Jag kan inte fatta...
Ordet är fritt
  1. Marmelad
    #1

    Jag kan inte fatta...

    ...hur vuxna människor kan sitta och skriva "rätt åt henne" om en förståndshandikappad människa som visserligen begått ett avskyvärt brott, men som också varit försatt i en avskyvärd situation, själv ha ett handikapp och ha ansvar för ett handikappat barn. Jag ursäktar verkligen inte hennes handlingar eller tycker synd om henne, men att skriva på det sättet är för mig så fruktansvärt obegripligt. Jag förstår verkligen inte hur man ens kan tänka tanken, men det är ju jag det.
  2. 1
    Jag kan inte fatta... ...hur vuxna människor kan sitta och skriva "rätt åt henne" om en förståndshandikappad människa som visserligen begått ett avskyvärt brott, men som också varit försatt i en avskyvärd situation, själv ha ett handikapp och ha ansvar för ett handikappat barn. Jag ursäktar verkligen inte hennes handlingar eller tycker synd om henne, men att skriva på det sättet är för mig så fruktansvärt obegripligt. Jag förstår verkligen inte hur man ens kan tänka tanken, men det är ju jag det.
  3. mandelblomma
    #2
    kan bara skriva under...brottet hon begått var förvisso hemskt.
    Men man glömmer att samhället svikit henne o hennes barn grovt då de inte gett mer insatser o stöd åt dem från början!!
  4. 2
    kan bara skriva under...brottet hon begått var förvisso hemskt.
    Men man glömmer att samhället svikit henne o hennes barn grovt då de inte gett mer insatser o stöd åt dem från början!!
  5. Medlem sedan
    Dec 2003
    #3

    Nä... jag visste inte

    att hon var förståndshandikappad. och jag pallar inte läsa om fallet heller, varken då eller nu. Men det verkar vara klart att ansvaret ligger hos socialtjänsten i den kommunen.
    Där finns det förmodligen en och annan som mår jävligt dåligt.
    aka Sulan
  6. 3
    Nä... jag visste inte att hon var förståndshandikappad. och jag pallar inte läsa om fallet heller, varken då eller nu. Men det verkar vara klart att ansvaret ligger hos socialtjänsten i den kommunen.
    Där finns det förmodligen en och annan som mår jävligt dåligt.
  7. Medlem sedan
    Sep 2005
    #4
    Ja det var väl dumt det kan jag erkänna, men det som hände Bobby har gjort mig så fruktansvärt arg! men om hon är förståndshandikappad varför får hon inte vård istället för fängelse, man får inte sätta förståndshandikappade eller psykiskt sjuka i fängelse väl? tycker det verkar vanligare att folk får vård för svåra brott än fängelse. Visste inte att hon var förståndshandikappad, men det dom gjorde sin lille pojk är så hemskt att jag bara vill gråta. Men ni har rätt inte ska hon misshandlas inget blir bättre för det.
  8. 4
    Ja det var väl dumt det kan jag erkänna, men det som hände Bobby har gjort mig så fruktansvärt arg! men om hon är förståndshandikappad varför får hon inte vård istället för fängelse, man får inte sätta förståndshandikappade eller psykiskt sjuka i fängelse väl? tycker det verkar vanligare att folk får vård för svåra brott än fängelse. Visste inte att hon var förståndshandikappad, men det dom gjorde sin lille pojk är så hemskt att jag bara vill gråta. Men ni har rätt inte ska hon misshandlas inget blir bättre för det.
  9. Medlem sedan
    Nov 1998
    #5
    Jag håller med dig! Jag tycker att det är en riktigt läskig människosyn flera här står för. Blir så upprörd.
  10. 5
    Jag håller med dig! Jag tycker att det är en riktigt läskig människosyn flera här står för. Blir så upprörd.
  11. Marmelad
    #6
    Jodå, man får sätta förståndshandikappade i fängelse, var ska man annars sätta dem? Om en person som är psykisk sjuk kan få psykvård, men en förståndshandikappad är inte psykiskt sjuk.
  12. 6
    Jodå, man får sätta förståndshandikappade i fängelse, var ska man annars sätta dem? Om en person som är psykisk sjuk kan få psykvård, men en förståndshandikappad är inte psykiskt sjuk.
  13. Marmelad
    #7
    Diskussionen har varit uppe tidigare, då hävdade en del att det inte spelade någon roll att hon hade detta handikapp, hon var ändå en människa man skulle rulla i tjära och fjädrar.
  14. 7
    Diskussionen har varit uppe tidigare, då hävdade en del att det inte spelade någon roll att hon hade detta handikapp, hon var ändå en människa man skulle rulla i tjära och fjädrar.
  15. Medlem sedan
    Nov 1998
    #8
    Jag har svarat dig där nere ang vård till funktionshindrade.
  16. 8
    Jag har svarat dig där nere ang vård till funktionshindrade.
  17. Medlem sedan
    Jan 2004
    #9
    Menar du Bobbys mamma? Är hon förståndshandikappad? Tydligen inte tillräckligt handikappad för att inte dömas till fängelse iallafall.
  18. 9
    Menar du Bobbys mamma? Är hon förståndshandikappad? Tydligen inte tillräckligt handikappad för att inte dömas till fängelse iallafall.
  19. Medlem sedan
    Feb 2005
    #10
    Du har så rätt, jag tycker tom att man kan dra det längre - öga för öga är inget som jag vill se i vårt samhälle.
  20. 10
    Du har så rätt, jag tycker tom att man kan dra det längre - öga för öga är inget som jag vill se i vårt samhälle.
  21. Medlem sedan
    May 2007
    #11
    Kan inte jag heller förstå. Bristande kunskap och förståelse brukar vara den närmsta förklaringen.
  22. 11
    Kan inte jag heller förstå. Bristande kunskap och förståelse brukar vara den närmsta förklaringen.
  23. Medlem sedan
    Jan 2003
    #12

    Hon är

    förståndshandikappad, inte psykiskt sjuk. Det är en jäkla skillnad.
  24. 12
    Hon är förståndshandikappad, inte psykiskt sjuk. Det är en jäkla skillnad.
  25. Medlem sedan
    May 2007
    #13
    Ja, hon var rätt rejält förståndshandikappad och hade behövt mer hjälp från samhället.

    Hon jobbade ibland på Samhall.
  26. 13
    Ja, hon var rätt rejält förståndshandikappad och hade behövt mer hjälp från samhället.

    Hon jobbade ibland på Samhall.
  27. Medlem sedan
    Sep 2005
    #14
    Att de skulle sitta på nåt speciellt slutet boende, inte på vanlig fängelse avdelning, läste för länge sen att det skulle bli så för det bröt mot FN´s regler. Trodde inte Sverige satte förståndshandikappade på vanlig fängelseavdelning.
  28. 14
    Att de skulle sitta på nåt speciellt slutet boende, inte på vanlig fängelse avdelning, läste för länge sen att det skulle bli så för det bröt mot FN´s regler. Trodde inte Sverige satte förståndshandikappade på vanlig fängelseavdelning.
  29. Medlem sedan
    Jun 2002
    #15
    Inte "rätt åt henne", det kan jag aldrig tycka. Däremot händer ju så enormt många hemska saker i världen att man kanske sållar lite när det gäller att tycka synd om i nyhetsflödet.
  30. 15
    Inte "rätt åt henne", det kan jag aldrig tycka. Däremot händer ju så enormt många hemska saker i världen att man kanske sållar lite när det gäller att tycka synd om i nyhetsflödet.
  31. Medlem sedan
    Nov 1998
    #16
    Jag klistrar in mitt svar från längre ner:

    Nu vet jag inte hur det är med just henne, men jag har hört att just funktionshindrade kan hamna lite mellan stolarna när de begår grova brott. Man kan inte döma henne till vård, för det finns inget att vårda sas. Man kan inte behandla bort ett funktionshinder, alltså är det ingen mening att ge vård. Alternativet som finns kvar blir då fängelse.
  32. 16
    Jag klistrar in mitt svar från längre ner:

    Nu vet jag inte hur det är med just henne, men jag har hört att just funktionshindrade kan hamna lite mellan stolarna när de begår grova brott. Man kan inte döma henne till vård, för det finns inget att vårda sas. Man kan inte behandla bort ett funktionshinder, alltså är det ingen mening att ge vård. Alternativet som finns kvar blir då fängelse.
  33. Medlem sedan
    Sep 2005
    #17
    Hittade denna, Sverige verkar vara ett av få västländer som låser in förståndshandikappade i fängelser.¨

    http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_8510102.asp
  34. 17
    Hittade denna, Sverige verkar vara ett av få västländer som låser in förståndshandikappade i fängelser.¨

    http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_8510102.asp
  35. Medlem sedan
    Nov 1998
    #18
    Ja, det är klart man sållar. Men ett mer tragiskt livsöde än Bobby och hans mamma får man ju leta efter.
  36. 18
    Ja, det är klart man sållar. Men ett mer tragiskt livsöde än Bobby och hans mamma får man ju leta efter.
  37. Medlem sedan
    May 2007
    #19
    Även sonen hade ett kroniskt handikapp, en kromosomförändring som kallas "Fragile X" som påverkar hela hans liv och går inte att "bota" eller "fixa till".
  38. 19
    Även sonen hade ett kroniskt handikapp, en kromosomförändring som kallas "Fragile X" som påverkar hela hans liv och går inte att "bota" eller "fixa till".
  39. Medlem sedan
    Aug 2006
    #20
    Förståndshandikappad eller ej, det är aldrig nån som förtjänar att bli misshandlad. Inte Bobby, inte hans mamma... inte den som misshandlade hans mamma heller...

    Jag diskuterar bl a pedofili på ett annat forum, och inlägg av typen "de som tänder på barn, även de som inte går till handling, bör hetsas av samhället att begå självmord" är inte så sällsynta. Jag blir inte ens förvånad längre...
  40. 20
    Förståndshandikappad eller ej, det är aldrig nån som förtjänar att bli misshandlad. Inte Bobby, inte hans mamma... inte den som misshandlade hans mamma heller...

    Jag diskuterar bl a pedofili på ett annat forum, och inlägg av typen "de som tänder på barn, även de som inte går till handling, bör hetsas av samhället att begå självmord" är inte så sällsynta. Jag blir inte ens förvånad längre...
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Kan inte fatta
    By Bulle 2011/06 in forum _1106 Junibarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-09-27, 13:52
  2. Kan inte fatta!!
    By Skånemamma in forum _0809 Septemberbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-01-07, 19:52
  3. Ni kan inte fatta..
    By Marmelad in forum Ordet är fritt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-03-25, 20:49
  4. Kan inte fatta
    By dosiss in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-12-19, 18:11
  5. Det GÅR inte att fatta
    By zzau in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-12-09, 11:28
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar