Vad har ni för bänkskiva?
Hem & fritid
  1. Medlem sedan
    Oct 1999
    #1

    Vad har ni för bänkskiva?

    I köket alltså? vi har en gammal ful i obehandlat trä av nåt slag o kring den nersänkta diskhon är det ju inte snyggt längre...Egentligen skulle jag vilja ha en hel lång rostfri med ho o spishäll men samtidigt tror jag att vårt kök blir lite för "kallt" då, jag är lite mer för lantköksstilen...Vad ska man välja? Ska man hoppa över nersänkt ho o satsa på rostfri diskbänk m ho, samt nåt trä resten? Laminat? Vad håller sig snyggt?
    Det får inte kosta jättemånga pengar heller, så nåt i sten går bort...
  2. 1
    Vad har ni för bänkskiva? I köket alltså? vi har en gammal ful i obehandlat trä av nåt slag o kring den nersänkta diskhon är det ju inte snyggt längre...Egentligen skulle jag vilja ha en hel lång rostfri med ho o spishäll men samtidigt tror jag att vårt kök blir lite för "kallt" då, jag är lite mer för lantköksstilen...Vad ska man välja? Ska man hoppa över nersänkt ho o satsa på rostfri diskbänk m ho, samt nåt trä resten? Laminat? Vad håller sig snyggt?
    Det får inte kosta jättemånga pengar heller, så nåt i sten går bort...
  3. Medlem sedan
    Aug 2000
    #2
    Om jag gjorde om mitt kök idag skulle jag satsa på en lång rostfri diskbänk med två stora hoar... idag har jag laminatskiva med en nedsänkt ho och det är inte optimalt med kladdande barn hemma

    Sedan är jag den lata typen och eftersom jag inte hade råd med stenskiva så blev det laminat. Bara tanken på att olja in köksbänken en gång i halvåret (kvartalet?) för att den ska vara snygg... och att sonen aldrig ska skära en tomat direkt på bänkskivan... och att mannen aldrig ska ställa ett vattenglas på träbänken över natten...
  4. 2
    Om jag gjorde om mitt kök idag skulle jag satsa på en lång rostfri diskbänk med två stora hoar... idag har jag laminatskiva med en nedsänkt ho och det är inte optimalt med kladdande barn hemma

    Sedan är jag den lata typen och eftersom jag inte hade råd med stenskiva så blev det laminat. Bara tanken på att olja in köksbänken en gång i halvåret (kvartalet?) för att den ska vara snygg... och att sonen aldrig ska skära en tomat direkt på bänkskivan... och att mannen aldrig ska ställa ett vattenglas på träbänken över natten...
  5. Medlem sedan
    Aug 2006
    #3
    Vi är såååååååååååååååååå nöjda med vår laminatbänkskiva i mörk valnötimitation från IKEA! Så snygg och så praktiskt och så ser den lyxig ut!:-) Så nöjda!
  6. 3
    Vi är såååååååååååååååååå nöjda med vår laminatbänkskiva i mörk valnötimitation från IKEA! Så snygg och så praktiskt och så ser den lyxig ut!:-) Så nöjda!
  7. Medlem sedan
    Sep 2003
    #4
    När vi renoverade köket första gången för 10 år sedan (när vi flyttade in) hade vi en bänkskiva i bok med nersänkt diskho. Den blev som du säger förstörd efter ett par år trots idogt torkande.
    När vi sedan gjorde den _stora_ köksrenoveringen för 4 år sedan åkte den nersänkta diskhon all världens väg och ersattes av en lång rostfri "riktig" diskbänk som jag älskar än!
    Övriga bänkskivor är fortfarande i bok som numera är vitoljade. Jag var också lite rädd för att det skulle ge köket ett kallt intryck med den rostfria bänken, men det blev inte så.
    Dock börjar vi tröttna på träbänkarna lite, de behöver slipas 3-4 ggr/år om de ska hålla sig fina, det finns många snygga laminatbänkar nuförtiden...
  8. 4
    När vi renoverade köket första gången för 10 år sedan (när vi flyttade in) hade vi en bänkskiva i bok med nersänkt diskho. Den blev som du säger förstörd efter ett par år trots idogt torkande.
    När vi sedan gjorde den _stora_ köksrenoveringen för 4 år sedan åkte den nersänkta diskhon all världens väg och ersattes av en lång rostfri "riktig" diskbänk som jag älskar än!
    Övriga bänkskivor är fortfarande i bok som numera är vitoljade. Jag var också lite rädd för att det skulle ge köket ett kallt intryck med den rostfria bänken, men det blev inte så.
    Dock börjar vi tröttna på träbänkarna lite, de behöver slipas 3-4 ggr/år om de ska hålla sig fina, det finns många snygga laminatbänkar nuförtiden...
  9. Mamma 3
    #5
    Annars är sten det absolut bästa !!!!!!!!!!
  10. 5
    Annars är sten det absolut bästa !!!!!!!!!!
  11. Medlem sedan
    Sep 2002
    #6
    Plus att de där rostfria bänkarna har en _kant_ som gör att om man spiller (och det gör jag) så stannar vätskan _på_ bänken och rinner inte ner över halva köket som det gör på de där snajsiga bänkarna med nedsänkta hoar.
  12. 6
    Plus att de där rostfria bänkarna har en _kant_ som gör att om man spiller (och det gör jag) så stannar vätskan _på_ bänken och rinner inte ner över halva köket som det gör på de där snajsiga bänkarna med nedsänkta hoar.
  13. Medlem sedan
    Feb 2006
    #7
    Gjut i betong!!! Snyggt, snyggt!
  14. 7
    Gjut i betong!!! Snyggt, snyggt!
  15. Medlem sedan
    Oct 1999
    #8

    Vad bra.

    Hur länge har ni haft den?
  16. 8
    Vad bra. Hur länge har ni haft den?
  17. Medlem sedan
    Oct 1999
    #9

    Oj, det lät som ett

    projekt...har du bilder? Låter konstigt i mina öron
  18. 9
    Oj, det lät som ett projekt...har du bilder? Låter konstigt i mina öron
  19. Medlem sedan
    Dec 2003
    #10

    Här blir det rostfritt

    hela vägen, plus en minimal snutt trä.
    aka Sulan
  20. 10
    Här blir det rostfritt hela vägen, plus en minimal snutt trä.
  21. Medlem sedan
    Feb 2006
    #11
    Här:

    http://www.finjabetong.se/aktuell/pd...a_diskbank.pdf

    Goggla på bänkskiva i betong så finner du nog lite till info på forum osv.
  22. 11
    Här:

    http://www.finjabetong.se/aktuell/pd...a_diskbank.pdf

    Goggla på bänkskiva i betong så finner du nog lite till info på forum osv.
  23. Medlem sedan
    Sep 2002
    #12
    Men omman spiller? Och det gör man i ett kök. Betong är ju poröst. Tänker betongolv - fläckar går aldrig bort.
  24. 12
    Men omman spiller? Och det gör man i ett kök. Betong är ju poröst. Tänker betongolv - fläckar går aldrig bort.
  25. Medlem sedan
    Feb 2006
    #13
    När skivan är slipad och oljad så blir den betydligt mer okänslig. Precis som en oljad träskiva.
  26. 13
    När skivan är slipad och oljad så blir den betydligt mer okänslig. Precis som en oljad träskiva.

Liknande trådar

  1. Bänkskiva i ek
    By thess705 in forum Hem & fritid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-08-02, 13:58
  2. Bänkskiva -råd
    By velig in forum Hem & fritid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-10-01, 18:37
  3. Skrivbord av bänkskiva
    By Elyzabel in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-02-28, 15:53
  4. Ni med bänkskiva i massiv ek!
    By ka70 in forum Hem & fritid
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-11-18, 21:46
  5. Transportskadad bänkskiva
    By Melinskan in forum Hem & fritid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-08-24, 13:48
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar