Sveda i underlivet
Barnsjukdomar
  1. Medlem sedan
    Oct 2002
    #1

    Sveda i underlivet

    Vår 5-åriga dotter har nu i kväll haft en episod av svår sveda i underlivet. Detta dyker upp 1-3 gånger per år. Alltid samma tid, vid ca 22-23-tiden på kvällen, när hon hunnit sova några timmar. Hon skriker hysteriskt och håller sig om underlivet. Det svider säger hon. Hon kan inte ligga stilla utan sprattlar som en galning ett par minuter, sen ger det värsta med sig och hon lugnar sig lite. Men det återkommer inom 3-10 minuter igen. Så här kan det hålla på i ett par timmar. Efter ett tag vill hon gå och kissa var 5-10 minut, men det kommer endast ett par små droppar. Det verkar inte göra ont när hon kissar. Vi har testat allt vi bara kan komma på - kolla om det finns något skräp i snippan eller runt om, tvätta henne, smörja med Inotyol, smörja med Xylocain-salva, ge Alvedon - men inget hjälper. Hon brukar vara lite röd ibland, men inte så att det skulle kunna förklara den våldsamma smärta/sveda hon verkar känna. Vi har även varit med henne på akuten ett par gånger, men de hittar inget. Det brukar sluta med att hon fiser rejält och sen är det över. Vad kan detta vara?? Någon som upplevt något liknande?
    Stolt mamma till Nellie 020901, Felix 040525 och Minea 080623. Sörjer änglapojkarna som dött i magen på mig i v19, v19 och v13. Nu bor det ännu en liten skrutt i min mage med bf 121120.

    Min gravidblogg;
    http://ivantanpaettliv.blogg.se

    Min blogg;
    http://litenskrutt.blogg.se/

    Mina auktioner;
    http://www.tradera.com/category/cate...x?ftgnr=460865
  2. 1
    Sveda i underlivet Vår 5-åriga dotter har nu i kväll haft en episod av svår sveda i underlivet. Detta dyker upp 1-3 gånger per år. Alltid samma tid, vid ca 22-23-tiden på kvällen, när hon hunnit sova några timmar. Hon skriker hysteriskt och håller sig om underlivet. Det svider säger hon. Hon kan inte ligga stilla utan sprattlar som en galning ett par minuter, sen ger det värsta med sig och hon lugnar sig lite. Men det återkommer inom 3-10 minuter igen. Så här kan det hålla på i ett par timmar. Efter ett tag vill hon gå och kissa var 5-10 minut, men det kommer endast ett par små droppar. Det verkar inte göra ont när hon kissar. Vi har testat allt vi bara kan komma på - kolla om det finns något skräp i snippan eller runt om, tvätta henne, smörja med Inotyol, smörja med Xylocain-salva, ge Alvedon - men inget hjälper. Hon brukar vara lite röd ibland, men inte så att det skulle kunna förklara den våldsamma smärta/sveda hon verkar känna. Vi har även varit med henne på akuten ett par gånger, men de hittar inget. Det brukar sluta med att hon fiser rejält och sen är det över. Vad kan detta vara?? Någon som upplevt något liknande?
  3. Medlem sedan
    Dec 2003
    #2
    Prova att smörja/tvätta med barnolja... kanske kan vara nån liten spricka.. som inte är synlig för ögat... det i samband med lite dålig torkning under dagen...

    Jag vet inte... men testa..
  4. 2
    Prova att smörja/tvätta med barnolja... kanske kan vara nån liten spricka.. som inte är synlig för ögat... det i samband med lite dålig torkning under dagen...

    Jag vet inte... men testa..
  5. Medlem sedan
    Oct 2002
    #3
    Ok. Ska testa det nästa gång. Tack för svaret!
  6. 3
    Ok. Ska testa det nästa gång. Tack för svaret!
  7. Medlem sedan
    Dec 2000
    #4
    När min brorsdotter hade liknande problem visade det sig att det var springmask! Det kan vara svårt att känna skillnaden mellan våldsam klåda respektive smärta, och att känna om obehaget sitter i ändtarmsöppningen eller i snippan.
  8. 4
    När min brorsdotter hade liknande problem visade det sig att det var springmask! Det kan vara svårt att känna skillnaden mellan våldsam klåda respektive smärta, och att känna om obehaget sitter i ändtarmsöppningen eller i snippan.
  9. Medlem sedan
    Jan 2007
    #5
    Det kan svida rejält på små flickor fast det kanske bara är lite rött och inget speciellt. Jag har sagt det förut och jag säger det igen, att sitta i badet en stund var eller varannan dag gör mirakel för huden i underlivet och det kan inte jämföras med dusch eller annan tvätt. Flickor torkar gärna lite slarvigt om än alls och kan ha kiss som fräter av och till. I badvattnet ska det bara vara vatten, ingen tvål.

    Mask ger besvär varje natt och inte en till tre gånger per år.

    Du skriver om en stor avslutningsfis, kan det vara ett ont i magen som strålar ner mot underlivet? Har ni kollat nån gång om hon har bakterier i urinen när detta hänt?
  10. 5
    Det kan svida rejält på små flickor fast det kanske bara är lite rött och inget speciellt. Jag har sagt det förut och jag säger det igen, att sitta i badet en stund var eller varannan dag gör mirakel för huden i underlivet och det kan inte jämföras med dusch eller annan tvätt. Flickor torkar gärna lite slarvigt om än alls och kan ha kiss som fräter av och till. I badvattnet ska det bara vara vatten, ingen tvål.

    Mask ger besvär varje natt och inte en till tre gånger per år.

    Du skriver om en stor avslutningsfis, kan det vara ett ont i magen som strålar ner mot underlivet? Har ni kollat nån gång om hon har bakterier i urinen när detta hänt?
  11. Medlem sedan
    Oct 2002
    #6
    Ja, de gånger vi har åkt till akuten så har de kollat det, men hon har inte haft några bakterier.

    Hon brukar bada ett par gånger i veckan och duscha en. Oftast badar hon i bara vatten, men ibland har vi i badskum.

    Det skulle ju faktiskt kunna vara ont i magen. När det händer nästa gång ska vi kolla upp vad hon ätit innan. Vi ha rskrivit upp det nu, också får vi se om det finns någon gemensam nämnare.

    Tack för svaret!
  12. 6
    Ja, de gånger vi har åkt till akuten så har de kollat det, men hon har inte haft några bakterier.

    Hon brukar bada ett par gånger i veckan och duscha en. Oftast badar hon i bara vatten, men ibland har vi i badskum.

    Det skulle ju faktiskt kunna vara ont i magen. När det händer nästa gång ska vi kolla upp vad hon ätit innan. Vi ha rskrivit upp det nu, också får vi se om det finns någon gemensam nämnare.

    Tack för svaret!
  13. Medlem sedan
    Oct 2002
    #7
    Mask har vi kollat, och det finns åtminstone inga som vi kan se. Hon brukar inte heller klia sig särskilt i stjärten, vilket vi har förstått att de oftast gör om de har springmask.

    Tack för svaret!
  14. 7
    Mask har vi kollat, och det finns åtminstone inga som vi kan se. Hon brukar inte heller klia sig särskilt i stjärten, vilket vi har förstått att de oftast gör om de har springmask.

    Tack för svaret!
  15. Medlem sedan
    Nov 2001
    #8
    Dottern har ofta rött i underlivet. Hon har öht känslig hud och atopisk vinterhud. Ibland har det bara handlat om att hon varit dålig på att torka sig efter hon bajsat men vid ett tillfälle då hon hade riktigt besvärligt så fick jag för mig att kolla om mask.
    Hon hade egentligen inte kliat sig spec mkt i rumpan-ska jag tänka efter så hade jag inte noterat nåt sånt.
    Jag smög in då hon sov och lyste med ficklampan mot rumpan ( de kommer ofta fram då man sover och det är mörkt.)
    Rackarn var det inte en mask där likas ändå!!!
    Då hade hon alltså bara symptom i snippan.
  16. 8
    Dottern har ofta rött i underlivet. Hon har öht känslig hud och atopisk vinterhud. Ibland har det bara handlat om att hon varit dålig på att torka sig efter hon bajsat men vid ett tillfälle då hon hade riktigt besvärligt så fick jag för mig att kolla om mask.
    Hon hade egentligen inte kliat sig spec mkt i rumpan-ska jag tänka efter så hade jag inte noterat nåt sånt.
    Jag smög in då hon sov och lyste med ficklampan mot rumpan ( de kommer ofta fram då man sover och det är mörkt.)
    Rackarn var det inte en mask där likas ändå!!!
    Då hade hon alltså bara symptom i snippan.

Liknande trådar

  1. Blödningar & sveda
    By Anonym in forum Gravidsnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-10-09, 14:27
  2. Sveda i snippan
    By Nissa in forum Barnsjukdomar
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-03-30, 02:52
  3. Sveda
    By anonymt namn nu in forum _0807 Julibarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-07-28, 09:39
  4. Sveda på revbenen?
    By mimmi86 in forum _0712 Decemberbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-11-21, 14:54
  5. Sveda på revbenen?
    By mimmi86 in forum _0801 Januaribarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-11-21, 14:06
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar