Hoppsan,jag har fått en bebis!
_0710 Oktoberbarn
  1. Medlem sedan
    Oct 1999
    #1

    Hoppsan,jag har fått en bebis!

    Jajmensan, så är det!

    Efter att ha mått som en prinsessa hela graviditeten, inte haft några som helst problem, ingen foglossning som jag haft rätt ont av tidigare gånger, inga sammandragningar inga förvärkar, så plötsligt i fredags em fick jag en blödning.

    Hade tagit det extremt lugnt hela dagen, för vi var bara hemma och hade besök på fm och sen sov jag tom lite mitt på dagen! När jag skulle sätta igång och börja stöka runt här på em så kände jag hur det rann till och funderade på om det var vatten, men nä, det var säkert flytningar, jag vet att jag kunnat ha mer av det på slutet de andra gångerna.
    Gick på toa och det var blod!
    Ihh!
    Insåg ju att jag var tvungen att åka in, och så blev det. Maken ringdes hem, och min pappa ringdes hit.

    Bebisen mådde bra visade ctg, ultraljud visade på en pigg bebis med huvudet ner, och gynundersökningen visade på sluten omogen cervix.
    Varifrån jag blödde kunde de inte se och därför blev jag kvar på förlossningen.
    Mannen var tvungen att åka hem och ta hand om barnen så jag blev kvar alldeles solokvist, supertrist.

    Fick ligga med ctg några timmar men allt var ok så de kopplade bort under natten, men jag skulle vara sängliggande förutom toabesök.

    Dagen efter gjordes en ny ctg som var fin, och en ny gynundersökning.
    Nu blödde jag inte mkt men det rann vatten ist, och jag blev upplagd på avdelning, de ville sätta igång senast söndag.

    Jaha, jag fick inte lämna avdelningen och hade inget att göra förutom att läsa skvallertidningar och sova
    Vila upp dig nu, sa de.

    Det kördes ctg mellan varven och de lyssnade med vanlig doppler åxå, och tempade mig för att upptäcka en ev. infektion.

    Söndag och det var tokfullt på förlossningen, så efter att ha väntat på besked om ev igångsättning halva dagen beslöts det att det blev på måndag morgon ist OM jag inte fick spontana värkar.
    Tjena, tänkte jag, det kommer aldrig att hända.
    Här ligger ju jag och bara vilar...hemma ränner man ju runt och gör saker.

    Hade en timmes regelbundna sammandragningar som faktiskt gjorde ont på lördag kväll, men så fort jag sa till personalen så slutade de

    Lika på morgonen på måndag, hade små korta sammandragningar som gjorde ont ,och jag fick andas lite för att orka med dem, men var sur och bedömde dem som pinvärkar för de kändes inte alls som riktiga.
    Sa inte ens till personalen

    Kl. 10.00 kom en supertrevlig kvinnlig läkare och skulle känna hur mogen/omogen cervix var, och därifrån bedömma vilken igångsättningsmetod som skulle användas.
    Hon utgick från att det skulle vara helt slutet och jag med, så döm om vår förvåning när hon kände ett huvud långt ner och öppet 4-5cm!
    - Du kan åka ner på förlossningen och föda barn nu, sa hon

    Och det gjorde jag
    Filar på förlossningsberättelsen så den kommer snart!!

    Men fort gick det!
    Väl nere på förlossningen så stannade de små sammandragningarna av ett tag, för att sen börja om, och då j-klar hände det saker
    Jobbiga onda värkar blev det 12.15 och bebisen föddes 12.44!
    Så en halvtimme typ, tog det denna gång...eller fyra dagar beroende på hur man vill räkna

    En pytteliten dotter blev det, minst av alla våra barn, tom tvillingarna.
    Och med en väldig massa sjuor om kring sig, lyssna bara:

    Lovelia heter hon, föddes 17 september 2007,som barn nummer sju, i sal sju, hon var 47 cm lång och vägde 2770g.
    Föddes i v. 38+0, tidigast av alla barnen med, tvillingarna kom 38+2.

    Jag var pigg som en mört både före och efter förlossningen, fick höra det hela tiden att det var nästan oförskämt att se så pigg och fräsch ut när man har sex barn/precis fött det sjunde

    Veckans samtalsämne, från högsta överläkare till undersköterskorna
    Kul att vara bäst på något

    Vi fick stanna kvar iom det långa vatten avgången, för infektions obs.

    Sen var det ju det här med hjärtat...
    De hörde extraslag på läkarkollen, och beslöt sig för ett EKG, det var " inte helt invändningsfritt" så vi fick åka i idag för ett ultraljud hjärta.
    När läkaren pratade med oss innan undersökningen så sa han att extraslagen var inget att bry sig om, däremot så visade ekgt på en ev avvikelse så därför ville de kolla så att hjärtat var som det skulle.

    När han sa så så blev jag superorolig!
    När de kopplade på en saturationsmätare ( visar hur man syresätter sig) och den visade på 82-84, där det ska vara över 95,då var tårarna nära.
    Sen fick de ordning på den och den var helt ok, men jag var stressad som tusan, och när apparaten hängde sig och personalen lämnade rummet tillfälligt då föll tårarna.

    Maken var kollugn. Men jag vet som jag sagt förr, för mkt.

    De kollade igenom hela hjärtat och pulsådror kors och tvärs, det tog lång tid, men lilla skruttan sov så gott.
    Att hon är så liten kan ju tyda på hjärtfel så jag var så orolig.

    Men...!! Läkaren kom in och berättade att hjärtat är helt friskt!!!
    Åhh,vilken lättnad, jag bara skakade och tårarna trillade

    Så nu är hon godkänd från det!

    Däremot är hon på väg att bli gul så vi ska in igen för koll av det.

    Stannade på väg hem och köpte små fjuttkläder i strlk 40+44, så nu har hon nåt hon inte drunknar i

    Kan säga att när förra barnet vägde 4,5 kg och denna lilltös väger idag 2,5kg, så är skillnaden enorm!

    Nu ligger hon här i famnen och snusar gott, luktar underbart och är så fin!
    Hon är tre dagar gammal, vi har varit hemma sen i tisdags em, och förhoppningsvis så är alla andra prover ok.
    I går var vi på barnvagnspromenad med nya vagnen, en Babytravel tvillingjogger, kalasbra!




    Återkommer med förlossningsberättelse sen
    Carola med Jordan 090902, Lovelia 0709, Trixie 05,Novalie 03,Robert&Corrinda 00, Patricia 95, Janelle 94
    Ännu en bebis väntas komma i sommar BF 15 juli 11

    Bloggar här:
    http://blogg.mama.nu/familjenannorlunda/
  2. 1
    Hoppsan,jag har fått en bebis! Jajmensan, så är det!

    Efter att ha mått som en prinsessa hela graviditeten, inte haft några som helst problem, ingen foglossning som jag haft rätt ont av tidigare gånger, inga sammandragningar inga förvärkar, så plötsligt i fredags em fick jag en blödning.

    Hade tagit det extremt lugnt hela dagen, för vi var bara hemma och hade besök på fm och sen sov jag tom lite mitt på dagen! När jag skulle sätta igång och börja stöka runt här på em så kände jag hur det rann till och funderade på om det var vatten, men nä, det var säkert flytningar, jag vet att jag kunnat ha mer av det på slutet de andra gångerna.
    Gick på toa och det var blod!
    Ihh!
    Insåg ju att jag var tvungen att åka in, och så blev det. Maken ringdes hem, och min pappa ringdes hit.

    Bebisen mådde bra visade ctg, ultraljud visade på en pigg bebis med huvudet ner, och gynundersökningen visade på sluten omogen cervix.
    Varifrån jag blödde kunde de inte se och därför blev jag kvar på förlossningen.
    Mannen var tvungen att åka hem och ta hand om barnen så jag blev kvar alldeles solokvist, supertrist.

    Fick ligga med ctg några timmar men allt var ok så de kopplade bort under natten, men jag skulle vara sängliggande förutom toabesök.

    Dagen efter gjordes en ny ctg som var fin, och en ny gynundersökning.
    Nu blödde jag inte mkt men det rann vatten ist, och jag blev upplagd på avdelning, de ville sätta igång senast söndag.

    Jaha, jag fick inte lämna avdelningen och hade inget att göra förutom att läsa skvallertidningar och sova
    Vila upp dig nu, sa de.

    Det kördes ctg mellan varven och de lyssnade med vanlig doppler åxå, och tempade mig för att upptäcka en ev. infektion.

    Söndag och det var tokfullt på förlossningen, så efter att ha väntat på besked om ev igångsättning halva dagen beslöts det att det blev på måndag morgon ist OM jag inte fick spontana värkar.
    Tjena, tänkte jag, det kommer aldrig att hända.
    Här ligger ju jag och bara vilar...hemma ränner man ju runt och gör saker.

    Hade en timmes regelbundna sammandragningar som faktiskt gjorde ont på lördag kväll, men så fort jag sa till personalen så slutade de

    Lika på morgonen på måndag, hade små korta sammandragningar som gjorde ont ,och jag fick andas lite för att orka med dem, men var sur och bedömde dem som pinvärkar för de kändes inte alls som riktiga.
    Sa inte ens till personalen

    Kl. 10.00 kom en supertrevlig kvinnlig läkare och skulle känna hur mogen/omogen cervix var, och därifrån bedömma vilken igångsättningsmetod som skulle användas.
    Hon utgick från att det skulle vara helt slutet och jag med, så döm om vår förvåning när hon kände ett huvud långt ner och öppet 4-5cm!
    - Du kan åka ner på förlossningen och föda barn nu, sa hon

    Och det gjorde jag
    Filar på förlossningsberättelsen så den kommer snart!!

    Men fort gick det!
    Väl nere på förlossningen så stannade de små sammandragningarna av ett tag, för att sen börja om, och då j-klar hände det saker
    Jobbiga onda värkar blev det 12.15 och bebisen föddes 12.44!
    Så en halvtimme typ, tog det denna gång...eller fyra dagar beroende på hur man vill räkna

    En pytteliten dotter blev det, minst av alla våra barn, tom tvillingarna.
    Och med en väldig massa sjuor om kring sig, lyssna bara:

    Lovelia heter hon, föddes 17 september 2007,som barn nummer sju, i sal sju, hon var 47 cm lång och vägde 2770g.
    Föddes i v. 38+0, tidigast av alla barnen med, tvillingarna kom 38+2.

    Jag var pigg som en mört både före och efter förlossningen, fick höra det hela tiden att det var nästan oförskämt att se så pigg och fräsch ut när man har sex barn/precis fött det sjunde

    Veckans samtalsämne, från högsta överläkare till undersköterskorna
    Kul att vara bäst på något

    Vi fick stanna kvar iom det långa vatten avgången, för infektions obs.

    Sen var det ju det här med hjärtat...
    De hörde extraslag på läkarkollen, och beslöt sig för ett EKG, det var " inte helt invändningsfritt" så vi fick åka i idag för ett ultraljud hjärta.
    När läkaren pratade med oss innan undersökningen så sa han att extraslagen var inget att bry sig om, däremot så visade ekgt på en ev avvikelse så därför ville de kolla så att hjärtat var som det skulle.

    När han sa så så blev jag superorolig!
    När de kopplade på en saturationsmätare ( visar hur man syresätter sig) och den visade på 82-84, där det ska vara över 95,då var tårarna nära.
    Sen fick de ordning på den och den var helt ok, men jag var stressad som tusan, och när apparaten hängde sig och personalen lämnade rummet tillfälligt då föll tårarna.

    Maken var kollugn. Men jag vet som jag sagt förr, för mkt.

    De kollade igenom hela hjärtat och pulsådror kors och tvärs, det tog lång tid, men lilla skruttan sov så gott.
    Att hon är så liten kan ju tyda på hjärtfel så jag var så orolig.

    Men...!! Läkaren kom in och berättade att hjärtat är helt friskt!!!
    Åhh,vilken lättnad, jag bara skakade och tårarna trillade

    Så nu är hon godkänd från det!

    Däremot är hon på väg att bli gul så vi ska in igen för koll av det.

    Stannade på väg hem och köpte små fjuttkläder i strlk 40+44, så nu har hon nåt hon inte drunknar i

    Kan säga att när förra barnet vägde 4,5 kg och denna lilltös väger idag 2,5kg, så är skillnaden enorm!

    Nu ligger hon här i famnen och snusar gott, luktar underbart och är så fin!
    Hon är tre dagar gammal, vi har varit hemma sen i tisdags em, och förhoppningsvis så är alla andra prover ok.
    I går var vi på barnvagnspromenad med nya vagnen, en Babytravel tvillingjogger, kalasbra!




    Återkommer med förlossningsberättelse sen
  3. Medlem sedan
    Aug 2000
    #2
    Men, GRATTIS!! Vilken överraskande födsel!!
    Å så kom en liten prinsessa bara sådär

    Jag blir alldeles varm och glad av att läsa!
    Än en gång grattis. Såklart hon kommer må bra nu!

    Kram
  4. 2
    Men, GRATTIS!! Vilken överraskande födsel!!
    Å så kom en liten prinsessa bara sådär

    Jag blir alldeles varm och glad av att läsa!
    Än en gång grattis. Såklart hon kommer må bra nu!

    Kram
  5. Medlem sedan
    Apr 2006
    #3
    GRATTIS till lilla prinsessan Vad skönt att allt var bra med henne till slut, förstår att du blev orolig där ett tag.

    Åhhhh.... vad mysigt att få snusa bebis!!!
  6. 3
    GRATTIS till lilla prinsessan Vad skönt att allt var bra med henne till slut, förstår att du blev orolig där ett tag.

    Åhhhh.... vad mysigt att få snusa bebis!!!
  7. Medlem sedan
    Jul 2003
    #4
    Grattis till lilla Lovelia! Fint namn ni har hittat förresten. Ja det lät ju som om det gick väldigt bra för dig, kanske det går lättare och lättare ju fler barn man får.

    Skönt att allt var bra med hjärtat och jag vet hur små dom är under 3 kg. Min son vägde 2800 g när han föddes, liten liten kille. Det ska bli spännande att se hur stor tjejen i min mage är.

    Kramar till er alla!
  8. 4
    Grattis till lilla Lovelia! Fint namn ni har hittat förresten. Ja det lät ju som om det gick väldigt bra för dig, kanske det går lättare och lättare ju fler barn man får.

    Skönt att allt var bra med hjärtat och jag vet hur små dom är under 3 kg. Min son vägde 2800 g när han föddes, liten liten kille. Det ska bli spännande att se hur stor tjejen i min mage är.

    Kramar till er alla!
  9. Medlem sedan
    Mar 2005
    #5
    Grattis till den lilla tjejen!! Vad skönt att allt va bra. Ha det så bra.
  10. 5
    Grattis till den lilla tjejen!! Vad skönt att allt va bra. Ha det så bra.
  11. Medlem sedan
    Dec 2006
    #6
    Ett jätte stort GRATTIS till er lilla Lovelia..så otroligt fint namn ni valt!!!! Vad skönt att allt verkar bra med henne!! Jätte kul att läsa vad du skrivit...ser fram emot förlossningsberättelsen!! Åhhh så mysigt att få snusa bebbe!!
    KRAMAR // Malin
  12. 6
    Ett jätte stort GRATTIS till er lilla Lovelia..så otroligt fint namn ni valt!!!! Vad skönt att allt verkar bra med henne!! Jätte kul att läsa vad du skrivit...ser fram emot förlossningsberättelsen!! Åhhh så mysigt att få snusa bebbe!!
    KRAMAR // Malin
  13. Medlem sedan
    Jun 2007
    #7
    Ett Jättestort GRATTIS!!! jaha då kommer man inte se dig på Akkis då när man själv ska åka in!! är i v.37+0 idag så det var ju meningen att vi skulle få runt samma vecka!
    Härligt att du mår bra och känner dig pigg!!
    Många kramar!!
  14. 7
    Ett Jättestort GRATTIS!!! jaha då kommer man inte se dig på Akkis då när man själv ska åka in!! är i v.37+0 idag så det var ju meningen att vi skulle få runt samma vecka!
    Härligt att du mår bra och känner dig pigg!!
    Många kramar!!
  15. Medlem sedan
    Feb 2007
    #8
    Grattis till lillan......skönt att hon är frisk. Och grattis för alla dina barn, det låter helt underbart
  16. 8
    Grattis till lillan......skönt att hon är frisk. Och grattis för alla dina barn, det låter helt underbart
  17. Medlem sedan
    Oct 2000
    #9
    Jätte grattis till er lilla tjej! Vad skönt att allt gick så snabbt och bra :-)
  18. 9
    Jätte grattis till er lilla tjej! Vad skönt att allt gick så snabbt och bra :-)
  19. Medlem sedan
    Apr 2005
    #10
    Nämen hoppla!! Vilken turboförlossning!
    Jättestort grattis såklart
    Och namnet var ju jättefint!!
  20. 10
    Nämen hoppla!! Vilken turboförlossning!
    Jättestort grattis såklart
    Och namnet var ju jättefint!!
  21. Medlem sedan
    Jan 2004
    #11
    Hoppsan då!! GRATTIS!!!
    Gu vad skönt att allt gick bra ocha tt även det lilla hjärtat mådde bra och att hon blev friskförlarad så tidigt så du slipepr oroa dig framöver.

    Snosa nu bebis så mycket du bara kan!!!
  22. 11
    Hoppsan då!! GRATTIS!!!
    Gu vad skönt att allt gick bra ocha tt även det lilla hjärtat mådde bra och att hon blev friskförlarad så tidigt så du slipepr oroa dig framöver.

    Snosa nu bebis så mycket du bara kan!!!
  23. Medlem sedan
    Apr 2003
    #12
    Nämen oj oj oj...här börjar de hända saker! Grattis till LILLA prinsessan!
  24. 12
    Nämen oj oj oj...här börjar de hända saker! Grattis till LILLA prinsessan!
  25. Medlem sedan
    Nov 2003
    #13
    Oj Grattis!! Vilken underbar förlossningshistoria och vad skönt att din lilla flicka mår bra!! Härligt att läsa att våra bebisar börjar pluppa fram en efter en! ;D

    *Må gott!!*
  26. 13
    Oj Grattis!! Vilken underbar förlossningshistoria och vad skönt att din lilla flicka mår bra!! Härligt att läsa att våra bebisar börjar pluppa fram en efter en! ;D

    *Må gott!!*
  27. Medlem sedan
    Aug 2004
    #14
    Grattis !! Väldigt roligt att läsa och jag tycker att dit "hoppsan" verkar vara väldigt passande..
    Skönt att allt verkar ha gått så bra och pussa mycket på din LILLA tjej nu,förstår att hon verkar liten i jämförelse med syskonets vikt!
    Många grattiskramar till hela familjen!
  28. 14
    Grattis !! Väldigt roligt att läsa och jag tycker att dit "hoppsan" verkar vara väldigt passande..
    Skönt att allt verkar ha gått så bra och pussa mycket på din LILLA tjej nu,förstår att hon verkar liten i jämförelse med syskonets vikt!
    Många grattiskramar till hela familjen!
  29. Medlem sedan
    Nov 2006
    #15
    Wow! Grattis!!!!
  30. 15
    Wow! Grattis!!!!
  31. Medlem sedan
    Jul 2000
    #16
    Ett stort gratts från mig! Vilket fint namn ni valt till tjejen!
  32. 16
    Ett stort gratts från mig! Vilket fint namn ni valt till tjejen!
  33. Medlem sedan
    Oct 1999
    #17
    Tack
    Jag var verkligen inte beredd på att föda barn just nu...men å andra sidan hade jag säkert inte varit det i v. 42 heller

    Men en riktig prinsessa är hon
  34. 17
    Tack
    Jag var verkligen inte beredd på att föda barn just nu...men å andra sidan hade jag säkert inte varit det i v. 42 heller

    Men en riktig prinsessa är hon
  35. Medlem sedan
    Oct 1999
    #18
    Mmmmm, det är såå mysigt och härligt med en bebis
    Tack!
  36. 18
    Mmmmm, det är såå mysigt och härligt med en bebis
    Tack!
  37. Medlem sedan
    Oct 1999
    #19
    Tack
    Jag har ju halverat de första förlossningara, första tog 6 timmar, andra 3, tvillingarna är födda båda två på 1 timme och 57 minuter....men sen har det hållit sig på iaf nån timme
    Så kanske går det lättare ju fler man får

    Eller så får man ligga inne på sjukhus ännu längre om det blir nån mer

    Min son vägde 2,8 han med, men denna lilla är ännu lite mindre
    Men det är mysigt!!

    TAck
  38. 19
    Tack
    Jag har ju halverat de första förlossningara, första tog 6 timmar, andra 3, tvillingarna är födda båda två på 1 timme och 57 minuter....men sen har det hållit sig på iaf nån timme
    Så kanske går det lättare ju fler man får

    Eller så får man ligga inne på sjukhus ännu längre om det blir nån mer

    Min son vägde 2,8 han med, men denna lilla är ännu lite mindre
    Men det är mysigt!!

    TAck
  39. Medlem sedan
    Oct 1999
    #20
    Tackar så mkt . imt
  40. 20
    Tackar så mkt . imt
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Hoppsan, en bebis:)
    By Carola m 8 in forum Flera barn - tvillingar & fler
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2007-11-08, 22:02
  2. Hoppsan, en bebis:)
    By Carola m 8 in forum _03 Vårbarn
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2007-10-03, 19:26
  3. Hoppsan, en bebis:)
    By Carola m 8 in forum Många barn
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2007-09-28, 23:54
  4. Hoppsan, en bebis:)
    By Carola m 8 in forum _0510 Oktoberbarn
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-09-28, 08:13
  5. Hoppsan, en bebis:)
    By Carola m 8 in forum _05 Höstbarn
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2007-09-24, 11:32
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar