Dags att ha koll på RS-virus
_0711 Novemberbarn
  1. Medlem sedan
    May 1998
    #1

    Dags att ha koll på RS-virus

    Nu börjar snart RS-virussäsongen. Det är verkligen farligt med RS-virus för små nyfödingar.

    "RS-virus kan ge allvarlig infektion hos spädbarn. BVC bör informera föräldrar om hur infektionen förebyggs. RS-virus smittar alla barn före tre års ålder. Barn under nio månaders ålder löper störst risk att få symtom från nedre luftvägar. Genomgången infektion ger inget varaktigt skydd, och äldre barn och vuxna får ofta ett par dagars förkylning vid RS-smitta. Gamla kan liksom små barn få virusorsakad lunginflammation. Nyfödda och spädbarn kan få en besvärlig form av sjukdomen med bronkiolit och viruspneumoni, vilket kan föranleda sjukhusvistelse med syrgas- och respiratorbehandling. De flesta RS-diagnoser ställs numera med antigendetektion i nasofarynxprov. RS-epidemier uppträder regelbundet vart annat år med sporadiska fall dessemellan. Epidemierna startar i november – december och brukar vara över efter cirka två månader.Spädbarn med andningssvårigheter måste läkarundersökas, eventuell få sjukhusvård.

    Här har Smittskyddsinstitutet rapporter om RS-läget

    http://www.smittskyddsinstitutet.se/...rsv-rapporter/
  2. 1
    Dags att ha koll på RS-virus Nu börjar snart RS-virussäsongen. Det är verkligen farligt med RS-virus för små nyfödingar.

    "RS-virus kan ge allvarlig infektion hos spädbarn. BVC bör informera föräldrar om hur infektionen förebyggs. RS-virus smittar alla barn före tre års ålder. Barn under nio månaders ålder löper störst risk att få symtom från nedre luftvägar. Genomgången infektion ger inget varaktigt skydd, och äldre barn och vuxna får ofta ett par dagars förkylning vid RS-smitta. Gamla kan liksom små barn få virusorsakad lunginflammation. Nyfödda och spädbarn kan få en besvärlig form av sjukdomen med bronkiolit och viruspneumoni, vilket kan föranleda sjukhusvistelse med syrgas- och respiratorbehandling. De flesta RS-diagnoser ställs numera med antigendetektion i nasofarynxprov. RS-epidemier uppträder regelbundet vart annat år med sporadiska fall dessemellan. Epidemierna startar i november – december och brukar vara över efter cirka två månader.Spädbarn med andningssvårigheter måste läkarundersökas, eventuell få sjukhusvård.

    Här har Smittskyddsinstitutet rapporter om RS-läget

    http://www.smittskyddsinstitutet.se/...rsv-rapporter/
  3. Medlem sedan
    Feb 2003
    #2

    Tror att

    det är ett RS-år i år också, förra året var tydligen lugnare. Läskigt det där!
  4. 2
    Tror att det är ett RS-år i år också, förra året var tydligen lugnare. Läskigt det där!
  5. Medlem sedan
    May 1998
    #3
    Huaaa... jag som har ett dagisbarn och ett skolbarn... De lär väl dra hem en del...
  6. 3
    Huaaa... jag som har ett dagisbarn och ett skolbarn... De lär väl dra hem en del...
  7. Medlem sedan
    Jan 2004
    #4
    Men snälla söta rara!!!! Du kan bli överkörd om du går över gatan också...

    vad ska man göra? låsa in sig i lägenheten till våren och RS-säsongen är över?

    De som ska vara aktsamma för RS är förtidigtfödda och de som har medfödda sjukdomar.
    Men de ska ju _alltid_ vara aktsamma oavsett smitta de första åren...
  8. 4
    Men snälla söta rara!!!! Du kan bli överkörd om du går över gatan också...

    vad ska man göra? låsa in sig i lägenheten till våren och RS-säsongen är över?

    De som ska vara aktsamma för RS är förtidigtfödda och de som har medfödda sjukdomar.
    Men de ska ju _alltid_ vara aktsamma oavsett smitta de första åren...
  9. Medlem sedan
    Feb 2003
    #5

    Har

    också dagisbarn, fyra och knappt två och den lilla är alltid sjuk.. Hoppas på en friskt bebbe den här gången!
  10. 5
    Har också dagisbarn, fyra och knappt två och den lilla är alltid sjuk.. Hoppas på en friskt bebbe den här gången!
  11. Medlem sedan
    Feb 2003
    #6

    Fast det

    där stämmer nog inte riktigt i verkligheten, jag har många vänner som har haft fullgångna friska bebisar som har fått RS och fått ligga inne länge. Men det är klart att man alltid kan bli överkörd, och man behöver inte få RS, det finns ju vanliga förkylningar också
  12. 6
    Fast det där stämmer nog inte riktigt i verkligheten, jag har många vänner som har haft fullgångna friska bebisar som har fått RS och fått ligga inne länge. Men det är klart att man alltid kan bli överkörd, och man behöver inte få RS, det finns ju vanliga förkylningar också
  13. Medlem sedan
    Aug 2002
    #7

    Inte helt sant det där...

    min kollegas dotter var frisk, fullgången, helammad och en stadig krabat på över 4kilo när hon föddes. Hon fick RS-virus när hon var ca en månad gammal och fick t.o.m respiratorvård ett tag på sjukhus. Hon är dock frisk idag, men det var något kritiskt dygn.
    Jag kan väl förstå ditt resonemang, man kan ju inte skydda sig mot allt, och visst man kan bli överkörd på gatan också (eller snubbla i duschen och dö, det drömde jag i natt att jag gjorde!)
    Men man kan vara försiktig, och aktsam. När vi haft spädis hemma har jag alltid haft sån där Alcogel (handdesinfektion) ståendes vid handfatet. ALLA - besökande som familj har fått tvätta händerna en gång extra med det, speciellt innan kontakt med bebis. Det är nog dags att införa den vanan hemma igen redan nu..
    Sen behöver man ju inte dra med sig bebisen till stora folksamlingar och inomhus shoppingcentrar heller.. tja lite allmänt sunt förnuft.
    Hoppas ingen av våra väntade bebisar här kommer drabbas av detta!!
  14. 7
    Inte helt sant det där... min kollegas dotter var frisk, fullgången, helammad och en stadig krabat på över 4kilo när hon föddes. Hon fick RS-virus när hon var ca en månad gammal och fick t.o.m respiratorvård ett tag på sjukhus. Hon är dock frisk idag, men det var något kritiskt dygn.
    Jag kan väl förstå ditt resonemang, man kan ju inte skydda sig mot allt, och visst man kan bli överkörd på gatan också (eller snubbla i duschen och dö, det drömde jag i natt att jag gjorde!)
    Men man kan vara försiktig, och aktsam. När vi haft spädis hemma har jag alltid haft sån där Alcogel (handdesinfektion) ståendes vid handfatet. ALLA - besökande som familj har fått tvätta händerna en gång extra med det, speciellt innan kontakt med bebis. Det är nog dags att införa den vanan hemma igen redan nu..
    Sen behöver man ju inte dra med sig bebisen till stora folksamlingar och inomhus shoppingcentrar heller.. tja lite allmänt sunt förnuft.
    Hoppas ingen av våra väntade bebisar här kommer drabbas av detta!!
  15. Medlem sedan
    Jan 2004
    #8
    Vad jag menar är att man inte kan hålla på att skrämma upp spädbarnsmammor i ett för det minsta lilla.
    Visst finns det barn som blir supersjuka av RS även om de är fullt friska och fullgågna.
    Jag har själv vänner som haft spädbarn med RS men jag anser ändå inte att det är något att "skrämma upp" folk för.
  16. 8
    Vad jag menar är att man inte kan hålla på att skrämma upp spädbarnsmammor i ett för det minsta lilla.
    Visst finns det barn som blir supersjuka av RS även om de är fullt friska och fullgågna.
    Jag har själv vänner som haft spädbarn med RS men jag anser ändå inte att det är något att "skrämma upp" folk för.
  17. Medlem sedan
    May 1998
    #9
    Hm... Sterna, tycker du att information är fel? Är du en sån som tycker att "vanligt folk" ska inte veta om allt - det klarar de inte av att hantera och blir bara oroliga etc...

    Det är ett överförmynderi som jag inte tror på. Jag tror på information och kunskap.

    Du har nog vart lyckligt lottad som sluppit vara med om sjuka spädbarn. Du är nog lyckligt lottad som har en familj som inte har handikapp p g a av otänksamma besökande som bara var "lite" förkylda och kom och hälsade på spädbarn. Var glad för det och låt oss andra som vill veta och kunna styra över vår tillvaro göra det.
  18. 9
    Hm... Sterna, tycker du att information är fel? Är du en sån som tycker att "vanligt folk" ska inte veta om allt - det klarar de inte av att hantera och blir bara oroliga etc...

    Det är ett överförmynderi som jag inte tror på. Jag tror på information och kunskap.

    Du har nog vart lyckligt lottad som sluppit vara med om sjuka spädbarn. Du är nog lyckligt lottad som har en familj som inte har handikapp p g a av otänksamma besökande som bara var "lite" förkylda och kom och hälsade på spädbarn. Var glad för det och låt oss andra som vill veta och kunna styra över vår tillvaro göra det.
  19. Jennie bf 9/11
    #10
    Lägger till länken i mina favoriter, det skadar inte att ha koll på läget. Som någon skrev klarar man sig ofta bra med "sunt förnuft". Jag tror det gäller att vara tydlig mot sin omgivning hur man vill ha det. Bättre att vara rak och säga att har ni barn som är lite snuviga så får vi träffas en annan gång. Det kommer troligtvis finnas all tid i världen att ses när det inte är "sjuksäsong".

    Det är ju det sega och tröga slemmet som RSV bildar som gör att spädisar kan få det extra jobbigt. De har ju inte så mycket styrka att göra sig av med det på egen hand och kan därför behöva hjälp med sugning alt. inhalationer för att lätta upp i luftvägarna.

    Det är ju lämpligt om var och en av alla föräldrar väljer vilken nivå man vill lägga sig på. Man kanske kan klara sig från att springa på IKEA och andra smitthärder med bebisen de första månaderna

    Vet man vad eländet kan ställa till med vill man nog undvika det i möjligaste mån.
  20. 10
    Lägger till länken i mina favoriter, det skadar inte att ha koll på läget. Som någon skrev klarar man sig ofta bra med "sunt förnuft". Jag tror det gäller att vara tydlig mot sin omgivning hur man vill ha det. Bättre att vara rak och säga att har ni barn som är lite snuviga så får vi träffas en annan gång. Det kommer troligtvis finnas all tid i världen att ses när det inte är "sjuksäsong".

    Det är ju det sega och tröga slemmet som RSV bildar som gör att spädisar kan få det extra jobbigt. De har ju inte så mycket styrka att göra sig av med det på egen hand och kan därför behöva hjälp med sugning alt. inhalationer för att lätta upp i luftvägarna.

    Det är ju lämpligt om var och en av alla föräldrar väljer vilken nivå man vill lägga sig på. Man kanske kan klara sig från att springa på IKEA och andra smitthärder med bebisen de första månaderna

    Vet man vad eländet kan ställa till med vill man nog undvika det i möjligaste mån.
  21. Medlem sedan
    Apr 2007
    #11
    Kanske en dum fråga, men hur smittar det? Är det luftburet så att man inte kan vara i samma rum utan att riskera smitta eller är det vid beröring eller närhet i allmänhet?
  22. 11
    Kanske en dum fråga, men hur smittar det? Är det luftburet så att man inte kan vara i samma rum utan att riskera smitta eller är det vid beröring eller närhet i allmänhet?
  23. Medlem sedan
    Jan 2004
    #12
    Vart har jag påstått det???
    Vadf jag säger är att det är en till två månader KVAR tills vi föder våra barn, varför börja oroa oss nu?

    Sen i _min_ värld så är det en självklarhet att mn som förkyld inte ens går i närheten av en barnvagn oavsett vilken tid på året det är men att börja sprita händer på folk som kliver innanför dörren?
    Är det så "smittsamma" varför då släppa in dem överhuvudtaget???

    Information är helt ok men att skrämmas på det viset tycker _jag_ är fel ja.
  24. 12
    Vart har jag påstått det???
    Vadf jag säger är att det är en till två månader KVAR tills vi föder våra barn, varför börja oroa oss nu?

    Sen i _min_ värld så är det en självklarhet att mn som förkyld inte ens går i närheten av en barnvagn oavsett vilken tid på året det är men att börja sprita händer på folk som kliver innanför dörren?
    Är det så "smittsamma" varför då släppa in dem överhuvudtaget???

    Information är helt ok men att skrämmas på det viset tycker _jag_ är fel ja.
  25. Medlem sedan
    Jan 2004
    #13
    Det är som en vanlig förkylning men på spädbarn sätter det sig i luftrören och lungorna vilket de inte har motståndskraft till i alla lägen och då behöver komma under sjukvård snabbt för att få rätt vård och mediciner.

    Precis som med alla andra sjukdommar ett spädbarn kan råka ut för.
  26. 13
    Det är som en vanlig förkylning men på spädbarn sätter det sig i luftrören och lungorna vilket de inte har motståndskraft till i alla lägen och då behöver komma under sjukvård snabbt för att få rätt vård och mediciner.

    Precis som med alla andra sjukdommar ett spädbarn kan råka ut för.
  27. Medlem sedan
    Aug 2002
    #14

    Men vad är det för fel...

    ..med att sprita händerna som en extra försiktighetsåtgärd i förkylnings, maginfluensa och influensatider. Kände att jag blev lite irriterad nu.. eller åtminstone lite träffad.. jag är inte den som är hysterisk vad gäller sjukdomar annars, men detta är en ganska enkel åtgärd som besparat mig och min familj många magsjukor och annat! (vad jag inbillar mig iallafall) Handhygien är väldigt viktigt!
    Sen kan jag som jag skrev innan förstå ditt resonemang lite, och visst det är ju ca två månader kvar och dumt att börja oroa sig för det redan..
    Dock tror inte jag det var K:s anledning att "skrämmas" utan bara ge lite info. Kan kanske - föga troligt iofs - vara någon som missat detta med RS-virus och allvaret i det..
    Men återigen, vanligt sunt förnuft gäller, men i detta fall viss (kanske i ditt tycke då) "överdriven" försiktighet då
  28. 14
    Men vad är det för fel... ..med att sprita händerna som en extra försiktighetsåtgärd i förkylnings, maginfluensa och influensatider. Kände att jag blev lite irriterad nu.. eller åtminstone lite träffad.. jag är inte den som är hysterisk vad gäller sjukdomar annars, men detta är en ganska enkel åtgärd som besparat mig och min familj många magsjukor och annat! (vad jag inbillar mig iallafall) Handhygien är väldigt viktigt!
    Sen kan jag som jag skrev innan förstå ditt resonemang lite, och visst det är ju ca två månader kvar och dumt att börja oroa sig för det redan..
    Dock tror inte jag det var K:s anledning att "skrämmas" utan bara ge lite info. Kan kanske - föga troligt iofs - vara någon som missat detta med RS-virus och allvaret i det..
    Men återigen, vanligt sunt förnuft gäller, men i detta fall viss (kanske i ditt tycke då) "överdriven" försiktighet då
  29. Medlem sedan
    May 1998
    #15
    Jag tycker inte det är överdriven försiktighet att använda descinfektionsmedel till händerna. Bra att du tar ansvar och är klok nog att vidta åtgärder. Jag tror att mycket av denna diskussion beror på okunskap och rädsla.
  30. 15
    Jag tycker inte det är överdriven försiktighet att använda descinfektionsmedel till händerna. Bra att du tar ansvar och är klok nog att vidta åtgärder. Jag tror att mycket av denna diskussion beror på okunskap och rädsla.
  31. Medlem sedan
    Apr 2003
    #16
    Ska erkänna att jag tillhör den skara som inte tar till extra försiktighetsåtgärder när det är influensatider, och som inte ens tänker på det.
    Att sprita händer...tja, för mig räcker det om det tvättar händerna med tvål, och är de förkylda utgår jag från att de inte är nära bebisen i alla fall.
  32. 16
    Ska erkänna att jag tillhör den skara som inte tar till extra försiktighetsåtgärder när det är influensatider, och som inte ens tänker på det.
    Att sprita händer...tja, för mig räcker det om det tvättar händerna med tvål, och är de förkylda utgår jag från att de inte är nära bebisen i alla fall.
  33. Medlem sedan
    Apr 2000
    #17
    Det där är ju jättejobbigt att tänka på, för hur undviker man en sån smitta med storasyskon i dagis/skola? Visst kan man undvika att åka till IKEA på en lördag, men man måste ju kunna handla, skjutsa barn till skola och aktiviteter osv. Jag tänker inte undvika IKEA heller, men vill jag åka dit satsar jag på en vardagsförmiddag. :-)
    Det "ska" väl bli extra mycket RS i år också, för förra året var det lite och det brukar vara mycket vartannat år av ngn anledning.
  34. 17
    Det där är ju jättejobbigt att tänka på, för hur undviker man en sån smitta med storasyskon i dagis/skola? Visst kan man undvika att åka till IKEA på en lördag, men man måste ju kunna handla, skjutsa barn till skola och aktiviteter osv. Jag tänker inte undvika IKEA heller, men vill jag åka dit satsar jag på en vardagsförmiddag. :-)
    Det "ska" väl bli extra mycket RS i år också, för förra året var det lite och det brukar vara mycket vartannat år av ngn anledning.
  35. Medlem sedan
    Apr 2000
    #18
    De har gjort en undersökning på dagisbarn i Finland där barnen (och personalen) spritade händerna flera ggr per dag och det minskade förkylningarna kraftigt. Även "goda bakterier" typ proviva minskar risken för upprepade förkylningar hos småbarn.
    Jag tror jag ska göra som du, Solfågel. ;-)
  36. 18
    De har gjort en undersökning på dagisbarn i Finland där barnen (och personalen) spritade händerna flera ggr per dag och det minskade förkylningarna kraftigt. Även "goda bakterier" typ proviva minskar risken för upprepade förkylningar hos småbarn.
    Jag tror jag ska göra som du, Solfågel. ;-)
  37. Medlem sedan
    Apr 2000
    #19
    Alltså, man ska ju inte ge proviva till spädbarn utan till syskonen menade jag. Det kanske blev otydligt.
  38. 19
    Alltså, man ska ju inte ge proviva till spädbarn utan till syskonen menade jag. Det kanske blev otydligt.
  39. Medlem sedan
    Feb 2003
    #20

    *fnissar*

    Här är alcogelen redan inhandlad och väntar på magsjuker och andra eländen
  40. 20
    *fnissar* Här är alcogelen redan inhandlad och väntar på magsjuker och andra eländen
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Dags för ny koll i morgon!
    By MorM in forum _0909 Septemberbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-09-07, 10:09
  2. 20 v koll o dags för järntabletter
    By zingo in forum _0909 Septemberbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-05-08, 06:46
  3. RS virus?
    By Tilda17 in forum _0809 Septemberbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-11-21, 12:06
  4. koll på 18-månaders koll?
    By Cina m Julia & Maja in forum _0505 Majbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-13, 11:27
  5. RS-virus
    By marizingen in forum Barnsjukdomar
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-09-29, 13:48
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar