Lämna ensam hemma
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jan 2002
    #1

    Lämna ensam hemma

    Vid vilken ålder tycker ni man kan lämna ett barn ensamt hemma, för en liten stund bara? Säg en halvtimme.
    Förstår ju givetvis att det beror på barnet, men generellt sett.
    **Stolt mamma**

    Tvillingpojkar -01, flicka -04, pojke -05 och tvillingflickor -09
    + 3 bonusar
  2. 1
    Lämna ensam hemma Vid vilken ålder tycker ni man kan lämna ett barn ensamt hemma, för en liten stund bara? Säg en halvtimme.
    Förstår ju givetvis att det beror på barnet, men generellt sett.
  3. bibbi83
    #2
    Oj, svårt, kanske en 8-9 år gammal. Men det e som du säger det beror ju på situationen, hur långt borta man är, hur barnet är och om det känner sig trygg ensam om så bara för en halvtimma.
  4. 2
    Oj, svårt, kanske en 8-9 år gammal. Men det e som du säger det beror ju på situationen, hur långt borta man är, hur barnet är och om det känner sig trygg ensam om så bara för en halvtimma.
  5. Medlem sedan
    Jan 2000
    #3

    Min 7-åring..

    har varit hemma själv under 30-minuterspass.

    Jag skriver upp mitt mbl-nr och sen ringer jag.
    "Livet är inte en resa till graven med syftet att komma dit i en attraktiv och välbevarad kropp. Det handlar om att glida in sidlänges med en chokladkaka i ena handen, en flaska vin i den andra, fullständigt slutkörd, totalt utsliten, skrikande "Hoho, kan någon ge mig lift!"
  6. 3
    Min 7-åring.. har varit hemma själv under 30-minuterspass.

    Jag skriver upp mitt mbl-nr och sen ringer jag.
  7. Medlem sedan
    Jun 2005
    #4

    Jag tycker såhär

    att det beror på var föräldrarna ska.
    Vad barnen ifråga tycker.
    Har barnen möjlighet att ringa er och kan ni då ta er hem på en gång.

    Men jag hade inte lämnat mina ensamma hemma förrens vid 10 kanske,
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  8. 4
    Jag tycker såhär att det beror på var föräldrarna ska.
    Vad barnen ifråga tycker.
    Har barnen möjlighet att ringa er och kan ni då ta er hem på en gång.

    Men jag hade inte lämnat mina ensamma hemma förrens vid 10 kanske,
  9. Medlem sedan
    Mar 2006
    #5
    Min personliga åsikt (utan att ha erfarenhet av egna barn i den åldern ) är i 7-8 årsåldern. Då har de börjat skolan och där lämnas barnen ensamma under perioder och klarar sig själva jättebra (pluggar till lärare så jag har erfarenhet från skolvärlden). Sen skulle jag säga att det beror rätt mycket på miljön de ska lämnas i också, om de är vana vid den eller om man ska räkna in barns nyfikenhet också -
  10. 5
    Min personliga åsikt (utan att ha erfarenhet av egna barn i den åldern ) är i 7-8 årsåldern. Då har de börjat skolan och där lämnas barnen ensamma under perioder och klarar sig själva jättebra (pluggar till lärare så jag har erfarenhet från skolvärlden). Sen skulle jag säga att det beror rätt mycket på miljön de ska lämnas i också, om de är vana vid den eller om man ska räkna in barns nyfikenhet också -
  11. Medlem sedan
    Aug 2000
    #6
    Jag lämnade min yngsta hemma i 10-15 minuter när hon var i 3-årsåldern. Det var egentligen för tidigt men nödvändigt för att få i hop livet. Men hon kände sig trygg i situationen. Barnen tillsammans lämnade vi längre stunder i samma veva, då var storasyster 7 år. Numer lämnar vi dem hella i de flesta lägen och rätt länge, de är i dag 7 och 11. När de var små ville jag dock finnas inom några minuters cykleväg. Barnen har kunnat hantera telefonen och ringa min mobil. Inte förrän de var betydligt äldre har jag tyckt att det är ok att vara i väg någon längre bit.
  12. 6
    Jag lämnade min yngsta hemma i 10-15 minuter när hon var i 3-årsåldern. Det var egentligen för tidigt men nödvändigt för att få i hop livet. Men hon kände sig trygg i situationen. Barnen tillsammans lämnade vi längre stunder i samma veva, då var storasyster 7 år. Numer lämnar vi dem hella i de flesta lägen och rätt länge, de är i dag 7 och 11. När de var små ville jag dock finnas inom några minuters cykleväg. Barnen har kunnat hantera telefonen och ringa min mobil. Inte förrän de var betydligt äldre har jag tyckt att det är ok att vara i väg någon längre bit.
  13. Medlem sedan
    Mar 2006
    #7
    tillägg: Det är naturligtvis superviktigt att de på något sätt kan kommunicera med omvärlden (förälder, granne eller annan vuxen) OM nåt händer.
  14. 7
    tillägg: Det är naturligtvis superviktigt att de på något sätt kan kommunicera med omvärlden (förälder, granne eller annan vuxen) OM nåt händer.
  15. Medlem sedan
    Jan 2002
    #8

    okej

    jag lämnade mina tvillingar hemma själva idag (6½ år) i en kvart medans jag lämnade deras lillasyster hos en kompis. Jag ringde efter 7 minuter och frågade hur det gick. Hönsig kanske?. Men det gick jättebra och dom satt lugnt och tittade på TV när jag kom tillbaka. Men vet e sjutton om jag vågar göra samma sak igen.
    **Stolt mamma**

    Tvillingpojkar -01, flicka -04, pojke -05 och tvillingflickor -09
    + 3 bonusar
  16. 8
    okej jag lämnade mina tvillingar hemma själva idag (6½ år) i en kvart medans jag lämnade deras lillasyster hos en kompis. Jag ringde efter 7 minuter och frågade hur det gick. Hönsig kanske?. Men det gick jättebra och dom satt lugnt och tittade på TV när jag kom tillbaka. Men vet e sjutton om jag vågar göra samma sak igen.
  17. Medlem sedan
    Apr 2001
    #9

    Min 5,5-åring går att

    lämna en halvtimme ensam hemma i vaket tillstånd. Tex om man går till affären som ligger i kvarteret, eller en kort promenad. Jag uppmanar att han inte får släppa in någon och kontrollerar att han kan ta sig ut innan vi går.

    3,5-åringen går inte att lämna 5 minuter ens.
    I much prefer whining to counting my blessings!
  18. 9
    Min 5,5-åring går att lämna en halvtimme ensam hemma i vaket tillstånd. Tex om man går till affären som ligger i kvarteret, eller en kort promenad. Jag uppmanar att han inte får släppa in någon och kontrollerar att han kan ta sig ut innan vi går.

    3,5-åringen går inte att lämna 5 minuter ens.
  19. Medlem sedan
    Nov 1999
    #10
    vi har vid enstaka tillfällen lämnat vår 5-åring hemma när vi hämtat storasyster vid skolan - det rör sig om ca 30 minuter....storasyster 6 år, har varit själv hemma som mest ca 2 timmar när jag åkte och handlade....storebror började vara själv hemma när han fyllt 6 år...

    då har jag ringt min mobil från hemtelefonen precis innan så det är det sista slagna numret vilket gör det enkelt för barnen att få tag på mig....
  20. 10
    vi har vid enstaka tillfällen lämnat vår 5-åring hemma när vi hämtat storasyster vid skolan - det rör sig om ca 30 minuter....storasyster 6 år, har varit själv hemma som mest ca 2 timmar när jag åkte och handlade....storebror började vara själv hemma när han fyllt 6 år...

    då har jag ringt min mobil från hemtelefonen precis innan så det är det sista slagna numret vilket gör det enkelt för barnen att få tag på mig....
  21. Medlem sedan
    Jan 2002
    #11

    Tack

    för svaren. De reder ju ut att svara i telefonen men jag tror inte dom vet hur man ringer själv. Ska ge dom en lektion i det om det skulle inträffa igen.
    Men som sagt så ringde jag efter halva tiden och kollade läget.
    **Stolt mamma**

    Tvillingpojkar -01, flicka -04, pojke -05 och tvillingflickor -09
    + 3 bonusar
  22. 11
    Tack för svaren. De reder ju ut att svara i telefonen men jag tror inte dom vet hur man ringer själv. Ska ge dom en lektion i det om det skulle inträffa igen.
    Men som sagt så ringde jag efter halva tiden och kollade läget.
  23. Medlem sedan
    Apr 2001
    #12
    Smart det där med telefonen! Det ska jag komma ihåg!
  24. 12
    Smart det där med telefonen! Det ska jag komma ihåg!
  25. Medlem sedan
    Jun 2005
    #13

    Ja ringde du

    så är det ok kan jag tycka den lilla stunden.

    Jag förstår dig att du inte gör det igen dock...
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  26. 13
    Ja ringde du så är det ok kan jag tycka den lilla stunden.

    Jag förstår dig att du inte gör det igen dock...
  27. Medlem sedan
    Jan 2002
    #14

    Tack för tipset

    håller med om att det var en bra ide med telefonen.
    **Stolt mamma**

    Tvillingpojkar -01, flicka -04, pojke -05 och tvillingflickor -09
    + 3 bonusar
  28. 14
    Tack för tipset håller med om att det var en bra ide med telefonen.
  29. Medlem sedan
    Jan 2002
    #15

    mm

    jo dom skulle säkert klara av det, och jag litar på dom men bara det att JAG blir så orolig. Men samtidigt måste man ju visa att man litar på dom.
    Ja det är svårt det där.
    **Stolt mamma**

    Tvillingpojkar -01, flicka -04, pojke -05 och tvillingflickor -09
    + 3 bonusar
  30. 15
    mm jo dom skulle säkert klara av det, och jag litar på dom men bara det att JAG blir så orolig. Men samtidigt måste man ju visa att man litar på dom.
    Ja det är svårt det där.
  31. Medlem sedan
    Jun 2005
    #16

    riktigt svårt

    Det är nog mest sig själv man måste komma överens med.
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  32. 16
    riktigt svårt Det är nog mest sig själv man måste komma överens med.
  33. Medlem sedan
    Jan 2004
    #17
    Vissa klarar det vid 5 och andra vid 10 men generellt tror jag i 7årsåldern.
  34. 17
    Vissa klarar det vid 5 och andra vid 10 men generellt tror jag i 7årsåldern.
  35. Medlem sedan
    Nov 2001
    #18

    Olika

    har det varit för mina två sonen var nog 4-5 då han gärna var hemma själv om jag gick och handlade eller så, lillasyster har aldrig gillat att vara ensam tror hon var 8 eller 9 då hon var ensam hemma första gången då hade hon vid något tillfälle varit ensam med storebror vilket går bättre, men fortfarande hon är 13år nu så hatar hon att vara ensam hemma och hon tänder varje lampa i huset och att vara ensam hemma på kvällarna vägrar hon, medan storebror tycker det är supermysigt han har tom sovit ensam en natt då han var 13år.

    men runt 5-7år tycker jag man kan börja lämna en lite längre stund sedan beror det ju på barnen så klart och dottern har aldrig haft några problem att vara ensam om storebror är hemma och konstigt nog är dom oftast supervänner då dom är ensam hemma.

    sedan var jag noga att dom kunde vilka nummer de skulle ringa om något hände eller vilken granne de kunde gå till och vad man gör om en olycka sker
  36. 18
    Olika har det varit för mina två sonen var nog 4-5 då han gärna var hemma själv om jag gick och handlade eller så, lillasyster har aldrig gillat att vara ensam tror hon var 8 eller 9 då hon var ensam hemma första gången då hade hon vid något tillfälle varit ensam med storebror vilket går bättre, men fortfarande hon är 13år nu så hatar hon att vara ensam hemma och hon tänder varje lampa i huset och att vara ensam hemma på kvällarna vägrar hon, medan storebror tycker det är supermysigt han har tom sovit ensam en natt då han var 13år.

    men runt 5-7år tycker jag man kan börja lämna en lite längre stund sedan beror det ju på barnen så klart och dottern har aldrig haft några problem att vara ensam om storebror är hemma och konstigt nog är dom oftast supervänner då dom är ensam hemma.

    sedan var jag noga att dom kunde vilka nummer de skulle ringa om något hände eller vilken granne de kunde gå till och vad man gör om en olycka sker
  37. Dags
    #19
    Vill barnet absolut inte vara ensamt hemma vare sig barnet är sjukt eller friskt, kan man ju ta med barnet dit man ska i barnets takt, om det inte är alltför långt bort om det är sjukt, eller i barnvagn eller i baksätet på cykel om det går.
  38. 19
    Vill barnet absolut inte vara ensamt hemma vare sig barnet är sjukt eller friskt, kan man ju ta med barnet dit man ska i barnets takt, om det inte är alltför långt bort om det är sjukt, eller i barnvagn eller i baksätet på cykel om det går.
  39. Medlem sedan
    Aug 2006
    #20
    5-6 år.
  40. 20
    5-6 år.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Lämna ensam hemma?
    By Annika med 3 in forum Mammasnack
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-08-01, 23:01
  2. Lämna 7-åring ensam hemma?
    By Anonym mamma in forum Mammasnack
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-08-21, 10:16
  3. Lämna hunden ensam hemma?
    By Nikita in forum Hem & fritid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-05-07, 11:59
  4. Lämna ensam hemma
    By Emma in forum Småbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-04-10, 15:55
  5. Lämna hemma ensam???
    By Li in forum _99/00 Vinterbarn
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2005-12-08, 13:24
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar