Mal i klädkammaren?
Mammasnack
  1. *ryser*
    #1

    Mal i klädkammaren?

    Vi har flyttat till en ny lägenhet och nu efter ett tag har jag sett små mal-fjärilar i klädkammaren och på jackorna i hallen. De hade förökat sig i dammsugaren av alla ställen!! (kanske ha den i städskåpet istället, och inte så nära "maten")

    HUR blir man va med dem? Minns att gamla människor hade malmedel i garderoberna (kommer ihåg lukten av malmedel) men vart köper man sånt nu???

    MYCKET tacksam för svar
  2. 1
    Mal i klädkammaren? Vi har flyttat till en ny lägenhet och nu efter ett tag har jag sett små mal-fjärilar i klädkammaren och på jackorna i hallen. De hade förökat sig i dammsugaren av alla ställen!! (kanske ha den i städskåpet istället, och inte så nära "maten")

    HUR blir man va med dem? Minns att gamla människor hade malmedel i garderoberna (kommer ihåg lukten av malmedel) men vart köper man sånt nu???

    MYCKET tacksam för svar
  3. Medlem sedan
    Aug 2000
    #2
    Mal har nästan alltid en "härd" när man hittat den och slängt vad det nu är, ofta en gammal tröja i en påse eller så, så är man av med dem. malmedel kan du köpa för att skydda dina kläder tills ni hittat härden, pet heter paradimal och finns på konsum och ica osv. Men du måste leta efter var de har sin barnkammare/härd för annars blir du inte av med dem vad du än gör.
  4. 2
    Mal har nästan alltid en "härd" när man hittat den och slängt vad det nu är, ofta en gammal tröja i en påse eller så, så är man av med dem. malmedel kan du köpa för att skydda dina kläder tills ni hittat härden, pet heter paradimal och finns på konsum och ica osv. Men du måste leta efter var de har sin barnkammare/härd för annars blir du inte av med dem vad du än gör.
  5. Medlem sedan
    Apr 2000
    #3

    anticimex

    måste vara det mest effektiva sättet att bli av med dem. Förmodligen har ni avtal med dem genom hemförsäkringen (eller att hyresvärden har det om det är en hyreslägenhet).
  6. 3
    anticimex måste vara det mest effektiva sättet att bli av med dem. Förmodligen har ni avtal med dem genom hemförsäkringen (eller att hyresvärden har det om det är en hyreslägenhet).
  7. *ryser*
    #4
    dammsugaren var full av maggots, tror du det var härden? I så fall kanske vi ska avvakta och se om det kommer fler? Alltså, vi slängde hela dammsugaren när vi såg det.
  8. 4
    dammsugaren var full av maggots, tror du det var härden? I så fall kanske vi ska avvakta och se om det kommer fler? Alltså, vi slängde hela dammsugaren när vi såg det.
  9. *ryser*
    #5
    tänkte kanske anticimex var sista utvägen vid dessa problem
  10. 5
    tänkte kanske anticimex var sista utvägen vid dessa problem
  11. Medlem sedan
    Aug 2000
    #6
    Det kan mycket väl vara där de kommer från. Jag hade nog gjort som du och kasserat hela damsugaren, jag hade inte litat på att inga överlever. Fast de tål inte frost så släng påsen och låt damsugaren stå i ett förråd eller så, om du vill behålla den. Se till att verkligen jaga fjärilar de närmsta dagarna så att de inte hittar någon ny stans att lägga ägg så är ni säkert av med dem sedan. Just mal är rätt lätt att bli av med om man bara hittar härden.
  12. 6
    Det kan mycket väl vara där de kommer från. Jag hade nog gjort som du och kasserat hela damsugaren, jag hade inte litat på att inga överlever. Fast de tål inte frost så släng påsen och låt damsugaren stå i ett förråd eller så, om du vill behålla den. Se till att verkligen jaga fjärilar de närmsta dagarna så att de inte hittar någon ny stans att lägga ägg så är ni säkert av med dem sedan. Just mal är rätt lätt att bli av med om man bara hittar härden.

Liknande trådar

  1. Dålig lukt i klädkammaren
    By Salander in forum Hem & fritid
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-10-28, 17:28
  2. Nu är klädkammaren nästan
    By KAJO! in forum Ordet är fritt
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2009-08-15, 20:11
  3. Röjt klädkammaren och hittade en
    By BM66 in forum Singelmingel
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-02-15, 09:50
  4. Sova i klädkammaren - succé!
    By sprengja in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-08-03, 09:03
  5. HAr städat klädkammaren
    By mariamed4 in forum Småbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-02-04, 15:11
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar