Förvirrad vinteroverallfråga?
_0601 Januaribarn
  1. Medlem sedan
    Dec 2003
    #1

    Förvirrad vinteroverallfråga?

    Jag fick låna en begagnad Mikk-line.. men den var sååå sliten. Sen köpte jag en Helly Hansen, som är jättefin. Men, den går inte in vid foten, utan rakt ned samt har snölås. Oj, oj vad klumpigt det blev, så den ska jag lämna tillbaka. Så.. nu har jag köpt en Reima, ballongform, i stl. 86.

    Har jag rätt storlek? När jag mäter så är den lika stor som Mikk-line 92 samt som en POP skaloverall (förutom att POP är 2 cm längre i ben) i stl. 92. Han kan sitta i den bekvämt och böja sig ned. Men när han står nedböjd så sitter den som en smäck i grenen. Kommer den bli för liten. Har någon stått och vägt mellan 86 o 92?

    P var 83 vid 1,5 års kontrollen. Korta ben och lång rygg.

    Tacksam för något svar.
    Kram
    /Jenny
    Jenny med Pontus 17/1 -06
  2. 1
    Förvirrad vinteroverallfråga? Jag fick låna en begagnad Mikk-line.. men den var sååå sliten. Sen köpte jag en Helly Hansen, som är jättefin. Men, den går inte in vid foten, utan rakt ned samt har snölås. Oj, oj vad klumpigt det blev, så den ska jag lämna tillbaka. Så.. nu har jag köpt en Reima, ballongform, i stl. 86.

    Har jag rätt storlek? När jag mäter så är den lika stor som Mikk-line 92 samt som en POP skaloverall (förutom att POP är 2 cm längre i ben) i stl. 92. Han kan sitta i den bekvämt och böja sig ned. Men när han står nedböjd så sitter den som en smäck i grenen. Kommer den bli för liten. Har någon stått och vägt mellan 86 o 92?

    P var 83 vid 1,5 års kontrollen. Korta ben och lång rygg.

    Tacksam för något svar.
    Kram
    /Jenny
  3. Medlem sedan
    Apr 2005
    #2
    För att den skall räcka hela vintern vill jag kunna greppa tag och få en näve tyg i grenen, det är rekommendationen jag fått när jag frågat efter storlekar
  4. 2
    För att den skall räcka hela vintern vill jag kunna greppa tag och få en näve tyg i grenen, det är rekommendationen jag fått när jag frågat efter storlekar
  5. Medlem sedan
    Sep 2002
    #3
    Ja, den kommer han säkert att växa ur. Som Emla säger, en rejäl näve tyg ska du kunna greppa i grenen. De känns för stora i början av säsongen, men han ska ju kunna ha den ff om ett halvår så det måste finnas växmån.

    Jag måste säga att jag föredrar overaller som har raka ben och snölås. De som har resår längst ner tycker jag alltid halkar upp ovanför skon, men med snölåset blir det lite tätare. Men det beror ju också på hur barnen är. Min dotter har alltid varit extremt petig, inget får sitta obekvämt, ingen kall vind eller snö ska ha skugagn av en chans att läcka in vid hennes fötter. Mellankillen dock bryr sig inte det minsta så där spelar modellen ingen som helst roll.
  6. 3
    Ja, den kommer han säkert att växa ur. Som Emla säger, en rejäl näve tyg ska du kunna greppa i grenen. De känns för stora i början av säsongen, men han ska ju kunna ha den ff om ett halvår så det måste finnas växmån.

    Jag måste säga att jag föredrar overaller som har raka ben och snölås. De som har resår längst ner tycker jag alltid halkar upp ovanför skon, men med snölåset blir det lite tätare. Men det beror ju också på hur barnen är. Min dotter har alltid varit extremt petig, inget får sitta obekvämt, ingen kall vind eller snö ska ha skugagn av en chans att läcka in vid hennes fötter. Mellankillen dock bryr sig inte det minsta så där spelar modellen ingen som helst roll.
  7. Medlem sedan
    Feb 2001
    #4
    Vi köpte en strl 92 på H&M. Den ser skitstor ut nu, men i januari tror jag att den kommer sitta bra. Tills vidare kan vi alternera med förra årets overall, men den kräver galonisar över vid blött väder, för det är en vanligt täckoverall.
    Det är inte roligt med en för liten overall, en sak är säker och det är ju att barnen kommer att växa!
  8. 4
    Vi köpte en strl 92 på H&M. Den ser skitstor ut nu, men i januari tror jag att den kommer sitta bra. Tills vidare kan vi alternera med förra årets overall, men den kräver galonisar över vid blött väder, för det är en vanligt täckoverall.
    Det är inte roligt med en för liten overall, en sak är säker och det är ju att barnen kommer att växa!
  9. Medlem sedan
    Jan 2003
    #5

    Reima 86 borde räcka

    Den är absolut som en 92 av andra märken. MKT stor m.a.o. Jonna (f. mars) hade 80 i början av sin andra vinter och sedan 86. Den räckte gott ända till våren! Nu är hon iofs ingen jättetjej men jag tvivlar på att så värst många två-åringar hinner växa ur 86:an. 92 hade hon f.ö. vintern 06/07 när hon sedan fyllde tre i mars. Säger en hel del!

    Däremot tror jag att både Tilde och de flesta andra januarisar kommer behöva 98 till nästa vinter. Jonnas 92:a var lite trång frammemot mars i våras så ska man fynda på rean i vår tror jag att en 98:a är vad som behövs för de som är födda lite tidigare på året än min mars-tjej.
  10. 5
    Reima 86 borde räcka Den är absolut som en 92 av andra märken. MKT stor m.a.o. Jonna (f. mars) hade 80 i början av sin andra vinter och sedan 86. Den räckte gott ända till våren! Nu är hon iofs ingen jättetjej men jag tvivlar på att så värst många två-åringar hinner växa ur 86:an. 92 hade hon f.ö. vintern 06/07 när hon sedan fyllde tre i mars. Säger en hel del!

    Däremot tror jag att både Tilde och de flesta andra januarisar kommer behöva 98 till nästa vinter. Jonnas 92:a var lite trång frammemot mars i våras så ska man fynda på rean i vår tror jag att en 98:a är vad som behövs för de som är födda lite tidigare på året än min mars-tjej.
  11. Medlem sedan
    Mar 2000
    #6
    Jag har i stort sett samma problem... har köpt en ny mikk-line i strl 92 (som ju då är lika stor som din reima) och vet inte alls om jag ska byta eller behålla den.

    Jag menar, hur mycket är en rejäl näve tyg i grenen?? Visst kan jag ta en näve tyg där, men jag har ju inte "rejäla" händer om man säger så.

    Min treåring hade en reima i strl 98 förra året då han blev 2 år på hösten och den var stoor! Han kan ha den denna vintern med så därför tvekar jag på att köpa en mikk-line i strl 98 till Elmer.

    Men reima är ju stor i storlekarna så jag tror nog att 86 kan räcka för er del.
  12. 6
    Jag har i stort sett samma problem... har köpt en ny mikk-line i strl 92 (som ju då är lika stor som din reima) och vet inte alls om jag ska byta eller behålla den.

    Jag menar, hur mycket är en rejäl näve tyg i grenen?? Visst kan jag ta en näve tyg där, men jag har ju inte "rejäla" händer om man säger så.

    Min treåring hade en reima i strl 98 förra året då han blev 2 år på hösten och den var stoor! Han kan ha den denna vintern med så därför tvekar jag på att köpa en mikk-line i strl 98 till Elmer.

    Men reima är ju stor i storlekarna så jag tror nog att 86 kan räcka för er del.
  13. Medlem sedan
    Dec 2003
    #7
    Tack alla. Jag kör på 86 efter att ha testat en 92 som kändes helt enorm. Jag får bara hoppas att han inte växer allt för mycket.
    Kram
  14. 7
    Tack alla. Jag kör på 86 efter att ha testat en 92 som kändes helt enorm. Jag får bara hoppas att han inte växer allt för mycket.
    Kram

Liknande trådar

  1. Nu är jag förvirrad.
    By mayya in forum _0909 Septemberbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-05-18, 10:36
  2. Förvirrad...
    By Jeanne1 in forum Mellan missfall & graviditet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-12-04, 13:54
  3. Vinteroverallfråga Reima?
    By Jenny m Pontus in forum Småbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-09-20, 22:13
  4. Förvirrad?!
    By sensitive in forum _0709 Septemberbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-02-18, 15:56
  5. Vinteroverallfråga.... *ot*
    By Åsa m 2+1 in forum _0404 Aprilbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-11-17, 07:45
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar