Dåligt hår och sova på dagis
_0601 Januaribarn
  1. Medlem sedan
    Nov 2001
    #1

    Dåligt hår och sova på dagis

    Hej! Nu måste jag fråga om det är någon mer som har fått dåligt hår efter att fått barn...
    Mitt hår är långt, egentligen, men underhåret har gått av - eller trillat och nu växt ut, det vet jag inte... Det har blivit tunnare. Efter bröllopet tror jag att jag ska klippa av allt (fast jag egentligen inte vill)... Det som har växt ut/eller gått av är av en helt annan kvalité... Kan det bero på amningen (jag slutade visserligen när han var ca 7 månader alltså nästan ett år sedan - men kan det ha gått av då, jag tappade massor - kanske har det nu växt ut så att det blir mer synligt nu?
    Konstigt inlägg - men jag vill bara fråga om någon känner igen det? Minns inte att håret blev så dåligt efter K. Kanske finns det en helt annan anledning -brist på B-vitamin?

    Och så kan jag rapportera om att L - som numera går på dagis, inte alls vill sova där. Kanske minns ni hur mycket han sov - 19 timmar första halvåret och sedan gärna 14timmar på natten och gärna tre timmar mitt på dagen tills dagis började... Nu har de försökt i vagn och resesäng - men han somnar inte. Han är visserligen glad, men är ju väldigt trött på kvällen...

    Jag ringde även barnmottagningen idag - han skulle fått en tid till läkaren i september, men det har inte kommit någon tid. Nacken är fortfarande sne. Visserligen går han nu, och kanske har det blivit lite bättre, men han är ju konstant sne... Ögonläkaren förra veckan, kunde bara konstatera att han fortfarande skelar och att vi skulle fortsätta med lapp.

    Ha en skön helg! Kram från lisa
    Lisa med Klara & Linus
    Välkommen till min blogg: http://flisas.blogg.se/
  2. 1
    Dåligt hår och sova på dagis Hej! Nu måste jag fråga om det är någon mer som har fått dåligt hår efter att fått barn...
    Mitt hår är långt, egentligen, men underhåret har gått av - eller trillat och nu växt ut, det vet jag inte... Det har blivit tunnare. Efter bröllopet tror jag att jag ska klippa av allt (fast jag egentligen inte vill)... Det som har växt ut/eller gått av är av en helt annan kvalité... Kan det bero på amningen (jag slutade visserligen när han var ca 7 månader alltså nästan ett år sedan - men kan det ha gått av då, jag tappade massor - kanske har det nu växt ut så att det blir mer synligt nu?
    Konstigt inlägg - men jag vill bara fråga om någon känner igen det? Minns inte att håret blev så dåligt efter K. Kanske finns det en helt annan anledning -brist på B-vitamin?

    Och så kan jag rapportera om att L - som numera går på dagis, inte alls vill sova där. Kanske minns ni hur mycket han sov - 19 timmar första halvåret och sedan gärna 14timmar på natten och gärna tre timmar mitt på dagen tills dagis började... Nu har de försökt i vagn och resesäng - men han somnar inte. Han är visserligen glad, men är ju väldigt trött på kvällen...

    Jag ringde även barnmottagningen idag - han skulle fått en tid till läkaren i september, men det har inte kommit någon tid. Nacken är fortfarande sne. Visserligen går han nu, och kanske har det blivit lite bättre, men han är ju konstant sne... Ögonläkaren förra veckan, kunde bara konstatera att han fortfarande skelar och att vi skulle fortsätta med lapp.

    Ha en skön helg! Kram från lisa
  3. Medlem sedan
    Feb 2001
    #2

    Växtcykel...

    När jag klippte mig sist sa min frisör något om att håret har olika växtcyklar som spänner över ca 7 år. Kanske ändras håret efter en sån cykel!?
    I vilket fall har mitt hår ändrats efter varje graviditet. Jag har alltid haft självfall. När jag var liten hade jag korkskruvslockigt och sen bara fall. Efter första barnet blev det lockigare igen och efter andra blev det inte lika lockigt, så hormonerna spelar nog in de med.
    Jag tror att det är ganska viktigt att ta hand om håret extra efter amning och graviditet. Göra inpackningar och så och toppa håret ofta.
    Hoppas du får ordning på det, men jag tycker i af att kort hår är snyggt
  4. 2
    Växtcykel... När jag klippte mig sist sa min frisör något om att håret har olika växtcyklar som spänner över ca 7 år. Kanske ändras håret efter en sån cykel!?
    I vilket fall har mitt hår ändrats efter varje graviditet. Jag har alltid haft självfall. När jag var liten hade jag korkskruvslockigt och sen bara fall. Efter första barnet blev det lockigare igen och efter andra blev det inte lika lockigt, så hormonerna spelar nog in de med.
    Jag tror att det är ganska viktigt att ta hand om håret extra efter amning och graviditet. Göra inpackningar och så och toppa håret ofta.
    Hoppas du får ordning på det, men jag tycker i af att kort hår är snyggt
  5. Medlem sedan
    Jun 2005
    #3

    Hej

    Malva har rätt. Håret har växt perioder och faser. Sen kan det vara svårt att generalisera om det handlar om en sak eller flera. Det kan vara påverkat av inre faktorer också såsom stress sjukdom etc.. men amningen brukar ju oftast ge påverkan på håret. jag har märkt att mitt hår blir platt och fettit tex när jag är gravid! inte så kul. När jag ammade tappade jag enormt mkt hår. En del tappar efter amining och en del under amningen. Följ gärna råden du fått ovan och investera i en hårinpackning tex Wellas SP-power mask är suverän eller REDKEN! Oumbärliga produkter som räddat många livlösa och trasiga hår! Sen se om du vill kan du be din husläkare om att ta prover dom ser ju allt via ditt blod om du behöver ngt ämne som kan saknas.

    Ät frukt grönsaker varva ner och ät vitaminer. håret kan ta lång tid på sig för återhämtning. ha tålamod kram
    ♥Par i prinsessor♥
  6. 3
    Hej Malva har rätt. Håret har växt perioder och faser. Sen kan det vara svårt att generalisera om det handlar om en sak eller flera. Det kan vara påverkat av inre faktorer också såsom stress sjukdom etc.. men amningen brukar ju oftast ge påverkan på håret. jag har märkt att mitt hår blir platt och fettit tex när jag är gravid! inte så kul. När jag ammade tappade jag enormt mkt hår. En del tappar efter amining och en del under amningen. Följ gärna råden du fått ovan och investera i en hårinpackning tex Wellas SP-power mask är suverän eller REDKEN! Oumbärliga produkter som räddat många livlösa och trasiga hår! Sen se om du vill kan du be din husläkare om att ta prover dom ser ju allt via ditt blod om du behöver ngt ämne som kan saknas.

    Ät frukt grönsaker varva ner och ät vitaminer. håret kan ta lång tid på sig för återhämtning. ha tålamod kram
  7. Medlem sedan
    Nov 2001
    #4

    Tack

    för era svar.
    Jag har nu tagit ut min horonspiral - en ovanlig biverkning, som dock finns är kraftigt håravfall. Så jag testar att vara horonfri ett tag!
    Efter bröllopet kommer jag nog att klippa av det rejält - även om jag inte känner för det direkt - men som det ser ut nu, så kvittar det...
    Lisa med Klara & Linus
    Välkommen till min blogg: http://flisas.blogg.se/
  8. 4
    Tack för era svar.
    Jag har nu tagit ut min horonspiral - en ovanlig biverkning, som dock finns är kraftigt håravfall. Så jag testar att vara horonfri ett tag!
    Efter bröllopet kommer jag nog att klippa av det rejält - även om jag inte känner för det direkt - men som det ser ut nu, så kvittar det...

Liknande trådar

  1. Appropå att sova dåligt
    By -TH- in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-04-16, 12:16
  2. Fullmåne = sova dåligt?
    By Krusmynta in forum _0703 Marsbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-02-01, 17:11
  3. Att sova dåligt ger konstiga
    By Linnie med tre in forum _0601 Januaribarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-12-03, 10:03
  4. bvc:s svar på sova dåligt
    By ~Marie~ in forum _0605 Majbarn
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-08-31, 07:41
  5. Dåligt Dagis
    By Nora in forum Småbarn
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-01-19, 15:11
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar