Styvbarns-adoption här också!
Adoption
  1. fru vilsen
    #1

    Styvbarns-adoption här också!

    Nu har vi pratat här hemma med karln - som inte är bio-pappa till min äldsta. Dock är han den enda pappan som funnits till hands för sonen sedan han var 5 år. Idag är sonen snart 15 år.

    BP finns i livet - men visar noll i intresse. Absolut noll. Och de var absolut noll i intresse även innan sonen fyllde 5 år. Han stack redan när jag väntade sonen.

    Vi pratade i alla fall igenom allt igår och sen frågade vi sonen vad han tycker (för barn över 12 år blir tillfrågade - vad jag förstått?) och han blev jättejätteglad. Jag sa att de inte finns några garantier, men att vi gör ett försök.

    Så... ska vi ta kontakt med familjerätten först, eller ska vi ansöka hos tingsrätten om denna adoption? För nånstans läste jag att de är Tingsrätten som ger familjerätten i uppdrag att göra utredningen ang. adoption.

    Nån som vet?
  2. 1
    Styvbarns-adoption här också! Nu har vi pratat här hemma med karln - som inte är bio-pappa till min äldsta. Dock är han den enda pappan som funnits till hands för sonen sedan han var 5 år. Idag är sonen snart 15 år.

    BP finns i livet - men visar noll i intresse. Absolut noll. Och de var absolut noll i intresse även innan sonen fyllde 5 år. Han stack redan när jag väntade sonen.

    Vi pratade i alla fall igenom allt igår och sen frågade vi sonen vad han tycker (för barn över 12 år blir tillfrågade - vad jag förstått?) och han blev jättejätteglad. Jag sa att de inte finns några garantier, men att vi gör ett försök.

    Så... ska vi ta kontakt med familjerätten först, eller ska vi ansöka hos tingsrätten om denna adoption? För nånstans läste jag att de är Tingsrätten som ger familjerätten i uppdrag att göra utredningen ang. adoption.

    Nån som vet?
  3. Medlem sedan
    Jan 2008
    #2
    Du skickar in er ansökan till tingsrätten, sen begär TR en utredning från Soc.
  4. 2
    Du skickar in er ansökan till tingsrätten, sen begär TR en utredning från Soc.
  5. Anonym
    #3
    Men varför måste sonen adopteras av styvpappan?
  6. 3
    Men varför måste sonen adopteras av styvpappan?

Liknande trådar

  1. är ni för fri adoption också?
    By cogito in forum Ordet är fritt
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2012-02-28, 19:13
  2. 5 mm och adoption
    By Lova med tre in forum Föräldraskap
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-12-06, 01:04
  3. Styvbarns-adoption här också!
    By fru vilsen in forum Styvfamiljer
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-09-25, 13:41
  4. Adoption
    By anonymt namn in forum Vårdnad - gemensam/enskild
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-08-23, 23:33
  5. Adoption
    By Terese A in forum Ordet är fritt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-01-23, 19:38
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar