Jippie!
_0804 Aprilbarn
  1. Medlem sedan
    Nov 2003
    #1

    Jippie!

    Har fått tid för inskrivning hos min (som jag tror) drömbarnmorska!
    Vi går ju lite med tankarna kring att detta barn ska få födas i lugn och ro hemma. Och nu har vi fått tid för MV hos en BM som jobbar med MV ur ett mer naturligt perspektiv (Vidarkliniken), hon jobbar som hemBM OCH är anställd som BM på BB Stockholm dit vi åker om vi väljer BB eller nåt går för långsamt eller blir jobbigt!
    Vi har fortfarande alla valmöjligheter!

    Känns skönt. Det är fortfarande SÅ mycket vi vill ta reda på och fundera kring innan vi bestämmer oss och nu kan vi göra det och få guidning av ett riktigt proffs istället för att brottas med åsikter på vanliga MVC.
    Nu kan vi välja på att föda hemma med henne och en till BM, på BB Stockholm med henne eller på BB Stockholm precis som vem som helst med den som råkar jobba för tillfället. Tjoho!

    //A
    ~ Thea augusti -04 ~
    ~ Lovis april -08 ~

  2. 1
    Jippie! Har fått tid för inskrivning hos min (som jag tror) drömbarnmorska!
    Vi går ju lite med tankarna kring att detta barn ska få födas i lugn och ro hemma. Och nu har vi fått tid för MV hos en BM som jobbar med MV ur ett mer naturligt perspektiv (Vidarkliniken), hon jobbar som hemBM OCH är anställd som BM på BB Stockholm dit vi åker om vi väljer BB eller nåt går för långsamt eller blir jobbigt!
    Vi har fortfarande alla valmöjligheter!

    Känns skönt. Det är fortfarande SÅ mycket vi vill ta reda på och fundera kring innan vi bestämmer oss och nu kan vi göra det och få guidning av ett riktigt proffs istället för att brottas med åsikter på vanliga MVC.
    Nu kan vi välja på att föda hemma med henne och en till BM, på BB Stockholm med henne eller på BB Stockholm precis som vem som helst med den som råkar jobba för tillfället. Tjoho!

    //A
  3. Medlem sedan
    Sep 2003
    #2
    Vad bra det låter! Det är väl toppen när man har alla valmöjligheter! Själv är jag av den mer traditionella typen som vill föda på sjukhus Och det är nog tur, för jag har råkat ut för komplikationer båda gångerna förut.
  4. 2
    Vad bra det låter! Det är väl toppen när man har alla valmöjligheter! Själv är jag av den mer traditionella typen som vill föda på sjukhus Och det är nog tur, för jag har råkat ut för komplikationer båda gångerna förut.
  5. Medlem sedan
    Nov 2003
    #3

    Ja, vi är inte redo

    Att ta det beslutet än. Och egentligen behöver man ju inte bestämma sig... Vi kommer nog att skicka in papprena och ansöka om ersättning för hemBM, och sen får vi se...
    För alla har ju "hemförlossning" till dess man väljer att åka in. Skillnaden är bara att vi har två BM som håller koll på läget under tiden.
    Jag känner så här, vi stannar hemma så länge det känns ok. Precis som alla andra. Och får jag riktiga krystvärkar finns det intet i världen som kan få mig att sätta mig i bilen. Och då är det ju bättre att ha två proffs till hands.

    Vad var det för komplikationer du drabbades av, och vet du varför det hände?
    //A
    ~ Thea augusti -04 ~
    ~ Lovis april -08 ~

  6. 3
    Ja, vi är inte redo Att ta det beslutet än. Och egentligen behöver man ju inte bestämma sig... Vi kommer nog att skicka in papprena och ansöka om ersättning för hemBM, och sen får vi se...
    För alla har ju "hemförlossning" till dess man väljer att åka in. Skillnaden är bara att vi har två BM som håller koll på läget under tiden.
    Jag känner så här, vi stannar hemma så länge det känns ok. Precis som alla andra. Och får jag riktiga krystvärkar finns det intet i världen som kan få mig att sätta mig i bilen. Och då är det ju bättre att ha två proffs till hands.

    Vad var det för komplikationer du drabbades av, och vet du varför det hände?
    //A
  7. Medlem sedan
    Jun 2003
    #4

    Vad skönt!

    Vad skönt att BM verkar bra och att ni har alla valmöjligheter och får lov att föda hemma, när det är det ni vill!
    Själv skullle jag aldrig drömma om att föda på något annat ställe än ett sjukhus, speciellt inte efter att det höll på att sluta alldeles tokigt första gången och min dotter hade inte överlevt om jag inte hade befunnit mig på sjukhus. Efter den upplevelsen (som i hög grad berodde på förvirring och inkompetenta barnmorskor) vill jag absolut inte föda om det inte finns en läkare närvarande och det går ju knappast hemma, då får man klara sig med bara en BM.
  8. 4
    Vad skönt! Vad skönt att BM verkar bra och att ni har alla valmöjligheter och får lov att föda hemma, när det är det ni vill!
    Själv skullle jag aldrig drömma om att föda på något annat ställe än ett sjukhus, speciellt inte efter att det höll på att sluta alldeles tokigt första gången och min dotter hade inte överlevt om jag inte hade befunnit mig på sjukhus. Efter den upplevelsen (som i hög grad berodde på förvirring och inkompetenta barnmorskor) vill jag absolut inte föda om det inte finns en läkare närvarande och det går ju knappast hemma, då får man klara sig med bara en BM.
  9. Medlem sedan
    Nov 2003
    #5

    Jag suger i mig...

    Om du vill, har du lust att berätta vad som hände och om du vet varför det hände?
    Det är ju det som är det intressanta... VARFÖR går vissa förlossningar snett på det ena eller andra sättet?
    För oftast så föregås ju komplikationen av att bebisens hjärtljud dippar, värkarna blir svaga, blodtrycket går upp eller ner, man får feber och allt det är ju sånt som en BM ska kunna upptäcka och förebygga eller åtgärda utan att det ska behöva bli "farligt". Och kan man inte det åker man till BB. Tricket är ju att ha koll i tid. Och det har man ju INTE när man är ensam henna om man tänkt föda "som vanligt" på BB...

    Jag är ingen missionär. Alla gör som dom vill, men jag vill gärna lära mig ALLT om sånt som kan uppstå, det är en stor del i vårt ställningstagande!

    (Hoppas vi inte skrämmer livet ur alla er förstagångsföderskor här inne... Förlåt...)

    //A
    ~ Thea augusti -04 ~
    ~ Lovis april -08 ~

  10. 5
    Jag suger i mig... Om du vill, har du lust att berätta vad som hände och om du vet varför det hände?
    Det är ju det som är det intressanta... VARFÖR går vissa förlossningar snett på det ena eller andra sättet?
    För oftast så föregås ju komplikationen av att bebisens hjärtljud dippar, värkarna blir svaga, blodtrycket går upp eller ner, man får feber och allt det är ju sånt som en BM ska kunna upptäcka och förebygga eller åtgärda utan att det ska behöva bli "farligt". Och kan man inte det åker man till BB. Tricket är ju att ha koll i tid. Och det har man ju INTE när man är ensam henna om man tänkt föda "som vanligt" på BB...

    Jag är ingen missionär. Alla gör som dom vill, men jag vill gärna lära mig ALLT om sånt som kan uppstå, det är en stor del i vårt ställningstagande!

    (Hoppas vi inte skrämmer livet ur alla er förstagångsföderskor här inne... Förlåt...)

    //A
  11. Medlem sedan
    Sep 2003
    #6
    Nu senast råkade jag ut för en "atonisk postpartumblödning" vilket på normalsvenska innebär att jag fick en störtblödning. Förlorade nästan 3 liter blod och var rätt gråblek där ett tag... det slutade med operation och blodtransfusioner och det var inte så trevligt. Förlossningen gick snabbt och de vet inte varför jag blödde så mycket.

    Så hemförlossning är inget för mig... hade nog strukit med på kuppen om vi inte redan hade varit på sjukhuset.
  12. 6
    Nu senast råkade jag ut för en "atonisk postpartumblödning" vilket på normalsvenska innebär att jag fick en störtblödning. Förlorade nästan 3 liter blod och var rätt gråblek där ett tag... det slutade med operation och blodtransfusioner och det var inte så trevligt. Förlossningen gick snabbt och de vet inte varför jag blödde så mycket.

    Så hemförlossning är inget för mig... hade nog strukit med på kuppen om vi inte redan hade varit på sjukhuset.
  13. Medlem sedan
    Feb 2007
    #7
    Skönt att du fått en bra BM som kan hjälpa dig att få förlossningen på det sätt du/ni vill.

    Själv instämmer jag i de andra inläggen och beger mig med glädje till sjukhuset när det är dags. Har också komplikationer med blodförlust och transfusioner bakom mig så det känns väldigt tryggt att vara "på plats" när man behöver experterna och utrustningen.

    Lycka till i funderandet och beslutet

    // Delph
    Delph, mamma till två stolta storebröder födda -00 och -02 och lillsyster Lova 7 april -08
  14. 7
    Skönt att du fått en bra BM som kan hjälpa dig att få förlossningen på det sätt du/ni vill.

    Själv instämmer jag i de andra inläggen och beger mig med glädje till sjukhuset när det är dags. Har också komplikationer med blodförlust och transfusioner bakom mig så det känns väldigt tryggt att vara "på plats" när man behöver experterna och utrustningen.

    Lycka till i funderandet och beslutet

    // Delph
  15. Medlem sedan
    Jun 2003
    #8

    Lång historia (lååångt!)

    Min dotter låg i vidöppet läge och förlossningen drog ut väldigt mycket på tiden, som de oftast gör när barnet ligger så. Jag hade både primär och sekundär värksvaghet. Till sist, efter ca 20 timmar, försökte de ta henne med sugklocka. Efter 4 misslyckade försök försvann hennes hjärtljud och jag blev sövd och katastrofsnittad. Att hon låg i vidöppet är naturligtvis inte någon BMs fel, det är jag som skapt på ett sätt som gör att bebisarna lägger sig så (även tvåan låg i vidöppet). Men en erfaren BM borde i ett tidigt skede misstänka en oregelbunden huvudställning, speciellt eftersom jag hade typ alla tecken som står i läroboken. Läkare borde tillkallats flera timmar tidigare och ingreppet borde gjorts långt innan det fick gå så här långt. Det är inte bra min lekmanna åsikt, utan en senare bedömning av läkare. Istället drabbades vi av vaktbyte efter vaktbyte och den ena hurtfriska BM efter den andra som uppmanade mig att kämpa "lite till och lite till och..." Man tycker ju att de borde informera varandra vid vaktbyte, men det var ganska uppenbart att de inte hade gjort det. Först när läkare tillkallades började det hända saker, tack o lov. Därför har jag långt mer förtroende för förlossningsläkare än för BM. Det är ju inte lätt heller när det är första gången och man inte riktigt vet vad man kan förvänta eller så.

    Och jag vet NATURLIGTVIS att det inte alltid är så! Andra gången hade jag en superbra BM som jag kände mig väldigt trygg med. Och en fantastisk förlossning, helt annorlunda. Men första gången var det bara kaos och förvirring och nu blev jag arg igen

    Som avslutning vill jag dock påpeka att jag trots dramatiken inte känner att jag har fått trauma på något sätt alls och andra gången ville jag absolut föda vaginalt, trots att de försökte pracka på mig ett planerat snitt. Så värre är det inte och min dotter har inte fått några men alls.
  16. 8
    Lång historia (lååångt!) Min dotter låg i vidöppet läge och förlossningen drog ut väldigt mycket på tiden, som de oftast gör när barnet ligger så. Jag hade både primär och sekundär värksvaghet. Till sist, efter ca 20 timmar, försökte de ta henne med sugklocka. Efter 4 misslyckade försök försvann hennes hjärtljud och jag blev sövd och katastrofsnittad. Att hon låg i vidöppet är naturligtvis inte någon BMs fel, det är jag som skapt på ett sätt som gör att bebisarna lägger sig så (även tvåan låg i vidöppet). Men en erfaren BM borde i ett tidigt skede misstänka en oregelbunden huvudställning, speciellt eftersom jag hade typ alla tecken som står i läroboken. Läkare borde tillkallats flera timmar tidigare och ingreppet borde gjorts långt innan det fick gå så här långt. Det är inte bra min lekmanna åsikt, utan en senare bedömning av läkare. Istället drabbades vi av vaktbyte efter vaktbyte och den ena hurtfriska BM efter den andra som uppmanade mig att kämpa "lite till och lite till och..." Man tycker ju att de borde informera varandra vid vaktbyte, men det var ganska uppenbart att de inte hade gjort det. Först när läkare tillkallades började det hända saker, tack o lov. Därför har jag långt mer förtroende för förlossningsläkare än för BM. Det är ju inte lätt heller när det är första gången och man inte riktigt vet vad man kan förvänta eller så.

    Och jag vet NATURLIGTVIS att det inte alltid är så! Andra gången hade jag en superbra BM som jag kände mig väldigt trygg med. Och en fantastisk förlossning, helt annorlunda. Men första gången var det bara kaos och förvirring och nu blev jag arg igen

    Som avslutning vill jag dock påpeka att jag trots dramatiken inte känner att jag har fått trauma på något sätt alls och andra gången ville jag absolut föda vaginalt, trots att de försökte pracka på mig ett planerat snitt. Så värre är det inte och min dotter har inte fått några men alls.
  17. Medlem sedan
    Feb 2007
    #9
    Det låter som att vi råkat ut för liknande tråkigheter.. Tänkte bara höra vad dom säger om en ny vaginal förlossning för dig? Fast du kanske inte har pratat med någon om det än..

    Jag tog upp det med BM redan vid inskrivningen och sa att jag vill ha snitt denna gång pga den tidigare blödningen (förlorade också 3 liter och fick transfusion) + endel andra komplikationer. Fick bl a infektion pga en läkarmiss mm efteråt så det tog enorm tid att återhämta sig..

    // Delph
    Delph, mamma till två stolta storebröder födda -00 och -02 och lillsyster Lova 7 april -08
  18. 9
    Det låter som att vi råkat ut för liknande tråkigheter.. Tänkte bara höra vad dom säger om en ny vaginal förlossning för dig? Fast du kanske inte har pratat med någon om det än..

    Jag tog upp det med BM redan vid inskrivningen och sa att jag vill ha snitt denna gång pga den tidigare blödningen (förlorade också 3 liter och fick transfusion) + endel andra komplikationer. Fick bl a infektion pga en läkarmiss mm efteråt så det tog enorm tid att återhämta sig..

    // Delph
  19. Medlem sedan
    Nov 2003
    #10
    Nu är ju inte min tanke att jag ska försvara mitt beslut eller hela världens hemmaföderskor, men om mitt barn låg vidöppet, jag blev värksvag och det tar för lång tid då åker vi såklart till BB. Vidöppet läge konstaterar man ju på 30 sekunder bara genom att känna på magen... (Min vännina hade fö precis samma förlossningsskede som du...)
    Nu, i mina tidiga funderingar är jag till och med så "svag" eller vad jag ska kalla det i min övertygelse att jag kan tänka mig att åka in så fort det inte går/känns som förra gången. Om det skulle börja med att vattnet går i stället eller att jag blir trött. Eller tappar sugen...
    Och om jag visste att jag som du har en livmoder som ofta leder till vidöppet skulle jag ju aldrig tänka tanken ens.
    Ett av Socialstyrelsens kriterier för att man ska få ersättning är just att tidigare förl (och hela grav) varit komplikationsfri.

    Och det är en annan grej som stärker mig i mina funderingar. Vi kommer att känna våra BM, vi riskerar inga vaktbyten etc...Förstår att du känner dig snuvad på en fin förlossningsupplevelse. Jag gör det lite med, även om det är petitesser jag hakar upp mig på som BM gjorde som vi hade velat vara utan. Det är därför JAG vill ha kontrollen denna gång.

    //A
    ~ Thea augusti -04 ~
    ~ Lovis april -08 ~

  20. 10
    Nu är ju inte min tanke att jag ska försvara mitt beslut eller hela världens hemmaföderskor, men om mitt barn låg vidöppet, jag blev värksvag och det tar för lång tid då åker vi såklart till BB. Vidöppet läge konstaterar man ju på 30 sekunder bara genom att känna på magen... (Min vännina hade fö precis samma förlossningsskede som du...)
    Nu, i mina tidiga funderingar är jag till och med så "svag" eller vad jag ska kalla det i min övertygelse att jag kan tänka mig att åka in så fort det inte går/känns som förra gången. Om det skulle börja med att vattnet går i stället eller att jag blir trött. Eller tappar sugen...
    Och om jag visste att jag som du har en livmoder som ofta leder till vidöppet skulle jag ju aldrig tänka tanken ens.
    Ett av Socialstyrelsens kriterier för att man ska få ersättning är just att tidigare förl (och hela grav) varit komplikationsfri.

    Och det är en annan grej som stärker mig i mina funderingar. Vi kommer att känna våra BM, vi riskerar inga vaktbyten etc...Förstår att du känner dig snuvad på en fin förlossningsupplevelse. Jag gör det lite med, även om det är petitesser jag hakar upp mig på som BM gjorde som vi hade velat vara utan. Det är därför JAG vill ha kontrollen denna gång.

    //A
  21. Medlem sedan
    Nov 2003
    #11

    Kan du uppskatta...

    Hur lång tid det tog från det att blödningen uppstod/barnet var fram fött till det du låg på OP/transfusionen gavs?
    Livmodersammandragande är ju sånt som BM har med sig för att hejda kraftiga blödningar och sen får man ju åka in. Vi har ca 30 minuter till BB (snabbare med ambulans), så jag tror inte att det skulle innebära ett problem... Men det är u sånt jag måste ta reda på!

    //A
    ~ Thea augusti -04 ~
    ~ Lovis april -08 ~

  22. 11
    Kan du uppskatta... Hur lång tid det tog från det att blödningen uppstod/barnet var fram fött till det du låg på OP/transfusionen gavs?
    Livmodersammandragande är ju sånt som BM har med sig för att hejda kraftiga blödningar och sen får man ju åka in. Vi har ca 30 minuter till BB (snabbare med ambulans), så jag tror inte att det skulle innebära ett problem... Men det är u sånt jag måste ta reda på!

    //A
  23. Medlem sedan
    Nov 2003
    #12

    Till alla nybörjare!

    Jag VET att det är alldeles för tidigt för er att ta in sånt här (för de flesta iaf) men nu tycker jag att vi luttrade har bjudit på så mycket komplikationer och tråkigheter att jag gärna vill ge er möjligheten att läsa om motsatsen. Om ni vill.

    http://www.lillafamiljenblom.se/text/m80.htm

    Här finns min förlossningsberättelse från min första förlossning, och om ni har läst något av det vi skrivit ovan så är jag så nöjd och trygg med hur vi klarade av att låta bårt barn födas att vi funderar på hemförlossning den här gången. Det är inte alls säkert att det blir så, men jag vill bara berätta att det är fantastiskt att föda barn!

    //A
    ~ Thea augusti -04 ~
    ~ Lovis april -08 ~

  24. 12
    Till alla nybörjare! Jag VET att det är alldeles för tidigt för er att ta in sånt här (för de flesta iaf) men nu tycker jag att vi luttrade har bjudit på så mycket komplikationer och tråkigheter att jag gärna vill ge er möjligheten att läsa om motsatsen. Om ni vill.

    http://www.lillafamiljenblom.se/text/m80.htm

    Här finns min förlossningsberättelse från min första förlossning, och om ni har läst något av det vi skrivit ovan så är jag så nöjd och trygg med hur vi klarade av att låta bårt barn födas att vi funderar på hemförlossning den här gången. Det är inte alls säkert att det blir så, men jag vill bara berätta att det är fantastiskt att föda barn!

    //A
  25. Medlem sedan
    Feb 2007
    #13
    Blev sydd på förlossningen tyvärr (väldigt dåligt utfört dessutom) så det skedde ganska omgående.. men blödningen fortsatte (ingen verkade ha riktigt koll på det och dom försökte få mig att kissa på en portabel toa för att slippa kateter) Där svimmade jag. Upplyft på förlossningssängen igen och i med kateter.

    Dom kollade nog inte blodvärdena förrän på BB-avdelningen där en sköterska upptäckte att jag var alldeles slut, så transfusionen fick jag nog minst en timme efter att sonen kommit ut..

    Allt var kaos runt min förlossning så jag minns inte riktigt allt vad läkarna gjorde och hur dom stoppade blödningen. Vet inte varför jag blödde så mycket heller..

    // Delph
    Delph, mamma till två stolta storebröder födda -00 och -02 och lillsyster Lova 7 april -08
  26. 13
    Blev sydd på förlossningen tyvärr (väldigt dåligt utfört dessutom) så det skedde ganska omgående.. men blödningen fortsatte (ingen verkade ha riktigt koll på det och dom försökte få mig att kissa på en portabel toa för att slippa kateter) Där svimmade jag. Upplyft på förlossningssängen igen och i med kateter.

    Dom kollade nog inte blodvärdena förrän på BB-avdelningen där en sköterska upptäckte att jag var alldeles slut, så transfusionen fick jag nog minst en timme efter att sonen kommit ut..

    Allt var kaos runt min förlossning så jag minns inte riktigt allt vad läkarna gjorde och hur dom stoppade blödningen. Vet inte varför jag blödde så mycket heller..

    // Delph
  27. Medlem sedan
    Apr 2007
    #14
    Vad menar man mad vidöppet läge?
  28. 14
    Vad menar man mad vidöppet läge?
  29. Medlem sedan
    Jun 2003
    #15

    Det är..

    ...när bebisen visserligen ligger med huvudet nedåt, som den ska. I normala fall så roterar bebisen på väg ut under förlossningen, så att den föds med bakhuvudet först och ansiktet nedåt. Den smalaste och mest formbara delen på bebisens huvud kommer alltså först.
    Men när bebisen ligger i vidöppet roterar den inte ordentligt, utan föds med pannan eller framhjässan först. Det är den bredaste delen på huvudet. På danska kallar man sådana bebisar för "stjärntittare" - de tittar uppåt mot stjärnorna när de föds!
    Många bebisar ligger i vidöppet precis i början av förlossningen, men de allra flesta roterar rätt. Men vissa gör aldrig det, som mina. Vidöppet läge kan bero på ren slump, eller så kan mammans bäcken ha nån form som gör att bebisarna hamnar så här. Typiskt för en "vidöppetförlossning" är att värkarna är ineffektiva och smärtan sitter främst runt ryggslutet, inte runt magen. Eftersom öppningsskedet är så långdraget drabbas man ofta av sekundär värksvaghet (=värkarna försvinner) när man skall krysta, vilket är en otroligt dålig kombo eftersom det är extra besvärligt att krysta ut en bebis med bredaste delen av huvudet först..
    Många vidöppetbebisar föds med akut snitt, men inte alla. Tvåan födde jag vaginalt trots läget.
  30. 15
    Det är.. ...när bebisen visserligen ligger med huvudet nedåt, som den ska. I normala fall så roterar bebisen på väg ut under förlossningen, så att den föds med bakhuvudet först och ansiktet nedåt. Den smalaste och mest formbara delen på bebisens huvud kommer alltså först.
    Men när bebisen ligger i vidöppet roterar den inte ordentligt, utan föds med pannan eller framhjässan först. Det är den bredaste delen på huvudet. På danska kallar man sådana bebisar för "stjärntittare" - de tittar uppåt mot stjärnorna när de föds!
    Många bebisar ligger i vidöppet precis i början av förlossningen, men de allra flesta roterar rätt. Men vissa gör aldrig det, som mina. Vidöppet läge kan bero på ren slump, eller så kan mammans bäcken ha nån form som gör att bebisarna hamnar så här. Typiskt för en "vidöppetförlossning" är att värkarna är ineffektiva och smärtan sitter främst runt ryggslutet, inte runt magen. Eftersom öppningsskedet är så långdraget drabbas man ofta av sekundär värksvaghet (=värkarna försvinner) när man skall krysta, vilket är en otroligt dålig kombo eftersom det är extra besvärligt att krysta ut en bebis med bredaste delen av huvudet först..
    Många vidöppetbebisar föds med akut snitt, men inte alla. Tvåan födde jag vaginalt trots läget.
  31. Dreitill
    #16

    Lyckliga du!

    Själv har jag ingen möjlighet till hemförlossning eftersom det inte finns inom mitt landsting eller ngt närliggande.
    Hade varit fint med tanke på att jag sist bara hade 2min krystisar, åkde då till förlossningen bara på förvärkar för att inte riskera föda i bilen. Nu är jag lite orolig igen. Det har gått fasligt fort med tre av fyra (bara första barnet tog tid på sig)
    Tvåan kom efter 26 min på sjukhuset....
    Kanske stannar jag bara hemma och ringer i ambulans...får se..
  32. 16
    Lyckliga du! Själv har jag ingen möjlighet till hemförlossning eftersom det inte finns inom mitt landsting eller ngt närliggande.
    Hade varit fint med tanke på att jag sist bara hade 2min krystisar, åkde då till förlossningen bara på förvärkar för att inte riskera föda i bilen. Nu är jag lite orolig igen. Det har gått fasligt fort med tre av fyra (bara första barnet tog tid på sig)
    Tvåan kom efter 26 min på sjukhuset....
    Kanske stannar jag bara hemma och ringer i ambulans...får se..
  33. Medlem sedan
    Nov 2003
    #17

    Det har jag funderat på med...

    Men det känns inte rätt mot min man.
    Harn sa i ett frustrerat tillfälle när jag precis kommit på tanken och han var livrädd att "Du är ju så himla envis så du kommer ju säga att det gör inte ett dugg ont bara för att slippa åka in och så föder vi i hallen. Det spelar ju ingen roll vad jag tycker..."

    Men om vi inte hade möjlighet att få bidrag för ersättningen hade jag nog övervägt det, eller i alla fall förberett mig noga för att det kan bli så. För med krystvärkar sätter jag mig inte i bilen med eller utan hemBM...
    Om du vill kan du ju höra dig för inne på Föda hemma-snacket. Säkert finns det nån i din ände av landet som kan komma med idéer på antingen BM som kan vara telefonstöd eller ge nån typ av kurs innan om vad man ska tänka på. Annars finns många på föda hemma som fött oassisterat.
    Vet också att det finns hemBM som kör med avbetalningsplan om man nu inte kan få ekonomisk ersättning... Och det finns hemBM i de flesta hörn av landet...
    http://www.fodahemma.org/Barnmorskor.htm

    //A
    ~ Thea augusti -04 ~
    ~ Lovis april -08 ~

  34. 17
    Det har jag funderat på med... Men det känns inte rätt mot min man.
    Harn sa i ett frustrerat tillfälle när jag precis kommit på tanken och han var livrädd att "Du är ju så himla envis så du kommer ju säga att det gör inte ett dugg ont bara för att slippa åka in och så föder vi i hallen. Det spelar ju ingen roll vad jag tycker..."

    Men om vi inte hade möjlighet att få bidrag för ersättningen hade jag nog övervägt det, eller i alla fall förberett mig noga för att det kan bli så. För med krystvärkar sätter jag mig inte i bilen med eller utan hemBM...
    Om du vill kan du ju höra dig för inne på Föda hemma-snacket. Säkert finns det nån i din ände av landet som kan komma med idéer på antingen BM som kan vara telefonstöd eller ge nån typ av kurs innan om vad man ska tänka på. Annars finns många på föda hemma som fött oassisterat.
    Vet också att det finns hemBM som kör med avbetalningsplan om man nu inte kan få ekonomisk ersättning... Och det finns hemBM i de flesta hörn av landet...
    http://www.fodahemma.org/Barnmorskor.htm

    //A
  35. Medlem sedan
    Nov 2003
    #18

    Bra, då vet jag...

    Då hinner vi ju in...

    Det som förundrar mig är att ni med komplikationer som skrivit här alla tycker att ni blivit fel bemötta, fel behandlade eller att besluten tagits i fel tid. Sorgligt, men intressant.

    Ska det behöva va så vid nåt så rutinartat och naturligt som en förlossning? Det är ju för j*vligt!
    ~ Thea augusti -04 ~
    ~ Lovis april -08 ~

  36. 18
    Bra, då vet jag... Då hinner vi ju in...

    Det som förundrar mig är att ni med komplikationer som skrivit här alla tycker att ni blivit fel bemötta, fel behandlade eller att besluten tagits i fel tid. Sorgligt, men intressant.

    Ska det behöva va så vid nåt så rutinartat och naturligt som en förlossning? Det är ju för j*vligt!
  37. Hoppfulla hoppan
    #19
    Min första bebis roterade inte heller rätt på slutet, men han stannade mitt emellan, alltså med sidan av huvudet uppåt. Jag drabbades också av värksvaghet och till slut använde man sugklocka. Men det borde blivit kejsarsnitt, hade varit bättre för både mig och bebis. Jag har inte hört det där om att värkarna sitter mer i ryggen, men det stämmer väldigt väl med min förlossning, och värksvag blev jag också, hade droppet på för fullt till slut.
    Andra förlossningen roterade bebisen dock som den skulle tack o lov
  38. 19
    Min första bebis roterade inte heller rätt på slutet, men han stannade mitt emellan, alltså med sidan av huvudet uppåt. Jag drabbades också av värksvaghet och till slut använde man sugklocka. Men det borde blivit kejsarsnitt, hade varit bättre för både mig och bebis. Jag har inte hört det där om att värkarna sitter mer i ryggen, men det stämmer väldigt väl med min förlossning, och värksvag blev jag också, hade droppet på för fullt till slut.
    Andra förlossningen roterade bebisen dock som den skulle tack o lov
  39. Dreitill
    #20

    Har verkligen

    funderat på alternativ. Men det finns verkligen ingen BM runt Gbg som rycker ut. Jag har en svägerska som är BM men hon bor tyvärr inte i Sverige. Jag försökte få ta med mej mina " förlossningspeng" till ett annat var på nordiskt land då trean var på väg. Ansökte hos myndigheterna men fick nej även efter överklagande. Min motivation var bristen på förlossningsplatser och mina otroligt snabba förlopp. Det sjukhuset jag planerade att föda på ligger bara 5 min från bostaden i det andra nordiska landet. Där hade jag tillgång till egen barnmorska. Barnpassning för de äldre barnen mm. Men så blev det inte. Nu är det ju så att Sverige skickar fullt med mammor långa och korta sträckor i och utanför landet just för att situationen är så träng och platserna så få!!! Så det känndes snopet att få avslag.

    Sist då lillfia var på väg. Var och handlade som vanlig på fm. med min stora tjej. Kom hem och lagade mat. La mej ner och vila. Känner att jag får sammandragningar lite tätare, fast alls inte onda. Får nästan panik då vi har en tim till bb. Skriker åt maken att packa bilen och ringer själv min mamma. Tur att det var en söndag så hon var hemma. Annars hade vi fått ta med 3 barn till Förlossningen.
    Mamma bor nära och vi åker när vi ser billjusen. Kommer in. Ctg, kommer värkar efter en stund. Värkar kanske 30 min, går på toa och vill helt plötsligt ha lustgas. Fyra krystisar och sen är hon ute...
  40. 20
    Har verkligen funderat på alternativ. Men det finns verkligen ingen BM runt Gbg som rycker ut. Jag har en svägerska som är BM men hon bor tyvärr inte i Sverige. Jag försökte få ta med mej mina " förlossningspeng" till ett annat var på nordiskt land då trean var på väg. Ansökte hos myndigheterna men fick nej även efter överklagande. Min motivation var bristen på förlossningsplatser och mina otroligt snabba förlopp. Det sjukhuset jag planerade att föda på ligger bara 5 min från bostaden i det andra nordiska landet. Där hade jag tillgång till egen barnmorska. Barnpassning för de äldre barnen mm. Men så blev det inte. Nu är det ju så att Sverige skickar fullt med mammor långa och korta sträckor i och utanför landet just för att situationen är så träng och platserna så få!!! Så det känndes snopet att få avslag.

    Sist då lillfia var på väg. Var och handlade som vanlig på fm. med min stora tjej. Kom hem och lagade mat. La mej ner och vila. Känner att jag får sammandragningar lite tätare, fast alls inte onda. Får nästan panik då vi har en tim till bb. Skriker åt maken att packa bilen och ringer själv min mamma. Tur att det var en söndag så hon var hemma. Annars hade vi fått ta med 3 barn till Förlossningen.
    Mamma bor nära och vi åker när vi ser billjusen. Kommer in. Ctg, kommer värkar efter en stund. Värkar kanske 30 min, går på toa och vill helt plötsligt ha lustgas. Fyra krystisar och sen är hon ute...
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Jippie!!
    By micra1 in forum Klumpfot
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-01-19, 17:17
  2. Jippie!!
    By femella in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-01-06, 16:10
  3. Jippie
    By Lova med tre in forum _0609 Septemberbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-04-28, 08:20
  4. Jippie!
    By elinde in forum _0706 Junibarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-04-20, 07:21
  5. Jippie! :)
    By Vilma-Lia in forum Bebissnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-04-11, 12:30
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar