Boktips!
Vikt – barn
  1. M:s mamma
    #1

    Boktips!

    Var på bibblan och lånade en bok: "Barnövervikt i praktiken" av Paulina Nowicka. Äntligen en bok som beskriver problemet som det är! Här känner jag igen min dotters problem. Boken bygger på forskning och inte på fördomar - oerhört skön läsning för en utmattad mamma. Forskningen visar att överviktiga barn oftast äter lika nyttigt eller nyttigare än andra barn och att det oftast rör sig minst lika mycket som andra. (Exakt min erfarenhet.) Men överviktiga barn har en genetisk känslighet mot kalorier, som gör att de blir tjocka av en livsstil som andra blir normala eller smala av. Man kan likna det vid en allergi mot kalorier. Dessa barn måste äta mindre portioner och nyttigare mat än andra för att hålla en normal vikt.
  2. 1
    Boktips! Var på bibblan och lånade en bok: "Barnövervikt i praktiken" av Paulina Nowicka. Äntligen en bok som beskriver problemet som det är! Här känner jag igen min dotters problem. Boken bygger på forskning och inte på fördomar - oerhört skön läsning för en utmattad mamma. Forskningen visar att överviktiga barn oftast äter lika nyttigt eller nyttigare än andra barn och att det oftast rör sig minst lika mycket som andra. (Exakt min erfarenhet.) Men överviktiga barn har en genetisk känslighet mot kalorier, som gör att de blir tjocka av en livsstil som andra blir normala eller smala av. Man kan likna det vid en allergi mot kalorier. Dessa barn måste äta mindre portioner och nyttigare mat än andra för att hålla en normal vikt.
  3. Xtramamma C
    #2
    Tack, jag skriver upp den direkt!

    Här är det som följer - vår M's övervikt är nu endast 6kg och hon är inte "onormal" längre! Vi fick över hela sommaren dag för dag fylla i protokoll över hur mycket hon rörde sig, bedöma matintag o.s.v. Hon fick godkänt och vi uppmuntrades att fortsätta i samma stil! Så nu bedömer de dessutom att hon är så pass stor att hon får börja mer eller mindre medveten "nedbantning" under vårt överinseende!

    Känns så skönt! Dessutom fick hon själv se en bild av sig själv tagen i början av juni som inte var direkt smickrande och hon fick _insikt_ över hur hon faktiskt sett ut! Hon blev förfärad! Det märks tydligt att hon tappat lite sen den bilden togs!

    Skönt att du känner igen din M i det boken tar upp! Då har du lite mer att gå efter! Det är så skönt att få bekräftat att man inte är fel ute eller dum i huvudet ibland! *fnissar*

    Sköt om er! Jag vet att jag är inne väldigt sällan numer, men jag läser igenom men hinner inte svara alla gånger!

    Styrkekramar!

    /Xtramamma C.
  4. 2
    Tack, jag skriver upp den direkt!

    Här är det som följer - vår M's övervikt är nu endast 6kg och hon är inte "onormal" längre! Vi fick över hela sommaren dag för dag fylla i protokoll över hur mycket hon rörde sig, bedöma matintag o.s.v. Hon fick godkänt och vi uppmuntrades att fortsätta i samma stil! Så nu bedömer de dessutom att hon är så pass stor att hon får börja mer eller mindre medveten "nedbantning" under vårt överinseende!

    Känns så skönt! Dessutom fick hon själv se en bild av sig själv tagen i början av juni som inte var direkt smickrande och hon fick _insikt_ över hur hon faktiskt sett ut! Hon blev förfärad! Det märks tydligt att hon tappat lite sen den bilden togs!

    Skönt att du känner igen din M i det boken tar upp! Då har du lite mer att gå efter! Det är så skönt att få bekräftat att man inte är fel ute eller dum i huvudet ibland! *fnissar*

    Sköt om er! Jag vet att jag är inne väldigt sällan numer, men jag läser igenom men hinner inte svara alla gånger!

    Styrkekramar!

    /Xtramamma C.
  5. M:s mamma
    #3
    Grattis! Kul att höra av dig och att det gått så bra för eran M.

    Kram!
  6. 3
    Grattis! Kul att höra av dig och att det gått så bra för eran M.

    Kram!

Liknande trådar

  1. Boktips!!!
    By mucksan in forum _0805 Majbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-12, 19:47
  2. boktips?
    By Aimo in forum Autismspektrum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-09-22, 20:19
  3. Boktips
    By MonicaG in forum Hem & fritid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-09-12, 15:41
  4. Boktips
    By nallemamma in forum Autismspektrum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-09-10, 08:30
  5. Boktips
    By Fritz in forum _0712 Decemberbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-30, 20:04
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar