Lat tonåring??
Tonåringar
  1. Medlem sedan
    Jan 2000
    #1

    Lat tonåring??

    Vad gör man åt en lat 15-årig son? Han sitter/ligger helst på sitt rum och läser/sitter vid datorn/ser på tv. Ber vi honom göra något så suckar han och protesterar och ibland kan han masa sig upp och göra det vi bett honom om men lika många ggr är det rent omöjligt att få honom att lyfta på häcken och hjälpa till.
    Vad gör man åt en latmask? Tycker vi har försökt med lock och pock och bett snällt och skällt med för den delen. Blir ju galen när man inte kan be om något utan att det ska protesteras jämt. Hur gör ni OM det finns någon med samma problem här?
    Åsa mamma till 4 "huliganer"
    Student vid Campus Norrköping LiU
  2. 1
    Lat tonåring?? Vad gör man åt en lat 15-årig son? Han sitter/ligger helst på sitt rum och läser/sitter vid datorn/ser på tv. Ber vi honom göra något så suckar han och protesterar och ibland kan han masa sig upp och göra det vi bett honom om men lika många ggr är det rent omöjligt att få honom att lyfta på häcken och hjälpa till.
    Vad gör man åt en latmask? Tycker vi har försökt med lock och pock och bett snällt och skällt med för den delen. Blir ju galen när man inte kan be om något utan att det ska protesteras jämt. Hur gör ni OM det finns någon med samma problem här?
  3. Medlem sedan
    Jun 2007
    #2
    Ett sätt kan ju vara att belöna bra saker med pengar. Alltså ingen generell vecko/månadspeng utan i förhållande till arbetsinsatsen.
    Själva kräver vi endast skötsel av eget rum och skötsel av studier och betlada fritidsaktiviteter för att hon ska få barnbidraget. Det fungerar någorlunda :-) Men hon hjälper till med annat också om vi säger till.
  4. 2
    Ett sätt kan ju vara att belöna bra saker med pengar. Alltså ingen generell vecko/månadspeng utan i förhållande till arbetsinsatsen.
    Själva kräver vi endast skötsel av eget rum och skötsel av studier och betlada fritidsaktiviteter för att hon ska få barnbidraget. Det fungerar någorlunda :-) Men hon hjälper till med annat också om vi säger till.
  5. Medlem sedan
    Jan 2000
    #3
    mmm, nu får sonen 500 i månaden + 100 kr till mopedförsäkring och så laddar vi mobilen med 100 kr ca varannan månad. Då ska han hålla ordning i sitt rum och där går väl våra åsikter lite isär om vad ordning är men i alla fall relativ ordning om man säger så och sen ska självklart läxor göras och han får dammsuga sitt rum och plocka in sin rena tvätt.
    Men just det här att han nästan aldrig kan säga att visst jag hjälper till eller liknande utan alltid protesterar och blir vresig och ilsken, det är så himla trist. Det är ju inte så att vi kräver en massa timmar av honom att hjälpa till utan det kan vara när det kör ihop sig ibland eller att man behöver vara fler att göra ngt osv. Åh, blir så less på allt tjafs som kan uppstå.
  6. 3
    mmm, nu får sonen 500 i månaden + 100 kr till mopedförsäkring och så laddar vi mobilen med 100 kr ca varannan månad. Då ska han hålla ordning i sitt rum och där går väl våra åsikter lite isär om vad ordning är men i alla fall relativ ordning om man säger så och sen ska självklart läxor göras och han får dammsuga sitt rum och plocka in sin rena tvätt.
    Men just det här att han nästan aldrig kan säga att visst jag hjälper till eller liknande utan alltid protesterar och blir vresig och ilsken, det är så himla trist. Det är ju inte så att vi kräver en massa timmar av honom att hjälpa till utan det kan vara när det kör ihop sig ibland eller att man behöver vara fler att göra ngt osv. Åh, blir så less på allt tjafs som kan uppstå.
  7. Medlem sedan
    Jun 2004
    #4
    sköter de bara sig själva, skola och ev träning, sitt rum och sina prylar så begär jag inte mer. Hjälp någon gång med dukning eller liknande bara ..
    Jag brukar säga att hon börjar bli stor nu och får ansvara för sig själv. Ansvar och frihet hänger ihop.
  8. 4
    sköter de bara sig själva, skola och ev träning, sitt rum och sina prylar så begär jag inte mer. Hjälp någon gång med dukning eller liknande bara ..
    Jag brukar säga att hon börjar bli stor nu och får ansvara för sig själv. Ansvar och frihet hänger ihop.
  9. Medlem sedan
    Aug 2000
    #5

    samma här

    fast vresigheten har lagt sig lite nu. Fast han "glömmer" ändå det man ber honom om oftast. Jag brukar också ta till det där med att "nu behöver vi inte längre behandla dig som ett litet barn eftersom dubörjar bli stor och klarar av att ta hand om ... osv.". Någonstans vet jag att det går in i hans huvud och jag räknar med att det ger utdelning längre fram, långsiktigt. Men just nu har han ingen hjärna alls tror jag. han är i sin egen värld.
  10. 5
    samma här fast vresigheten har lagt sig lite nu. Fast han "glömmer" ändå det man ber honom om oftast. Jag brukar också ta till det där med att "nu behöver vi inte längre behandla dig som ett litet barn eftersom dubörjar bli stor och klarar av att ta hand om ... osv.". Någonstans vet jag att det går in i hans huvud och jag räknar med att det ger utdelning längre fram, långsiktigt. Men just nu har han ingen hjärna alls tror jag. han är i sin egen värld.
  11. Medlem sedan
    Jan 2000
    #6
    fniss, ja det där med att hjärnan är insnöad eller liknande det känner jag igen Får ha mer tålamod med honom förmodligen och låta det bero. Förhoppningsvis ger det sig väl med tiden. Har ju 3 ungar till som ska genom tonårsperioden sen med huga.
  12. 6
    fniss, ja det där med att hjärnan är insnöad eller liknande det känner jag igen Får ha mer tålamod med honom förmodligen och låta det bero. Förhoppningsvis ger det sig väl med tiden. Har ju 3 ungar till som ska genom tonårsperioden sen med huga.
  13. Medlem sedan
    Jul 1998
    #7
    Det går över ; ) Att de ska göra nåt självmant har jag slutat hoppas på för länge sen. Däremot gör de det de ska, och hjälper till om jag ber dem. Jag nöjer mig med det, för jag vet att de kan. Det är bara lusten och initiativförmågan som saknas ; )
  14. 7
    Det går över ; ) Att de ska göra nåt självmant har jag slutat hoppas på för länge sen. Däremot gör de det de ska, och hjälper till om jag ber dem. Jag nöjer mig med det, för jag vet att de kan. Det är bara lusten och initiativförmågan som saknas ; )

Liknande trådar

  1. Vet att hon är tonåring
    By UlLi in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-11-10, 23:20
  2. Tonåring med WPW
    By WPW in forum Hjärtfel - barn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-10-31, 10:39
  3. Tonåring
    By anonymt namn in forum Pappasnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-08-26, 19:56
  4. Tonåring
    By SAGA! in forum Ordet är fritt
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2008-04-12, 19:37
  5. Arg tonåring
    By andrisi in forum Tonåringar
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-04-03, 17:41
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar