Sur idag
Planera för barn
  1. Längtande
    #1

    Sur idag

    Måste bara få ur mig lite frustration. Jag längtar så starkt efter ett tredje barn, har två i åldrarna 1,5 och 4, och jag tänker inte nu, kanske när den minste blir tre eller så. Men det är ändå dags att planera lite med tanke på nuvarande ledighet, jobb osv. Nåja, maken säger blankt nej hittills och det verkar inte ändra sig. Men det är en historia för sig.

    Det jag blir irriterad på är omgivningens sätt att avfärda min barnlängtan. Är det så konstigt att önska sig tre barn? Det verkar i alla fall så. Precis som om man inte är riktigt klok. Bästa vännen kunde absolut inte förstå, och håller på min man, om man kan säga så, typ " Ja, han kommer aldrig att ändra sig", och förklarar för mig vad jag EGENTLIGEN tycker, som om det är helt osannolikt att vi eventuellt blir fler. Jag vill egentligen inte ha någon åsikt, jag vill bara bli lyssnad på. Vad jag och min man kommer fram till i slutändan rör ju i slutändan bara oss. Men jag möter det här överallt. Fler barn?? Är du inte klok, typ. Min mamma bara skrattar bort det, andra vänner likaså. För mig är barnen allt, och det är värt de uppoffringar som blir under en period, jag tycker inte alls att det är särskilt konstigt. Den enda som har bekräftat det jag känner är faktiskt den siste jag trodde och det är min far. Så skönt bara med någon som kan förstå, sen behöver man inte tycka ngt. Bara att få bekräftat att man inte alls är tokig för att man kan tänka sig att bli välsignad med ytterligare en liten krabat. Jobbigt är det i alla fall.. att inte ha någon att prata om det här med, någon som tar det på allvar. Bläk, säger jag. Tre barn är väl ingen ovanlighet 2007?
  2. 1
    Sur idag Måste bara få ur mig lite frustration. Jag längtar så starkt efter ett tredje barn, har två i åldrarna 1,5 och 4, och jag tänker inte nu, kanske när den minste blir tre eller så. Men det är ändå dags att planera lite med tanke på nuvarande ledighet, jobb osv. Nåja, maken säger blankt nej hittills och det verkar inte ändra sig. Men det är en historia för sig.

    Det jag blir irriterad på är omgivningens sätt att avfärda min barnlängtan. Är det så konstigt att önska sig tre barn? Det verkar i alla fall så. Precis som om man inte är riktigt klok. Bästa vännen kunde absolut inte förstå, och håller på min man, om man kan säga så, typ " Ja, han kommer aldrig att ändra sig", och förklarar för mig vad jag EGENTLIGEN tycker, som om det är helt osannolikt att vi eventuellt blir fler. Jag vill egentligen inte ha någon åsikt, jag vill bara bli lyssnad på. Vad jag och min man kommer fram till i slutändan rör ju i slutändan bara oss. Men jag möter det här överallt. Fler barn?? Är du inte klok, typ. Min mamma bara skrattar bort det, andra vänner likaså. För mig är barnen allt, och det är värt de uppoffringar som blir under en period, jag tycker inte alls att det är särskilt konstigt. Den enda som har bekräftat det jag känner är faktiskt den siste jag trodde och det är min far. Så skönt bara med någon som kan förstå, sen behöver man inte tycka ngt. Bara att få bekräftat att man inte alls är tokig för att man kan tänka sig att bli välsignad med ytterligare en liten krabat. Jobbigt är det i alla fall.. att inte ha någon att prata om det här med, någon som tar det på allvar. Bläk, säger jag. Tre barn är väl ingen ovanlighet 2007?
  3. Anonym
    #2
    Nämen du! Så mycket oförstånd det finns omkring oss. Vad man än väljer när det gäller barn (att ha barn, att inte ha barn, hur många/få, namn på barnen, uppfostran, kläder/stil, regler, boende, mm. mm.) så kan man ge sig den på att åtminstone någon rynkar på näsan som om det var ngn. allmän rättighet.


    Klart att du ska fortsätta önska dig en trea om det är vad du vill. Och du har rätt: tre-barns familjer ökar i sverige i dag, en trend kan man väl oxå kalla det.

    Kram från en som förstår precis och oxå önskar sig en trea.
  4. 2
    Nämen du! Så mycket oförstånd det finns omkring oss. Vad man än väljer när det gäller barn (att ha barn, att inte ha barn, hur många/få, namn på barnen, uppfostran, kläder/stil, regler, boende, mm. mm.) så kan man ge sig den på att åtminstone någon rynkar på näsan som om det var ngn. allmän rättighet.


    Klart att du ska fortsätta önska dig en trea om det är vad du vill. Och du har rätt: tre-barns familjer ökar i sverige i dag, en trend kan man väl oxå kalla det.

    Kram från en som förstår precis och oxå önskar sig en trea.
  5. anonym just nu
    #3

    Känner igen det

    Har två barn, och skulle gärna vilja ha en trea. Fast inte exakt just nu.
    Maken kan tänka sig en "hoppsan" men inte aktivt gå in för att få en till (typ blir jag med barn trots spiralen så kan det vara ok).

    Alla verkar tycka att vi är "färdiga" med barnafödandet nu när vi har två.
    Om det finns någon som förstår min längtan efter en trea så beror det på den "vet" att jag vill ha en dotter - jag har ju två pojkar...
    Att jag vill ha ett BARN till (ja, även en pojke till är välkommen) verkar vara lite svårt att förstå.
  6. 3
    Känner igen det Har två barn, och skulle gärna vilja ha en trea. Fast inte exakt just nu.
    Maken kan tänka sig en "hoppsan" men inte aktivt gå in för att få en till (typ blir jag med barn trots spiralen så kan det vara ok).

    Alla verkar tycka att vi är "färdiga" med barnafödandet nu när vi har två.
    Om det finns någon som förstår min längtan efter en trea så beror det på den "vet" att jag vill ha en dotter - jag har ju två pojkar...
    Att jag vill ha ett BARN till (ja, även en pojke till är välkommen) verkar vara lite svårt att förstå.

Liknande trådar

  1. Räddar vi för många idag sjuka idag?
    By kmcb in forum Ordet är fritt
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2009-09-01, 14:18
  2. mctur idag igen och idag ahr jag....
    By 0rcid in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-05-31, 18:52
  3. Tack för idag, slut för idag!
    By -Tess- in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-12-26, 23:24
  4. Tack för idag slut för idag
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-12-09, 20:36
  5. tack för idag ,slut för idag
    By bettsy in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-10-18, 22:00
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar