Vilka laktos-tabletter?
Astma & allergi - barn
  1. Medlem sedan
    Jul 2002
    #1

    Vilka laktos-tabletter?

    En fråga till er vuxna med laktosintolerans: Vilka tabletter tycker ni fungerar bäst -- Lactrase, Lactasin eller Kerutabs? Jag har bara testat Lactrase hitills, men tycker dom hjälper mindre och mindre (det är nog jag som blir mer och mer laktos-känslig). Jag tar bara 2 st/gång. Hjälper det egentigen om man tar fler??
  2. 1
    Vilka laktos-tabletter? En fråga till er vuxna med laktosintolerans: Vilka tabletter tycker ni fungerar bäst -- Lactrase, Lactasin eller Kerutabs? Jag har bara testat Lactrase hitills, men tycker dom hjälper mindre och mindre (det är nog jag som blir mer och mer laktos-känslig). Jag tar bara 2 st/gång. Hjälper det egentigen om man tar fler??
  3. Medlem sedan
    Sep 2003
    #2
    hur ofta tar du då? jag tror (vet inte har inget bevis för min teori)att man inte ska utnyttja möjligheten för ofta utan istället hålla sig till vad man tål och bara ta tabletter nån enstaka gång.

    själv tar jag tabletter bara nån gång per år
  4. 2
    hur ofta tar du då? jag tror (vet inte har inget bevis för min teori)att man inte ska utnyttja möjligheten för ofta utan istället hålla sig till vad man tål och bara ta tabletter nån enstaka gång.

    själv tar jag tabletter bara nån gång per år
  5. Medlem sedan
    Feb 1999
    #3

    Apoteket

    sa till mig att en Lactrasekapsel spjälkade dubbelt så mycket laktos som en Lactasin, så jag har valt Lactrase. Jag är ännu ganska ny på det här med laktosintolerans, men har lärt mig att det krävs att man testar sig fram. Själv tycker jag att de borde märkt förpackningen med "en tårtbit=en kapsel" eller nåt liknande Nä, jag inser ju att hur mycket man behöver beror på den egna produktionen och hur mycket laktos det finns i det man stoppar i sig.
  6. 3
    Apoteket sa till mig att en Lactrasekapsel spjälkade dubbelt så mycket laktos som en Lactasin, så jag har valt Lactrase. Jag är ännu ganska ny på det här med laktosintolerans, men har lärt mig att det krävs att man testar sig fram. Själv tycker jag att de borde märkt förpackningen med "en tårtbit=en kapsel" eller nåt liknande Nä, jag inser ju att hur mycket man behöver beror på den egna produktionen och hur mycket laktos det finns i det man stoppar i sig.
  7. Medlem sedan
    Jan 2001
    #4

    jag tål inte laktos varje dag

    Jag har inte riktigt blivit kompis med laktastabletterna... Jag tar en ibland när jag tror att jag ligger på gränsen i hur mycket laktos jag äter (för mig är den gränsen väldigt låg...) -men jag har inte lyckats så bra med laktastablett + äta mer laktos. Så tyvärr kan jag inte riktigt hjälpa dig med et.

    Men en observation som jag gjort på mig själv är att om jag en dag äter på gränsen till hur mycket laktos jag tål (alltså så mycket som fortfarande går bra), så blir jag känsligare för laktos de följande dagarna. Så om jag äter "mycket" laktos (mycket för mig alltså) så måste magen vila från laktos några dagar innan jag kan äta så igen.
    Jag hoppas du förstår hur jag menar? Det skulle kunna stämma ihop med att du tycker laktastabletterna fungerar sämre och sämre...
  8. 4
    jag tål inte laktos varje dag Jag har inte riktigt blivit kompis med laktastabletterna... Jag tar en ibland när jag tror att jag ligger på gränsen i hur mycket laktos jag äter (för mig är den gränsen väldigt låg...) -men jag har inte lyckats så bra med laktastablett + äta mer laktos. Så tyvärr kan jag inte riktigt hjälpa dig med et.

    Men en observation som jag gjort på mig själv är att om jag en dag äter på gränsen till hur mycket laktos jag tål (alltså så mycket som fortfarande går bra), så blir jag känsligare för laktos de följande dagarna. Så om jag äter "mycket" laktos (mycket för mig alltså) så måste magen vila från laktos några dagar innan jag kan äta så igen.
    Jag hoppas du förstår hur jag menar? Det skulle kunna stämma ihop med att du tycker laktastabletterna fungerar sämre och sämre...
  9. Medlem sedan
    Jul 2002
    #5
    Exakt så! Jag förstår precis hur både du och Marie menar! Om jag har "överdoserat" en dag så måste jag vara jättenoga i flera dagar framåt, annars får jag ont av minsta lilla.

    Det är väl bara att lära sig att leva med det :-) och använda tabletterna som livlina när man ska på fest eller liknande.

    Laktosintolerans är ganska nytt för mig, och jag är så förvånad över hur fort jag har blivit känsligare!

    Jag har inte testat min intolerans, men jag är nyfiken på vad den skulle visa. Hur sjutton klarar man av en laktosbelastning? Jag skulle ju vara tvungen att stanna hemma från jobbet pga magont... Har ni testat er? På något sätt skulle det vara skönt att få "bevis", för omgivningen är inte helt förstående alla gånger (någon som känner igen det?)
  10. 5
    Exakt så! Jag förstår precis hur både du och Marie menar! Om jag har "överdoserat" en dag så måste jag vara jättenoga i flera dagar framåt, annars får jag ont av minsta lilla.

    Det är väl bara att lära sig att leva med det :-) och använda tabletterna som livlina när man ska på fest eller liknande.

    Laktosintolerans är ganska nytt för mig, och jag är så förvånad över hur fort jag har blivit känsligare!

    Jag har inte testat min intolerans, men jag är nyfiken på vad den skulle visa. Hur sjutton klarar man av en laktosbelastning? Jag skulle ju vara tvungen att stanna hemma från jobbet pga magont... Har ni testat er? På något sätt skulle det vara skönt att få "bevis", för omgivningen är inte helt förstående alla gånger (någon som känner igen det?)
  11. Medlem sedan
    Jan 2001
    #6

    belastningen inte så farlig

    Jag tror man kan testa laktosintolerans med ett blodprov -så det ska väl vara smärtfritt...

    När jag testade laktosintolerans (jag har gjort det _två_ gånger, minns faktiskt inte varför...) så blev jag ändå inte så dålig. Jag fick dricka laktos och sedan tog de blodprov med jämna mellanrum -och då syndes det tydligt att jag inte tog upp laktosen. Men konstigt nog fick jag inte diarré då, fast jag brukar få det av laktos. Däremot blev jag gasig i magen och ena gången också rätt trött. Jag vet faktiskt inte varför jag reagerade annorlunda just vid laktosbelastningen -kanske för att jag _bara_ fick laktos då, och inget annat som magen kunde jobba/strula med?
  12. 6
    belastningen inte så farlig Jag tror man kan testa laktosintolerans med ett blodprov -så det ska väl vara smärtfritt...

    När jag testade laktosintolerans (jag har gjort det _två_ gånger, minns faktiskt inte varför...) så blev jag ändå inte så dålig. Jag fick dricka laktos och sedan tog de blodprov med jämna mellanrum -och då syndes det tydligt att jag inte tog upp laktosen. Men konstigt nog fick jag inte diarré då, fast jag brukar få det av laktos. Däremot blev jag gasig i magen och ena gången också rätt trött. Jag vet faktiskt inte varför jag reagerade annorlunda just vid laktosbelastningen -kanske för att jag _bara_ fick laktos då, och inget annat som magen kunde jobba/strula med?
  13. Medlem sedan
    Sep 2003
    #7
    jag har itne gjort nån laktosbelastning, det syndes så väl på blodproverna att det inte behövdes, jag fick sekundär laktosintolerans pga av att jag hade oupptäckt gluteintolerans.

    men laktosintoleransen har inte gått tillbaka helt men efter ett par år började jag tåla mer och mer laktos så det tog tid.

    så du kan ju börja med att ta ett blodprov och se vad det visar
  14. 7
    jag har itne gjort nån laktosbelastning, det syndes så väl på blodproverna att det inte behövdes, jag fick sekundär laktosintolerans pga av att jag hade oupptäckt gluteintolerans.

    men laktosintoleransen har inte gått tillbaka helt men efter ett par år började jag tåla mer och mer laktos så det tog tid.

    så du kan ju börja med att ta ett blodprov och se vad det visar
  15. Medlem sedan
    Sep 2003
    #8
    dessutom är det ju så att det beror mycket på hur man mår i övrigt tycker jag mig märka...mår jag allmänt dåligt tål jag mindre laktos låter flummit men så är det för mig i alla fall
  16. 8
    dessutom är det ju så att det beror mycket på hur man mår i övrigt tycker jag mig märka...mår jag allmänt dåligt tål jag mindre laktos låter flummit men så är det för mig i alla fall
  17. Medlem sedan
    Feb 2004
    #9
    Jag har också en fråga som jag skulle vilja ha hjälp att besvara. Jag är laktosintolerant och jobbar som vikarie på en skola, i mitt jobb ingår att äta pedagogisk måltid med barnen. Problemet är att det inte tas någon hänsyn till att jag inte tål maten som serveras! Nu har jag tagit lactrasetabletter till lunch en hel vecka och jag kan säga att de fungerar inte speciellt bra längre... Köket hävdar att eftersom jag inte är där varje dag och inte kan säga förrän på em om jag kommer dagen efter, så kan de inte laga speciell mat till mig. På grund av någon "livsmedelslag" så får jag inte ta med egen mat till skolan och äta den bland barnen (misstänker att han hittar på). Hur ska jag lösa det här? Är jag för mesig som inte redan har gått in och klagat hos rektorn? Jag vill ju inte vara besvärlig heller, då får jag ju inte hoppa in som timvikarie längre (är arb.lös och behöver pengarna...) Vad ska jag göra?
  18. 9
    Jag har också en fråga som jag skulle vilja ha hjälp att besvara. Jag är laktosintolerant och jobbar som vikarie på en skola, i mitt jobb ingår att äta pedagogisk måltid med barnen. Problemet är att det inte tas någon hänsyn till att jag inte tål maten som serveras! Nu har jag tagit lactrasetabletter till lunch en hel vecka och jag kan säga att de fungerar inte speciellt bra längre... Köket hävdar att eftersom jag inte är där varje dag och inte kan säga förrän på em om jag kommer dagen efter, så kan de inte laga speciell mat till mig. På grund av någon "livsmedelslag" så får jag inte ta med egen mat till skolan och äta den bland barnen (misstänker att han hittar på). Hur ska jag lösa det här? Är jag för mesig som inte redan har gått in och klagat hos rektorn? Jag vill ju inte vara besvärlig heller, då får jag ju inte hoppa in som timvikarie längre (är arb.lös och behöver pengarna...) Vad ska jag göra?
  19. Medlem sedan
    Sep 2003
    #10
    du har ju rättigheter även som vikarie och så där får det ju inte vara, finns det verkligen inget barn som inte tål mjölk på skolan så att du kan få samma mat när domändå måste laga annars måste dom ju lösa det som så att du får ta med dig egen mat, kan för övrigt inte tänka mig att det eg ska vara nåt problem, prata em rektorn men även med facket och hör avd dom säger.

    när dottern behövde mjölkfritt sa dagiset till köket dag för dag om hon skulle äta där eller inte,det borde ju räcka hos er också tycker..

    annars får väl nån annan lärare ta den pedagogiska matbiten så att du får äta din egen lunch
  20. 10
    du har ju rättigheter även som vikarie och så där får det ju inte vara, finns det verkligen inget barn som inte tål mjölk på skolan så att du kan få samma mat när domändå måste laga annars måste dom ju lösa det som så att du får ta med dig egen mat, kan för övrigt inte tänka mig att det eg ska vara nåt problem, prata em rektorn men även med facket och hör avd dom säger.

    när dottern behövde mjölkfritt sa dagiset till köket dag för dag om hon skulle äta där eller inte,det borde ju räcka hos er också tycker..

    annars får väl nån annan lärare ta den pedagogiska matbiten så att du får äta din egen lunch
  21. Medlem sedan
    Feb 2004
    #11
    Det finns ju tyvärr inga mjölkfria barn på skolan (är en liten friskola...) och kocken är en surkart! Jag får väl ta tag i situationen och gå och prata med rektorn i morgon, har hela nästa vecka inbokad där och jag står inte ut en vecka till! Tack!
  22. 11
    Det finns ju tyvärr inga mjölkfria barn på skolan (är en liten friskola...) och kocken är en surkart! Jag får väl ta tag i situationen och gå och prata med rektorn i morgon, har hela nästa vecka inbokad där och jag står inte ut en vecka till! Tack!
  23. Medlem sedan
    Sep 2003
    #12
    hoppas det går bra, det verkar ju vara som om kocken tycker det är jobbit men då får dom väl tillåta att du tar med egen mat då...
  24. 12
    hoppas det går bra, det verkar ju vara som om kocken tycker det är jobbit men då får dom väl tillåta att du tar med egen mat då...
  25. Medlem sedan
    Feb 1999
    #13

    Det finns nog

    tyvärr en livsmedelslag som säger att man inte får ta med egen mat in i köket, man får heller inte vistas i köksregionerna om man inte är kökspersonal. Men... i vissa fall måste man göra avsteg från den principen. Jag lämnar mat till skolan varje dag, går in i köket med egenlagad mat och än har inte jorden gått under, eller barnen blivit matförgiftade. Med vilja _går_ det.

    Det kan väl inte vara meningen att du ska bli sjuk av maten du "tvingas" äta i skolan, eller?
  26. 13
    Det finns nog tyvärr en livsmedelslag som säger att man inte får ta med egen mat in i köket, man får heller inte vistas i köksregionerna om man inte är kökspersonal. Men... i vissa fall måste man göra avsteg från den principen. Jag lämnar mat till skolan varje dag, går in i köket med egenlagad mat och än har inte jorden gått under, eller barnen blivit matförgiftade. Med vilja _går_ det.

    Det kan väl inte vara meningen att du ska bli sjuk av maten du "tvingas" äta i skolan, eller?
  27. Medlem sedan
    Feb 2004
    #14
    Det gick bra, fast jag inte behövde bråka! Kocken var sjuk och hans vikarie tyckte att det var klart att jag skulle ha laktosfri kost eftersom jag hade det förra gången hon var där och jobbade. Jag vikarierar på samma skola som jag har jobbat på förra terminen. Hon lagade laktosfritt till mig hela veckan och jag börjar äntligen få ordning på min mage igen!
    Tack för alla svar och allt stöd!
  28. 14
    Det gick bra, fast jag inte behövde bråka! Kocken var sjuk och hans vikarie tyckte att det var klart att jag skulle ha laktosfri kost eftersom jag hade det förra gången hon var där och jobbade. Jag vikarierar på samma skola som jag har jobbat på förra terminen. Hon lagade laktosfritt till mig hela veckan och jag börjar äntligen få ordning på min mage igen!
    Tack för alla svar och allt stöd!
  29. Medlem sedan
    Sep 2003
    #15
    vad skönt att det ordnade sig..
  30. 15
    vad skönt att det ordnade sig..

Liknande trådar

  1. Hur få ner tabletter?
    By Rosalie in forum Ordet är fritt
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2010-09-27, 20:29
  2. tabletter
    By Anonym in forum Resesnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-07-26, 20:05
  3. Tabletter ??
    By citrellie in forum _0911 Novemberbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-03-28, 12:06
  4. 710 kr för 30 tabletter???
    By Kulan in forum Ordet är fritt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-03-04, 19:34
  5. tabletter?
    By anonymt namn in forum Förlossning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-07-20, 10:40
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar