men det har jag hämtat från aprilsnacket o inte läst nån annan stans. kanske nån av all klokisar härinne vet??)
  14. 7
    Jag tänker göra så denna gång. tycker inte det verkar finns så stort utbud på burk med bara en grösak i taget.

    I aprilgruppen har flera mammor börjat med smakisar när bebisarna fyllt fyra månader.
    jag kommer nog oxå börja så smått bara för att ta det riktigt lugnt.
    Vill känna mig säker på att Leo kan äta ett helt mål mat om jag börjar jobba lite i December. Det tog ett tag med hans storasyrra. (Kommer dock fortsätta amma honom så länge vi båda vill!)

    Aprilmammorna har tipsat om en massa bra moser o purréer som tex
    potatis
    kålrot
    blomkål
    kålrabbi
    morot
    majs
    ärtor
    sötpotatis
    broccoli
    majrova
    avocado

    så har dom varvat med några dagars grötsmakis (färdigköpt pga vitaminberikningen) och några dagars grönsaks-smakis. När bebbarna vant sig vid grönsaker kan man ge dom mosad frukt till efterrätt. Det söta är ju enklare att lära sig äta som vi alla vet....

    Men många mammor väljer oxå att vänta med matintroduktionen tills dom fyll 6 månader.

    Det finns dom som påstår att det uppstår ett"matfönster" när dom är ca 4 månader och som inte kommer tillbaks förrän dom är 8-9 månader, och därför kan det va en fördel att börja redan när dom är 4 månader. ( men det har jag hämtat från aprilsnacket o inte läst nån annan stans. kanske nån av all klokisar härinne vet??)
  15. Medlem sedan
    Sep 2006
    #8
    Precis det jag tänkte. Och av bara en slick dessutom haha!!! Nåde potatisen om den trillar in i munnen, endast en slicksensation går bra...
  16. 8
    Precis det jag tänkte. Och av bara en slick dessutom haha!!! Nåde potatisen om den trillar in i munnen, endast en slicksensation går bra...
  17. Medlem sedan
    Jan 2007
    #9
    Har nog också tänkt börja vid 4 månader. ar gjort det med mina 3 andra barn & det har funkat jättebra. Kanske (minns inte riktigt) att min pojk inte var lika intresserad & då väntade jag några veckor tills ahn var intresserad. Det är väl så att verkar de intresserad är det bara at "köra" & är de inte alls det så kan man kanske vänta ett tag & inte "truga" liksom..Då kan det kanske bli en negativ grej.

    Ska bli skojigt att få en massa bra tips härinne när det blir dags för mat. Jag ska börja jobba halvtid i januari så då hoppas jag att vi fått kläm på "riktig" mat

    Kram
  18. 9
    Har nog också tänkt börja vid 4 månader. ar gjort det med mina 3 andra barn & det har funkat jättebra. Kanske (minns inte riktigt) att min pojk inte var lika intresserad & då väntade jag några veckor tills ahn var intresserad. Det är väl så att verkar de intresserad är det bara at "köra" & är de inte alls det så kan man kanske vänta ett tag & inte "truga" liksom..Då kan det kanske bli en negativ grej.

    Ska bli skojigt att få en massa bra tips härinne när det blir dags för mat. Jag ska börja jobba halvtid i januari så då hoppas jag att vi fått kläm på "riktig" mat

    Kram

Liknande trådar

  1. Smaksensationer
    By Marie W in forum _1110 Oktoberbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-02-20, 15:18
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar