Spinner vidare på kompisar...
_97 Alla barn
  1. Medlem sedan
    Sep 1998
    #1

    Spinner vidare på kompisar...

    I min dotters klass har alla en bästis. De är så låsta vid en person och leker nästan aldrig i grupp. Det här verkar vara genomgående för hela klassen och det har varit så ända sedan i 6års. Vem som är ens bästis kan variera men om den man är bästis med den här terminen inte är där så har man ingen att vara med mer eller mindre. För Fannys del har det tidigare år inneburit att hon oroar sig om hennes kompis är sjuk eller borta OCH om hon ska vara borta för tänk om kompisen hittar någon annan under tiden? Nu i 4an har hon inte pratat om det och verkar hitta någon annan den dagen men jag tycker att det är tråkigt. Lillasyster som går i 3an har ett helt annat leksätt. Alla leker med alla, och även om hon har sin bästis så är de inte med varandra hela dagarna och när de leker kan flera vara inblandade, Hur är det i era barns klasser?
    Anca tjejmamma -97, -98 och igen -06
  2. 1
    Spinner vidare på kompisar... I min dotters klass har alla en bästis. De är så låsta vid en person och leker nästan aldrig i grupp. Det här verkar vara genomgående för hela klassen och det har varit så ända sedan i 6års. Vem som är ens bästis kan variera men om den man är bästis med den här terminen inte är där så har man ingen att vara med mer eller mindre. För Fannys del har det tidigare år inneburit att hon oroar sig om hennes kompis är sjuk eller borta OCH om hon ska vara borta för tänk om kompisen hittar någon annan under tiden? Nu i 4an har hon inte pratat om det och verkar hitta någon annan den dagen men jag tycker att det är tråkigt. Lillasyster som går i 3an har ett helt annat leksätt. Alla leker med alla, och även om hon har sin bästis så är de inte med varandra hela dagarna och när de leker kan flera vara inblandade, Hur är det i era barns klasser?
  3. Medlem sedan
    Dec 2003
    #2
    Just nu... är det hopprep som gäller... och då hoppar dom ju tillsammans fast var för sej... eller två o två..
    Tjejerna här, är oxå bästisar.. och det är viktigt att ha en bästis... samt att här har dom svårt att vara tre... iaf på fritiden....

    I Majas klass är alla kompisar o ingen är riktigt utanför... men alla är inte heller alltid med ... det är inte riktigt alla som räknas... svårt att förklara...
    Men Maja trivs, och hon mår bra och ÄLSKAR att gå till skolan...
  4. 2
    Just nu... är det hopprep som gäller... och då hoppar dom ju tillsammans fast var för sej... eller två o två..
    Tjejerna här, är oxå bästisar.. och det är viktigt att ha en bästis... samt att här har dom svårt att vara tre... iaf på fritiden....

    I Majas klass är alla kompisar o ingen är riktigt utanför... men alla är inte heller alltid med ... det är inte riktigt alla som räknas... svårt att förklara...
    Men Maja trivs, och hon mår bra och ÄLSKAR att gå till skolan...
  5. Medlem sedan
    Jun 2003
    #3
    Precis så var det på min tjejs förra skola. Hon blev utan bästis eftersom hon började senare och det hela ledde till att vi bytte skola. I hennes klass nu leker alla med alla i stort sett. De spelar boll eller king på rasterna och det är olika tjejer hemma hos varann hela tiden. Frågar man vem som är hennes bästis rabblar hon massor av namn och de har bästis halsband och armband och lappar..men det gäller faktiskt alla i klassen - jag har kollat =D
  6. 3
    Precis så var det på min tjejs förra skola. Hon blev utan bästis eftersom hon började senare och det hela ledde till att vi bytte skola. I hennes klass nu leker alla med alla i stort sett. De spelar boll eller king på rasterna och det är olika tjejer hemma hos varann hela tiden. Frågar man vem som är hennes bästis rabblar hon massor av namn och de har bästis halsband och armband och lappar..men det gäller faktiskt alla i klassen - jag har kollat =D
  7. Medlem sedan
    Mar 2000
    #4
    Ja, här har det oxå varit mer så i Astrids klass. Men jag tycker att det har börjat luckras upp litegrann. De kan leka lite mer blandat och är någon sjuk så lämnas inget barn utanför.
    Men tyvärr så tror jag ändå att de är uppdelade i små grupper fortfarande, även om de kan leka mer blandat.

    I den äldres klass så har de alltid umgåtts alla tillsammans.
  8. 4
    Ja, här har det oxå varit mer så i Astrids klass. Men jag tycker att det har börjat luckras upp litegrann. De kan leka lite mer blandat och är någon sjuk så lämnas inget barn utanför.
    Men tyvärr så tror jag ändå att de är uppdelade i små grupper fortfarande, även om de kan leka mer blandat.

    I den äldres klass så har de alltid umgåtts alla tillsammans.
  9. Medlem sedan
    Jan 2004
    #5
    Så är det även här. Det har blivit bättre iaf.
  10. 5
    Så är det även här. Det har blivit bättre iaf.
  11. maylin
    #6

    Svar

    Jag har vikarierat i många olika klasser och sett att det ofta är konflikter bland tjejerna. Även i min sons klass är det ordentliga konflikter mellan tjejerna och lärare och föräldrar har fått medla. Det verkar som om tjejer oftare är 2 och 2 och killar i större grupper.

    Blir någon utanför är det inte så kul. Det minns jag själv från barndomen. Vi var 3 tjejer som höll ihop. Vi bodde på samma kvarter och gick i samma klass. Vi följdes till skolan varje dag. Men de 2 andra var oftare tillsammans och jag var mest som reserv. På högstadiet valde de samma ämnen och likaså samma linje på gymnasiet. Jag gick min egen väg och gjorde hellre det jag kände för. Sen blev de ovänner pga en kille och då dög jag plötsligt för ena. Då kallade hon mig för bästis. Men hon blev aldrig en bästis för mig. Idag umgås jag inte med någon av dem. Ville inte vara reserven.
  12. 6
    Svar Jag har vikarierat i många olika klasser och sett att det ofta är konflikter bland tjejerna. Även i min sons klass är det ordentliga konflikter mellan tjejerna och lärare och föräldrar har fått medla. Det verkar som om tjejer oftare är 2 och 2 och killar i större grupper.

    Blir någon utanför är det inte så kul. Det minns jag själv från barndomen. Vi var 3 tjejer som höll ihop. Vi bodde på samma kvarter och gick i samma klass. Vi följdes till skolan varje dag. Men de 2 andra var oftare tillsammans och jag var mest som reserv. På högstadiet valde de samma ämnen och likaså samma linje på gymnasiet. Jag gick min egen väg och gjorde hellre det jag kände för. Sen blev de ovänner pga en kille och då dög jag plötsligt för ena. Då kallade hon mig för bästis. Men hon blev aldrig en bästis för mig. Idag umgås jag inte med någon av dem. Ville inte vara reserven.

Liknande trådar

  1. Spinner vidare på BD's ts på FF
    By Misell in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-01-15, 15:58
  2. spinner vidare
    By Jag-67 in forum Ordet är fritt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-12-12, 23:48
  3. Spinner vidare om lön?
    By -Helena m AoM- in forum Ordet är fritt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-02-14, 12:53
  4. Spinner vidare...
    By gitL in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-06-18, 20:26
  5. Spinner vidare...
    By Neta m Ängla o Alice in forum _0403 Marsbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-07-08, 08:07
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar