10 goda köttfärsrätter
_0705 Majbarn
  1. Medlem sedan
    Sep 2006
    #1

    10 goda köttfärsrätter

    Hej alla. Jag har inte råd att alltid äta ute 2 gånger om dagen så vi ska börja laga lite mer mat här hemma.
    Kan ni hjälpa mig att lägga in tips och recept på minst 10 rätter som man kan göra med köttfärs?

    Här är ett tips.

    Tacos.
    Köttfärs, kryddblandning, stark sås och valfria råa grönsaker. Mitt personliga tips som jag gärna lägger i mina skal är vindruvor. Det söta bryter av mot det starka på ett riktigt bra sätt. Men det åt vi igår så imorrn behöver jag nya idéer.

    Hoppas vi kan få ihop en RIKTIGT bra receptsamling och att alla hakar på...
    Kram. Mijo.
  2. 1
    10 goda köttfärsrätter Hej alla. Jag har inte råd att alltid äta ute 2 gånger om dagen så vi ska börja laga lite mer mat här hemma.
    Kan ni hjälpa mig att lägga in tips och recept på minst 10 rätter som man kan göra med köttfärs?

    Här är ett tips.

    Tacos.
    Köttfärs, kryddblandning, stark sås och valfria råa grönsaker. Mitt personliga tips som jag gärna lägger i mina skal är vindruvor. Det söta bryter av mot det starka på ett riktigt bra sätt. Men det åt vi igår så imorrn behöver jag nya idéer.

    Hoppas vi kan få ihop en RIKTIGT bra receptsamling och att alla hakar på...
    Kram. Mijo.
  3. Medlem sedan
    Aug 2000
    #2
    Ok, jag har ett. Måtten blir lite på en höft för jag har inget recept mer än i huvudet.

    Köttfärsbiffar med fetaost

    400g nötfärs
    100g fetaost
    en gul lök
    en vitlöksklyfta
    2msk ströbröd
    3msk vatten
    salt, peppar och ev paprikapulver

    Låt ströbrödet svälla med vatnnet i en bunke en stund. Hacka löken och blanda i den med köttfärsen i bunken. Pressa ner vilöksklyftan och häll i kryddorna, blanda ordentligt. Smula ner fetaosten och blanda om försiktigt. Forma biffar som steks på medelvärme. Servera förslagsvis med potatis och en röra på Creme fresh, hackad rödlök, hackade soltorkade tomater, ackad paprika och ytterligare lite smulad fetaost, salt och peppar. Tzatziki eller Beanaise sås fungerar också.
  4. 2
    Ok, jag har ett. Måtten blir lite på en höft för jag har inget recept mer än i huvudet.

    Köttfärsbiffar med fetaost

    400g nötfärs
    100g fetaost
    en gul lök
    en vitlöksklyfta
    2msk ströbröd
    3msk vatten
    salt, peppar och ev paprikapulver

    Låt ströbrödet svälla med vatnnet i en bunke en stund. Hacka löken och blanda i den med köttfärsen i bunken. Pressa ner vilöksklyftan och häll i kryddorna, blanda ordentligt. Smula ner fetaosten och blanda om försiktigt. Forma biffar som steks på medelvärme. Servera förslagsvis med potatis och en röra på Creme fresh, hackad rödlök, hackade soltorkade tomater, ackad paprika och ytterligare lite smulad fetaost, salt och peppar. Tzatziki eller Beanaise sås fungerar också.
  5. Medlem sedan
    Apr 2001
    #3

    jättehamburgare

    Gör din favvo-köttfärs-biff-smet (jag brukar ha i oliver, fetaost och soltorkade tomater oxå). I stället för att forma biffar så trycker du ut all smet i en stekpanna så det blir en jättehamburgare. Stek under lock så går det fortare, vänd hamburgaren med hjälp av en tallrik och servera med det du gillar. (Jag brukar oftast ha potatis och sås). Det blir som köttfärslimpa men det går betydligt fortare att laga och så räcker det ju till många.
    AnnaSv med E-01 och S-03 och N-07
  6. 3
    jättehamburgare Gör din favvo-köttfärs-biff-smet (jag brukar ha i oliver, fetaost och soltorkade tomater oxå). I stället för att forma biffar så trycker du ut all smet i en stekpanna så det blir en jättehamburgare. Stek under lock så går det fortare, vänd hamburgaren med hjälp av en tallrik och servera med det du gillar. (Jag brukar oftast ha potatis och sås). Det blir som köttfärslimpa men det går betydligt fortare att laga och så räcker det ju till många.
  7. Medlem sedan
    Apr 2001
    #4

    taco-pasta-gratäng

    Vet inte vem som tipsade mig om detta (tror det var här på AFF ) men det är iaf sååå gott och enkelt!

    Stek köttfärs med tacokrydda på påse.
    Koka pasta av valfri sort.
    Blanda köttfärs och pasta i en ugnsform.
    Häll över Keldas Ostsås (behövs ju flera frp om man lagar mycket)
    Strö över ost och gratinera!

    Mums!
    AnnaSv med E-01 och S-03 och N-07
  8. 4
    taco-pasta-gratäng Vet inte vem som tipsade mig om detta (tror det var här på AFF ) men det är iaf sååå gott och enkelt!

    Stek köttfärs med tacokrydda på påse.
    Koka pasta av valfri sort.
    Blanda köttfärs och pasta i en ugnsform.
    Häll över Keldas Ostsås (behövs ju flera frp om man lagar mycket)
    Strö över ost och gratinera!

    Mums!
  9. Medlem sedan
    Nov 2003
    #5
    Fisherman´s pie är gott när det är kallt!

    Stek köttfärs (helst lamm tycker jag) med lök, lite curry, s&p och vad man nu gillar. Inte tomat tycker jag. Blanda i lite gröna ärter.

    Gör ett gott potatismos, blanda med ett ägg (eller en äggula). Bred ut moset över köttfärsen, riv lite ost över och gratinera. Helst i en ungssäker förm då .
    Ät med sallad.
    Mina barn gillar det här jättemycket!

    jenny
  10. 5
    Fisherman´s pie är gott när det är kallt!

    Stek köttfärs (helst lamm tycker jag) med lök, lite curry, s&p och vad man nu gillar. Inte tomat tycker jag. Blanda i lite gröna ärter.

    Gör ett gott potatismos, blanda med ett ägg (eller en äggula). Bred ut moset över köttfärsen, riv lite ost över och gratinera. Helst i en ungssäker förm då .
    Ät med sallad.
    Mina barn gillar det här jättemycket!

    jenny
  11. Medlem sedan
    Mar 1999
    #6
    Tacogratäng m nachochips! Favvon här hemma på fredagskvällen.

    500g köttfärs.
    1 påse tacokrydda
    ev 2-3 jalapenos (brukar hoppa om barn ska äta)
    1 brk tacosås (brukar ta medium)
    2 brk creme fraiche
    riven ost
    1 stor påse nachochips

    Stek färsen o häll i kryddblandningen m vatten enl påsens instruktion.
    Lägg köttfärsen i smord gratängform, ev häll över hackad jalapenos, häll över creme fraichen (rör lite i dom innan du häller i dom) , häll över tacosåsen och riven ost.
    Sätt in i ugnen i 200 grader i 10 minuter. Efter 10 min tar du ut gratängen o sätter i chips i hela formen. In igen i 10 minuter.
    Klart!
    Serveras m chipsen som e kvar. O så brukar jag ha sallad till m:

    Salladshuvud
    1 rödlök
    1 liten brk majs
    1 burk fetaost i olja, då använder jag oljan som dressing.
    Passar perfa till detta!

    Hoppas de kan var ngt? Kram
  12. 6
    Tacogratäng m nachochips! Favvon här hemma på fredagskvällen.

    500g köttfärs.
    1 påse tacokrydda
    ev 2-3 jalapenos (brukar hoppa om barn ska äta)
    1 brk tacosås (brukar ta medium)
    2 brk creme fraiche
    riven ost
    1 stor påse nachochips

    Stek färsen o häll i kryddblandningen m vatten enl påsens instruktion.
    Lägg köttfärsen i smord gratängform, ev häll över hackad jalapenos, häll över creme fraichen (rör lite i dom innan du häller i dom) , häll över tacosåsen och riven ost.
    Sätt in i ugnen i 200 grader i 10 minuter. Efter 10 min tar du ut gratängen o sätter i chips i hela formen. In igen i 10 minuter.
    Klart!
    Serveras m chipsen som e kvar. O så brukar jag ha sallad till m:

    Salladshuvud
    1 rödlök
    1 liten brk majs
    1 burk fetaost i olja, då använder jag oljan som dressing.
    Passar perfa till detta!

    Hoppas de kan var ngt? Kram
  13. Medlem sedan
    May 2007
    #7
    Köttfärsbiffar är så himla lätt att exprimentera med! Prova att fylla dem eller blanda ner i smeten redan allt från soltorkade tomater, gröna/svarta oliver, mögel ost/färsk ost, prova att fräsa lite riven zucchini och blanda i eller andra grönsaker, hackade färska tomater, massor med färska örter, dill-biffar, senap, ja vad som helst som finns hemma!
  14. 7
    Köttfärsbiffar är så himla lätt att exprimentera med! Prova att fylla dem eller blanda ner i smeten redan allt från soltorkade tomater, gröna/svarta oliver, mögel ost/färsk ost, prova att fräsa lite riven zucchini och blanda i eller andra grönsaker, hackade färska tomater, massor med färska örter, dill-biffar, senap, ja vad som helst som finns hemma!
  15. Medlem sedan
    Dec 2006
    #8
    Låter gott. ska testa ikväll. Mini med ost dock för viktminskningen...
  16. 8
    Låter gott. ska testa ikväll. Mini med ost dock för viktminskningen...
  17. Medlem sedan
    Dec 2006
    #9
    God! Maken ger rätten en stark trea.
  18. 9
    God! Maken ger rätten en stark trea.
  19. Medlem sedan
    Oct 2006
    #10
    Åå herregud så gott det låter! måste prova...
  20. 10
    Åå herregud så gott det låter! måste prova...
  21. Medlem sedan
    Mar 1999
    #11
    Är kanonmumsigt! OCH enkelt OCH snabbt!
  22. 11
    Är kanonmumsigt! OCH enkelt OCH snabbt!
  23. Medlem sedan
    Aug 2000
    #12
    Den blir det på fredag, helt klart! Låter supergott.
  24. 12
    Den blir det på fredag, helt klart! Låter supergott.
  25. Medlem sedan
    Mar 1999
    #13
    Är det! Berätta gärna vad ni tyckte D e alltid kul!
  26. 13
    Är det! Berätta gärna vad ni tyckte D e alltid kul!
  27. Medlem sedan
    Aug 2006
    #14
    Det här måste jag testa! Är värdelös på matlagning så jag är såååå tacksam för alla smarriga recept :-)
  28. 14
    Det här måste jag testa! Är värdelös på matlagning så jag är såååå tacksam för alla smarriga recept :-)

Liknande trådar

  1. Goda råd
    By Liz* in forum Mammasnack
    Svar: 124
    Senaste inlägg: 2011-04-13, 11:22
  2. Goda råd?
    By Anonymixen in forum Vårdnad - gemensam/enskild
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2010-08-02, 22:51
  3. För mkt av det goda......
    By Ann-Louise in forum Vikt
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2008-02-05, 22:21
  4. Goda råd..
    By moijan in forum Kärlek & relationer
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-01, 14:12
  5. Så goda kex med
    By Svammelmamma in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-12-10, 22:21
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar