När hundar får vara hundar
Hem & fritid
  1. Medlem sedan
    Feb 2005
    #1

    När hundar får vara hundar

    Gjorde i dagarna ett besök hos en wachteluppfödare och gick strålande glad därifrån.
    Inte bara var hans hundar vackra och välskötta, de fick göra det de är födda till!
    De jagar och de jobbar! Han är den man ringer när vildsvinen rymt, typ så de har mycket att göra här i trakten.

    Han säljer enbart valpar till den som jagar. Han skriver kontrakt på att den som köper valp ska göra jaktprov mm annars får han köpa tillbaka hunden.
    Det diskade ju mig direkt, men det är jag glad för.

    Tänk så härligt att han bevarar rasen som den är tänkt!

    Tänk om alla uppfödare tänkte med hjärnan och hjärtat istf med plånboken.
    Nu säger jag inte att alla uppfödare gör det, men tyvärr för många.
    Och det är då en rottis plötsligt är en toppenfamiljehund och en border collie inte behöver jobba och vallhund inte behöver får.

    Lite inspirerad av milous rottisinlägg och glad över att ha träffat dessa härliga wachtelhundar och till våren får Franklin gå eftersökskurs hos nämnda uppfödare.
    Det ska bli roligt!
  2. 1
    När hundar får vara hundar Gjorde i dagarna ett besök hos en wachteluppfödare och gick strålande glad därifrån.
    Inte bara var hans hundar vackra och välskötta, de fick göra det de är födda till!
    De jagar och de jobbar! Han är den man ringer när vildsvinen rymt, typ så de har mycket att göra här i trakten.

    Han säljer enbart valpar till den som jagar. Han skriver kontrakt på att den som köper valp ska göra jaktprov mm annars får han köpa tillbaka hunden.
    Det diskade ju mig direkt, men det är jag glad för.

    Tänk så härligt att han bevarar rasen som den är tänkt!

    Tänk om alla uppfödare tänkte med hjärnan och hjärtat istf med plånboken.
    Nu säger jag inte att alla uppfödare gör det, men tyvärr för många.
    Och det är då en rottis plötsligt är en toppenfamiljehund och en border collie inte behöver jobba och vallhund inte behöver får.

    Lite inspirerad av milous rottisinlägg och glad över att ha träffat dessa härliga wachtelhundar och till våren får Franklin gå eftersökskurs hos nämnda uppfödare.
    Det ska bli roligt!
  3. Medlem sedan
    Aug 2005
    #2
    Men jag tror nog att Orcids hund är en fungerande familjehund !! Tycker att dt är lite fel tillfälle att kritisera rasen som sådan när nån berättar varför hon tycker om sin hund....
  4. 2
    Men jag tror nog att Orcids hund är en fungerande familjehund !! Tycker att dt är lite fel tillfälle att kritisera rasen som sådan när nån berättar varför hon tycker om sin hund....
  5. Medlem sedan
    Feb 2005
    #3

    Eh va?

    Har jag ens nämnt hennes rottis?
    Jag vet inte ens vad hon gör/inte gör med den.
    Jag skrev ett inlägg om en wachteluppfödare och min reflektion att *flera* raser har urholkats. Om du eller Orchid tog åt er, jag då ligger det väl nåt i det jag säger.
    Jag har inte sett nån BC-ägare som protesterar...
  6. 3
    Eh va? Har jag ens nämnt hennes rottis?
    Jag vet inte ens vad hon gör/inte gör med den.
    Jag skrev ett inlägg om en wachteluppfödare och min reflektion att *flera* raser har urholkats. Om du eller Orchid tog åt er, jag då ligger det väl nåt i det jag säger.
    Jag har inte sett nån BC-ägare som protesterar...

Liknande trådar

  1. UL och hundar!
    By Jessan73 in forum _1010 Oktoberbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-09-28, 21:19
  2. Har hundar rätt att vara lösa?
    By sprengja in forum Hem & fritid
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2010-02-20, 19:54
  3. Hundar...
    By Busluren in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-01-28, 08:48
  4. 2 hundar
    By roy66 in forum Hem & fritid
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-11-20, 18:16
  5. Kan hundar vara efterblivna?
    By JmedNochM in forum Hem & fritid
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2005-12-08, 13:31
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar