Rengöring. Hur gör ni?
_0706 Junibarn
  1. Medlem sedan
    Dec 2006
    #1

    Rengöring. Hur gör ni?

    Vi har helatiden sköljt under rinnande kran när bajset ska tvättas bort. Men hur gör ni som använder tvättlapp? Hur får ni rent? Framför allt undrar jag hur ni som har döttrar får rent i slidan?!
  2. 1
    Rengöring. Hur gör ni? Vi har helatiden sköljt under rinnande kran när bajset ska tvättas bort. Men hur gör ni som använder tvättlapp? Hur får ni rent? Framför allt undrar jag hur ni som har döttrar får rent i slidan?!
  3. Anonym
    #2
    De är inte alls svårt. Man använder ljumet vatten på tvättlappen och så tvättar man. Bajset försvinner, är de mycket bajs så får man använda några tvättlapppar. HAr man dotter så tvättar man som man skulle tvätta sig själv.
  4. 2
    De är inte alls svårt. Man använder ljumet vatten på tvättlappen och så tvättar man. Bajset försvinner, är de mycket bajs så får man använda några tvättlapppar. HAr man dotter så tvättar man som man skulle tvätta sig själv.
  5. Medlem sedan
    Dec 2006
    #3
    Fast jag har aldrig bajs i slidan. JAg är rädd att trycka in det längre in när jag använder tvättlapp...
  6. 3
    Fast jag har aldrig bajs i slidan. JAg är rädd att trycka in det längre in när jag använder tvättlapp...
  7. Medlem sedan
    Sep 2007
    #4
    Vi använder tvättlapp med ljummet vatten och barnolja, då försvinner även intorkat bajs lätt. För att tvätta slidan brukar jag vika en tvättlapp så det blir en liten flik och drar den i springan. Sen är det ju bara att öppna upp lite o kolla om det finns något bajs där inne och o så fall försiktigt torka bort det.
  8. 4
    Vi använder tvättlapp med ljummet vatten och barnolja, då försvinner även intorkat bajs lätt. För att tvätta slidan brukar jag vika en tvättlapp så det blir en liten flik och drar den i springan. Sen är det ju bara att öppna upp lite o kolla om det finns något bajs där inne och o så fall försiktigt torka bort det.
  9. Medlem sedan
    Apr 2006
    #5
    Tvättar också med tvättlapp och vatten och ibland lite olja, funkar alldeles utmärkt.
    Men trodde inte man skulle tvätta i slidan, det har dom sagt till mig när hon föddes.
    Och förut var frågan uppe här och då sas det att det försvinner när dom kissar och annars var det ingen fara med lite bajs.
    Vet inte om det stämmer men kanske värt att kolla upp.
    Kram
  10. 5
    Tvättar också med tvättlapp och vatten och ibland lite olja, funkar alldeles utmärkt.
    Men trodde inte man skulle tvätta i slidan, det har dom sagt till mig när hon föddes.
    Och förut var frågan uppe här och då sas det att det försvinner när dom kissar och annars var det ingen fara med lite bajs.
    Vet inte om det stämmer men kanske värt att kolla upp.
    Kram
  11. Medlem sedan
    Dec 2005
    #6
    Vi torkar med en mjuk och blöt tvättlapp precis innanför blygdläpparna. De få gånger det är mycket bajs där blöter vi lappen extra mycket och kramar ur vattnet så det rinner ner och på så sätt rengör. Jag tycker faktiskt det är enklare än under kranen men smaken är ju som baken.
  12. 6
    Vi torkar med en mjuk och blöt tvättlapp precis innanför blygdläpparna. De få gånger det är mycket bajs där blöter vi lappen extra mycket och kramar ur vattnet så det rinner ner och på så sätt rengör. Jag tycker faktiskt det är enklare än under kranen men smaken är ju som baken.
  13. Medlem sedan
    Apr 2007
    #7
    ;-)
  14. 7
    ;-)
  15. Medlem sedan
    Oct 2000
    #8

    _i_ slidan ska man inte torka

    bara utanför.
    Nu har jag ju ingen tjej denna gången men med förra tyckte jag inte alls det var svårt.
    Torka utanpå bara och jag hade blöta frottelappar med en skvätt olja på och så vek jag fram en ny hörna av lappen tills Tuva var ren.
    Men aldrig in mellan blygläpparna

    lycklig mamma till Theo -01, Tuva -04 och Elliot -07

    "Barn behöver kärlek, särskilt när de inte förtjänar den"
  16. 8
    _i_ slidan ska man inte torka bara utanför.
    Nu har jag ju ingen tjej denna gången men med förra tyckte jag inte alls det var svårt.
    Torka utanpå bara och jag hade blöta frottelappar med en skvätt olja på och så vek jag fram en ny hörna av lappen tills Tuva var ren.
    Men aldrig in mellan blygläpparna
  17. Medlem sedan
    Oct 2000
    #9

    du har rätt

    samma info fick vi på bb

    lycklig mamma till Theo -01, Tuva -04 och Elliot -07

    "Barn behöver kärlek, särskilt när de inte förtjänar den"
  18. 9
    du har rätt samma info fick vi på bb
  19. Anonym
    #10
    Men tvättar ni aldrig bort det vita gegget som blir emmellan blygläpparna? Det gör jag ca 1 ggr i veckan annars tycker jag att det luktar. Men jag har oxå fått info att inte tvätta emellan.
  20. 10
    Men tvättar ni aldrig bort det vita gegget som blir emmellan blygläpparna? Det gör jag ca 1 ggr i veckan annars tycker jag att det luktar. Men jag har oxå fått info att inte tvätta emellan.
  21. Medlem sedan
    Mar 2001
    #11
    Jag har fått info om att inte tvätta innanför blygdläpparna. Frågade faktiskt senast igen, på BVC, för att vara riktigt säker.
    Jag försöker torka rent så mycket det går utan att vara där och peta för mycket. Det känns ju lite konstigt att inte tvätta helt rent mellan alla veck, men man ska tydligen inte det.
  22. 11
    Jag har fått info om att inte tvätta innanför blygdläpparna. Frågade faktiskt senast igen, på BVC, för att vara riktigt säker.
    Jag försöker torka rent så mycket det går utan att vara där och peta för mycket. Det känns ju lite konstigt att inte tvätta helt rent mellan alla veck, men man ska tydligen inte det.
  23. Medlem sedan
    Dec 2005
    #12
    I slidan innebär ju innuti kroppen, innanför blygdläpparna är inte detsamma som _i_ slidan.

    Om det fanns bajs mellan blygdläpparna, hur gjordet du då?
  24. 12
    I slidan innebär ju innuti kroppen, innanför blygdläpparna är inte detsamma som _i_ slidan.

    Om det fanns bajs mellan blygdläpparna, hur gjordet du då?
  25. Förvånad Mamma
    #13

    Varför krånliga till det??

    Jag förstår inte varför vissa är så benägna att krångla till allt. Att tvätta ett underliv och få det rent är väl inte såååå svårt?
    Vi använder engångstvättlappar i papper som vi blöter i ljummet vatten och när jag tvättar min dotter så drar jag liksom med fingret, "uppifrån och ner" med tvättlappen och då blir det så rent som det behövs.
  26. 13
    Varför krånliga till det?? Jag förstår inte varför vissa är så benägna att krångla till allt. Att tvätta ett underliv och få det rent är väl inte såååå svårt?
    Vi använder engångstvättlappar i papper som vi blöter i ljummet vatten och när jag tvättar min dotter så drar jag liksom med fingret, "uppifrån och ner" med tvättlappen och då blir det så rent som det behövs.
  27. Medlem sedan
    May 2005
    #14
    Jag kan rekommendera tvättkräm från apoteket. Funkar på bajs som torkat in lite och funkar extra bra när barnen är större oh bajsat.
    Jag hade som tanke att bara använda torra tvättlappar som jag fuktar och använder kräm på på när 4-åringen föddes men det var smidigare med våta tvättservetter. Men har även använt tvättkräm när jag velat få "extra" rent.
    Nu har jag bara pojkar så jag kan inte riktigt svara för hur man "ska" tvätta men det räcker väl med att ta en fuktad/blöt tvättlapp och torka uppifån och ned, så många ggr det behövs?
    När jag torkar min lille (3 mån) så gör jag av med 5-6 tvättlappar per torknng...

    Linda (från maj-gruppen)
  28. 14
    Jag kan rekommendera tvättkräm från apoteket. Funkar på bajs som torkat in lite och funkar extra bra när barnen är större oh bajsat.
    Jag hade som tanke att bara använda torra tvättlappar som jag fuktar och använder kräm på på när 4-åringen föddes men det var smidigare med våta tvättservetter. Men har även använt tvättkräm när jag velat få "extra" rent.
    Nu har jag bara pojkar så jag kan inte riktigt svara för hur man "ska" tvätta men det räcker väl med att ta en fuktad/blöt tvättlapp och torka uppifån och ned, så många ggr det behövs?
    När jag torkar min lille (3 mån) så gör jag av med 5-6 tvättlappar per torknng...

    Linda (från maj-gruppen)
  29. Medlem sedan
    Dec 2005
    #15
    Du "förstår inte varför vissa är benägna att krångla till allt"?

    Du låter rätt bitsk och är dessutom anonym. Trist!
  30. 15
    Du "förstår inte varför vissa är benägna att krångla till allt"?

    Du låter rätt bitsk och är dessutom anonym. Trist!
  31. Förvånad mamma
    #16

    Då får jag väl vara det då!

    Tycker bara att hur svårt är det liksom på en skala att tvätta lite rent?? Och det har jag väl all rätt i världen att tycka?
  32. 16
    Då får jag väl vara det då! Tycker bara att hur svårt är det liksom på en skala att tvätta lite rent?? Och det har jag väl all rätt i världen att tycka?
  33. Olivias mamma
    #17

    Jag måste hålla med

    Jag kan inte heller förstå vad det är som är så svårt med just flickors underliv. Om det nu mot all förmodan kommer in lite bajs mellan blygdläpparna så är det ju bara till att sära lite med fingrarna och torka. Och skulle det komma lite bajs vid slidans ingång så följer ju det med när man torkar bakåt. Skulle det finnas något I slidan så kommer ju det ut med naturliga flytningar.
  34. 17
    Jag måste hålla med Jag kan inte heller förstå vad det är som är så svårt med just flickors underliv. Om det nu mot all förmodan kommer in lite bajs mellan blygdläpparna så är det ju bara till att sära lite med fingrarna och torka. Och skulle det komma lite bajs vid slidans ingång så följer ju det med när man torkar bakåt. Skulle det finnas något I slidan så kommer ju det ut med naturliga flytningar.
  35. Medlem sedan
    Dec 2005
    #18
    Ja, så tänkte jag med men när man läser i tråden så har ju en del BVC avrått från att torka mellan blygdläpparna. Så frågan är hur man ska göra? Man vill ju inte göra något som kan vara skadligt.

    Men det är klart, flickors underliv är ju ett känsligt ämne och ska helst inte diskuteras. Dessutom är det ju inga som helst problem, det säger ju både du och "Förvånad mamma".
  36. 18
    Ja, så tänkte jag med men när man läser i tråden så har ju en del BVC avrått från att torka mellan blygdläpparna. Så frågan är hur man ska göra? Man vill ju inte göra något som kan vara skadligt.

    Men det är klart, flickors underliv är ju ett känsligt ämne och ska helst inte diskuteras. Dessutom är det ju inga som helst problem, det säger ju både du och "Förvånad mamma".
  37. Medlem sedan
    Dec 2005
    #19
    Att du tycker det är helt enkelt att tvätta får du självklart tycka. Men att vi andra inte tycker det är helt enkelt betyder inte att vi alltid vill krångla till det.

    Forume är ju till för att fundera och rådfråga andra och i den här gruppen har vi högt i tak, inga frågor är för dumma för att ställas.
  38. 19
    Att du tycker det är helt enkelt att tvätta får du självklart tycka. Men att vi andra inte tycker det är helt enkelt betyder inte att vi alltid vill krångla till det.

    Forume är ju till för att fundera och rådfråga andra och i den här gruppen har vi högt i tak, inga frågor är för dumma för att ställas.
  39. Anonym
    #20
    Varför lägger du dig i en tråd om du ändå tycker att diskussionen är löjlig?? Ofint mot Miaharbom och de andra som diskuterar i tråden tycker jag!
  40. 20
    Varför lägger du dig i en tråd om du ändå tycker att diskussionen är löjlig?? Ofint mot Miaharbom och de andra som diskuterar i tråden tycker jag!
Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Liknande trådar

  1. Rengöring?
    By suziq in forum Hem & fritid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-11-09, 09:22
  2. por-rengöring, en sug?
    By euxmix in forum Kroppsideal
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-07-30, 10:18
  3. Rengöring...
    By Annika med 3 in forum Hem & fritid
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-06-22, 20:05
  4. rengöring
    By JessickaK in forum Bebissnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-06-15, 19:28
  5. Rengöring
    By peach in forum Hem & fritid
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-09-04, 17:24
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar