Restvärde - vad är det?
Bilsnack
  1. anonymt namn
    #1

    Restvärde - vad är det?

    Kan någon förklarar för mig vad restvärde på en ny bil betyder. Min man påstår att han ska köpa en bil (-04-05) med det, men jag tror att han föklarar så att jag inte riktigt ska förstå vad det handlar om...

    Så är det positivt eller negativt? Eller helt enkelt GALET
  2. 1
    Restvärde - vad är det? Kan någon förklarar för mig vad restvärde på en ny bil betyder. Min man påstår att han ska köpa en bil (-04-05) med det, men jag tror att han föklarar så att jag inte riktigt ska förstå vad det handlar om...

    Så är det positivt eller negativt? Eller helt enkelt GALET
  3. Medlem sedan
    May 2002
    #2
    Restvärde! antagligen menar han
    att han ska köpa en bil för vi säger

    150000kr hän lägger kanske 50000kr i hand penning
    sen amorterar han av 50000 på 3 år sen har han en skuld kvar på 50000 som dom räknar av på inbytes prist när han byter in bilen igen

    eller så menar han att bilen har ett bra restvärde

    alltså att bilen inte sjunker så mycket i pris tills det är dags att sälja den igen

    typ en skoda fabia efter 5 år kanske är värd 20000kr
    medans en 5 år gammal audi a6 kanske är värd 100000kr
    ja nått åt det hållet kanske
  4. 2
    Restvärde! antagligen menar han
    att han ska köpa en bil för vi säger

    150000kr hän lägger kanske 50000kr i hand penning
    sen amorterar han av 50000 på 3 år sen har han en skuld kvar på 50000 som dom räknar av på inbytes prist när han byter in bilen igen

    eller så menar han att bilen har ett bra restvärde

    alltså att bilen inte sjunker så mycket i pris tills det är dags att sälja den igen

    typ en skoda fabia efter 5 år kanske är värd 20000kr
    medans en 5 år gammal audi a6 kanske är värd 100000kr
    ja nått åt det hållet kanske
  5. Medlem sedan
    Oct 2000
    #3
    I en avbetalning/leasing så finns det kvar en "sista slutbetalning=restvärde" som är sätts redan då man köper bilen ny och påbörjar avbetalningen. När så den avtalade avbetalningstiden är slut så kan man betala in "restvärdet" och blir då ägare till bilen. Bilens riktiga värde har egentligen inget med restvärdet att göra! Så även om restvärdet är satt till 100000 så kan bilen egentligen vara värd 50000 eller 150000. Vill man inte betala in restvärdet så kan man lämna igen bilen till bilfirman/leasingbolaget. Är då bilen värd mindre än restvärdet så får man betala in ytterligare pengar=de pengar som fattas upp till restvärdesbeloppet. Är bilen värd mer än restvärdet så säger bilfirman tack och säljer den med vinst som du inte får del av utan firman självklart behåller.

    Vanligtvis så sätts restvärdet aningens lägre än vad man BEDÖMER att bilen kommer att vara värd då avbetalningskontraktet upphör för att ingen ska behöva krävas på mer pengar än förväntat.
  6. 3
    I en avbetalning/leasing så finns det kvar en "sista slutbetalning=restvärde" som är sätts redan då man köper bilen ny och påbörjar avbetalningen. När så den avtalade avbetalningstiden är slut så kan man betala in "restvärdet" och blir då ägare till bilen. Bilens riktiga värde har egentligen inget med restvärdet att göra! Så även om restvärdet är satt till 100000 så kan bilen egentligen vara värd 50000 eller 150000. Vill man inte betala in restvärdet så kan man lämna igen bilen till bilfirman/leasingbolaget. Är då bilen värd mindre än restvärdet så får man betala in ytterligare pengar=de pengar som fattas upp till restvärdesbeloppet. Är bilen värd mer än restvärdet så säger bilfirman tack och säljer den med vinst som du inte får del av utan firman självklart behåller.

    Vanligtvis så sätts restvärdet aningens lägre än vad man BEDÖMER att bilen kommer att vara värd då avbetalningskontraktet upphör för att ingen ska behöva krävas på mer pengar än förväntat.

Liknande trådar

  1. Restvärde ny bil
    By Puckot in forum Bilsnack
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-04-06, 10:20
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar