5-års kontroll idag
_02 Sommarbarn
  1. Medlem sedan
    Oct 2000
    #1

    5-års kontroll idag

    Idag var vi på sista bvc-kontrollen innan skolstart. Kan inte fatta vart tiden blivt av. Balansgång, hoppa på 1 ben, klippa, rita, skriva sitt namn och lite annat smått och gott. Oliver var duktig och lite blyg som han annars sällan är. Vi gick därifrån men gott betyg.
    Vågen stannade på 19,8 och han var 115 cm lång.
    Fick med lite papper som ska fyllas i av dagis. Nästa vecka är det dags för läkarkontroll och spruta, huva det blir en annan femma. Oliver har redan gråtit floder för någon spruta vill han inte ta. Jag har en vecka på mig att bearbeta honom och muta lite får jag nog göra.

    Fler som varit hos BVC?

    Tina m. Jacob -99 och Oliver -02
  2. 1
    5-års kontroll idag Idag var vi på sista bvc-kontrollen innan skolstart. Kan inte fatta vart tiden blivt av. Balansgång, hoppa på 1 ben, klippa, rita, skriva sitt namn och lite annat smått och gott. Oliver var duktig och lite blyg som han annars sällan är. Vi gick därifrån men gott betyg.
    Vågen stannade på 19,8 och han var 115 cm lång.
    Fick med lite papper som ska fyllas i av dagis. Nästa vecka är det dags för läkarkontroll och spruta, huva det blir en annan femma. Oliver har redan gråtit floder för någon spruta vill han inte ta. Jag har en vecka på mig att bearbeta honom och muta lite får jag nog göra.

    Fler som varit hos BVC?

    Tina m. Jacob -99 och Oliver -02
  3. Medlem sedan
    Dec 2001
    #2
    Vi gjorde vår kontroll i Maj och då gjordes båda kontroller och spruta, utan några problem.
  4. 2
    Vi gjorde vår kontroll i Maj och då gjordes båda kontroller och spruta, utan några problem.
  5. Medlem sedan
    Jan 2004
    #3
    Vad för spruta?
    Trodde alla sprutor var över nu tom de fyllde 12 år.
  6. 3
    Vad för spruta?
    Trodde alla sprutor var över nu tom de fyllde 12 år.
  7. Medlem sedan
    Nov 1999
    #4
    Jepp....vi var där förra veckan - och jag lyckades fixa så vi träffade sköterskan och läkaren samma dag! Smidigt Han vägde 20 kg, och var 106 cm lång. Syn + hörsel gick utan problem. Läkaren lyssnade på hjärtat och så vidare...

    och sedan skulle han kontrollera så pungkulorna var där de skullle vara - då tittade hampus på mig frågandes om det var ok och då sa jag att doktorn får känna - då säger hampus till honom "Du behöver inte känna för jag vet redan att jag har två kulor där - det har jag känt"

    Tala bara om för honom vad som kommer hända med sprutan - att ja det känns när det sticker till men att det går fort och sedan spänner det i armen och kan göra lite ont!
    Hampus blev lite ledsen då det började spänna - men det gick snabbt över, men sedan var han "handikappad" i armen hela eftermiddagen och kunde inte göra någonting....

    Nej, det är helt otroligt att tiden springer iväg som den gör...bara 1 år kvar på dagis!!!

    lycka till med sprutan!
  8. 4
    Jepp....vi var där förra veckan - och jag lyckades fixa så vi träffade sköterskan och läkaren samma dag! Smidigt Han vägde 20 kg, och var 106 cm lång. Syn + hörsel gick utan problem. Läkaren lyssnade på hjärtat och så vidare...

    och sedan skulle han kontrollera så pungkulorna var där de skullle vara - då tittade hampus på mig frågandes om det var ok och då sa jag att doktorn får känna - då säger hampus till honom "Du behöver inte känna för jag vet redan att jag har två kulor där - det har jag känt"

    Tala bara om för honom vad som kommer hända med sprutan - att ja det känns när det sticker till men att det går fort och sedan spänner det i armen och kan göra lite ont!
    Hampus blev lite ledsen då det började spänna - men det gick snabbt över, men sedan var han "handikappad" i armen hela eftermiddagen och kunde inte göra någonting....

    Nej, det är helt otroligt att tiden springer iväg som den gör...bara 1 år kvar på dagis!!!

    lycka till med sprutan!
  9. Medlem sedan
    Nov 1999
    #5
    Hampus fick för polio - tbc - difteri - en sak till som jag inte kommer ihåg!
  10. 5
    Hampus fick för polio - tbc - difteri - en sak till som jag inte kommer ihåg!
  11. Medlem sedan
    Oct 2000
    #6
    När storebror var på läkarbesök och läkaren skulle känna på pungen fnissade Oliver och höll för munnen. Storebror Jacob blängde surt. Dr Fredrik sa till Oliver att skratta lagom du, nästa gång är det din tur. Sen slutade han fnissa tvärt. Det har förstås Oliver inte glömt utan det var det första han frågade om. Ska verkligen dorktorn kolla på min snopp också. Så han ser inte fram emot nästa besök hos Dr Fredrik. Jag däremot går gärna till Fredrik, snygg ung läkare. Det är nästan så mamma blir lite röd om kinderna när vi träffar honom. *s* Skämt och sido, det är en trevlig karl det där.

    På tal om sprutan så sa sköterskan att det är samma spruta dom tar när barnen är 2½ år. Hon nämnde vilken det var men jag lyssnade inte så noga.
  12. 6
    När storebror var på läkarbesök och läkaren skulle känna på pungen fnissade Oliver och höll för munnen. Storebror Jacob blängde surt. Dr Fredrik sa till Oliver att skratta lagom du, nästa gång är det din tur. Sen slutade han fnissa tvärt. Det har förstås Oliver inte glömt utan det var det första han frågade om. Ska verkligen dorktorn kolla på min snopp också. Så han ser inte fram emot nästa besök hos Dr Fredrik. Jag däremot går gärna till Fredrik, snygg ung läkare. Det är nästan så mamma blir lite röd om kinderna när vi träffar honom. *s* Skämt och sido, det är en trevlig karl det där.

    På tal om sprutan så sa sköterskan att det är samma spruta dom tar när barnen är 2½ år. Hon nämnde vilken det var men jag lyssnade inte så noga.
  13. Medlem sedan
    Dec 2001
    #7
    Difteri, polio, stelkramp och kikhosta brukar man få vid 5års ålder, sen blir man vaccinerad i skolan i 4.e klass.
  14. 7
    Difteri, polio, stelkramp och kikhosta brukar man få vid 5års ålder, sen blir man vaccinerad i skolan i 4.e klass.
  15. Medlem sedan
    Dec 2001
    #8
    Tbc är inte obligatoriskt, så den måste han ha fått av andra skäl.
  16. 8
    Tbc är inte obligatoriskt, så den måste han ha fått av andra skäl.
  17. Medlem sedan
    Nov 1999
    #9
    difteri stelkramp polio och kikhosta ska det vara - vet inte var jag fick tbc ifrån - vi pratade om det vid besöket - så jag var väl lite snurrig när jag skrev inlägget antagligen - tack för uppmärksamheten...
  18. 9
    difteri stelkramp polio och kikhosta ska det vara - vet inte var jag fick tbc ifrån - vi pratade om det vid besöket - så jag var väl lite snurrig när jag skrev inlägget antagligen - tack för uppmärksamheten...
  19. Medlem sedan
    Oct 2002
    #10
    Nä vetdu, Elma ska få en nu med tydligen?
  20. 10
    Nä vetdu, Elma ska få en nu med tydligen?

Liknande trådar

  1. Bm-kontroll idag!
    By Tindragull in forum _0802 Februaribarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-01-17, 20:20
  2. Kontroll idag
    By Nacha in forum _0710 Oktoberbarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-08-09, 15:33
  3. 4 års kontroll här oxå idag!
    By Malin med V o V in forum _02 Sommarbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-10-07, 14:25
  4. Kontroll med UL idag
    By Louise i Korea in forum _0609 Septemberbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-03-15, 19:13
  5. Var på kontroll idag.
    By Cath in forum Mellan missfall & graviditet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-01-16, 08:18
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar