Chimerismfråga2
Allvarligt sjuka
  1. Medlem sedan
    Feb 2000
    #1

    Chimerismfråga2

    Var ett tag sedan jag skrev. Ts blodvärden sjunker och sjuker tyvärr sjunker också retikolocyterna (nya röda) Eftersom det var så hans sjukdom började lever jag i panisk skräck (och orkar inte riktigt skriva). Läkarna säger att de inte tror att det är hans sjukdom som kommer tillbaks eftersom chimerismen har minskat. 0,7% egna celler i blodet nu. Ni som kan det här, nu måste jag få fråga. Finns det ingen risk att donatorcellerna SMITTAS av grundsjukdomen? Är återfall alltid att de egna sjuka cellerna växer och tränger ut donatorns friska?
  2. 1
    Chimerismfråga2 Var ett tag sedan jag skrev. Ts blodvärden sjunker och sjuker tyvärr sjunker också retikolocyterna (nya röda) Eftersom det var så hans sjukdom började lever jag i panisk skräck (och orkar inte riktigt skriva). Läkarna säger att de inte tror att det är hans sjukdom som kommer tillbaks eftersom chimerismen har minskat. 0,7% egna celler i blodet nu. Ni som kan det här, nu måste jag få fråga. Finns det ingen risk att donatorcellerna SMITTAS av grundsjukdomen? Är återfall alltid att de egna sjuka cellerna växer och tränger ut donatorns friska?
  3. Medlem sedan
    Oct 1999
    #2

    Jobbig situation

    ni är i, verkligen. Och inte mkt kan man göra åt det...
    Ang din fråga så är det ju en fråga för läkarna men jag vet ju att de inte alltid tänker som man sjläv gör så att säga. Jag tror - och då menar jag verkligen tror- att vid återfall så är det de egna sjuka cellerna som tränger undan donatorcellerna och åter tar över. Att sjukdomen finns beror väl på något fel i cellen, och det felet har ju inte donatorcellerna. Eller nåt. Men jag är ju verkligen inte överläkare på nåt vis.

    Det är så himla jobbigt att leva i ovissheten och osäkerheten. Jag minns inte exakt när han gjorde SCT nu, men jag minns att vår dotters värden gick upp och ner läääänge efteråt, och jag försökte precis som du komma med massa förklaringar hit och dit. Men det är ju så, man vill ha ett svar så att man kan lösa problemet, vi människor funkar så.

    Tänker på er. Messa mig gärna privat om du känner att du vill o orkar.
    kram
  4. 2
    Jobbig situation ni är i, verkligen. Och inte mkt kan man göra åt det...
    Ang din fråga så är det ju en fråga för läkarna men jag vet ju att de inte alltid tänker som man sjläv gör så att säga. Jag tror - och då menar jag verkligen tror- att vid återfall så är det de egna sjuka cellerna som tränger undan donatorcellerna och åter tar över. Att sjukdomen finns beror väl på något fel i cellen, och det felet har ju inte donatorcellerna. Eller nåt. Men jag är ju verkligen inte överläkare på nåt vis.

    Det är så himla jobbigt att leva i ovissheten och osäkerheten. Jag minns inte exakt när han gjorde SCT nu, men jag minns att vår dotters värden gick upp och ner läääänge efteråt, och jag försökte precis som du komma med massa förklaringar hit och dit. Men det är ju så, man vill ha ett svar så att man kan lösa problemet, vi människor funkar så.

    Tänker på er. Messa mig gärna privat om du känner att du vill o orkar.
    kram
  5. Medlem sedan
    Oct 2002
    #3

    Hej

    usch vad jobbigt ni har det nu, jag tänkte ofta på er.

    Jag TROR som Svammelmamma att det är det sjuka cellerna som tar överhand om man får återfall. Alltså de nya donatorcellerna kan inte smittas, för det är ju ingen smittsam sjukdom. Men fråga personalen, ring mitt i natten och fråga om du funderar på något. Det är bättre att få ett svar än att vara i ovisshet.

    Många kramar från mig.
    Den friska har 1000 önskningar, den sjuke bara en.
  6. 3
    Hej usch vad jobbigt ni har det nu, jag tänkte ofta på er.

    Jag TROR som Svammelmamma att det är det sjuka cellerna som tar överhand om man får återfall. Alltså de nya donatorcellerna kan inte smittas, för det är ju ingen smittsam sjukdom. Men fråga personalen, ring mitt i natten och fråga om du funderar på något. Det är bättre att få ett svar än att vara i ovisshet.

    Många kramar från mig.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar