Blandade klasser
_97 Alla barn
  1. maylin
    #1

    Blandade klasser

    Min 97:a har haft en jobbig början i skolan och igår på föräldramötet fick vi veta att 4:an och 5:an samarbetar i flera ämnen för att 5.ans fröken inte skall få för många undervisningstimmar. Det enda vi fått meddelande om vid skolstarten var att det skulle samarbeta lite. men att det var så mycket hade vi inte an aning om.
    4a har 15 elever (min son går där), 4b har 16 elever och i 5:an är de 17 st. 4rna är för måmga att slås ihop och då delar de alla 3 klasser och gör arbetsgrupper i svenska, gympa och hälsa.

    Många föräldrar protesterade på föräldramötet och vi får väl se hur det går. Vet bara att min pojke och flera andra har reagerat på detta. Min son som även har adhd har haft det jättejobbigt. Inte ens lärarna vill jobba så, men rektorn har bestämt det. Det saknas pengar till en 50% tjänst för att de skulle slippa detta.

    Men söker jag en personlig assistent till min son, måste de ändå fixa det på något sätt. Klarar han inte av att jobba på detta sättet ser jag ingen annan lösning.
    Det känsliga är att jag är lärare och barnskötare och brukar få vikariat genom denna rektor ibland. Det gör att jag känner mig en aning maktlös. Kan det påverka mina chanser till jobb, osv. Min son måste går i första hand. Hemundervisning har vi redan nog av då han kommer efter.

    Har ni drabbats av liknande?
  2. 1
    Blandade klasser Min 97:a har haft en jobbig början i skolan och igår på föräldramötet fick vi veta att 4:an och 5:an samarbetar i flera ämnen för att 5.ans fröken inte skall få för många undervisningstimmar. Det enda vi fått meddelande om vid skolstarten var att det skulle samarbeta lite. men att det var så mycket hade vi inte an aning om.
    4a har 15 elever (min son går där), 4b har 16 elever och i 5:an är de 17 st. 4rna är för måmga att slås ihop och då delar de alla 3 klasser och gör arbetsgrupper i svenska, gympa och hälsa.

    Många föräldrar protesterade på föräldramötet och vi får väl se hur det går. Vet bara att min pojke och flera andra har reagerat på detta. Min son som även har adhd har haft det jättejobbigt. Inte ens lärarna vill jobba så, men rektorn har bestämt det. Det saknas pengar till en 50% tjänst för att de skulle slippa detta.

    Men söker jag en personlig assistent till min son, måste de ändå fixa det på något sätt. Klarar han inte av att jobba på detta sättet ser jag ingen annan lösning.
    Det känsliga är att jag är lärare och barnskötare och brukar få vikariat genom denna rektor ibland. Det gör att jag känner mig en aning maktlös. Kan det påverka mina chanser till jobb, osv. Min son måste går i första hand. Hemundervisning har vi redan nog av då han kommer efter.

    Har ni drabbats av liknande?
  3. Medlem sedan
    Jan 1998
    #2
    Ja och för min grabb var det ett jättelyft. Det var ett tag sedan och denna förändring var i 4:an (han går på gymnasiet i dag).
    Tyvärr hade min mellangrabb otur han fick börja i åldersintegrerad klass men i 2.a blev det istället en ren tvåa. Ett nerköp för honom.
    Min 4:a går i en klass med 30 elever och det fungerar jättebra - med en lärare. De är bara 4r i sin klass!
    Jag tror att du ska ge det en chans innan du agerar. Kanske kommer det att fungera jättebra trots att din son har särskilda behov. Kanske kommer han att trivas bra med de större barnen?
    Lycka till!
  4. 2
    Ja och för min grabb var det ett jättelyft. Det var ett tag sedan och denna förändring var i 4:an (han går på gymnasiet i dag).
    Tyvärr hade min mellangrabb otur han fick börja i åldersintegrerad klass men i 2.a blev det istället en ren tvåa. Ett nerköp för honom.
    Min 4:a går i en klass med 30 elever och det fungerar jättebra - med en lärare. De är bara 4r i sin klass!
    Jag tror att du ska ge det en chans innan du agerar. Kanske kommer det att fungera jättebra trots att din son har särskilda behov. Kanske kommer han att trivas bra med de större barnen?
    Lycka till!
  5. Medlem sedan
    Dec 2003
    #3
    Mina barn har alltid gått i blandade klasser... beroende på att dom inte är så många barn här...
    Maja går i 4:an i en 4-5:a .. 10 st 97r och 7 st -96r....
    Albin går oxå i blandad klass i en 0-1:a... 9 st 0r och 6 st 1r...
    Tycker det är jättebra...

    4-5:an och 0-1:an har båda 2 st lärare var...
    Maja har sen en speciel bild lärare, eng lärare, gympa lärare och slöjdlärare... annars har hon sin a 2 lärare...
  6. 3
    Mina barn har alltid gått i blandade klasser... beroende på att dom inte är så många barn här...
    Maja går i 4:an i en 4-5:a .. 10 st 97r och 7 st -96r....
    Albin går oxå i blandad klass i en 0-1:a... 9 st 0r och 6 st 1r...
    Tycker det är jättebra...

    4-5:an och 0-1:an har båda 2 st lärare var...
    Maja har sen en speciel bild lärare, eng lärare, gympa lärare och slöjdlärare... annars har hon sin a 2 lärare...

Liknande trådar

  1. G-klasser Högsbo?
    By Grubblaren in forum Autismspektrum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-11-03, 17:24
  2. Tillväxthämning och klasser
    By ulrhoh in forum Flera barn - tvillingar & fler
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-06-26, 16:07
  3. Åldersintegrerade klasser?
    By anonymt namn in forum Skolbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-12-26, 21:56
  4. Blandade klasser
    By maylin in forum Bokstavsbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-09-12, 11:57
  5. Klasser
    By Achelois in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-05-29, 14:49
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar