PET / CT - någon som vet....?
Allvarligt sjuka
  1. Medlem sedan
    Sep 2007
    #1

    PET / CT - någon som vet....?

    Hej, tack alla som varit så gulliga och svarat på mitt oroliga mail tidigare ang min älskade lilla mamma - det värmde verkligen!!

    Sedan dess har följande hänt. Hon fick remiss till Karolinska för bronkoskopi för att - som de uttryckte det utesluta lungcancer - dit hon skulle ringa för att få en tid.

    När läkarna på Karolinska hade tittat på bilderna från Sophiahemmet så fick hon en tid nu på fredag förmiddag. Eftersom hon och pappa skall till Gotland på eftermiddagen ville de höra om de, trots bronkoskopin, kunde resa eftersom man får morfin etc. Då fick de höra att det är ett läkarbesök och att de skulle ringa tillbaka som igår för att få mer information. Nu har hon fått hem en remiss där de ber henne att omgående gå och ta en massa olika prover på vårdcentralen inför besöket på fredag. Sedan är tanken att hon skall göra en sk PET/CT röntgen som innebär att man använder sig av radioaktiva isotoper om jag förstått det hela rätt. Med denna metod kan man identifiera minsta lilla tumör, man får en väldigt klar bild av om eventuell cancer har spridit sig, om den är godartad eller malign, och om det är möjligt att operera.

    Är det någon härinne som vet vad detta innebär? Jag får bara en känsla av att de redan konstaterat ATT hon har cancer och att de med denna röntgen skall fastställa hur illa det är? Finns det någon chans att det bara är hennes emfysem (förtätningar i lungorna) som blivit värre och att de vill utesluta cancer.....? Hon har ju gjort både vanlig röntgen och magnetröntgen med kontrastvätska på Sophiahemmet.

    Jag är så orolig, så orolig! Jag läser också om alla andra här inne som har det fruktansvärt jobbigt och tufft och jag vet att jag inte är där än, men det känns som att vi sakta men säkert rör oss i den riktningen..... Vill säga att jag tänker på er alla härinne som har det svårt! Hoppas dock att jag inte skall behöva skriva här så mycket mer, men om det går åt fel håll så känns det jätteskönt att ni finns här!!

    Svammel svammel, men tack för att du orkade läsa allt detta. Kram!
  2. 1
    PET / CT - någon som vet....? Hej, tack alla som varit så gulliga och svarat på mitt oroliga mail tidigare ang min älskade lilla mamma - det värmde verkligen!!

    Sedan dess har följande hänt. Hon fick remiss till Karolinska för bronkoskopi för att - som de uttryckte det utesluta lungcancer - dit hon skulle ringa för att få en tid.

    När läkarna på Karolinska hade tittat på bilderna från Sophiahemmet så fick hon en tid nu på fredag förmiddag. Eftersom hon och pappa skall till Gotland på eftermiddagen ville de höra om de, trots bronkoskopin, kunde resa eftersom man får morfin etc. Då fick de höra att det är ett läkarbesök och att de skulle ringa tillbaka som igår för att få mer information. Nu har hon fått hem en remiss där de ber henne att omgående gå och ta en massa olika prover på vårdcentralen inför besöket på fredag. Sedan är tanken att hon skall göra en sk PET/CT röntgen som innebär att man använder sig av radioaktiva isotoper om jag förstått det hela rätt. Med denna metod kan man identifiera minsta lilla tumör, man får en väldigt klar bild av om eventuell cancer har spridit sig, om den är godartad eller malign, och om det är möjligt att operera.

    Är det någon härinne som vet vad detta innebär? Jag får bara en känsla av att de redan konstaterat ATT hon har cancer och att de med denna röntgen skall fastställa hur illa det är? Finns det någon chans att det bara är hennes emfysem (förtätningar i lungorna) som blivit värre och att de vill utesluta cancer.....? Hon har ju gjort både vanlig röntgen och magnetröntgen med kontrastvätska på Sophiahemmet.

    Jag är så orolig, så orolig! Jag läser också om alla andra här inne som har det fruktansvärt jobbigt och tufft och jag vet att jag inte är där än, men det känns som att vi sakta men säkert rör oss i den riktningen..... Vill säga att jag tänker på er alla härinne som har det svårt! Hoppas dock att jag inte skall behöva skriva här så mycket mer, men om det går åt fel håll så känns det jätteskönt att ni finns här!!

    Svammel svammel, men tack för att du orkade läsa allt detta. Kram!
  3. Medlem sedan
    Aug 2006
    #2

    Inte läkarkunnig, men...

    Min mamma gjorde skiktröntgen (samma sak, eller blandar jag ihop?) för att fastställa det som syntes på vanlig röntgen. Jag vet att jag då frågade här inne vad man kunde se på en sådan röntgen. Svaret jag fick var tumör, men att det även kunde röra sig om bl.a. cystor. I min mammas fall såg man t.ex. cystor på levern (ofarligt) och tumör på njuren (godartad el elakartad visste man i det läget inte, konstaterades långt senare efter en biopsi). Jag känner också igen det där med en massa prover som ska tas innan läkarbesök, så är det varje gång för min mamma.

    Jag önskar er lycka till och hoppas att det finns bättre förklaring än en tumör. *kram*
    Lycka är en resa inte en destination.
  4. 2
    Inte läkarkunnig, men... Min mamma gjorde skiktröntgen (samma sak, eller blandar jag ihop?) för att fastställa det som syntes på vanlig röntgen. Jag vet att jag då frågade här inne vad man kunde se på en sådan röntgen. Svaret jag fick var tumör, men att det även kunde röra sig om bl.a. cystor. I min mammas fall såg man t.ex. cystor på levern (ofarligt) och tumör på njuren (godartad el elakartad visste man i det läget inte, konstaterades långt senare efter en biopsi). Jag känner också igen det där med en massa prover som ska tas innan läkarbesök, så är det varje gång för min mamma.

    Jag önskar er lycka till och hoppas att det finns bättre förklaring än en tumör. *kram*
  5. Medlem sedan
    Jun 2007
    #3
    Hej! sänder många varma kramar förstår att det känns jobbigt! nu har inte jag läst ditt tidigare inlägg så jag kan/tänker bara svara på själva "PET-frågan".
    Positron Emission Topography är en "typ" av röntgen där man använder sig av radioaktiva joner för att se mycket mera än en vanlig CT (även kallad slätröntgen) med en PET så kan du se ämnesomsättning och genomblödning i vävnader bl.a. Så jag tycker inte att du ska ta ut något i förskott! Det kan ju faktiskt "bara" vara så att de vill se hur stor funktion lungorna har.
    Många kramar!
  6. 3
    Hej! sänder många varma kramar förstår att det känns jobbigt! nu har inte jag läst ditt tidigare inlägg så jag kan/tänker bara svara på själva "PET-frågan".
    Positron Emission Topography är en "typ" av röntgen där man använder sig av radioaktiva joner för att se mycket mera än en vanlig CT (även kallad slätröntgen) med en PET så kan du se ämnesomsättning och genomblödning i vävnader bl.a. Så jag tycker inte att du ska ta ut något i förskott! Det kan ju faktiskt "bara" vara så att de vill se hur stor funktion lungorna har.
    Många kramar!

Liknande trådar

  1. Någon som känner någon eller själv
    By Anonymus in forum Kropp & hälsa
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-12-21, 20:57
  2. Någon frisör här eller någon annan som..
    By Grodan in forum Ordet är fritt
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2009-03-05, 08:27
  3. Någon jurist eller någon kunnig om arv?
    By Undrande! in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-10-03, 20:03
  4. Någon från fk, eller någon annan som
    By Anonym in forum Kropp & hälsa
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-11-08, 17:44
  5. Någon från fk, eller någon annan som
    By Anonym in forum Känsliga snack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-11-08, 16:56
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar