Bok till 12-årig kille
Hem & fritid
  1. Mam A
    #1

    Bok till 12-årig kille

    Behöver tips på bok till min 12-årige kille. Han ska ha med sig en bänkbok men det var inte lätt att hitta något som han kan gilla. Han läser inte gärna böcker om han inte måste däremot läser han gärna facktidskrifter om sport. Då kan han ligga och läsa samma tidning om och om igen. Han gillar inte serietidningar. Nu måste vi köpa några böcker och få igång honom. Dom ska vara lättlästa och inte ha allt för liten text och allt för långa sidor. Dom får inte vara för krångliga då han har svårt att hålla koncentrationen. Han har tidigare läst några böcker om katten Salem (ni vet katten i Sabrina tonårshäxan). Han har även läst några Lasse Maja böcker men nu är denna typ av böcker för barnsliga tycker han. Han har försökt läsa några hockeyböcker för ungdomar men dom var för svåra. Någon som kan tipsa om bra böcker som kan inspirera honom till läsning? Dom får gärna vara spännande med lite mysterier men dom får inte vara otäcka. Han gillade tidigare även sportböcker typ Kasper spelar fotboll men dom är ju också för barnsliga nu. Han vill inte läsa kille-tjej böcker ännu (typ Sunes dagbok). Han är väl inte mogen för den ännu. HJÄLP!
  2. 1
    Bok till 12-årig kille Behöver tips på bok till min 12-årige kille. Han ska ha med sig en bänkbok men det var inte lätt att hitta något som han kan gilla. Han läser inte gärna böcker om han inte måste däremot läser han gärna facktidskrifter om sport. Då kan han ligga och läsa samma tidning om och om igen. Han gillar inte serietidningar. Nu måste vi köpa några böcker och få igång honom. Dom ska vara lättlästa och inte ha allt för liten text och allt för långa sidor. Dom får inte vara för krångliga då han har svårt att hålla koncentrationen. Han har tidigare läst några böcker om katten Salem (ni vet katten i Sabrina tonårshäxan). Han har även läst några Lasse Maja böcker men nu är denna typ av böcker för barnsliga tycker han. Han har försökt läsa några hockeyböcker för ungdomar men dom var för svåra. Någon som kan tipsa om bra böcker som kan inspirera honom till läsning? Dom får gärna vara spännande med lite mysterier men dom får inte vara otäcka. Han gillade tidigare även sportböcker typ Kasper spelar fotboll men dom är ju också för barnsliga nu. Han vill inte läsa kille-tjej böcker ännu (typ Sunes dagbok). Han är väl inte mogen för den ännu. HJÄLP!
  3. Medlem sedan
    Oct 2002
    #2

    Det finns många böcker

    som skulle kunna passa men kanske "svårt" ändå att få det exakt som du beskriver. Jag skulle rekommendera Gull Åkerbloms serie om en kille som åker skateboard. Kommer inte ihåg vad alla böckerna heter men några heter Pizza med svamp och ost, Chips och graffiti. Kanske inte finns att köpa, men biblioteken har dem. Böckerna är inte tjocka. Annars kanske Dalslandsdeckarna av Pia Hagmar skulle passa? Det är mystiska saker som händer 4 barn och en hund när de har sommarlov, vinterlov, höstlov. Lite som Femböckerna.
  4. 2
    Det finns många böcker som skulle kunna passa men kanske "svårt" ändå att få det exakt som du beskriver. Jag skulle rekommendera Gull Åkerbloms serie om en kille som åker skateboard. Kommer inte ihåg vad alla böckerna heter men några heter Pizza med svamp och ost, Chips och graffiti. Kanske inte finns att köpa, men biblioteken har dem. Böckerna är inte tjocka. Annars kanske Dalslandsdeckarna av Pia Hagmar skulle passa? Det är mystiska saker som händer 4 barn och en hund när de har sommarlov, vinterlov, höstlov. Lite som Femböckerna.
  5. Medlem sedan
    Aug 2005
    #3

    Nä rmin kille som

    inte gillar att läsa, var ca 11-12 år så läste han Smurajsommar av Åke Edwardsson och han tyckte att det var superbra. Det finns en fortsättning och den heter...ja..vad är de tnu?? Något med Drake tror jag. Lånade den igår till sonen för jag vill att han ska läsa.
  6. 3
    Nä rmin kille som inte gillar att läsa, var ca 11-12 år så läste han Smurajsommar av Åke Edwardsson och han tyckte att det var superbra. Det finns en fortsättning och den heter...ja..vad är de tnu?? Något med Drake tror jag. Lånade den igår till sonen för jag vill att han ska läsa.
  7. Medlem sedan
    Nov 1999
    #4
    De klassiska Åshöjdenböckerna, eller varför inte de om IFK Trumslagaren? Det är ju bra sportskildringar!
  8. 4
    De klassiska Åshöjdenböckerna, eller varför inte de om IFK Trumslagaren? Det är ju bra sportskildringar!
  9. Medlem sedan
    Apr 2002
    #5
    Rekomenderar också Gull Åkerbloms serie om Moa och Samuel - den som börjar med Pizza med svamp och ost.

    Andra ideér jag fick:
    Snöbröder: Gul snö av Johan Unenge (Snowboard) Blev jättepoppis i våras på mitt bibliotek.

    Ett bokförlag som jag ganska nyligen fått koll på. www.argasso.se Tunna böcker, med luftig text.

    Maj Bylocks bearbetningar av klassiker som tex. Robin Hood. http://www.biblioteket.stockholm.se/...as=427654%2FID

    En ny favorit av mig: Den försvunna staden av Jo Salmson. Den mest lättlästa fantasy jag läst - texten är lika luftig som LasseMajaböckerna.

    www.hegas.se Lättlästa böcker för barn och ungdomar.

    Sen tycker jag förstås, om det är en bänkbok det handlar om, att det är din killes lärare som bör hjälpa till med sökandet efter en bok som kan passa... Han/hon tillsammans med en kunnig skol- eller barnbibliotekarie... Men du som förälder har så klart en JÄTTEROLL i stimulansen av hans läsintresse - ta med dig din kille till biblioteket och våga fråga!!! Och envisas med att han läser på fritiden, det ger resultat i flytet!

    Lycka till!
  10. 5
    Rekomenderar också Gull Åkerbloms serie om Moa och Samuel - den som börjar med Pizza med svamp och ost.

    Andra ideér jag fick:
    Snöbröder: Gul snö av Johan Unenge (Snowboard) Blev jättepoppis i våras på mitt bibliotek.

    Ett bokförlag som jag ganska nyligen fått koll på. www.argasso.se Tunna böcker, med luftig text.

    Maj Bylocks bearbetningar av klassiker som tex. Robin Hood. http://www.biblioteket.stockholm.se/...as=427654%2FID

    En ny favorit av mig: Den försvunna staden av Jo Salmson. Den mest lättlästa fantasy jag läst - texten är lika luftig som LasseMajaböckerna.

    www.hegas.se Lättlästa böcker för barn och ungdomar.

    Sen tycker jag förstås, om det är en bänkbok det handlar om, att det är din killes lärare som bör hjälpa till med sökandet efter en bok som kan passa... Han/hon tillsammans med en kunnig skol- eller barnbibliotekarie... Men du som förälder har så klart en JÄTTEROLL i stimulansen av hans läsintresse - ta med dig din kille till biblioteket och våga fråga!!! Och envisas med att han läser på fritiden, det ger resultat i flytet!

    Lycka till!
  11. Medlem sedan
    Mar 2002
    #6
    Rädda Ali! heter en bok utgiven på Hegas förlag. Den tycker jag du ska visa honom. Sedan håller jag med om Åkerbloms böcker. När det gäller fotboll finns det en ny serie om Filip och Buster. Vet inte hur lättlästa de är egentligen.

    Jag har haft problem att få min son att läsa och då har jag lånat en hög böcker som vi tittat på tillsammans och han har fått välja.

    Mållösa United (Gahrton) är också fotbollsböcker, men de är kanske också lite barnsliga för honom??
  12. 6
    Rädda Ali! heter en bok utgiven på Hegas förlag. Den tycker jag du ska visa honom. Sedan håller jag med om Åkerbloms böcker. När det gäller fotboll finns det en ny serie om Filip och Buster. Vet inte hur lättlästa de är egentligen.

    Jag har haft problem att få min son att läsa och då har jag lånat en hög böcker som vi tittat på tillsammans och han har fått välja.

    Mållösa United (Gahrton) är också fotbollsböcker, men de är kanske också lite barnsliga för honom??
  13. Bokis
    #7
  14. Medlem sedan
    May 2000
    #8

    Den är jättebra

    men det är absolut inte en bok som passar en som vill ha lite text. Stilen är visserligen inte pytteliten men den är kompakt och det händer massor på varje sida både i och under texten.
    Visserligen handlar den om barn som så där elva-tolv år, och en del som är äldre och läser den tycker att den är barnslig, men egentligen tycker jag att den snudd på riktar sig till vuxna. Den kan åtminstone läsas på väldigt olika nivåer.
  15. 8
    Den är jättebra men det är absolut inte en bok som passar en som vill ha lite text. Stilen är visserligen inte pytteliten men den är kompakt och det händer massor på varje sida både i och under texten.
    Visserligen handlar den om barn som så där elva-tolv år, och en del som är äldre och läser den tycker att den är barnslig, men egentligen tycker jag att den snudd på riktar sig till vuxna. Den kan åtminstone läsas på väldigt olika nivåer.
  16. Medlem sedan
    May 2000
    #9

    Kanske böckerna om Habib

    Det är visserligen lite pojke-flicka men mycket annat och de är helt underbara.
  17. 9
    Kanske böckerna om Habib Det är visserligen lite pojke-flicka men mycket annat och de är helt underbara.
  18. Medlem sedan
    Jan 1999
    #10

    När jag skulle ha igång

    Min serietidningsläsande kille, så köpte jag Doktor Mugg av Fredde Granberg. Det är humor som inte jag tilltalas av, men sonen tyckte den var kul.
    Den magiska cirkeln, trollkarlsskolan av Debra Doyle& James D Macdonald är lättläst fantasyfrån Wahlströms.
    Dalslandsdeckarna kanske
    Eva och Adam av Måns Garthon
    Mårten Sandén har skrivit en del böcker kanske kan tilltala honom.
  19. 10
    När jag skulle ha igång Min serietidningsläsande kille, så köpte jag Doktor Mugg av Fredde Granberg. Det är humor som inte jag tilltalas av, men sonen tyckte den var kul.
    Den magiska cirkeln, trollkarlsskolan av Debra Doyle& James D Macdonald är lättläst fantasyfrån Wahlströms.
    Dalslandsdeckarna kanske
    Eva och Adam av Måns Garthon
    Mårten Sandén har skrivit en del böcker kanske kan tilltala honom.

Liknande trådar

  1. Födelsedagaspresent till 9-årig kille
    By ÅJ67 m 3 kidz in forum Ordet är fritt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-07-13, 11:10
  2. Julklapp till 8-årig tjej o 6-årig kille
    By Challe IoP in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-11-08, 18:10
  3. Julklapp till 13-årig kille??
    By Kängu m Ella & Alice in forum Hem & fritid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-12-18, 20:35
  4. Bok till 12-årig kille forts.
    By Mam A in forum Hem & fritid
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-09-07, 20:37
  5. Rum till 6 årig kille?
    By Mamma mu in forum _00 Alla barn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-08-07, 08:25
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar