Får ni i hop livet?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Aug 2000
    #1

    Får ni i hop livet?

    Just nu är jag sjukskriven. Just nu får jag i hop livet! Snart kommer jag att tvingas tillbaka till arbetet. Men jag förstår inte hur jag ska få i hop livet då? Sist vi arbetade bägge två så gick jag i väggen, maken är på god väg dit han också. Men om alla andra klarar det så borde väl vi också, men hur gör ni? Går ni på gränsen till utbrändhet? Eller skiter ni konsekvent i damsugaren och beställer hemkörning på inköp???
  2. 1
    Får ni i hop livet? Just nu är jag sjukskriven. Just nu får jag i hop livet! Snart kommer jag att tvingas tillbaka till arbetet. Men jag förstår inte hur jag ska få i hop livet då? Sist vi arbetade bägge två så gick jag i väggen, maken är på god väg dit han också. Men om alla andra klarar det så borde väl vi också, men hur gör ni? Går ni på gränsen till utbrändhet? Eller skiter ni konsekvent i damsugaren och beställer hemkörning på inköp???
  3. Medlem sedan
    Jun 2003
    #2

    egentligen inte

    men dagarna går.Just nu är jag sjukskriven men kommer vilja återgå o jobba ganska snart känner jag,vill ej gå hemma o bara sörja o älta.Det som känns mest jobbigt just nu är att vi bor på olika håll,att vi ständigt måste kompromissa med allt,mina barn,hans barn osv...men vi har en massa annat många andra saknar,vi har varann,vi är två självständiga personer som finns för varann o det är stort
    Förr var förr...Nu är nu!
  4. 2
    egentligen inte men dagarna går.Just nu är jag sjukskriven men kommer vilja återgå o jobba ganska snart känner jag,vill ej gå hemma o bara sörja o älta.Det som känns mest jobbigt just nu är att vi bor på olika håll,att vi ständigt måste kompromissa med allt,mina barn,hans barn osv...men vi har en massa annat många andra saknar,vi har varann,vi är två självständiga personer som finns för varann o det är stort
  5. Medlem sedan
    Aug 2000
    #3
    Jag är på gränsen till utbrändhet (slitet ord som man egentligen inte ska missbruka) och vi skiter i dammsugaren, blommor, renovering...

    ... lite take-away, lite halvfabrikat, mycket planering så går det

    ...men som diskussionen visade igår så har jag otroligt svårt att hantera oväntade händelser i form av t ex en oplanerad resa för mig eller maken... vi ligger på gränsen och det finns inte utrymme för något strul
  6. 3
    Jag är på gränsen till utbrändhet (slitet ord som man egentligen inte ska missbruka) och vi skiter i dammsugaren, blommor, renovering...

    ... lite take-away, lite halvfabrikat, mycket planering så går det

    ...men som diskussionen visade igår så har jag otroligt svårt att hantera oväntade händelser i form av t ex en oplanerad resa för mig eller maken... vi ligger på gränsen och det finns inte utrymme för något strul
  7. Medlem sedan
    Aug 2003
    #4

    Nu funkar det bra

    För sambon jobbar bara halvtid.

    Men ja vi är även rätt dålig på att hålla ordning hemma, inga pedanter någon av oss direkt. Lagar mat gör vi rätt seriöst men städning och plocka undan blir inte alls gjort i den omfattning det skulle behövas. Men det beror på att vi båda tycker det är sååååå tråkigt. Dessutom prioriterar vi båda träning rätt högt så det går en del tid där.

    Efter jul går sambon upp på 75 % tills nästa bebis kommer i slutet på mars. Ser inte att vi kommer jobba heltid båda två på lääääääääänge än. Tror att när alla ungar kommer upp i dagis-ålder och blivit ordentligt vana kommer vi kanske gå 100/75 eller 80/80 eller nåt sånt.
    Ida med Jennie född mars -04, Pontus född maj -06, Kasper född mars -08 och Sandra född 11/7 -10
  8. 4
    Nu funkar det bra För sambon jobbar bara halvtid.

    Men ja vi är även rätt dålig på att hålla ordning hemma, inga pedanter någon av oss direkt. Lagar mat gör vi rätt seriöst men städning och plocka undan blir inte alls gjort i den omfattning det skulle behövas. Men det beror på att vi båda tycker det är sååååå tråkigt. Dessutom prioriterar vi båda träning rätt högt så det går en del tid där.

    Efter jul går sambon upp på 75 % tills nästa bebis kommer i slutet på mars. Ser inte att vi kommer jobba heltid båda två på lääääääääänge än. Tror att när alla ungar kommer upp i dagis-ålder och blivit ordentligt vana kommer vi kanske gå 100/75 eller 80/80 eller nåt sånt.
  9. Medlem sedan
    Oct 2005
    #5
    Ja man får strunta i vissa saker, t ex i saker "andra" människor tycker att man ska få gjort. Gör det du själv vill få gjort, inte det du känner att du måste.

    Hur ser en vanlig dag ut?
  10. 5
    Ja man får strunta i vissa saker, t ex i saker "andra" människor tycker att man ska få gjort. Gör det du själv vill få gjort, inte det du känner att du måste.

    Hur ser en vanlig dag ut?
  11. Medlem sedan
    Sep 2005
    #6
    Jag tror inte jag skulle klara att jobba heltid, men antagligen skulle jag orka eftersom så många gör det. Men det är inget jag vill och jag hoppas jag slipper, jag jobbar 50% och det är perfekt, maken jobbar mer än heltid och trivs jättebra med det så.
  12. 6
    Jag tror inte jag skulle klara att jobba heltid, men antagligen skulle jag orka eftersom så många gör det. Men det är inget jag vill och jag hoppas jag slipper, jag jobbar 50% och det är perfekt, maken jobbar mer än heltid och trivs jättebra med det så.
  13. Medlem sedan
    Aug 2000
    #7
    Jag är inte heller pedant när det gäller städning, men jag vill inte att hemmet ska vara direkt skitigt. Någon gång måste man torka av kylskåpsdörren eller damma ut bestickslådan, när vi arbetade han vi inte med sådant ens en gång om året. Det var ut med damsugaren ett snabbt varv en gång i veckan.
  14. 7
    Jag är inte heller pedant när det gäller städning, men jag vill inte att hemmet ska vara direkt skitigt. Någon gång måste man torka av kylskåpsdörren eller damma ut bestickslådan, när vi arbetade han vi inte med sådant ens en gång om året. Det var ut med damsugaren ett snabbt varv en gång i veckan.
  15. Medlem sedan
    Oct 2001
    #8
    Min svärmor tycker att jag är duktig på att ignorera hemmet

    Vi försöker lära oss gilla våra nya husdjur - dammråttorna. Har hämtmat lite då och då. Vi försöker i första hand ser till att barnen har det bra och får mat, sedan kommer städningen.

    En gång om året tar vi Time out och drar till Thailand och bara umgås och lejer ut matlagning, städning och tvätt :-)
  16. 8
    Min svärmor tycker att jag är duktig på att ignorera hemmet

    Vi försöker lära oss gilla våra nya husdjur - dammråttorna. Har hämtmat lite då och då. Vi försöker i första hand ser till att barnen har det bra och får mat, sedan kommer städningen.

    En gång om året tar vi Time out och drar till Thailand och bara umgås och lejer ut matlagning, städning och tvätt :-)
  17. mandelblomma
    #9
    lärt mig att prioritera vad som är viktigt i livet.
    ÄR det viktigt att ha superrent hemma?
    ÄR det viktigt att barnen går på massa aktiviteter?
    Är det viktigt med alla konsumtionssaker jag har eller kan jag gå ner i arbetstid?

    Personligen skaffade jag mig städhjälp o mitt hem är inte tipptopp modern med nya möbler, jag har valt att jobba deltid i stället o må bättre.
    Jag gillar dessutom mitt jobb och det är också viktigt för mig att må bra där.
  18. 9
    lärt mig att prioritera vad som är viktigt i livet.
    ÄR det viktigt att ha superrent hemma?
    ÄR det viktigt att barnen går på massa aktiviteter?
    Är det viktigt med alla konsumtionssaker jag har eller kan jag gå ner i arbetstid?

    Personligen skaffade jag mig städhjälp o mitt hem är inte tipptopp modern med nya möbler, jag har valt att jobba deltid i stället o må bättre.
    Jag gillar dessutom mitt jobb och det är också viktigt för mig att må bra där.
  19. Medlem sedan
    Aug 2000
    #10
    JAg räknade på en vanlig dag med arbete, hämta barn, någon aktivit för barnen, handla (en gång /vecka), laga mat, plocka undan i köket, duscha, tvätta osv.. kvar för mig att göra något för mig själv, tex. aff blev totalt 15 minuter per dag, oftast inte samlat utan utspritt i snuttar. Jag gjorde inte mycket "måsten" men det gick inte att få i hop idet. Hemmet och jag förföll, att gå till frisören blev ett pusslande som behövde planeras in flera veckor i förväg.
  20. 10
    JAg räknade på en vanlig dag med arbete, hämta barn, någon aktivit för barnen, handla (en gång /vecka), laga mat, plocka undan i köket, duscha, tvätta osv.. kvar för mig att göra något för mig själv, tex. aff blev totalt 15 minuter per dag, oftast inte samlat utan utspritt i snuttar. Jag gjorde inte mycket "måsten" men det gick inte att få i hop idet. Hemmet och jag förföll, att gå till frisören blev ett pusslande som behövde planeras in flera veckor i förväg.
  21. Medlem sedan
    Oct 2001
    #11
    Jag jobbar inte heltid och har väldigt nära till skola/dagis coh jobb. Jag kan gå om jag vill, så det är nära och helt fantastiskt lyxigt!!
  22. 11
    Jag jobbar inte heltid och har väldigt nära till skola/dagis coh jobb. Jag kan gå om jag vill, så det är nära och helt fantastiskt lyxigt!!
  23. Medlem sedan
    Aug 2000
    #12
    Vi har inte super rent, barnen går själva till sina aktiviteter men behöver hämtas i bland. Vi har inga moderna möbler och inga huslån el dyl, mycket lite konsumtionssaker. Pengarna är inte problemet egentligen, vi går runt på en lön om vi måste. Men fk kräver att jag arbetstränar. Sen kan jag låta bli. Men frågan är varför vi inte klarar av att arbeta och få i hop livet om alla andra gör det, eller gör inte alla andra det?
  24. 12
    Vi har inte super rent, barnen går själva till sina aktiviteter men behöver hämtas i bland. Vi har inga moderna möbler och inga huslån el dyl, mycket lite konsumtionssaker. Pengarna är inte problemet egentligen, vi går runt på en lön om vi måste. Men fk kräver att jag arbetstränar. Sen kan jag låta bli. Men frågan är varför vi inte klarar av att arbeta och få i hop livet om alla andra gör det, eller gör inte alla andra det?
  25. Medlem sedan
    Jun 2004
    #13
    Simplify your life!
    Jag:
    sänker kraven på städning och hembakat
    äger inga stugor, båtar mm arbetskrävande prylar
    valde att ha ett barn
    köper städhjälp periodvis (UF-tjänster via skolor)
    Har EN bil
    Bytte till ett jobb med fria tider samt distanslösning, så att jag slipper pendla varje dag.
  26. 13
    Simplify your life!
    Jag:
    sänker kraven på städning och hembakat
    äger inga stugor, båtar mm arbetskrävande prylar
    valde att ha ett barn
    köper städhjälp periodvis (UF-tjänster via skolor)
    Har EN bil
    Bytte till ett jobb med fria tider samt distanslösning, så att jag slipper pendla varje dag.
  27. mandelblomma
    #14
    men kräver de att du arbetstränar 100%?

    jg tror detär olika hur och om man får livet att gå ihop, lite beroende på vad man är för personlighet, ens krav och ekonomi blad annat.
  28. 14
    men kräver de att du arbetstränar 100%?

    jg tror detär olika hur och om man får livet att gå ihop, lite beroende på vad man är för personlighet, ens krav och ekonomi blad annat.
  29. Medlem sedan
    Dec 2003
    #15

    Ja, på bekostnad av inkomst-

    vi jobbar hemma och tjänar ganska lite, men har gott om tid och lungna sköna dagar. Det passar oss.

    (Därmed inte sagt att städning hör till de prioriterade avdelningarna, vi har sämre städat än många jag känner som jobbar heltid och reser)
    aka Sulan
  30. 15
    Ja, på bekostnad av inkomst- vi jobbar hemma och tjänar ganska lite, men har gott om tid och lungna sköna dagar. Det passar oss.

    (Därmed inte sagt att städning hör till de prioriterade avdelningarna, vi har sämre städat än många jag känner som jobbar heltid och reser)
  31. Medlem sedan
    Jul 2002
    #16
    Jodå, det går trots att vi båda jobbar heltid med två barn. Vi gillar inte stress, så på helgerna tar vi lång tid på oss, går omkring och myser allihopa istället. Vi gör hellre nåt kul än att städa *s*
  32. 16
    Jodå, det går trots att vi båda jobbar heltid med två barn. Vi gillar inte stress, så på helgerna tar vi lång tid på oss, går omkring och myser allihopa istället. Vi gör hellre nåt kul än att städa *s*
  33. Medlem sedan
    Jun 2004
    #17
    Det blir stökigare när man jobbar hemma, jag vet!
    Perioder när alla är borta mycket så stökar vi inte till mer än kläder och väskor.
  34. 17
    Det blir stökigare när man jobbar hemma, jag vet!
    Perioder när alla är borta mycket så stökar vi inte till mer än kläder och väskor.
  35. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #18

    Nej

    Egentligen inte. Jag får ihop att ta hand om mina killar och sköta mitt jobb. Mycket mer än så blir det väl inte

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  36. 18
    Nej Egentligen inte. Jag får ihop att ta hand om mina killar och sköta mitt jobb. Mycket mer än så blir det väl inte
  37. Medlem sedan
    Nov 1999
    #19
    Med lite hjälp och flexibelt arbete så går det riktigt bra. Vi har valt att bo i en lägenhet för att slippa allt arbete med hus och trädgård och dessutom ha nära till våra arbeten. Vi har tillgång till en sommarstuga som inte kräver så mycket arbete av oss och som vi kan varva ner i på helgerna. Vi har barnvakt ibland vilket gör att vi kan arbeta undan mer på arbete och få möjlighet att sluta tidigare en annan dag.
    Jag tror att jag har blivit mycket duktigare på att prioritera bort saker sedan jag fick barn. Borsprioriteringen måste ske direkt och sen ska man inte tänka mer på det. Om jag får en uppgift så bestämmer jag direkt om den ska göras och isåfall när. Det som är mest stressande för mig är nämligen ifall jag har en massa saker jag borde göra hängande över mig när jag inte har tid. Saker och ting blir inte klarare fortare för att man går och grämer sig över dem.
  38. 19
    Med lite hjälp och flexibelt arbete så går det riktigt bra. Vi har valt att bo i en lägenhet för att slippa allt arbete med hus och trädgård och dessutom ha nära till våra arbeten. Vi har tillgång till en sommarstuga som inte kräver så mycket arbete av oss och som vi kan varva ner i på helgerna. Vi har barnvakt ibland vilket gör att vi kan arbeta undan mer på arbete och få möjlighet att sluta tidigare en annan dag.
    Jag tror att jag har blivit mycket duktigare på att prioritera bort saker sedan jag fick barn. Borsprioriteringen måste ske direkt och sen ska man inte tänka mer på det. Om jag får en uppgift så bestämmer jag direkt om den ska göras och isåfall när. Det som är mest stressande för mig är nämligen ifall jag har en massa saker jag borde göra hängande över mig när jag inte har tid. Saker och ting blir inte klarare fortare för att man går och grämer sig över dem.
  39. Medlem sedan
    Jun 2004
    #20
    det är väl livet? Tänker ibland på vilka höga krav vi har i vår tid, jämfört med våra förfäder.
    Tids nog flyttar killarna ut och då har du oceaner av tid...
  40. 20
    det är väl livet? Tänker ibland på vilka höga krav vi har i vår tid, jämfört med våra förfäder.
    Tids nog flyttar killarna ut och då har du oceaner av tid...
Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista

Liknande trådar

  1. Livet är vad det är
    By Liz* in forum Ordet är fritt
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2011-10-19, 11:21
  2. Livet leker, livet känns underbart,
    By ho0mii3z in forum _1107 Julibarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-11-26, 19:24
  3. Livet
    By Mumzan in forum Gravidsnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-08-14, 15:33
  4. Balans i livet? (även på Balans i livet)
    By ludviga in forum Ordet är fritt
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2008-08-06, 11:51
  5. Livet upp och ner
    By et in forum Autismspektrum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-03-03, 18:31
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar