Min lilla mamma...
Allvarligt sjuka
  1. Medlem sedan
    Sep 2007
    #1

    Min lilla mamma...

    är 64 år och har haft andningsproblem av och till under ett antal år. Hon har jobbat så otroligt mycket och nu har hon äntligen bara ett år kvar till pension. Krämpor har hon många av (först giftstruma sedan underproduktion i sköldkörteln, artros, magsmärtor som ej kunnat diagnosticeras etc). Hon har rökt från hon var 12 tills för 6 år sedan. Man har tidigare (via lungröntgen) konstaterat att hon har en lindrig variant av KOL och nu senast har de pratat om att hon har ansträngningsastma. I samband med att hon skulle göra en grundlig undersökning (röntgen av alla leder) för att hon har artros så gjorde man även röntgen av lungorna. Strax efter ringde läkaren upp och sade att de ville ta kompletterade röntgenbilder av lungorna (skiktröntgen med kontrastvätska). Efter det har jag haft en otrolig ångest och dålig känsla i kroppen. De sade vid röntgen att de skulle höra av sig inom två dagar om det var något. Idag (andra dagen) ringde de och ville att hon skulle komma in. När hon kom dit så sade de att de ville gå vidare och göra en bronkoskopi. Mamma hävdar att hon var orolig när hon åkte till läkaren, men att hon kände sig lugnad när hon väl träffade henne. Nu håller jag på att gå under av ångest & nervositet. Jag vet att man inte skall ta ut ngt i förskott, men det känns så fruktansvärt! Hennes lillebror har haft lungcancer (som de dock upptäckte i tid) och morfar och alla hans syskon dog i cancer..... Det känns så orättvist om det är cancer nu när hon bara har ett år kvar till pension. De har precis köpt ett landställe (som varit mammas dröm i många år och där hon bara älskar att vara nu). Det är ju nu de skall börja leva på riktigt, hon skall kunna vara med barnbarnen mer osv. Nu inser man att man inte skall tänka "jag gör det sen"..... Dessutom har dels en kollega till mig och dels en mamma på dagis gått bort i lungcancer under våren - båda bara ett par månader från att cancern upptäcktes så man inser hur dystra prognoserna är..... Är det någon som har några erfarenheter av någon liknande situation? Vet ni om det kan finnas andra orsaker till att man gör bronkoskopi eller är det sannolikt att det är just cancer som man tror det är...? Tack för att du orkade läsa ända hit! Kram
  2. 1
    Min lilla mamma... är 64 år och har haft andningsproblem av och till under ett antal år. Hon har jobbat så otroligt mycket och nu har hon äntligen bara ett år kvar till pension. Krämpor har hon många av (först giftstruma sedan underproduktion i sköldkörteln, artros, magsmärtor som ej kunnat diagnosticeras etc). Hon har rökt från hon var 12 tills för 6 år sedan. Man har tidigare (via lungröntgen) konstaterat att hon har en lindrig variant av KOL och nu senast har de pratat om att hon har ansträngningsastma. I samband med att hon skulle göra en grundlig undersökning (röntgen av alla leder) för att hon har artros så gjorde man även röntgen av lungorna. Strax efter ringde läkaren upp och sade att de ville ta kompletterade röntgenbilder av lungorna (skiktröntgen med kontrastvätska). Efter det har jag haft en otrolig ångest och dålig känsla i kroppen. De sade vid röntgen att de skulle höra av sig inom två dagar om det var något. Idag (andra dagen) ringde de och ville att hon skulle komma in. När hon kom dit så sade de att de ville gå vidare och göra en bronkoskopi. Mamma hävdar att hon var orolig när hon åkte till läkaren, men att hon kände sig lugnad när hon väl träffade henne. Nu håller jag på att gå under av ångest & nervositet. Jag vet att man inte skall ta ut ngt i förskott, men det känns så fruktansvärt! Hennes lillebror har haft lungcancer (som de dock upptäckte i tid) och morfar och alla hans syskon dog i cancer..... Det känns så orättvist om det är cancer nu när hon bara har ett år kvar till pension. De har precis köpt ett landställe (som varit mammas dröm i många år och där hon bara älskar att vara nu). Det är ju nu de skall börja leva på riktigt, hon skall kunna vara med barnbarnen mer osv. Nu inser man att man inte skall tänka "jag gör det sen"..... Dessutom har dels en kollega till mig och dels en mamma på dagis gått bort i lungcancer under våren - båda bara ett par månader från att cancern upptäcktes så man inser hur dystra prognoserna är..... Är det någon som har några erfarenheter av någon liknande situation? Vet ni om det kan finnas andra orsaker till att man gör bronkoskopi eller är det sannolikt att det är just cancer som man tror det är...? Tack för att du orkade läsa ända hit! Kram
  3. Medlem sedan
    Nov 1998
    #2

    kram

    har tack och lov ingen erfarenhet av detta. Men gumman, jag förstår din oro. Vi får hoppas att detta inte är något allvarligt.

    Ta hand om dig.

    kram
    mamma till fyra
  4. 2
    kram har tack och lov ingen erfarenhet av detta. Men gumman, jag förstår din oro. Vi får hoppas att detta inte är något allvarligt.

    Ta hand om dig.

    kram
  5. Medlem sedan
    Feb 2003
    #3

    jag vet

    inte något om hur det brukar gå till, men ville bara skicka en stoor styrkekram!

    Vet allt för väl hur orättvist det känns, svärfar har cancer o den har sas vunnit, nu finns inget mer att göra o han fyller snart 64 o de har haft så många planer om hur de skulle vara mer i sin stuga i Finland på somrarna när han liksom svärmor gått i pension.
    Givetvis håller vi alla tummar för att din mamma slipper cancern, det är ju inte säkert hon har det.
    Kram/ Gullan
  6. 3
    jag vet inte något om hur det brukar gå till, men ville bara skicka en stoor styrkekram!

    Vet allt för väl hur orättvist det känns, svärfar har cancer o den har sas vunnit, nu finns inget mer att göra o han fyller snart 64 o de har haft så många planer om hur de skulle vara mer i sin stuga i Finland på somrarna när han liksom svärmor gått i pension.
    Givetvis håller vi alla tummar för att din mamma slipper cancern, det är ju inte säkert hon har det.
    Kram/ Gullan
  7. Medlem sedan
    Aug 2006
    #4

    *kramar om*

    Känner så väl igen mig att "jag gör det sen". Min mamma har (se nedan) fått njurcancer och har dessvärre bara en njure. Hon fyller 69 år i höst. Jag håller tummarna för att din mamma får ett bra besked.
    Lycka är en resa inte en destination.
  8. 4
    *kramar om* Känner så väl igen mig att "jag gör det sen". Min mamma har (se nedan) fått njurcancer och har dessvärre bara en njure. Hon fyller 69 år i höst. Jag håller tummarna för att din mamma får ett bra besked.
  9. Anonym
    #5
    Hej,hej!
    jag har erfarenhet av lungcancer,eller inte jag utan min mamma,men tyvärr hinner jag inte skriva nu ikväll.berättar mer imorgon.
    Må så gott!
  10. 5
    Hej,hej!
    jag har erfarenhet av lungcancer,eller inte jag utan min mamma,men tyvärr hinner jag inte skriva nu ikväll.berättar mer imorgon.
    Må så gott!

Liknande trådar

  1. Min lilla mamma
    By blå fågeln in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-12-14, 17:43
  2. Min lilla mamma....
    By Sherry01 in forum Allvarligt sjuka
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-08-28, 20:30
  3. Min lilla mamma-fia:(
    By linda34 in forum _0705 Majbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-08-04, 11:41
  4. Lilla R arg på mamma ;-) !
    By Älsklingsfrö in forum _0703 Marsbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-10-28, 19:35
  5. Lilla L:s mamma
    By Tina L-L in forum Komplikationer
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-01-13, 14:31
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar