Näsblod?
_05 Vårbarn
  1. Medlem sedan
    Aug 2002
    #1

    Näsblod?

    Min Matilda har sista 3-4 månaderna haft näsblod ett par gånger (ca 7-8ggr nåt sånt), vilket är väldigt skrämmande för henne, och för oss också även om vi försöker hålla oss lugna.
    Sist var i natt då vi vaknade vid 3-tiden för att Matilda grät och hade hela ansiktet, sitt hår och kudden fullt av blod såg jätteotäckt ut.
    Har förr ringt barnsjukvårdsupplysningen och de sa att man inte skall åka in om inte barnet får upprepade näsblödningar flera dagar i sträck, samt om man inte får stopp på det inom 15minuter. Man ska också tydligen hålla barnet sittande rätt upp och trycka på näsans mjukdelar.. tvärtemot mot vad man kanske vill göra (lägga barnet bakåt ska man inte göra).
    Vet att detta förekommer och till viss del är ärftligt (min ena syrra hade det jätteofta som barn), men ändå är det läskigt framför allt för Matilda. Och så tänker jag - orolig - att det kanske är farligt om hon får det i sömnen eller så?
    Någon här som har erfarenhet av näsblod hos barn?

    Ps. Storasyster Linnea blev jätteskärrad och började gråta, har försökt att förklara att det inte är farligt att Matilda blöder näsblod, men är man 4,5år så är allt med "blooood" lite dramatiskt och otäckt. Hon frågade oss i natt om Matilda skulle dö.. Sen när Matilda vägrade ha bomullstuss i näsan så fick Linnea henne att ha det ändå genom att säga "När jag var liten hade jag också näsblod och då fick jag bomull i näsan och jag tyckte faktiskt det var mysigt!!" varvid Matilda accepterade bomullstussen.. (Liten lögn där, L har aldrig haft näsblod)
  2. 1
    Näsblod? Min Matilda har sista 3-4 månaderna haft näsblod ett par gånger (ca 7-8ggr nåt sånt), vilket är väldigt skrämmande för henne, och för oss också även om vi försöker hålla oss lugna.
    Sist var i natt då vi vaknade vid 3-tiden för att Matilda grät och hade hela ansiktet, sitt hår och kudden fullt av blod såg jätteotäckt ut.
    Har förr ringt barnsjukvårdsupplysningen och de sa att man inte skall åka in om inte barnet får upprepade näsblödningar flera dagar i sträck, samt om man inte får stopp på det inom 15minuter. Man ska också tydligen hålla barnet sittande rätt upp och trycka på näsans mjukdelar.. tvärtemot mot vad man kanske vill göra (lägga barnet bakåt ska man inte göra).
    Vet att detta förekommer och till viss del är ärftligt (min ena syrra hade det jätteofta som barn), men ändå är det läskigt framför allt för Matilda. Och så tänker jag - orolig - att det kanske är farligt om hon får det i sömnen eller så?
    Någon här som har erfarenhet av näsblod hos barn?

    Ps. Storasyster Linnea blev jätteskärrad och började gråta, har försökt att förklara att det inte är farligt att Matilda blöder näsblod, men är man 4,5år så är allt med "blooood" lite dramatiskt och otäckt. Hon frågade oss i natt om Matilda skulle dö.. Sen när Matilda vägrade ha bomullstuss i näsan så fick Linnea henne att ha det ändå genom att säga "När jag var liten hade jag också näsblod och då fick jag bomull i näsan och jag tyckte faktiskt det var mysigt!!" varvid Matilda accepterade bomullstussen.. (Liten lögn där, L har aldrig haft näsblod)
  3. Medlem sedan
    Jan 2004
    #2
    Vilken charmig och snäll storasyster!!!!

    Om det är farligt eller inte om hon blöder i sömnen vet jag inget om, bäst är väl att ringa och få en telefontid med en läkare på VC för sjukvårdsupplyssningen ger jag inte mycket för då de ibland sagt det knäppaste sakerna (som att en hundbiten 2 åring bara ska tvättas av trots att blodet pulserar ur såren)

    Det jag vet är att man kan bränna blodkärlen i näsan om näsblodet är återkommande eller inte stillar av sig själv oc det har iaf hjälpt min man som kunde få näsblod uppåt 5 gånger om dagen förrut, speciellt om han var förkyld och hade sköra slemhinnor i näsan.
  4. 2
    Vilken charmig och snäll storasyster!!!!

    Om det är farligt eller inte om hon blöder i sömnen vet jag inget om, bäst är väl att ringa och få en telefontid med en läkare på VC för sjukvårdsupplyssningen ger jag inte mycket för då de ibland sagt det knäppaste sakerna (som att en hundbiten 2 åring bara ska tvättas av trots att blodet pulserar ur såren)

    Det jag vet är att man kan bränna blodkärlen i näsan om näsblodet är återkommande eller inte stillar av sig själv oc det har iaf hjälpt min man som kunde få näsblod uppåt 5 gånger om dagen förrut, speciellt om han var förkyld och hade sköra slemhinnor i näsan.
  5. Medlem sedan
    Mar 2004
    #3
    Svarade inne på Vårbarn -03...
    S 030505 och M 050502
  6. 3
    Svarade inne på Vårbarn -03...
  7. Medlem sedan
    Aug 2002
    #4

    Tack för era svar!!

    Ja, vi ska nog ta kontakt med VC nästa gång det händer. Det kan ju vara så att hon måste brännas i blodkärlen (eller vad det nu heter), har hört att de inte gärna gör det på så små barn, men kanske det är tvunget..
    Fick tips från ett annat snack om någon slags vadd som var blodstillande, ska se till att ha hemma sånt i förebyggande syfte också.
    Men det är lite otäckt när ens barn blöder!!
  8. 4
    Tack för era svar!! Ja, vi ska nog ta kontakt med VC nästa gång det händer. Det kan ju vara så att hon måste brännas i blodkärlen (eller vad det nu heter), har hört att de inte gärna gör det på så små barn, men kanske det är tvunget..
    Fick tips från ett annat snack om någon slags vadd som var blodstillande, ska se till att ha hemma sånt i förebyggande syfte också.
    Men det är lite otäckt när ens barn blöder!!
  9. Medlem sedan
    Sep 2003
    #5
    Vilken härlig tjej hon är Linnea! Så gulligt av henne. Jesper kan också vara sådär snäll och rar emellanåt.

    Näsblod vet jag ingenting om.
  10. 5
    Vilken härlig tjej hon är Linnea! Så gulligt av henne. Jesper kan också vara sådär snäll och rar emellanåt.

    Näsblod vet jag ingenting om.
  11. Medlem sedan
    Jun 2003
    #6
    Näsblod är jätteläskigt men inte alls farligt. Vissa människor blöder, andra inte, sen går det ofta i perioder oxo. Min stora tjej blödde när hon var lite men aldrig längre. Som sas ovan kan man få bränna i näsan om det är för ofta men som sagt, det är säkerligen inte farligt alls.
    Vilken görgullig storasyster - blev alldeles varm i magen. Inte bara min lillkille som har en kanonsyrra!
  12. 6
    Näsblod är jätteläskigt men inte alls farligt. Vissa människor blöder, andra inte, sen går det ofta i perioder oxo. Min stora tjej blödde när hon var lite men aldrig längre. Som sas ovan kan man få bränna i näsan om det är för ofta men som sagt, det är säkerligen inte farligt alls.
    Vilken görgullig storasyster - blev alldeles varm i magen. Inte bara min lillkille som har en kanonsyrra!
  13. Medlem sedan
    Aug 2002
    #7

    Tack Trollopatra o Kicki med!

    De sista dagarna har hon inte haft något näsblod.. men nu är blodstillande vadd iaf inköpt i väntan på nästa gång..
  14. 7
    Tack Trollopatra o Kicki med! De sista dagarna har hon inte haft något näsblod.. men nu är blodstillande vadd iaf inköpt i väntan på nästa gång..

Liknande trådar

  1. Näsblod
    By Anonym in forum _1206 Junibarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-10-26, 17:42
  2. Näsblod
    By Widerlich in forum _0805 Majbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-12-10, 19:08
  3. Näsblod
    By rubinen in forum Ordet är fritt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-12-06, 20:14
  4. Näsblod!?
    By janfebbarn in forum _0802 Februaribarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-11-15, 23:24
  5. Näsblod!
    By Sintra in forum _0804 Aprilbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-11-13, 18:07
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar