De närmar sig
Förlossning
  1. Medlem sedan
    Apr 2003
    #1

    De närmar sig

    De börja närma sig för oss mes stormsteg, den 24e ska vi få träffa den som bor i magen, såå spännande o förväntansfull. Gamla minnen dyker upp från förlossningen med dottern som slutade med snitt efter 16tim värkar. De som skrämer mig nu är smärtan efteråt o att vara så handikappad de första dygnet. Att inte kunna ta sig ur sängen o ta upp sitt barn som man vill osv. Vad är de för smärtlindring man får efteråt? O hur ofta? Vill gärna undvika den värsta smärtan denna gång o har läst att några av er bett om att få ha smärtlindring på rummet, är de något de brukar gå med på? O sen undrar jag om någon fått antibiotika i samband med planerat snitt? Jag vill gärna ha de som en liten extra försäkran mot ev infektion i livmodern. Fick nämligen infektion sist, trots antibiotika iof.
  2. 1
    De närmar sig De börja närma sig för oss mes stormsteg, den 24e ska vi få träffa den som bor i magen, såå spännande o förväntansfull. Gamla minnen dyker upp från förlossningen med dottern som slutade med snitt efter 16tim värkar. De som skrämer mig nu är smärtan efteråt o att vara så handikappad de första dygnet. Att inte kunna ta sig ur sängen o ta upp sitt barn som man vill osv. Vad är de för smärtlindring man får efteråt? O hur ofta? Vill gärna undvika den värsta smärtan denna gång o har läst att några av er bett om att få ha smärtlindring på rummet, är de något de brukar gå med på? O sen undrar jag om någon fått antibiotika i samband med planerat snitt? Jag vill gärna ha de som en liten extra försäkran mot ev infektion i livmodern. Fick nämligen infektion sist, trots antibiotika iof.
  3. Medlem sedan
    Sep 2002
    #2
    Den 24:e är det tre år sedan jag gjorde mitt planerade snitt efter att några år tidigare ha gått igenom ett akutsnitt. Det var en ENORM skillnad! Du kommer att märka att det är som natt och dag, bra mycket enklare.

    Efter det planerade snittet fick jag ha min dotter hos mig direkt och det var jättemysigt. Efter bägge mina snitt har jag fått ha smärtstillande på rummet och så har de kommit in och kompletterat med Ketogansprutor. Jag fick en kombination av Citodon och Voltaren som jag tog var sjätte timme eller så och däremellan fick jag Ketogan. Jag har för mig att en av dem eller bägge är antiinflammatoriska.

    Efter det planerade snittet klev jag upp ur sängen samma dag, även om det inte alls var särskilt skönt och det gick riktigt bra att amma efteråt. Som sagt, enorm skillnad mot hur det var efter akutsnittet.
  4. 2
    Den 24:e är det tre år sedan jag gjorde mitt planerade snitt efter att några år tidigare ha gått igenom ett akutsnitt. Det var en ENORM skillnad! Du kommer att märka att det är som natt och dag, bra mycket enklare.

    Efter det planerade snittet fick jag ha min dotter hos mig direkt och det var jättemysigt. Efter bägge mina snitt har jag fått ha smärtstillande på rummet och så har de kommit in och kompletterat med Ketogansprutor. Jag fick en kombination av Citodon och Voltaren som jag tog var sjätte timme eller så och däremellan fick jag Ketogan. Jag har för mig att en av dem eller bägge är antiinflammatoriska.

    Efter det planerade snittet klev jag upp ur sängen samma dag, även om det inte alls var särskilt skönt och det gick riktigt bra att amma efteråt. Som sagt, enorm skillnad mot hur det var efter akutsnittet.
  5. Medlem sedan
    Aug 2007
    #3
    Jag ska göra mitt tredje snitt, var av det andra planerade. Förra snittet var en dröm mot första, och jag var uppe på benen två timmar efter snittet. Dock med smärtstillande. Så jag kan inte hålla med om att jag känt mig handikappad av snitten även om jag inte var lika pigg vid akutsnittet. Så be om att få smärtstillande på rummet och en morfinspruta innan du går upp första gången, så kan jag nästan garantera att du kommer känna dig mycket piggare. Lycka till!
  6. 3
    Jag ska göra mitt tredje snitt, var av det andra planerade. Förra snittet var en dröm mot första, och jag var uppe på benen två timmar efter snittet. Dock med smärtstillande. Så jag kan inte hålla med om att jag känt mig handikappad av snitten även om jag inte var lika pigg vid akutsnittet. Så be om att få smärtstillande på rummet och en morfinspruta innan du går upp första gången, så kan jag nästan garantera att du kommer känna dig mycket piggare. Lycka till!
  7. Medlem sedan
    Oct 2006
    #4
    Jag fick antibiotika intravenöst i operationssalen (planerat snitt, har ej snittats akut någon gång). Fick sedan 4*1000 mg Panodil och Ketoprofen (minns ej styrkan) i fem dagar och därefter 3*1000 mg Panodil och minskade sedan under ett par dagar och tog sedan 1000 mg Panodil per dag fram till knappt två veckor efter snittet. Jag fick smärtlindring för ett dygn framåt varje morgon. Känner du dig osäker på reglerna och känner dig tryggare om du vet att du har tillgång till smärtlindring tycker jag absolut att du ska ta med dig en rejäl mängd Panodil till sjukhuset. Det behöver ju inte de få veta och det är din kropp och din bebis, så du lär ju inte proppa i dig alldeles för mycket ändå. Lugn och trygghet är smärtlindrande i sig! Känn efter vad du behöver!!

    Förstår att det känns spännande nu, att snart få träffa bebis, mysigt!! För mig är det tre månader sedan och jag är så toppennöjd!
  8. 4
    Jag fick antibiotika intravenöst i operationssalen (planerat snitt, har ej snittats akut någon gång). Fick sedan 4*1000 mg Panodil och Ketoprofen (minns ej styrkan) i fem dagar och därefter 3*1000 mg Panodil och minskade sedan under ett par dagar och tog sedan 1000 mg Panodil per dag fram till knappt två veckor efter snittet. Jag fick smärtlindring för ett dygn framåt varje morgon. Känner du dig osäker på reglerna och känner dig tryggare om du vet att du har tillgång till smärtlindring tycker jag absolut att du ska ta med dig en rejäl mängd Panodil till sjukhuset. Det behöver ju inte de få veta och det är din kropp och din bebis, så du lär ju inte proppa i dig alldeles för mycket ändå. Lugn och trygghet är smärtlindrande i sig! Känn efter vad du behöver!!

    Förstår att det känns spännande nu, att snart få träffa bebis, mysigt!! För mig är det tre månader sedan och jag är så toppennöjd!

Liknande trådar

  1. Det närmar sig...
    By Nillis m.A&E in forum _0702 Februaribarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-01-03, 13:15
  2. Det närmar sig...
    By •Milou• in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-12-31, 22:03
  3. Det närmar sig....
    By brymaria in forum _0703 Marsbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-12-29, 09:33
  4. Närmar sig
    By wickz in forum Förlossning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-12-27, 13:10
  5. Det närmar sig..
    By willow in forum _0506 Junibarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-08-01, 17:20
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar