Täby?!
_0711 Novemberbarn
  1. Medlem sedan
    Jul 2007
    #1

    Täby?!

    Efter över två års sökande har vi hittat och lyckats lägga beslag på ett hus i Täby. Lillen i magen sparkar och dansar tango mest hela tiden. Härligt. Men jag blir påmind om att -Oj, nu blir det flytt mitt i leveransen... Ja, ja. Det går nog bra!! Nu målar vi huset där vi bor för att fräscha upp det inför försäljning. Klättrar på stegar och så. Inte så bra det heller, men vad gör man. Lite i taget så går det!

    Nu undrar jag om det är någon mer som bor i Täby!!? Trivs NI? Vilka skolor är bra? Är det ett bra ställe att bo på med familj? Snälla skriv!
    Kram!
  2. 1
    Täby?! Efter över två års sökande har vi hittat och lyckats lägga beslag på ett hus i Täby. Lillen i magen sparkar och dansar tango mest hela tiden. Härligt. Men jag blir påmind om att -Oj, nu blir det flytt mitt i leveransen... Ja, ja. Det går nog bra!! Nu målar vi huset där vi bor för att fräscha upp det inför försäljning. Klättrar på stegar och så. Inte så bra det heller, men vad gör man. Lite i taget så går det!

    Nu undrar jag om det är någon mer som bor i Täby!!? Trivs NI? Vilka skolor är bra? Är det ett bra ställe att bo på med familj? Snälla skriv!
    Kram!
  3. __tess__
    #2

    Kanske lite ...

    Jag har inte bott här länge och är inte härifrån från början. Men vi bor här och har bott i ett år och lite till.

    Var har ni köpt hus?
  4. 2
    Kanske lite ... Jag har inte bott här länge och är inte härifrån från början. Men vi bor här och har bott i ett år och lite till.

    Var har ni köpt hus?
  5. Medlem sedan
    Jul 2007
    #3
    Hej Tess!
    Vad kul att Du svarade! Vi har köpt ett radhus i Skarpäng. Närmsta skola ska vara Rösjöskolan.
  6. 3
    Hej Tess!
    Vad kul att Du svarade! Vi har köpt ett radhus i Skarpäng. Närmsta skola ska vara Rösjöskolan.
  7. Medlem sedan
    Aug 2006
    #4
    Jag är uppvuxen i Skarpäng och har gått i Rösjöskolan. Var ju ett tag sedan dock...Vet att skolorna generellt har bra rykte, bor i Åkersberga nu och många väljer skolor i Täby till sina barn när de är lite äldre.

    Täby är ju en väldigt trygg idyll, men säkert problem under ytan trots de fina fasaderna...men man är ju trygg på gatan om man säger så! Finns ju det mesta, badsjöar, skogar och shopping, så klart att det är ett bra ställe att bo på, men dyrt! Kan tänka mig att det finns en del snobberi också, ser ju klart skillnad på människor i Täby C jämfört med här i Åkersberga, annan dress-code.

    Kanske låter jag fördomsfull, men jag är ju uppvuxen i Täby så jag kanske får säga så? ;-)
    Även om jag gärna bott i Täby så är jag glad att slippa just de negativa bitarna med en alltför (?) välbärgad kommun, blir lite väl enkelriktat. Nu bor min dotter visserligen 50% i Täby och går på dagis där, så jag lär väl få ta diskussioner om märkeskläder ändå en vacker dag ;-)

    Hoppas du inte är avskräckt? :-)
  8. 4
    Jag är uppvuxen i Skarpäng och har gått i Rösjöskolan. Var ju ett tag sedan dock...Vet att skolorna generellt har bra rykte, bor i Åkersberga nu och många väljer skolor i Täby till sina barn när de är lite äldre.

    Täby är ju en väldigt trygg idyll, men säkert problem under ytan trots de fina fasaderna...men man är ju trygg på gatan om man säger så! Finns ju det mesta, badsjöar, skogar och shopping, så klart att det är ett bra ställe att bo på, men dyrt! Kan tänka mig att det finns en del snobberi också, ser ju klart skillnad på människor i Täby C jämfört med här i Åkersberga, annan dress-code.

    Kanske låter jag fördomsfull, men jag är ju uppvuxen i Täby så jag kanske får säga så? ;-)
    Även om jag gärna bott i Täby så är jag glad att slippa just de negativa bitarna med en alltför (?) välbärgad kommun, blir lite väl enkelriktat. Nu bor min dotter visserligen 50% i Täby och går på dagis där, så jag lär väl få ta diskussioner om märkeskläder ändå en vacker dag ;-)

    Hoppas du inte är avskräckt? :-)
  9. Medlem sedan
    Jul 2007
    #5
    Hej Indra!! Tack för svaret!! Oj! Då får jag väl lyfta min nästipp ännu högre... Jag har bott de senaste tio åren i Örebro, så jag har fått träna
    Att det är dyrt förstår jag, men det har det varit på flera ställen och Täby är ändå inte värst, det viktiga för mig är just att barnen går tryggt till och från skolan. Hmm, nej jag är inte avskräckt av ditt svar, jag är vettskrämd redan från början. Stockholm är ju storstan`!! Men Täby, Bromma, osv kallas väl inte Stockholm i Stockholm vad jag har förstått. Härifrån är allt från Enköping och innåt, Stockholm...
    Är det mobbing i skolorna o så? Kommer man in i gemenskapen? Jag menar Örebro tyckte jag var väldigt speciellt när jag kom hit. Alla håller sina cirklar tätt slutna och det är svårt att komma in. Men när man väl gör det är de jättevänliga.
    Kära nån vad det sparkar nu föresten! Mår Ni bra, Du och Din lille?
  10. 5
    Hej Indra!! Tack för svaret!! Oj! Då får jag väl lyfta min nästipp ännu högre... Jag har bott de senaste tio åren i Örebro, så jag har fått träna
    Att det är dyrt förstår jag, men det har det varit på flera ställen och Täby är ändå inte värst, det viktiga för mig är just att barnen går tryggt till och från skolan. Hmm, nej jag är inte avskräckt av ditt svar, jag är vettskrämd redan från början. Stockholm är ju storstan`!! Men Täby, Bromma, osv kallas väl inte Stockholm i Stockholm vad jag har förstått. Härifrån är allt från Enköping och innåt, Stockholm...
    Är det mobbing i skolorna o så? Kommer man in i gemenskapen? Jag menar Örebro tyckte jag var väldigt speciellt när jag kom hit. Alla håller sina cirklar tätt slutna och det är svårt att komma in. Men när man väl gör det är de jättevänliga.
    Kära nån vad det sparkar nu föresten! Mår Ni bra, Du och Din lille?
  11. Medlem sedan
    Aug 2006
    #6
    Jag tror att det är rätt många som flyttar in till Täby, så det är nog rätt lätt att komma in i gemenskapen i kvarteret. Vilken väg är det ni ska flytta till? Känner rätt väl till Skarpäng.

    Täby tillhör "stor-stockholm", men är ju inte en del av Stockholms kommun. Norrförort helt enkelt.

    Ang mobbning och så vet jag inte mkt, men tror generellt att det är rätt hög standard, många privata skolor och föräldrar som gör aktiva val som ju ger skolorna lite högra krav på sig (min åsikt i alla fall).

    Jodå, full fart i magen, nästan lite väl ibland när jag vill sova ;-). Ska till BM idag och se om alla värden verkar OK, har klarat mig utan järn hittills, trots att jag är vegeterian, känns skönt!

    Vi får väl se till att ses när ni flyttat, är ju nästgårds till Åkersberga från Täby och som sagt så går min dotter på dagis där.
  12. 6
    Jag tror att det är rätt många som flyttar in till Täby, så det är nog rätt lätt att komma in i gemenskapen i kvarteret. Vilken väg är det ni ska flytta till? Känner rätt väl till Skarpäng.

    Täby tillhör "stor-stockholm", men är ju inte en del av Stockholms kommun. Norrförort helt enkelt.

    Ang mobbning och så vet jag inte mkt, men tror generellt att det är rätt hög standard, många privata skolor och föräldrar som gör aktiva val som ju ger skolorna lite högra krav på sig (min åsikt i alla fall).

    Jodå, full fart i magen, nästan lite väl ibland när jag vill sova ;-). Ska till BM idag och se om alla värden verkar OK, har klarat mig utan järn hittills, trots att jag är vegeterian, känns skönt!

    Vi får väl se till att ses när ni flyttat, är ju nästgårds till Åkersberga från Täby och som sagt så går min dotter på dagis där.
  13. __tess__
    #7

    Jag har fått

    förklarat för mig var det ligger nu. Eftersom jag är lite ny här har jag inte 100 koll ... Men det är säkert bra där, det tror jag. Allt är ju alltid nytt och lite läskigt när man flyttar, om du frågar mig, men för vår del har det fungerat bra med alla kontakter med kommun och dagis osv sen vi flyttade.

    När flyttar ni?
  14. 7
    Jag har fått förklarat för mig var det ligger nu. Eftersom jag är lite ny här har jag inte 100 koll ... Men det är säkert bra där, det tror jag. Allt är ju alltid nytt och lite läskigt när man flyttar, om du frågar mig, men för vår del har det fungerat bra med alla kontakter med kommun och dagis osv sen vi flyttade.

    När flyttar ni?

Liknande trådar

  1. Täby!
    By Tingeling_72 in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-01-15, 23:15
  2. Täby!
    By Tingeling_72 in forum Föräldraskap
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-10-06, 13:02
  3. Mer Täby
    By -isa- in forum Föräldraskap
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-02-11, 15:55
  4. Bor i Täby
    By elin_83 in forum _0602 Februaribarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-05-13, 17:33
  5. TÄBY?
    By Veronica in forum Föräldraskap
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-04-14, 19:12
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar