Helammar eller tillägg?
_0707 Julibarn
  1. Medlem sedan
    Nov 2001
    #1

    Helammar eller tillägg?

    Tycker det verkar vara många som inte helammar i den här gruppen jämfört med de andra ankomstgrupperna jag varit med i 2002 och 2004. Undrar om det har blivit ändrade attityder generellt eller om det bara är som det tycks, för att det varit många inlägg om tillägg? Liten enkät: hur många helammar och hur många ger tillägg, helt eller delat? Hur länge tänker ni helamma och hur länge tänker ni amma, ni som gör det?
  2. 1
    Helammar eller tillägg? Tycker det verkar vara många som inte helammar i den här gruppen jämfört med de andra ankomstgrupperna jag varit med i 2002 och 2004. Undrar om det har blivit ändrade attityder generellt eller om det bara är som det tycks, för att det varit många inlägg om tillägg? Liten enkät: hur många helammar och hur många ger tillägg, helt eller delat? Hur länge tänker ni helamma och hur länge tänker ni amma, ni som gör det?
  3. Medlem sedan
    Nov 2001
    #2
    Egna svar: Helammar, tänkte göra det i ca 4 mån, tänkte amma ca 1 år
  4. 2
    Egna svar: Helammar, tänkte göra det i ca 4 mån, tänkte amma ca 1 år
  5. Medlem sedan
    Nov 2003
    #3
    Mina svar;
    Jag önskar att jag kunnat helamma, men vår lilla Ellen blir inte mätt och nöjd av enbart min mjölk, så jag kan inte välja att bara amma. Hon får ersättning till kvällen, och nu skall vi börja ge henne även på natten. Orken att amma varannan timme med följden av att bara få sova på sin höjd en och enhalv timme i sträck pallar jag inte med längre. Är så trött så huvudet och nacken är öm, jag har dålig balans och i princip ser dubbelt. Hoppas såklart att mjölken tillslut kan göra vår glupska dotter mätt. Handmjölkar ibland för att försöka få upp produktionen.
  6. 3
    Mina svar;
    Jag önskar att jag kunnat helamma, men vår lilla Ellen blir inte mätt och nöjd av enbart min mjölk, så jag kan inte välja att bara amma. Hon får ersättning till kvällen, och nu skall vi börja ge henne även på natten. Orken att amma varannan timme med följden av att bara få sova på sin höjd en och enhalv timme i sträck pallar jag inte med längre. Är så trött så huvudet och nacken är öm, jag har dålig balans och i princip ser dubbelt. Hoppas såklart att mjölken tillslut kan göra vår glupska dotter mätt. Handmjölkar ibland för att försöka få upp produktionen.
  7. Medlem sedan
    Nov 2006
    #4
    jag ger bara ersättning, gjort det sen yosef va en vecka, han e 6 v nu. tycker det e jätte skönt att slippa allt strul med amning eftersom mitt va lite svårt att räcka plus att hans tag var fel.
  8. 4
    jag ger bara ersättning, gjort det sen yosef va en vecka, han e 6 v nu. tycker det e jätte skönt att slippa allt strul med amning eftersom mitt va lite svårt att räcka plus att hans tag var fel.
  9. Medlem sedan
    Mar 2002
    #5
    Jag helammar och har tänkt göra det sex månader, men börja med smakportioner vid fyra-fem månader. Hur länge jag delammar sen, vet i fåglarna, har inte hunnit tänka så långt. Måste precis som ClinMaja&Ellen amma ungefär varannan timme dygnet runt, men jag är inte så påverkad av sömnbristen, tack och lov. Häromkvällen sov Alvin dock från 19.30 till 01.00, men sen vaknade han "som vanligt" kl 3.00 och 5.00.
    /Mari med Alvin 18/6-07
  10. 5
    Jag helammar och har tänkt göra det sex månader, men börja med smakportioner vid fyra-fem månader. Hur länge jag delammar sen, vet i fåglarna, har inte hunnit tänka så långt. Måste precis som ClinMaja&Ellen amma ungefär varannan timme dygnet runt, men jag är inte så påverkad av sömnbristen, tack och lov. Häromkvällen sov Alvin dock från 19.30 till 01.00, men sen vaknade han "som vanligt" kl 3.00 och 5.00.
    /Mari med Alvin 18/6-07
  11. Medlem sedan
    Mar 2002
    #6
    Alltså tills Alvin är sex månader, dvs. tre månader till.
  12. 6
    Alltså tills Alvin är sex månader, dvs. tre månader till.
  13. Medlem sedan
    Nov 2006
    #7
    Jag helammar och har tänkt göra det i sex månader, börjar nog med smakisar först då, och hade nog tänkt delamma tills Astrid blir ett år ungefär.
  14. 7
    Jag helammar och har tänkt göra det i sex månader, börjar nog med smakisar först då, och hade nog tänkt delamma tills Astrid blir ett år ungefär.
  15. Medlem sedan
    May 2003
    #8
    Jag helammar och har tänkt göra det om allt fortsätter att funka bra i 5-6 månader innan vi börjar med smakisar.
    Ammade första barnet i ett år och hoppas på att delamma i ca ett år denna gången också.
  16. 8
    Jag helammar och har tänkt göra det om allt fortsätter att funka bra i 5-6 månader innan vi börjar med smakisar.
    Ammade första barnet i ett år och hoppas på att delamma i ca ett år denna gången också.
  17. Medlem sedan
    Feb 2005
    #9

    Helflaskar =)

    Ger enbart ersättning sedan Ida var 2 dygn gammal. Pga av tidigare erfarenheter med första barnet (som jag lyckades amma i 3 veckor) blev det för tungt psykiskt när jag nu fick bröstproblem igen. Jag gick därför över till flaska för att vardagen skulle fungera för vår lilla familj =)
    Mamma till Hanna (april 05) & Ida (juli 07)
  18. 9
    Helflaskar =) Ger enbart ersättning sedan Ida var 2 dygn gammal. Pga av tidigare erfarenheter med första barnet (som jag lyckades amma i 3 veckor) blev det för tungt psykiskt när jag nu fick bröstproblem igen. Jag gick därför över till flaska för att vardagen skulle fungera för vår lilla familj =)
  19. Medlem sedan
    Nov 2006
    #10
    Ammade en vecka, delammade i två och en halv vecka (tillägg på kvällen). Ammar inte längre... på gott och ont.

    //Malin.
  20. 10
    Ammade en vecka, delammade i två och en halv vecka (tillägg på kvällen). Ammar inte längre... på gott och ont.

    //Malin.
  21. Katla
    #11
    Helammar och har väl tänkt göra det ganska länge. Med dottern helammade jag i tio månader och sen delammade jag tills hon var drygt ett och ett halvt. Hoppas på att kunna göra ungefär lika med sonen.
  22. 11
    Helammar och har väl tänkt göra det ganska länge. Med dottern helammade jag i tio månader och sen delammade jag tills hon var drygt ett och ett halvt. Hoppas på att kunna göra ungefär lika med sonen.
  23. Medlem sedan
    Dec 2003
    #12
    Helammar och tänkte göra det så länge skruttan vill, men längst tills hon är 13 månader för då ska jag börrja jobba. Delammar väl tills det inte känns bra längre, när nu det är. Försöker väl med smakportioner runt 5-6 månader. Min äldsta ville inte testa mat o annat förrän runt 6-7 månader, då var jag stressad eftersom man då skulle börja med smakportioner vid 4 månader. Med sonen var det inga problem. Håller med om att det är skillnad i denna grupp mot tidigare ankomstgrupper.
  24. 12
    Helammar och tänkte göra det så länge skruttan vill, men längst tills hon är 13 månader för då ska jag börrja jobba. Delammar väl tills det inte känns bra längre, när nu det är. Försöker väl med smakportioner runt 5-6 månader. Min äldsta ville inte testa mat o annat förrän runt 6-7 månader, då var jag stressad eftersom man då skulle börja med smakportioner vid 4 månader. Med sonen var det inga problem. Håller med om att det är skillnad i denna grupp mot tidigare ankomstgrupper.
  25. Medlem sedan
    Aug 2003
    #13

    Delammar

    Min mjölk räcker inte så det blir som med de andra två.
    Funkade bra att helamma tills han var 3 veckor, sedan började vi med tillägg (råd från bvc) eftersom han var gul.
    Fast Albin äter mycket och ofta så jag har fått öka på flaskorna, tidigare än med de andra.
    Men så har han gått upp 920 gr på två veckor.
    Neta med Ängla 0403, Alice 0604 och Albin 0707
  26. 13
    Delammar Min mjölk räcker inte så det blir som med de andra två.
    Funkade bra att helamma tills han var 3 veckor, sedan började vi med tillägg (råd från bvc) eftersom han var gul.
    Fast Albin äter mycket och ofta så jag har fått öka på flaskorna, tidigare än med de andra.
    Men så har han gått upp 920 gr på två veckor.
  27. Medlem sedan
    Aug 2003
    #14

    En fråga

    Menar du att hon inte åt något annat än din bröstmjölk under 10 månader?
    Är det inte lite länge? Du behöver förstås inte svara om du inte vill.
    Neta med Ängla 0403, Alice 0604 och Albin 0707
  28. 14
    En fråga Menar du att hon inte åt något annat än din bröstmjölk under 10 månader?
    Är det inte lite länge? Du behöver förstås inte svara om du inte vill.
  29. Medlem sedan
    Mar 2003
    #15
    Helammar och hoppas det funkar tills jul el nåt. De minsta/första smakisarna vid 4 mån brukar jag tycka är mest kladd, så jag avvaktar tills Plutten kan få i sig lite mer "portioner". Sen tänker jag väl delamma tills Plutten är ett år el nåt. Med de andra har jag slutat (vid 13 mån o 9 mån) för att jag velat bli gravid, men det är väl inte aktuellt nu, så kanhända jag fortsätter amma länge (> 1 år) denna gången? Det får vi se då!

    En anledning till att det kan verka som lite amning här kanske är att för oss som det funkar bra för, inte gör några inlägg om det. Antingen behöver man inga tips el så vill man inte "gnugga" en lyckad amning av hänsyn t dem som vill/ville amma men inte fått det att funka. Det är ju lite känsligt ibland...
  30. 15
    Helammar och hoppas det funkar tills jul el nåt. De minsta/första smakisarna vid 4 mån brukar jag tycka är mest kladd, så jag avvaktar tills Plutten kan få i sig lite mer "portioner". Sen tänker jag väl delamma tills Plutten är ett år el nåt. Med de andra har jag slutat (vid 13 mån o 9 mån) för att jag velat bli gravid, men det är väl inte aktuellt nu, så kanhända jag fortsätter amma länge (> 1 år) denna gången? Det får vi se då!

    En anledning till att det kan verka som lite amning här kanske är att för oss som det funkar bra för, inte gör några inlägg om det. Antingen behöver man inga tips el så vill man inte "gnugga" en lyckad amning av hänsyn t dem som vill/ville amma men inte fått det att funka. Det är ju lite känsligt ibland...
  31. Medlem sedan
    Jun 2005
    #16
    Här helammas det..
    Kommer att göra det så länge det går (hade bara i 1 1/2 månad till storebror) eller tills tänderna börjar komma när han upptäcker att han kan bitas..
  32. 16
    Här helammas det..
    Kommer att göra det så länge det går (hade bara i 1 1/2 månad till storebror) eller tills tänderna börjar komma när han upptäcker att han kan bitas..
  33. Medlem sedan
    Jan 2002
    #17

    Helflaskar från start

    gör vi. Jag hade problem med amningen med både Johanna och Amanda. De gick inte upp vikt, fick flera mjölkstockningar, mjölken räckte inte till etc. Så nu med tredje barnet kände jag att jag inte ens ville försöka. Jag mådde så dåligt de andra gångerna när det inte funkade och vill inte må så igen, så Rasmus har fått flaskan sedan han var nyfödd.
    * Amanda 020411 *
    * Johanna 031229 *
    * Rasmus 070711 *

    blogg.mankler.se
  34. 17
    Helflaskar från start gör vi. Jag hade problem med amningen med både Johanna och Amanda. De gick inte upp vikt, fick flera mjölkstockningar, mjölken räckte inte till etc. Så nu med tredje barnet kände jag att jag inte ens ville försöka. Jag mådde så dåligt de andra gångerna när det inte funkade och vill inte må så igen, så Rasmus har fått flaskan sedan han var nyfödd.
  35. Medlem sedan
    Nov 2006
    #18
    Helammade ca en vecka tror jag, sen blev det tok och vi tog ersättning, nu snuttar han varannan dag ung. när det går trögt att somna.

    Men jag upplever det bara som positivt att ge ersättning!
  36. 18
    Helammade ca en vecka tror jag, sen blev det tok och vi tog ersättning, nu snuttar han varannan dag ung. när det går trögt att somna.

    Men jag upplever det bara som positivt att ge ersättning!
  37. Medlem sedan
    Nov 2006
    #19
    ammar ofta ofta ofta....men på kvällen får oliver en flaska ersättning....
    tycker att det funkar för oss, hade önskat att d räckte med amning men då jag kan sitta från 18-23 och amma konstant på kvällarna med endast 5 minuters powernaps så har jag insett att jag går under om det ska vara så varje kväll...

    så därför får han en flaska på kvällen...
  38. 19
    ammar ofta ofta ofta....men på kvällen får oliver en flaska ersättning....
    tycker att det funkar för oss, hade önskat att d räckte med amning men då jag kan sitta från 18-23 och amma konstant på kvällarna med endast 5 minuters powernaps så har jag insett att jag går under om det ska vara så varje kväll...

    så därför får han en flaska på kvällen...
  39. Medlem sedan
    Mar 2005
    #20
    Ammar helt men nu för invaning av flaska har Joel fått ersättning 3 kvällar i rad. Han sover mycket längre på ersättning (6timmar i rad, mot ammning 3 timmar). Så det känns som jag kommer att fortsätta att ge Joel en kvällsflaska ersättning.

    Jag ska gå en 2 dagars kurs nu i September så det är därför jag provade ge ersättning.
  40. 20
    Ammar helt men nu för invaning av flaska har Joel fått ersättning 3 kvällar i rad. Han sover mycket längre på ersättning (6timmar i rad, mot ammning 3 timmar). Så det känns som jag kommer att fortsätta att ge Joel en kvällsflaska ersättning.

    Jag ska gå en 2 dagars kurs nu i September så det är därför jag provade ge ersättning.
Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Liknande trådar

  1. tillägg eller inte...
    By Virriga Vimsa in forum Bebissnack
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-05-11, 22:17
  2. Helammar eller inte?
    By shuna76 in forum Bebissnack
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-10-28, 22:01
  3. Tillägg eller inte??
    By Cesse m.4 in forum _0704 Aprilbarn
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-05-25, 15:57
  4. Amning och/eller tillägg?
    By Jossan m Neo & Jonah in forum _0607 Julibarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-10-27, 15:24
  5. Tillägg eller välling?
    By brymaria in forum _0508 Augustibarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-01-15, 17:15
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar