Dyslexi?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Sep 1999
    #1

    Dyslexi?

    Vart vänder man sig för att få igång en utredning om man är dyslektiker eller ej? Behöver knuffa min bror i rätt riktning innan hans självförtroende slår i botten...
  2. 1
    Dyslexi? Vart vänder man sig för att få igång en utredning om man är dyslektiker eller ej? Behöver knuffa min bror i rätt riktning innan hans självförtroende slår i botten...
  3. Medlem sedan
    Apr 2007
    #2
    Går han i skolan? Isåfall är det nog enklast att be rektor sända remiss...
    Annars skulle jag tro att det är husläkaren som får remittera vidare.....
  4. 2
    Går han i skolan? Isåfall är det nog enklast att be rektor sända remiss...
    Annars skulle jag tro att det är husläkaren som får remittera vidare.....
  5. Medlem sedan
    Jan 2007
    #3
    I skolan, företagsläkaren eller sin egen läkare kanske?
  6. 3
    I skolan, företagsläkaren eller sin egen läkare kanske?
  7. Medlem sedan
    Nov 2001
    #4

    arbetsförmedlingen

    hjälpte mig till utredning fick bla kolla på vilket sätt min dyselexi påverkade mig i vardagen, valde sedan att studera på folkhögskola och fick där rätt hjälp och har nu självförtroendet åter och iom det så släpper lite av spärren och jag vågar stava fel numera och ju mer jag skriver ju mer lär jag ju in hur ett ord ska "se ut" för stava är jag fortfarande usel på men jag har ordbilder istället

    går han i skola så ska han kunna få hjälp via dom (kanske med stöd från föräldrar att tvinga fram en utredning) borde kunna söka hjälp via sjukvården också en psykolog eller liknande som kan styra en rätt speciellt om man mår enormt dåligt av de man inte kan för de hela blir ju en ond sprial då man bara känner sig mer och mer värdelös
  8. 4
    arbetsförmedlingen hjälpte mig till utredning fick bla kolla på vilket sätt min dyselexi påverkade mig i vardagen, valde sedan att studera på folkhögskola och fick där rätt hjälp och har nu självförtroendet åter och iom det så släpper lite av spärren och jag vågar stava fel numera och ju mer jag skriver ju mer lär jag ju in hur ett ord ska "se ut" för stava är jag fortfarande usel på men jag har ordbilder istället

    går han i skola så ska han kunna få hjälp via dom (kanske med stöd från föräldrar att tvinga fram en utredning) borde kunna söka hjälp via sjukvården också en psykolog eller liknande som kan styra en rätt speciellt om man mår enormt dåligt av de man inte kan för de hela blir ju en ond sprial då man bara känner sig mer och mer värdelös
  9. Medlem sedan
    Sep 1999
    #5
    Tack för era svar! Ska peka honom i några av dessa riktningar. Han är vuxen men har äntligen vågat ta steget att plugga till brandman. Nu tror han att han inte ska klara det eftersom han anser sig för dum... Jag tror att det är en form av dyslexi jag hört om. Han kan läsa orden utan bekymer men fattar inte vad det står, vad texten vill berätta för honom. Men ser han något på TV är han som ett uppslagsverk. Lärde sig perfekt engelska som 5-åring genom att se tecknade filmer. Då är man INTE dum anser jag...
  10. 5
    Tack för era svar! Ska peka honom i några av dessa riktningar. Han är vuxen men har äntligen vågat ta steget att plugga till brandman. Nu tror han att han inte ska klara det eftersom han anser sig för dum... Jag tror att det är en form av dyslexi jag hört om. Han kan läsa orden utan bekymer men fattar inte vad det står, vad texten vill berätta för honom. Men ser han något på TV är han som ett uppslagsverk. Lärde sig perfekt engelska som 5-åring genom att se tecknade filmer. Då är man INTE dum anser jag...

Liknande trådar

  1. Dyslexi?
    By Anonym in forum Dyslexi & dyskalkyli
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-10-03, 12:28
  2. Dyslexi?
    By cattaz in forum Dyslexi & dyskalkyli
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-03-08, 15:22
  3. Dyslexi
    By Aioli in forum Skolbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-01-17, 09:57
  4. Ang dyslexi...
    By sprengja in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-09-02, 16:40
  5. Dyslexi.
    By ar72 in forum Bokstavsbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-01-28, 22:52
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar