Gamla miljömonster
Bilsnack
  1. Medlem sedan
    Sep 2001
    #1

    Gamla miljömonster

    I diskussionen nedan hävdas att "indianerna" borde ge sig på gamla bilar istället, eftersom dessa förorenar mer än nya bilar. Men är det verkligen vettigare ur miljösynvinkel att tillverka en helt ny bil istället för att hålla liv i en gammal?

    Jag läste idag att de äldsta bilarnas (de utan katalysator) utsläpp motsvarar 100 nya bilars utsläpp. Men vad kostar det inte i energi och utsläpp att tillverka en ny bil? Någon som har beräkningar på det?
    Moralkakor är gott!
    www.draake.nu/draake.htm


    First they ignore you. Then they laugh at you. Then they fight you. Then you win.
  2. 1
    Gamla miljömonster I diskussionen nedan hävdas att "indianerna" borde ge sig på gamla bilar istället, eftersom dessa förorenar mer än nya bilar. Men är det verkligen vettigare ur miljösynvinkel att tillverka en helt ny bil istället för att hålla liv i en gammal?

    Jag läste idag att de äldsta bilarnas (de utan katalysator) utsläpp motsvarar 100 nya bilars utsläpp. Men vad kostar det inte i energi och utsläpp att tillverka en ny bil? Någon som har beräkningar på det?
  3. Medlem sedan
    Jun 2001
    #2
    Precis vad jag också tänkte Tack!
  4. 2
    Precis vad jag också tänkte Tack!
  5. Suv-mamman
    #3
    Nu är det ju så att en bil inte håller för evigt. Den MÅSTE bytas, och tekniken i dag när det gäller framställning av åtrvinningsbara och betydligt bränslesnålare bilar torde göra att det betalar sig tämligen omgående.
  6. 3
    Nu är det ju så att en bil inte håller för evigt. Den MÅSTE bytas, och tekniken i dag när det gäller framställning av åtrvinningsbara och betydligt bränslesnålare bilar torde göra att det betalar sig tämligen omgående.
  7. Medlem sedan
    Sep 2001
    #4

    Tror du?

    Ja, jag vet inte. Men ett problem med de nya bilarna är ju att de faktiskt inte är så bränslesnåla som man kunde önska och förvänta sig.

    Katalysatorerna hjälper ju inte mot koldioxidutsläppen, så i det fallet kvittar det att du har en ny bil. Särskilt om du kör en biffig bil med samma bränsleförbrukning som en gammal Volvo 240 från -79.
    Moralkakor är gott!
    www.draake.nu/draake.htm


    First they ignore you. Then they laugh at you. Then they fight you. Then you win.
  8. 4
    Tror du? Ja, jag vet inte. Men ett problem med de nya bilarna är ju att de faktiskt inte är så bränslesnåla som man kunde önska och förvänta sig.

    Katalysatorerna hjälper ju inte mot koldioxidutsläppen, så i det fallet kvittar det att du har en ny bil. Särskilt om du kör en biffig bil med samma bränsleförbrukning som en gammal Volvo 240 från -79.
  9. Medlem sedan
    Jun 2001
    #5

    Bra mycket snålare

    Dagens bilar är bra mycket bränslesnålare än vad gårdagens kärror var. Låt mig ta en jämförelse:

    Jag har privat en Mitsubishi Colt 1,5 med automatlåda av årsmodell 2005. Häromdagen tankade jag fullt och räknade ut att den hade dragit 0,62 l/mil sedan jag tankade förra gången. 1980 hade jag en Opel Ascona 1.9 med automat. Opel var utvändigt större men hade sämre innerutrymmen och drog ungefär 1 l/mil. En ganska markant skillnad. Dessutom fanns ingen katalytisk avgasrening på den tiden.
  10. 5
    Bra mycket snålare Dagens bilar är bra mycket bränslesnålare än vad gårdagens kärror var. Låt mig ta en jämförelse:

    Jag har privat en Mitsubishi Colt 1,5 med automatlåda av årsmodell 2005. Häromdagen tankade jag fullt och räknade ut att den hade dragit 0,62 l/mil sedan jag tankade förra gången. 1980 hade jag en Opel Ascona 1.9 med automat. Opel var utvändigt större men hade sämre innerutrymmen och drog ungefär 1 l/mil. En ganska markant skillnad. Dessutom fanns ingen katalytisk avgasrening på den tiden.
  11. Medlem sedan
    Sep 2001
    #6

    Å andra sidan...

    ...tycker jag ändå inte att det är en sådär lysande teknisk utveckling. Det är ändå 25 år i ålderskillnad mellan dina bilar. Och den äldre bilen hade dessutom större motor, eller..? (förutsatt att 1,9 respektive 1,5 syftar till cylindervolymen.)

    Jag kan inte riktigt se fördelen med att byta ut sin tio år gamla Volvo 940 mot en ny V70, t ex. De har ju i princip samma bränsleförbrukning. Runt 1,5 l/mil i stadstrafik och närmare 0,8 på landsväg. Visst, motorn är bra mycket större på en V70, men det är ju ingen fördel i miljösammanhang.

    Tror du att det är meningsfullt ur miljösynvinkel att uppmuntra folk att köpa nya bilar? Ligger det inte en större miljövinst i att övertyga dem att köra små bilar istället för stora, oavsett ålder?
    Moralkakor är gott!
    www.draake.nu/draake.htm


    First they ignore you. Then they laugh at you. Then they fight you. Then you win.
  12. 6
    Å andra sidan... ...tycker jag ändå inte att det är en sådär lysande teknisk utveckling. Det är ändå 25 år i ålderskillnad mellan dina bilar. Och den äldre bilen hade dessutom större motor, eller..? (förutsatt att 1,9 respektive 1,5 syftar till cylindervolymen.)

    Jag kan inte riktigt se fördelen med att byta ut sin tio år gamla Volvo 940 mot en ny V70, t ex. De har ju i princip samma bränsleförbrukning. Runt 1,5 l/mil i stadstrafik och närmare 0,8 på landsväg. Visst, motorn är bra mycket större på en V70, men det är ju ingen fördel i miljösammanhang.

    Tror du att det är meningsfullt ur miljösynvinkel att uppmuntra folk att köpa nya bilar? Ligger det inte en större miljövinst i att övertyga dem att köra små bilar istället för stora, oavsett ålder?
  13. Medlem sedan
    Jun 2001
    #7

    Teknisk utveckling

    Teknisk utveckling tycker jag allt att det är när man sänker bränsleförbrukninen med 40%. Det är riktigt att 1.9 syftar på cylindervolymnen, men det var 88 hk ur den motorstorleken och på min nuvarande bil med 1.5 liters cylindervolym tar man ur 109 hk, så även där har det gått framåt. Sedan ska vi ju inte glömma allt annat som har hänt, t.ex ABS-Bromsar, Airbag, AC osv. Sånt finns ju på varenda bil idag men var lyxgrejor på den tiden då min Ascona tillverkades.

    Jag är inte så kunnig att jag kan avgöra om det ur miljösynpunkt är en bra sak att byta ut sin gamla bil om man räknar in det som du avser när det gäller de resurser som går åt vid tillverkningen av en ny bil.
  14. 7
    Teknisk utveckling Teknisk utveckling tycker jag allt att det är när man sänker bränsleförbrukninen med 40%. Det är riktigt att 1.9 syftar på cylindervolymnen, men det var 88 hk ur den motorstorleken och på min nuvarande bil med 1.5 liters cylindervolym tar man ur 109 hk, så även där har det gått framåt. Sedan ska vi ju inte glömma allt annat som har hänt, t.ex ABS-Bromsar, Airbag, AC osv. Sånt finns ju på varenda bil idag men var lyxgrejor på den tiden då min Ascona tillverkades.

    Jag är inte så kunnig att jag kan avgöra om det ur miljösynpunkt är en bra sak att byta ut sin gamla bil om man räknar in det som du avser när det gäller de resurser som går åt vid tillverkningen av en ny bil.
  15. Medlem sedan
    Aug 2007
    #8
    Jo förvisso,, men genom att vi har den näst äldsta fordonsparken i europa så lär det dröja innan iaf alla icke katalysatorbilar är borta,,

    Och med det finns heller inga större problem med att tex låta konvertering av befintliga bensinmotorer äldre som nyare bli till biobränsledrift, som faktiskt kommer mer och mer där intresset är minst sagt stort.

    Där det i dag kan räknas i tiotusentals som nu dubbeltankar med olika blandningar av etanol i sina befintliga bensinare utan åtgärd utöver dom tusentals som nu åker enkelt konverterat utan problem och för dom flesta innebär till och med en konvertering en ekonomisk vinst redan ett faktum om man så vill räkna i pengar.


    www.etanolexperten.se
  16. 8
    Jo förvisso,, men genom att vi har den näst äldsta fordonsparken i europa så lär det dröja innan iaf alla icke katalysatorbilar är borta,,

    Och med det finns heller inga större problem med att tex låta konvertering av befintliga bensinmotorer äldre som nyare bli till biobränsledrift, som faktiskt kommer mer och mer där intresset är minst sagt stort.

    Där det i dag kan räknas i tiotusentals som nu dubbeltankar med olika blandningar av etanol i sina befintliga bensinare utan åtgärd utöver dom tusentals som nu åker enkelt konverterat utan problem och för dom flesta innebär till och med en konvertering en ekonomisk vinst redan ett faktum om man så vill räkna i pengar.


    www.etanolexperten.se
  17. frasse-boy
    #9
    det skulle vara intressant att få ta del av dessa uträkningar

    det är i stort sett omöjligt med dagens bränslepriser att räkna hem en etanolkonvertering av en gammal bil rent ekonomiskt, med dom pengar det kostar och en 30-40 procentig ökning bränsleförbrukningen.

    eventuellt kan man döva sitt ömmande miljösamvete en tid. något som efter OECDs kritiska rapport i dag torde bli ännu svårare än tidigare
  18. 9
    det skulle vara intressant att få ta del av dessa uträkningar

    det är i stort sett omöjligt med dagens bränslepriser att räkna hem en etanolkonvertering av en gammal bil rent ekonomiskt, med dom pengar det kostar och en 30-40 procentig ökning bränsleförbrukningen.

    eventuellt kan man döva sitt ömmande miljösamvete en tid. något som efter OECDs kritiska rapport i dag torde bli ännu svårare än tidigare
  19. Medlem sedan
    Sep 2001
    #10

    OK, men...

    ...då spelar det ju ändå ingen roll i praktiken. Det hjälper ju inte miljön att man utnyttjar tekniken till att klämma extra effekt ur motorerna istället för att sänka bränsleförbrukningen per mil. Som sagt, en ny Volvo slukar lika mycket som en gammal. Visst får du en större motor på köpet, men det är ju lika skadligt ändå.

    Men då blir det förstås mer en konsumentfråga - vad efterfrågar vi hos våra bilar?
    Moralkakor är gott!
    www.draake.nu/draake.htm


    First they ignore you. Then they laugh at you. Then they fight you. Then you win.
  20. 10
    OK, men... ...då spelar det ju ändå ingen roll i praktiken. Det hjälper ju inte miljön att man utnyttjar tekniken till att klämma extra effekt ur motorerna istället för att sänka bränsleförbrukningen per mil. Som sagt, en ny Volvo slukar lika mycket som en gammal. Visst får du en större motor på köpet, men det är ju lika skadligt ändå.

    Men då blir det förstås mer en konsumentfråga - vad efterfrågar vi hos våra bilar?
  21. frasse-boy
    #11
    betalar sig för vem? för den som kör några hundra mil om året med sin gamla volvo 142a blir det nog svårt att ekonomiskt räkna hem ett nybilsköp ekonomiskt
    en liten detalj i det hela som miljöfundamentalisterna lätt glömmer bort är att bilarnas årliga körsträcka blir kortare och kortare för varje år som går samt att dom äver kör försiktigare
    du hittar inte många volvo 142or i väntsterfilen numera
    det här är mest ett utspel som bilbranchens riksförbund vill driva fram
    som i sin tur vill hålla hjulen rullande dom skulle nog helst se samma utveckling av bilarna som i datorvärden en ny bil vart tredje år vore nog inte så dumt i deras ögon
  22. 11
    betalar sig för vem? för den som kör några hundra mil om året med sin gamla volvo 142a blir det nog svårt att ekonomiskt räkna hem ett nybilsköp ekonomiskt
    en liten detalj i det hela som miljöfundamentalisterna lätt glömmer bort är att bilarnas årliga körsträcka blir kortare och kortare för varje år som går samt att dom äver kör försiktigare
    du hittar inte många volvo 142or i väntsterfilen numera
    det här är mest ett utspel som bilbranchens riksförbund vill driva fram
    som i sin tur vill hålla hjulen rullande dom skulle nog helst se samma utveckling av bilarna som i datorvärden en ny bil vart tredje år vore nog inte så dumt i deras ögon
  23. Anonym
    #12
    beräkningar har jag inte men däremot funderingar

    hur långa körsträckor körs gammelbilarna om året?
    100 nya bilars utsläpp av vad?
    det är många frågor som kräver svar här
    det går inte att jämföra en handelsresande som kör 10,000 mil om året i nya bilar hela tiden

    med någon som kör några hundra mil med en gammal volvo amazon

    att ersätta en gammal bil som körs några hundra mil om året med en ny kan inte räknas hem ekonomiskt på något som helst sätt.

    för den delen så börjar dom första katalysatorbilarna att fylla 20 i år hur många kör 4-5000mil om året med så gamla bilar med ett sånt tempo självsaneras bilparken ganska snabbt

    dagens nya bilar är för övrigt så dåligt gjorda att dom kommer att självskrota sig innan dom passerat 20års strecket så det här är egentligen ett icke problem som kommer att lösa sig självt.

    våra kära bilhandlare och några andra grupper med ett starkt egenintresse i frågam kommer envist att hävda motsatsen men det bottnar i att dom vill sälja bilar i en alldrig sinande ström
    en bil med en kvalitet liknande volvo amazon skulle vara katastrofen för bilhandlarna och märkesverkstäderna i dagsläget hur ska du tex få kunderna att betala tiotusentalskronor enbart i servicekostnader
    rent miljömässigt vore det nog bätte om dagens katalysator bilar vore gjorda för att hålla och inte en slit och slängvara som strumpor och papperservetter

    bilismen och dess tärande på jordens resurser i alla led är utan tvekan den enskilt största miljöboven i värden tänk bort bilismen och dess påverkan överallt ett tag .allt från gruvor, vägar infrastruktur bensinmackar och nu senast etanol tillverkning av livsmedel

    det kanske är så att avgasutsläppen är bilismens minsta miljöpåverkan
  24. 12
    beräkningar har jag inte men däremot funderingar

    hur långa körsträckor körs gammelbilarna om året?
    100 nya bilars utsläpp av vad?
    det är många frågor som kräver svar här
    det går inte att jämföra en handelsresande som kör 10,000 mil om året i nya bilar hela tiden

    med någon som kör några hundra mil med en gammal volvo amazon

    att ersätta en gammal bil som körs några hundra mil om året med en ny kan inte räknas hem ekonomiskt på något som helst sätt.

    för den delen så börjar dom första katalysatorbilarna att fylla 20 i år hur många kör 4-5000mil om året med så gamla bilar med ett sånt tempo självsaneras bilparken ganska snabbt

    dagens nya bilar är för övrigt så dåligt gjorda att dom kommer att självskrota sig innan dom passerat 20års strecket så det här är egentligen ett icke problem som kommer att lösa sig självt.

    våra kära bilhandlare och några andra grupper med ett starkt egenintresse i frågam kommer envist att hävda motsatsen men det bottnar i att dom vill sälja bilar i en alldrig sinande ström
    en bil med en kvalitet liknande volvo amazon skulle vara katastrofen för bilhandlarna och märkesverkstäderna i dagsläget hur ska du tex få kunderna att betala tiotusentalskronor enbart i servicekostnader
    rent miljömässigt vore det nog bätte om dagens katalysator bilar vore gjorda för att hålla och inte en slit och slängvara som strumpor och papperservetter

    bilismen och dess tärande på jordens resurser i alla led är utan tvekan den enskilt största miljöboven i värden tänk bort bilismen och dess påverkan överallt ett tag .allt från gruvor, vägar infrastruktur bensinmackar och nu senast etanol tillverkning av livsmedel

    det kanske är så att avgasutsläppen är bilismens minsta miljöpåverkan
  25. Medlem sedan
    Sep 2001
    #13

    Utsläpp

    Jag tolkade artikeln så att det där med 100 gånger mer utsläpp handlade om olika partiklar samt kväveoxider. Inte koldioxid, alltså.

    Det som gjorde mig fundersam var bl a följande formulering:

    "Ifjol släppte svenska bilar i genomsnitt ut 189 gram koldioxid per kilometer mot EU-snittet på 163 gram. Anledningen är att svenskarna gillar stora, tunga och effektstarka bilar och att andelen bränslesnåla dieselbilar är lägre än snittet i övriga Europa."

    Dessa siffror får tydligen vd:n för Bil Sweden, Bertil Moldén, att dra slutsatsen att det borde vara högre skatt på gamla bilar av mijlöskäl. Men i stycket ovan hittar jag ingenting som tyder på att våra högre koldioxidutsläpp beror på att vi har _gamla_ bilar. Det beror snarare på att vi gillar att köra stora bensinbilar istället för små dieselbilar.

    Hela artikeln finns här:
    http://www.dn.se/DNet/road/Classic/a....jsp?&a=690924
    Moralkakor är gott!
    www.draake.nu/draake.htm


    First they ignore you. Then they laugh at you. Then they fight you. Then you win.
  26. 13
    Utsläpp Jag tolkade artikeln så att det där med 100 gånger mer utsläpp handlade om olika partiklar samt kväveoxider. Inte koldioxid, alltså.

    Det som gjorde mig fundersam var bl a följande formulering:

    "Ifjol släppte svenska bilar i genomsnitt ut 189 gram koldioxid per kilometer mot EU-snittet på 163 gram. Anledningen är att svenskarna gillar stora, tunga och effektstarka bilar och att andelen bränslesnåla dieselbilar är lägre än snittet i övriga Europa."

    Dessa siffror får tydligen vd:n för Bil Sweden, Bertil Moldén, att dra slutsatsen att det borde vara högre skatt på gamla bilar av mijlöskäl. Men i stycket ovan hittar jag ingenting som tyder på att våra högre koldioxidutsläpp beror på att vi har _gamla_ bilar. Det beror snarare på att vi gillar att köra stora bensinbilar istället för små dieselbilar.

    Hela artikeln finns här:
    http://www.dn.se/DNet/road/Classic/a....jsp?&a=690924
  27. Anonym
    #14
    bil sweden? opartiskt så det förslår eller hur
    viste man inte bättre kunde man lätt få för sig att han vill sälja nya bilar och helst införa tvångsskrotning efter 3-4 år
    det är nog allla inbillade "måsten" som släpper ut koldioxid här

    man måste tex ha minst 170-300 hästar nuförtiden om man ska dra ett hästsläp eller en husvagn uppför backarna en bil med mindre än 100 hästar tror jag inte längre orkar dra sig över slät mark ens
    det måste ha gått en fruktansvärd inflation i definitionen för en hästkraft

    vi hade en 55 hästars fiat som vi åkte 3 barn och föräldrar i när jag växte upp.

    och vi behövde inte kliva ur och knuffa någonsin vad jag kommer ihåg
  28. 14
    bil sweden? opartiskt så det förslår eller hur
    viste man inte bättre kunde man lätt få för sig att han vill sälja nya bilar och helst införa tvångsskrotning efter 3-4 år
    det är nog allla inbillade "måsten" som släpper ut koldioxid här

    man måste tex ha minst 170-300 hästar nuförtiden om man ska dra ett hästsläp eller en husvagn uppför backarna en bil med mindre än 100 hästar tror jag inte längre orkar dra sig över slät mark ens
    det måste ha gått en fruktansvärd inflation i definitionen för en hästkraft

    vi hade en 55 hästars fiat som vi åkte 3 barn och föräldrar i när jag växte upp.

    och vi behövde inte kliva ur och knuffa någonsin vad jag kommer ihåg
  29. Medlem sedan
    Sep 2001
    #15

    Jovisst!

    Visst är han heeeelt opartisk! Nej, det förstår ju jag också, att han har egna intressen i det hela. Men problemet är att han tillåts stå oemotsagd i artikeln. Det hela framställs som fakta. Som om vi bara kunde masa oss iväg till bilhandlaren istället för att snåla vidare med våra befintliga bilar, då skulle det minsann hända saker på miljöfronten.

    Det är därför jag efterlyser en annan vinkling, jag skulle vilja veta mer om den totala miljöpåverkan med en nytillverkad bil kontra en äldre.

    Själv kör jag en liten fjuttig elbil. Den har inte många hästar att skryta med, men å andra sidan har den ett jäkla vridmoment.
    Moralkakor är gott!
    www.draake.nu/draake.htm


    First they ignore you. Then they laugh at you. Then they fight you. Then you win.
  30. 15
    Jovisst! Visst är han heeeelt opartisk! Nej, det förstår ju jag också, att han har egna intressen i det hela. Men problemet är att han tillåts stå oemotsagd i artikeln. Det hela framställs som fakta. Som om vi bara kunde masa oss iväg till bilhandlaren istället för att snåla vidare med våra befintliga bilar, då skulle det minsann hända saker på miljöfronten.

    Det är därför jag efterlyser en annan vinkling, jag skulle vilja veta mer om den totala miljöpåverkan med en nytillverkad bil kontra en äldre.

    Själv kör jag en liten fjuttig elbil. Den har inte många hästar att skryta med, men å andra sidan har den ett jäkla vridmoment.
  31. Medlem sedan
    Jan 2002
    #16
    Elbil - berätta mer! Det trodde jag knappt fanns!
  32. 16
    Elbil - berätta mer! Det trodde jag knappt fanns!
  33. Medlem sedan
    Jan 2003
    #17
    Jag nöjer mig med att konstatera att inte många kör runt med ett gammalt miljömonster för att de tycker att det är kul men att de som kör runt med nya miljömonster inte har tänkt längre än näsan räcker.
  34. 17
    Jag nöjer mig med att konstatera att inte många kör runt med ett gammalt miljömonster för att de tycker att det är kul men att de som kör runt med nya miljömonster inte har tänkt längre än näsan räcker.
  35. Medlem sedan
    Aug 2007
    #18
    Inga problem alls, för dom allra flesta som det nu är så viktigt tjänar faktiskt på att köra en konverterad bensinbil, så detta är ingalunda en omöjlig ekvation.
    Med egna andrabilen tex, en Escort -92 som lät konverteras med en extra bränsletrycks regulator för 500:- och med dagens bränslepriser som gav detta en besparing på 1,60:-/milen och var samtidigt med det helt nybesiktad med rena papper och mer förbrukningen handlar snarare om 20-30%.

    Och liknadne uppgifter har jag för samtliga egna fordon under dom 9 åren och över 15000 konverterade mil bara jag har, så finner med det ingen som helst anledning till att fortsätta tanka fossilt bränsle då detta är så enkelt!
    Så inte ens där är det några problem med miljösamvetet och förväntas inte heller att trubbas på längre sikt heller.

    Och den som vill sätta sig in mer i detta är det bara att gå in på: www.etanol.nu
  36. 18
    Inga problem alls, för dom allra flesta som det nu är så viktigt tjänar faktiskt på att köra en konverterad bensinbil, så detta är ingalunda en omöjlig ekvation.
    Med egna andrabilen tex, en Escort -92 som lät konverteras med en extra bränsletrycks regulator för 500:- och med dagens bränslepriser som gav detta en besparing på 1,60:-/milen och var samtidigt med det helt nybesiktad med rena papper och mer förbrukningen handlar snarare om 20-30%.

    Och liknadne uppgifter har jag för samtliga egna fordon under dom 9 åren och över 15000 konverterade mil bara jag har, så finner med det ingen som helst anledning till att fortsätta tanka fossilt bränsle då detta är så enkelt!
    Så inte ens där är det några problem med miljösamvetet och förväntas inte heller att trubbas på längre sikt heller.

    Och den som vill sätta sig in mer i detta är det bara att gå in på: www.etanol.nu
  37. Medlem sedan
    Sep 2001
    #19

    Sant!

    Nej, de finns ju faktiskt knappt, tyvärr! Men vi har en liten 90-talare av ett ganska ovanligt märke som jag helst inte avslöjar här.

    Den har blybatterier dessvärre, det hade varit bättre med en nickel-variant ur miljösynvinkel eftersom livslängden är ganska begränsad för blybatterier. Vi funderar på en eldriven Renault Clio nu, av den anledningen.

    Det tar några timmar att ladda bilen full, sedan kan man köra ca 4 - 5 mil innan den blir alltför trött. Någon motor att tala om är det som sagt inte, det är svårt att få upp den i mer än 75 km/h. Men den duger utmärkt till att pendla till jobbet med.

    Du får gärna messa om du är nyfiken på detaljer som jag inte vill skriva ut offentligt.
    Moralkakor är gott!
    www.draake.nu/draake.htm


    First they ignore you. Then they laugh at you. Then they fight you. Then you win.
  38. 19
    Sant! Nej, de finns ju faktiskt knappt, tyvärr! Men vi har en liten 90-talare av ett ganska ovanligt märke som jag helst inte avslöjar här.

    Den har blybatterier dessvärre, det hade varit bättre med en nickel-variant ur miljösynvinkel eftersom livslängden är ganska begränsad för blybatterier. Vi funderar på en eldriven Renault Clio nu, av den anledningen.

    Det tar några timmar att ladda bilen full, sedan kan man köra ca 4 - 5 mil innan den blir alltför trött. Någon motor att tala om är det som sagt inte, det är svårt att få upp den i mer än 75 km/h. Men den duger utmärkt till att pendla till jobbet med.

    Du får gärna messa om du är nyfiken på detaljer som jag inte vill skriva ut offentligt.
  39. Medlem sedan
    Sep 2001
    #20

    Det kan jag...

    ...instämma i.

    Alla håller med om att vi bör minska koldioxidutsläppen, men samtidigt anser förvånansvärt många att just de har väldigt goda skäl till att köra en törstig jättebil.
    Moralkakor är gott!
    www.draake.nu/draake.htm


    First they ignore you. Then they laugh at you. Then they fight you. Then you win.
  40. 20
    Det kan jag... ...instämma i.

    Alla håller med om att vi bör minska koldioxidutsläppen, men samtidigt anser förvånansvärt många att just de har väldigt goda skäl till att köra en törstig jättebil.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Hur gamla?
    By FinlandsSofia in forum Många barn
    Svar: 58
    Senaste inlägg: 2009-04-23, 13:09
  2. Gamla csn-lån
    By AnKar in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-12-11, 14:13
  3. Nu har den gamla
    By signe1 in forum Bilsnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-07-26, 22:49
  4. Hur gamla är ni?
    By Piraya in forum _0612 Decemberbarn
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2006-07-16, 14:19
  5. Hur gamla är ni?
    By mamma_78 in forum Hem & fritid
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2006-07-13, 22:45
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar