cellgift o föräldraledig
Allvarligt sjuka
  1. Medlem sedan
    Sep 2007
    #1

    cellgift o föräldraledig

    Hej !
    Jag har nyligen fått besked att jag har bröstcancer. På onsdag ska jag opereras och sen blir det i första hand cellgiftsbehandling. Jag har två små barn o undrar hur ni andrda löst det rent praktiskt. Har ni varit sjukskrivna, hela tiden ? Har ni kunnat ta hand om barnen ändå periodvis. Jag menar, man mår väl inte kass hela tiden mellan behandlingarna ? Och vad säger i så fall FK ? Godkänner de en sjukskrivning, trots att man har ansvar för ett barn hemma eller måste jag ha nån hos mej hela tiden i så fall ?
  2. 1
    cellgift o föräldraledig Hej !
    Jag har nyligen fått besked att jag har bröstcancer. På onsdag ska jag opereras och sen blir det i första hand cellgiftsbehandling. Jag har två små barn o undrar hur ni andrda löst det rent praktiskt. Har ni varit sjukskrivna, hela tiden ? Har ni kunnat ta hand om barnen ändå periodvis. Jag menar, man mår väl inte kass hela tiden mellan behandlingarna ? Och vad säger i så fall FK ? Godkänner de en sjukskrivning, trots att man har ansvar för ett barn hemma eller måste jag ha nån hos mej hela tiden i så fall ?
  3. Medlem sedan
    Oct 2002
    #2

    Hejsan

    Jag var föräldraledig med mitt yngsta barn när jag blev sjuk. ( Leukemi ) Det tog 6 mån innnan läkarna kunde ställa diagnos, från den dagen jag blev sjuk. Utredningar hit och dit. Försäkringskassan ifrågasatte VEM som tog hand om mitt barn när jag var sjuk. "Var jag verkligen så sjuk så jag inte kunde ta hand om det ?? " Hallå! Jag var inneliggande den mesta tiden...men jag fick inga pengar förrän jag fått diagnosen 6 mån senare. Dom ansåg att jag kunde vara föräldraledig istället.

    MIn man läste under den tiden så han kunde ha sonen på sina lediga dagar. Annars var det farmor som ryckte in eller fick sonen vara med på föreläsningarna. ( Han var under 1 år så han hade inte börjat dagis ) Farmor ställde upp mycket, eftersom hon inte ville att min man skulle hoppa av studierna, vilket han annars hade fått göra. Ekonomiskt blev det en katastrof, även där hjälpte farmor till.

    Efeter diagnosen så fick jag retroaktivt för hela tiden. Du har ju en diagnos så det blir nog inga problem.

    Under mina cellgiftsbehandling hade jag INTE kunnat ha hand om barnen, men det är individuellt tror jag. JAg mådde pyton + att jag var infektionskänslig.

    Har du en sambo? Kan han hjälpa dig? Hur gamla är dina barn? Går dom på dagis?

    Håller tummarna för dig.
    Kram Linda
    Den friska har 1000 önskningar, den sjuke bara en.
  4. 2
    Hejsan Jag var föräldraledig med mitt yngsta barn när jag blev sjuk. ( Leukemi ) Det tog 6 mån innnan läkarna kunde ställa diagnos, från den dagen jag blev sjuk. Utredningar hit och dit. Försäkringskassan ifrågasatte VEM som tog hand om mitt barn när jag var sjuk. "Var jag verkligen så sjuk så jag inte kunde ta hand om det ?? " Hallå! Jag var inneliggande den mesta tiden...men jag fick inga pengar förrän jag fått diagnosen 6 mån senare. Dom ansåg att jag kunde vara föräldraledig istället.

    MIn man läste under den tiden så han kunde ha sonen på sina lediga dagar. Annars var det farmor som ryckte in eller fick sonen vara med på föreläsningarna. ( Han var under 1 år så han hade inte börjat dagis ) Farmor ställde upp mycket, eftersom hon inte ville att min man skulle hoppa av studierna, vilket han annars hade fått göra. Ekonomiskt blev det en katastrof, även där hjälpte farmor till.

    Efeter diagnosen så fick jag retroaktivt för hela tiden. Du har ju en diagnos så det blir nog inga problem.

    Under mina cellgiftsbehandling hade jag INTE kunnat ha hand om barnen, men det är individuellt tror jag. JAg mådde pyton + att jag var infektionskänslig.

    Har du en sambo? Kan han hjälpa dig? Hur gamla är dina barn? Går dom på dagis?

    Håller tummarna för dig.
    Kram Linda
  5. Medlem sedan
    Nov 1998
    #3

    hejsan

    jag blev sjukskriven direkt. Då hade jag en pojke i skolan, en på dagis samt två hemma. Det var fullt på dagis, men jag fick in den näst äldsta ändå. Underbara dagis. Den minste tog min svärmor hand om när jag mådde som värst.

    Jag har aldrig haft några problem med FK.

    Lycka till på op. Förstår att allt är väldigt omtumlande. Vill du finns jag på messen.

    Stor kram
    mamma till fyra
  6. 3
    hejsan jag blev sjukskriven direkt. Då hade jag en pojke i skolan, en på dagis samt två hemma. Det var fullt på dagis, men jag fick in den näst äldsta ändå. Underbara dagis. Den minste tog min svärmor hand om när jag mådde som värst.

    Jag har aldrig haft några problem med FK.

    Lycka till på op. Förstår att allt är väldigt omtumlande. Vill du finns jag på messen.

    Stor kram
  7. Medlem sedan
    Sep 2007
    #4
    tack för era svar. Min yngsta kan inte börja dagis förrens tidigast i april, men stora tjejen får gå så mkt vi behöver, det har jag pratat med dagis om redan. Tanken är att min man ska vara hemma, men om jag mår bra emellanåt så hade han tänkt jobba då o då. Men det är det ju inte värt om man får problem med FK. Visst blir det tight ekonomiskt, men det får man ta.
  8. 4
    tack för era svar. Min yngsta kan inte börja dagis förrens tidigast i april, men stora tjejen får gå så mkt vi behöver, det har jag pratat med dagis om redan. Tanken är att min man ska vara hemma, men om jag mår bra emellanåt så hade han tänkt jobba då o då. Men det är det ju inte värt om man får problem med FK. Visst blir det tight ekonomiskt, men det får man ta.
  9. Medlem sedan
    Mar 2003
    #5
    Hej
    Jag fick Bc i aug och har fått första cellgiftsbeh f 14 d sedan och har mått rätt bra men med stor trötthet. Är sjukskriven 100% men jobbar vad jag kan och ska meddela fk när jag jobbar - har inte testat än...
    Kram L
    Läs gärna på min blogg www.cancerkriget.blogspot.com
  10. 5
    Hej
    Jag fick Bc i aug och har fått första cellgiftsbeh f 14 d sedan och har mått rätt bra men med stor trötthet. Är sjukskriven 100% men jobbar vad jag kan och ska meddela fk när jag jobbar - har inte testat än...
    Kram L
    Läs gärna på min blogg www.cancerkriget.blogspot.com

Liknande trådar

  1. Föräldraledig
    By Achelois in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-06-28, 20:55
  2. Ni som fått cellgift
    By IngelaJ in forum Allvarligt sjuka
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-09-23, 14:35
  3. Föräldraledig i gbg?
    By jompa72 in forum Hitta nya vänner
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-03-11, 19:08
  4. Cellgift!
    By Helena m Freja in forum Hem & fritid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-07-06, 21:56
  5. cellgift
    By Petra in forum Kropp & hälsa
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-10-17, 18:52
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar