Orolig mamma till 4 1/2 åring
Småbarn
  1. Medlem sedan
    Aug 2007
    #1

    Orolig mamma till 4 1/2 åring

    Min 4 1/2 åriga pojke har just börjat förskolan. Han har gått 10 dagar. Första 2 dagarna var jag med hela tiden och dag 3 och 4 var jag med på gården tills det var dags för gruppen att gå in. På 5:e dagen var han lessen en hel timme efter att jag hade gått o på 6:e bara en minut berättar fröknarna. Därefter har det gått bra att lämna honom, bara jag är med på gården tio minuter och puttar fart på hans gunga först. Men jag är ändå såå orolig! Han är en väldigt lugn o försiktigt pojke som leker jättebra med andra barn som han känner, men har svårt för att hävda sig i stora grupper. Och han säger att han egentligen inte vill att jag ska lämna honom ensam på gården. Jag e så rädd att han inte ska komma in i gruppen!!
  2. 1
    Orolig mamma till 4 1/2 åring Min 4 1/2 åriga pojke har just börjat förskolan. Han har gått 10 dagar. Första 2 dagarna var jag med hela tiden och dag 3 och 4 var jag med på gården tills det var dags för gruppen att gå in. På 5:e dagen var han lessen en hel timme efter att jag hade gått o på 6:e bara en minut berättar fröknarna. Därefter har det gått bra att lämna honom, bara jag är med på gården tio minuter och puttar fart på hans gunga först. Men jag är ändå såå orolig! Han är en väldigt lugn o försiktigt pojke som leker jättebra med andra barn som han känner, men har svårt för att hävda sig i stora grupper. Och han säger att han egentligen inte vill att jag ska lämna honom ensam på gården. Jag e så rädd att han inte ska komma in i gruppen!!
  3. Medlem sedan
    Aug 2006
    #2
    Min son började dagis när han var tre och det var svårt för honom i början men tack vare att personalen hjälpte honom in i gruppen har det gått jättebra. Han var inte van vid så stora grupper av barn och hängde mest med personalen i början innan han vant sig.

    Du skriver att din pojke inte vill att du ska lämna honom ensam på gården. Är inte personalen i närheten? Jag lämnar alltid min son direkt till någon i personalen för då vet jag att de hjälper honom att komma igång (typ 'kom, så ska vi se vad x och y håller på med här borta' eller 'vill du hjälpa mig att hämta frukt i köket'). När jag hämtar på eftermiddagen får jag alltid en rapport om hur dagen varit (vad de gjort och om det varit något speciellt och jag brukar dessutom fråga hur min pojke ätit).

    Det är ju en stor omställning, både för barn och föräldrar, att börja på dagis och om du inte känner att personalen lotsar din son in i gruppen tycker jag att du ska prata med dem och be dem att hjälpa honom mer aktivt.
  4. 2
    Min son började dagis när han var tre och det var svårt för honom i början men tack vare att personalen hjälpte honom in i gruppen har det gått jättebra. Han var inte van vid så stora grupper av barn och hängde mest med personalen i början innan han vant sig.

    Du skriver att din pojke inte vill att du ska lämna honom ensam på gården. Är inte personalen i närheten? Jag lämnar alltid min son direkt till någon i personalen för då vet jag att de hjälper honom att komma igång (typ 'kom, så ska vi se vad x och y håller på med här borta' eller 'vill du hjälpa mig att hämta frukt i köket'). När jag hämtar på eftermiddagen får jag alltid en rapport om hur dagen varit (vad de gjort och om det varit något speciellt och jag brukar dessutom fråga hur min pojke ätit).

    Det är ju en stor omställning, både för barn och föräldrar, att börja på dagis och om du inte känner att personalen lotsar din son in i gruppen tycker jag att du ska prata med dem och be dem att hjälpa honom mer aktivt.
  5. Medlem sedan
    Aug 2007
    #3

    Ensam?

    Tack för ditt svar!
    Han har gått en vecka till nu o lämnandet börjar gå bra. Han är fortfarande tveksam när jag ska gå men iaf inte ledsen längre. Personalen är ute på gården o väldigt noga med att hälsa på honom o så. Det som oroar mig nu är att han inte verkar ta kontakt o skaffa några kompisar. Han tycker mycket om samlingarna o all lek som är styrd av peronalen, men när det är fri lek önskar man ju att han ska ta för sig lite mer o vara med i "gänget". Men än så länge leker han mest bredvid dem andra o inte med dem... Tänk om han inte kommer in i gruppen?!
  6. 3
    Ensam? Tack för ditt svar!
    Han har gått en vecka till nu o lämnandet börjar gå bra. Han är fortfarande tveksam när jag ska gå men iaf inte ledsen längre. Personalen är ute på gården o väldigt noga med att hälsa på honom o så. Det som oroar mig nu är att han inte verkar ta kontakt o skaffa några kompisar. Han tycker mycket om samlingarna o all lek som är styrd av peronalen, men när det är fri lek önskar man ju att han ska ta för sig lite mer o vara med i "gänget". Men än så länge leker han mest bredvid dem andra o inte med dem... Tänk om han inte kommer in i gruppen?!
  7. Medlem sedan
    Aug 2006
    #4
    Roligt att höra att din son är gladare! Det är bra att han gillar samlingarna och att han hänger på när de vuxna drar igång lekarna. Han kommer säkert snart att växa in i barngruppen också när han vant sig vid miljön. Det tar ett tag att lära sig 'leksignalerna' - om din son har varit hemma och umgåtts i mindre grupper av barn är ju förskolan en väldigt annorlunda miljö. Här hoppas jag att personalen hjälper din son och lotsar honom in i gruppen på olika sätt.

    Även om jag kunde känna en viss oro i början, ungefär som du beskriver, tror jag ändå att försiktigheten är något positivt. Din son kollar in miljön, människorna och de olika former av interaktion som pågår, och när han känner sig redo kommer han att delta i leken. Ännu så länge är ju allt så nytt - en massa människor han inte riktigt känner, lokalerna, alla saker, etc.
  8. 4
    Roligt att höra att din son är gladare! Det är bra att han gillar samlingarna och att han hänger på när de vuxna drar igång lekarna. Han kommer säkert snart att växa in i barngruppen också när han vant sig vid miljön. Det tar ett tag att lära sig 'leksignalerna' - om din son har varit hemma och umgåtts i mindre grupper av barn är ju förskolan en väldigt annorlunda miljö. Här hoppas jag att personalen hjälper din son och lotsar honom in i gruppen på olika sätt.

    Även om jag kunde känna en viss oro i början, ungefär som du beskriver, tror jag ändå att försiktigheten är något positivt. Din son kollar in miljön, människorna och de olika former av interaktion som pågår, och när han känner sig redo kommer han att delta i leken. Ännu så länge är ju allt så nytt - en massa människor han inte riktigt känner, lokalerna, alla saker, etc.
  9. Medlem sedan
    May 2007
    #5
    Hej
    Jag arbetar på en förskola som förskollärare.
    Jag tycker att det är viktigt att du berättar din oro för inskolningspersonalen så de är medvetna om hur du känner.
    För våran uppgift är inte bara att göra ditt barn tryggt utan även er föräldrar.
    Ni lämnar ju faktiskt över det käraste ni har till oss.
    Vi anpassar ju inskolningen efter varje barn och föräldrars behov. Men även så det passar verksamheten.
    Så om du undrar över något som personalen gör, fråga hur de tänker?

    Det är roligt att det går bättre för din son.
    Och det tar olika lång tid för olika barn att bli trygga.
    Tänk allt som är nytt. Tänk hur känner du dig i en grupp med nya människor. Kanske har du lättar att komma igång och prata och lära känna människor. Men du har också tränat på det ett tag. En liten tanke att ha med sig.
    Hoppas att ni får det bra på eran förskola.
  10. 5
    Hej
    Jag arbetar på en förskola som förskollärare.
    Jag tycker att det är viktigt att du berättar din oro för inskolningspersonalen så de är medvetna om hur du känner.
    För våran uppgift är inte bara att göra ditt barn tryggt utan även er föräldrar.
    Ni lämnar ju faktiskt över det käraste ni har till oss.
    Vi anpassar ju inskolningen efter varje barn och föräldrars behov. Men även så det passar verksamheten.
    Så om du undrar över något som personalen gör, fråga hur de tänker?

    Det är roligt att det går bättre för din son.
    Och det tar olika lång tid för olika barn att bli trygga.
    Tänk allt som är nytt. Tänk hur känner du dig i en grupp med nya människor. Kanske har du lättar att komma igång och prata och lära känna människor. Men du har också tränat på det ett tag. En liten tanke att ha med sig.
    Hoppas att ni får det bra på eran förskola.
  11. Medlem sedan
    Aug 2007
    #6
    Hej! Tack för ditt svar! Känns alltid skönt att få råd av nån som har mer erfarenhet av inskolning an mig själv.
    Jag försöker peppa honom till att ta kontakt med andra barn. Det finns ett par pojkar som han varit lite tillsammans med o som visat att dem kan tänka sig att leka med honom. Så imorse när vi sagt hejdå så sprang han bort o tittade vad dem gjorde. Jag tror oxå att det kan ta lite tid men att det kommer att gå bra såsmåningom. Han har aldrig haft problem med att leka med andra barn annars. Det är nog mest det att som mamma så vill man att allt ska flyta jättebra med en gång och att han ska stortrivas!
  12. 6
    Hej! Tack för ditt svar! Känns alltid skönt att få råd av nån som har mer erfarenhet av inskolning an mig själv.
    Jag försöker peppa honom till att ta kontakt med andra barn. Det finns ett par pojkar som han varit lite tillsammans med o som visat att dem kan tänka sig att leka med honom. Så imorse när vi sagt hejdå så sprang han bort o tittade vad dem gjorde. Jag tror oxå att det kan ta lite tid men att det kommer att gå bra såsmåningom. Han har aldrig haft problem med att leka med andra barn annars. Det är nog mest det att som mamma så vill man att allt ska flyta jättebra med en gång och att han ska stortrivas!

Liknande trådar

  1. Tv-inslag om mamma till 8-åring med DS
    By Tina Enström in forum Downs Syndrom
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-04-04, 20:41
  2. Mamma till en 3-åring
    By Tiger_Lux in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-08-05, 12:44
  3. Desperat mamma till 6 åring
    By Vinecooler in forum Hem & fritid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-06-27, 22:13
  4. Anropar: "Mamma till 5-åring"
    By Mamma till annan 5-åring in forum _00/01 Vinterbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-04-10, 07:58
  5. Nu är jag mamma till en 2-åring!
    By BusigaLisa in forum _0602 Februaribarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-11-30, 18:00
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar