Lappträning
Synskador & nedsatt syn
  1. Marie med M & N
    #1

    Lappträning

    Ska lappträna Moas öga 8tim/dag 6dagar i veckan och hon får sår utav tejpen från lappen. Har beställt ortopad enligt ortoptisten, samt apotekets. Vad gör man?
    Finns det andra alternativ? Har köpt piratlapp nu i leksaks affären frågan är ifall hon tar av sig den eller om den åker loss? Hon är 3½år gammal. Hur har ni andra gjort som lapptränat. Hur har era barns hud reagerat?
  2. 1
    Lappträning Ska lappträna Moas öga 8tim/dag 6dagar i veckan och hon får sår utav tejpen från lappen. Har beställt ortopad enligt ortoptisten, samt apotekets. Vad gör man?
    Finns det andra alternativ? Har köpt piratlapp nu i leksaks affären frågan är ifall hon tar av sig den eller om den åker loss? Hon är 3½år gammal. Hur har ni andra gjort som lapptränat. Hur har era barns hud reagerat?
  3. Medlem sedan
    Oct 2002
    #2

    Vi har provat 2 sorter

    Dels Opticlude från apoteket som jag tycker har ganska svagt klister faktiskt. I början när vi var tvugna att muta henne för att ha lappen så köpte vi mönstrade (rosa med massa blommor och sånt) på nätet någonstans... Frågan är bara vart? Dyra var de iallafall, ca 200kr för 50 st.
    Min dotter var 3 1/2 när vi började träna. Hennes hud har inte tagit någon direkt skada, men hon har aldrig haft speciellt känslig hy.
    Hoppas att ni hittar något som funkar för er!
  4. 2
    Vi har provat 2 sorter Dels Opticlude från apoteket som jag tycker har ganska svagt klister faktiskt. I början när vi var tvugna att muta henne för att ha lappen så köpte vi mönstrade (rosa med massa blommor och sånt) på nätet någonstans... Frågan är bara vart? Dyra var de iallafall, ca 200kr för 50 st.
    Min dotter var 3 1/2 när vi började träna. Hennes hud har inte tagit någon direkt skada, men hon har aldrig haft speciellt känslig hy.
    Hoppas att ni hittar något som funkar för er!
  5. Medlem sedan
    Nov 1999
    #3
    Det finns tejp man kan klippa till av själv. Blir billigare också. Fråga på apoteket eller kanske hos BVC? Tror nån heter Mepore eller liknande. Kan ju funka.

    /Anna
  6. 3
    Det finns tejp man kan klippa till av själv. Blir billigare också. Fråga på apoteket eller kanske hos BVC? Tror nån heter Mepore eller liknande. Kan ju funka.

    /Anna
  7. Medlem sedan
    Aug 2003
    #4

    Oliver har

    opticlude junior från apoteket. Det händer att han har lite "märke", eller vad man ska säga, efter i bland. Men oftast inte. Inga sår efter lapparna men lite som ett plåster ibland. Han lapptränar 5 dagar/vecka, 7 timmar/dag.
    Värd på AFF.

    Gulden i mitt liv:
    ** Alexander, 11 år (991027)
    ** Oliver, 8 år (021119)
    ** Alicia, 7 år (040402)

    Hemsida: http://www.famlille.se/
    Min blogg, både sorglig & glad: http://mariemedfamilj.bloggagratis.se/
    Min juliga blogg: http://misjul.bloggplatsen.se/
    Vårt egenstartade Autismforum: http://autismforum.egetforum.se/
  8. 4
    Oliver har opticlude junior från apoteket. Det händer att han har lite "märke", eller vad man ska säga, efter i bland. Men oftast inte. Inga sår efter lapparna men lite som ett plåster ibland. Han lapptränar 5 dagar/vecka, 7 timmar/dag.
  9. Marie med M & N
    #5
    Hej!
    Tack för era svar. !
    Pratade med ögonkliniken och de rekommenderade att vi avbröt lappbehandlingen ett par dagar så det inte blir värre sår. Så nu e hon lappfri och sedna blir det konflikt igen när lappen ska på.
    Tack för snabba svar!
    Marie
  10. 5
    Hej!
    Tack för era svar. !
    Pratade med ögonkliniken och de rekommenderade att vi avbröt lappbehandlingen ett par dagar så det inte blir värre sår. Så nu e hon lappfri och sedna blir det konflikt igen när lappen ska på.
    Tack för snabba svar!
    Marie
  11. Medlem sedan
    Nov 1999
    #6
    Hej!
    Min systers pojke är också känslig för tejpen så de "duttar" med tejpen på sina egna kläder innan de sätter på lappen. Då fastnar den inte lika hårt pga "logget" på tejpen. Blev det förståeligt?
  12. 6
    Hej!
    Min systers pojke är också känslig för tejpen så de "duttar" med tejpen på sina egna kläder innan de sätter på lappen. Då fastnar den inte lika hårt pga "logget" på tejpen. Blev det förståeligt?
  13. Marie med M & N
    #7
    Jag förstår vad du menar. Vi försöker smörja huden så den är "hel", men det är värre kamp att få ta bort den än sätta dit lappen.
  14. 7
    Jag förstår vad du menar. Vi försöker smörja huden så den är "hel", men det är värre kamp att få ta bort den än sätta dit lappen.
  15. Medlem sedan
    May 2000
    #8

    Stackarn..

    Som om det int var jobbigt nog ändå med lappen, så ska det göra ont också

    Vår dotter har lapp 3,5 timme dag 5 timmar i veckan. Vi har Opticlude från Apoteket, den med små gnuggisar.
    Mamma till Jonna-99, Nora-02 och Stella-05.
  16. 8
    Stackarn.. Som om det int var jobbigt nog ändå med lappen, så ska det göra ont också

    Vår dotter har lapp 3,5 timme dag 5 timmar i veckan. Vi har Opticlude från Apoteket, den med små gnuggisar.

Liknande trådar

  1. Blir tokig på lappträning
    By Anonym in forum Synskador & nedsatt syn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-03-03, 14:58
  2. Lappträning
    By Plingis6 in forum Synskador & nedsatt syn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-09-11, 07:53
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar