Första barnkalaset för Oliver
Autismspektrum
  1. Medlem sedan
    Aug 2003
    #1

    Första barnkalaset för Oliver

    I dag har Oliver varit på sitt första barnkalas. Det var tvillingar som fyllde 5 år. Sammanlagt var det 14 barn. Jag var den enda föräldern som stannade... Ett barn frågade mig 2-3 gånger varför jag inte körde hem. Jag sa att Oliver var lite blyg... Men att nästa gång han skulle på kalas så kanske jag kan lämna honom. Då nickade Oliver! I alla fall så sprang alla barnen runt och lekte, stojade och skrattade i tvillingarnas båda rum. Alla utom Oliver. Han satte sig på golvet i köket och pysslade med kylskåpsmagneterna. Och sen roade han sig med att hoppa från andra trappsteget på trestegstrappan ut till altanen.

    Det kändes så TUNGT och JOBBIGT! Hans autism verkligen UTMÄRKANDE i dag! Han svarade inte när föräldrarna pratade med honom, bara tittade ner i golvet. Nickade eller skakade på huvudet när de frågade om han ville ha saft, glass, maränger, strössel och så. Kommer han NÅGONSIN att kunna gå på kalas själv? Alexander gör det och han har autismspektrumstörning.
    Värd på AFF.

    Gulden i mitt liv:
    ** Alexander, 11 år (991027)
    ** Oliver, 8 år (021119)
    ** Alicia, 7 år (040402)

    Hemsida: http://www.famlille.se/
    Min blogg, både sorglig & glad: http://mariemedfamilj.bloggagratis.se/
    Min juliga blogg: http://misjul.bloggplatsen.se/
    Vårt egenstartade Autismforum: http://autismforum.egetforum.se/
  2. 1
    Första barnkalaset för Oliver I dag har Oliver varit på sitt första barnkalas. Det var tvillingar som fyllde 5 år. Sammanlagt var det 14 barn. Jag var den enda föräldern som stannade... Ett barn frågade mig 2-3 gånger varför jag inte körde hem. Jag sa att Oliver var lite blyg... Men att nästa gång han skulle på kalas så kanske jag kan lämna honom. Då nickade Oliver! I alla fall så sprang alla barnen runt och lekte, stojade och skrattade i tvillingarnas båda rum. Alla utom Oliver. Han satte sig på golvet i köket och pysslade med kylskåpsmagneterna. Och sen roade han sig med att hoppa från andra trappsteget på trestegstrappan ut till altanen.

    Det kändes så TUNGT och JOBBIGT! Hans autism verkligen UTMÄRKANDE i dag! Han svarade inte när föräldrarna pratade med honom, bara tittade ner i golvet. Nickade eller skakade på huvudet när de frågade om han ville ha saft, glass, maränger, strössel och så. Kommer han NÅGONSIN att kunna gå på kalas själv? Alexander gör det och han har autismspektrumstörning.
  3. Medlem sedan
    May 2007
    #2
    Men du, det var hans första barnkalas. Nästa gång vet han mer om vad som skall ske. Han är så liten ännu. Han klarade av att vara där i alla fall. Jag har tre barn och alla hade barnkalas varje år, låt oss säga att jag ordnat åtminstone 30 barnkalas och partyn i mitt liv. Alltid var det något barn i de yngre åldrarna som inte fixade att vara där ensam, alltid någon som ville leka själv, alltid någon som blev sur och kände sig orättvist behandlad. Oavsett npf. (och numera ser jag mer barnkalas som ett trauma, tänk att köpa något som du själv vill ha till en annan, ta på dig några kläder som känns lite stela, gå hem till någon som du inte brukar vara hos, tacka för maten, äta sånt som du inte gillar. leka lekar som du inte har valt osv. Gör samma tankeexempel med den som har barnkalaset, hur roligt är det egentligen? Men en social träning...............
  4. 2
    Men du, det var hans första barnkalas. Nästa gång vet han mer om vad som skall ske. Han är så liten ännu. Han klarade av att vara där i alla fall. Jag har tre barn och alla hade barnkalas varje år, låt oss säga att jag ordnat åtminstone 30 barnkalas och partyn i mitt liv. Alltid var det något barn i de yngre åldrarna som inte fixade att vara där ensam, alltid någon som ville leka själv, alltid någon som blev sur och kände sig orättvist behandlad. Oavsett npf. (och numera ser jag mer barnkalas som ett trauma, tänk att köpa något som du själv vill ha till en annan, ta på dig några kläder som känns lite stela, gå hem till någon som du inte brukar vara hos, tacka för maten, äta sånt som du inte gillar. leka lekar som du inte har valt osv. Gör samma tankeexempel med den som har barnkalaset, hur roligt är det egentligen? Men en social träning...............
  5. Medlem sedan
    May 2007
    #3
    glömde att berätta för dig att mina tre barn också var väldigt osäkra första gångerna speciellt han som är 19 nu, jag fick sitta med på flera kalas......
  6. 3
    glömde att berätta för dig att mina tre barn också var väldigt osäkra första gångerna speciellt han som är 19 nu, jag fick sitta med på flera kalas......
  7. Medlem sedan
    Jan 2005
    #4

    Kämpa

    Vi får kämpa vidare. Jag hoppas att det blir lättare för han nästa gång.
    Min hemsida: http://www.lillesfoto.se

    Mina barn:

    * Alexander född -99
    * Oliver född: -02
    * Alicia född: -04
  8. 4
    Kämpa Vi får kämpa vidare. Jag hoppas att det blir lättare för han nästa gång.
  9. Medlem sedan
    May 2007
    #5
    Klart att det blir med de underbara föräldrar som ni verkar vara till era gryn!
  10. 5
    Klart att det blir med de underbara föräldrar som ni verkar vara till era gryn!
  11. Medlem sedan
    Jul 2005
    #6
    Vad roligt att han varit på kalas! Förstår och känner igen att man helt plötsligt ser hur annorlunda ens barn agerar jämfört med jämnåriga. Vår son var på sitt första klasa när han var fyra och det har blivit en del kalas sedan dess. De första kalasen gick han ofta hem tidigare, han orkade inte stanna tiden ut även om det var korta kalas. För varje gång lär han sig nåt nytt och han tycker det är roligt. Vi är fortfarande alltid med honom men håller oss en bit ifrån, redo att rycka in när det behövs. Vår son är snart 5 1/2 år. Det här är nytt för Oliver och det tar tid att lära sig vad kalas är för nåt. Ha det så gott!
  12. 6
    Vad roligt att han varit på kalas! Förstår och känner igen att man helt plötsligt ser hur annorlunda ens barn agerar jämfört med jämnåriga. Vår son var på sitt första klasa när han var fyra och det har blivit en del kalas sedan dess. De första kalasen gick han ofta hem tidigare, han orkade inte stanna tiden ut även om det var korta kalas. För varje gång lär han sig nåt nytt och han tycker det är roligt. Vi är fortfarande alltid med honom men håller oss en bit ifrån, redo att rycka in när det behövs. Vår son är snart 5 1/2 år. Det här är nytt för Oliver och det tar tid att lära sig vad kalas är för nåt. Ha det så gott!
  13. Medlem sedan
    Jul 2005
    #7
    Det gör det säkert, det tar tid att lära sig att gå på kalas. Mycket att tänka på. Efter ett pyjamaspart (mycket förbryllande) fick vår son för sig att det var klädkoden för fest Helst vill han ha skjorta och vax i håret.
  14. 7
    Det gör det säkert, det tar tid att lära sig att gå på kalas. Mycket att tänka på. Efter ett pyjamaspart (mycket förbryllande) fick vår son för sig att det var klädkoden för fest Helst vill han ha skjorta och vax i håret.
  15. Medlem sedan
    Jan 2003
    #8

    Så här gör jag...

    Cassandra går bara på kalas hos de barn som hon fungerar bra med och som har liknande intressen (prinsessor och hästar). Jag brukar prata med föräldrarna innan, och höra hur många barn som kommer, vilka som kommer, och ungefär vad de ska göra. Jag har nekat henne ett kalas. De kalasen hon gått på har fungerat bra. Men det är bara de kalasen som har prinsesstema som funkar på henne. För henne är kalas= prinsessklänning. Ingen prinsessklänning, inget kalas.
    http://www.tjock-till-smal.bloggplatsen.se

    Älska mig som mest, när jag förtjänar det som minst,för då behöver jag det mest.
  16. 8
    Så här gör jag... Cassandra går bara på kalas hos de barn som hon fungerar bra med och som har liknande intressen (prinsessor och hästar). Jag brukar prata med föräldrarna innan, och höra hur många barn som kommer, vilka som kommer, och ungefär vad de ska göra. Jag har nekat henne ett kalas. De kalasen hon gått på har fungerat bra. Men det är bara de kalasen som har prinsesstema som funkar på henne. För henne är kalas= prinsessklänning. Ingen prinsessklänning, inget kalas.
  17. Medlem sedan
    Feb 2003
    #9
    Sonen går till några få barn (de han tidigare gick på dagis med + kompisars barn). En vuxen är alltid med, men vi kan oftast sitta en bit bort. Nu kan han klara att lämna paket (om det andra barnet är tillräckligt fokuserad just på honom och inte på tio barn till) och sitta med vid bordet. Han leker mycket lite med de andra barnen Viktigt också att kalasen följer normalkonceptet sist var det kalas ute på mingolfbana, skitjobbigt eftersom sonen ville vara hemma hos killen som hade kalaset (och vi uppenbarligen inte varit tydliga nog i vad som gällde). Sonen är 7 och tycker om att gå på kalas på sitt sätt, så min oro handlar nu om alla de gånger systrarna blir bjudna och inte han, tidigare har han inte brytt sig så mycket.
  18. 9
    Sonen går till några få barn (de han tidigare gick på dagis med + kompisars barn). En vuxen är alltid med, men vi kan oftast sitta en bit bort. Nu kan han klara att lämna paket (om det andra barnet är tillräckligt fokuserad just på honom och inte på tio barn till) och sitta med vid bordet. Han leker mycket lite med de andra barnen Viktigt också att kalasen följer normalkonceptet sist var det kalas ute på mingolfbana, skitjobbigt eftersom sonen ville vara hemma hos killen som hade kalaset (och vi uppenbarligen inte varit tydliga nog i vad som gällde). Sonen är 7 och tycker om att gå på kalas på sitt sätt, så min oro handlar nu om alla de gånger systrarna blir bjudna och inte han, tidigare har han inte brytt sig så mycket.

Liknande trådar

  1. Första barnkalaset!
    By Gabricia in forum _0709 Septemberbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-02-27, 10:19
  2. Första barnkalaset.
    By Gabricia in forum _0709 Septemberbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-07-09, 06:10
  3. Första barnkalaset!
    By MatildaK in forum _0411 Novemberbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-04-17, 22:02
  4. Oliver sov sin första hela natt....
    By Magela in forum _0508 Augustibarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-03-19, 21:31
  5. Första barnkalaset:)
    By ~Trixie~ in forum _0309 Septemberbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-10-31, 11:16
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar