Bilstolsfråga!
_0309 Septemberbarn
  1. Medlem sedan
    Sep 2003
    #1

    Bilstolsfråga!

    Med anledning av bilstolsdiskussionen nedan måste jag fråga en sak som kanske låter jätteknasig. I VAD sitter era barn i bilen?

    Ni skriver om bälteskuddar och andra stolar men vi har kvar den gamla. Jag tror att det är en Britax freeway (kan vara fel modell men det är en Britax, nyköpt för ett par år sen). Vi vände den helt sonika och Ellen sitter jättebra i den fortfarande, framåt vänd.Huvudet når inte upp över kanten.

    Vi har tänkt köpa en sån där hög stol (vet inte vad de kallas) lite längre fram men än så länge funkar den andra stolen.

    Ni som är mer insatta, är det helt galet att ha kvar Britaxstolen ett tag till, rent säkerhetsmässigt eller funkar den ett tag till?

    Trevlig helg!!
  2. 1
    Bilstolsfråga! Med anledning av bilstolsdiskussionen nedan måste jag fråga en sak som kanske låter jätteknasig. I VAD sitter era barn i bilen?

    Ni skriver om bälteskuddar och andra stolar men vi har kvar den gamla. Jag tror att det är en Britax freeway (kan vara fel modell men det är en Britax, nyköpt för ett par år sen). Vi vände den helt sonika och Ellen sitter jättebra i den fortfarande, framåt vänd.Huvudet når inte upp över kanten.

    Vi har tänkt köpa en sån där hög stol (vet inte vad de kallas) lite längre fram men än så länge funkar den andra stolen.

    Ni som är mer insatta, är det helt galet att ha kvar Britaxstolen ett tag till, rent säkerhetsmässigt eller funkar den ett tag till?

    Trevlig helg!!
  3. Medlem sedan
    Nov 1999
    #2

    Den är för tung

    Vi hade Freeway till våra, och freeway:en är inte gjord för att vändas. Den har liksom inget man fäster den med på det sättet. Om du fäster henne med de inbyggda bältena och sen stolen med bilens bälten, så kommer stolen inte sitta fast vid en krock. Istället kommer hon fara framåt, påskjutsad av stolen och sen få den i ryggen. Fundera sen på var överkanten på stolen tar i på henne - för nog är hennes huvud en bra bit över kanten?

    Är det en two-way så är den vändbar.

    En bälteskudde är bara en sits med handtag man för bältet igenom för att det ska sitta över låren på barnet. Den är mest till för att hålla ner bältet och hålla upp ungen så att bältet löper rätt.

    En bältesstol är likadan men har dessutom rygg. På den ryggen finns det ett fäste vid axeln för att bältet ska löpa rätt vid huvudet och ofta sidoskydd som man kan luta sig mot om man somnar.

    För våra barn är det lagligt med bara kudden men flera av dem är inte tillräckligt stora för att bältet ska löpa på rätt ställe över kroppen. Då är det smidigaste en bältesstol och det finns rätt många (de allra flesta?) som är helt delbara, dvs när barnet inte sitter bra med ryggstöd (jag vet en vars barn var 12 när de tog bort stödet och då är du i regel stor nog att sitta utan kudde också) så kan man ta bort det och fortsätta med bara kudden. Då är det den sista stol du köper, så du kan gott kosta på dig en av kvalitet. De ligger runt 11-1200 - eller gjorde sist jag tittade. Den kan alltså vara bra i minst 6-8 år framöver, tills du inte ska ha nån mer helt enkelt.

    Nu har trafiknörden talat igen. Ugh.
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  4. 2
    Den är för tung Vi hade Freeway till våra, och freeway:en är inte gjord för att vändas. Den har liksom inget man fäster den med på det sättet. Om du fäster henne med de inbyggda bältena och sen stolen med bilens bälten, så kommer stolen inte sitta fast vid en krock. Istället kommer hon fara framåt, påskjutsad av stolen och sen få den i ryggen. Fundera sen på var överkanten på stolen tar i på henne - för nog är hennes huvud en bra bit över kanten?

    Är det en two-way så är den vändbar.

    En bälteskudde är bara en sits med handtag man för bältet igenom för att det ska sitta över låren på barnet. Den är mest till för att hålla ner bältet och hålla upp ungen så att bältet löper rätt.

    En bältesstol är likadan men har dessutom rygg. På den ryggen finns det ett fäste vid axeln för att bältet ska löpa rätt vid huvudet och ofta sidoskydd som man kan luta sig mot om man somnar.

    För våra barn är det lagligt med bara kudden men flera av dem är inte tillräckligt stora för att bältet ska löpa på rätt ställe över kroppen. Då är det smidigaste en bältesstol och det finns rätt många (de allra flesta?) som är helt delbara, dvs när barnet inte sitter bra med ryggstöd (jag vet en vars barn var 12 när de tog bort stödet och då är du i regel stor nog att sitta utan kudde också) så kan man ta bort det och fortsätta med bara kudden. Då är det den sista stol du köper, så du kan gott kosta på dig en av kvalitet. De ligger runt 11-1200 - eller gjorde sist jag tittade. Den kan alltså vara bra i minst 6-8 år framöver, tills du inte ska ha nån mer helt enkelt.

    Nu har trafiknörden talat igen. Ugh.
  5. Medlem sedan
    Nov 1999
    #3
    Är det en Britax Freeway ni har skulle inte jag vända den framåt eftersom den är gjord endast för bakåtmontering. Annars är det väl inget fel med att ha en sån bilbarnstol som är gjord att passa åt båda hållen. Kanske är det Britax Two-way ni har? Vi köpte en annan stol (Akta Graco Rally Sport) bara för att lillebror tog över den andra och vi har just en Britax Freeway som han alltså inte kan sitta i åt andra hållet.
    Malo m Albin aug-03, Alfons okt-06 och Saga maj-08
    http://www.famkilander.se
  6. 3
    Är det en Britax Freeway ni har skulle inte jag vända den framåt eftersom den är gjord endast för bakåtmontering. Annars är det väl inget fel med att ha en sån bilbarnstol som är gjord att passa åt båda hållen. Kanske är det Britax Two-way ni har? Vi köpte en annan stol (Akta Graco Rally Sport) bara för att lillebror tog över den andra och vi har just en Britax Freeway som han alltså inte kan sitta i åt andra hållet.
  7. Medlem sedan
    Sep 2001
    #4
    Ida sitter just nu i en Britax twoway som ju är vändbar. Men en bilstol som är gjord för att bara vara framåtvänd sägs vara säkrare än en som går åt båda hållen. Dessutom saknar jag sidoskydden i den när hon somnar. Den är rätt hög i ryggen o Ida når inte alls upp till kanten. Det kanske är en sån ni har... kolla på www.britax.se
    Ida klagar däremot på att den är hård i sitsen och bälteskuddarna verkar vara mer stoppade eftersom de är gjorda för större/tyngre barn... (gissar jag)
    Anton sitter i en Britax eclipse som är superbra men ganska smal såsmåningom kommer han ha det trångt i den o får då överta twowayen tills han ska vändas.
    Inbillar mig också att de framåtvända är smidigare.

    Lutar åt att köpa en britax kid plus nu... eftersom det inte är nån panik så hoppas jag på att de kommer på erbjudande snart...
  8. 4
    Ida sitter just nu i en Britax twoway som ju är vändbar. Men en bilstol som är gjord för att bara vara framåtvänd sägs vara säkrare än en som går åt båda hållen. Dessutom saknar jag sidoskydden i den när hon somnar. Den är rätt hög i ryggen o Ida når inte alls upp till kanten. Det kanske är en sån ni har... kolla på www.britax.se
    Ida klagar däremot på att den är hård i sitsen och bälteskuddarna verkar vara mer stoppade eftersom de är gjorda för större/tyngre barn... (gissar jag)
    Anton sitter i en Britax eclipse som är superbra men ganska smal såsmåningom kommer han ha det trångt i den o får då överta twowayen tills han ska vändas.
    Inbillar mig också att de framåtvända är smidigare.

    Lutar åt att köpa en britax kid plus nu... eftersom det inte är nån panik så hoppas jag på att de kommer på erbjudande snart...
  9. Medlem sedan
    Sep 2002
    #5
    Vi har en ny britax twoway plus till Johannes nu, frammåtvänd. Har skrivit om det nedan. Lillebror Oscar snart 6 mån sitter fortfarande jättebra i babyskyddet, men när han vuxit ur det får han Johannes gamla stol Acta graco cosmic som J har haft fram till han fyllde fyra ungefär. Räknar med att Oscar sen kan ta över Js Britaxstol lagom tills det är dags för bälteskudde (eller nåt annat) när han blir fyra och skall åka frammåt.

    Du har fått ett jättebra svar av ME, kan rekommendera britax twowayen istälklet om det inte är den ni har.

    Kramar
    R/E
  10. 5
    Vi har en ny britax twoway plus till Johannes nu, frammåtvänd. Har skrivit om det nedan. Lillebror Oscar snart 6 mån sitter fortfarande jättebra i babyskyddet, men när han vuxit ur det får han Johannes gamla stol Acta graco cosmic som J har haft fram till han fyllde fyra ungefär. Räknar med att Oscar sen kan ta över Js Britaxstol lagom tills det är dags för bälteskudde (eller nåt annat) när han blir fyra och skall åka frammåt.

    Du har fått ett jättebra svar av ME, kan rekommendera britax twowayen istälklet om det inte är den ni har.

    Kramar
    R/E
  11. Medlem sedan
    Sep 2003
    #6
    Tack snälla ni för svaren! Ska genast kolla upp vilken stol det är vi har. Jag fattar inte hur vi tänkte när vi vände den, tog bara för givet att det gick jättebra! Puckon är vi..

    Ska kolla stolen och sen ögonaböj åka och köpa en ny om vi har en som ska vara bakåtvänd.

    Tack igen alla kloka mammor!
  12. 6
    Tack snälla ni för svaren! Ska genast kolla upp vilken stol det är vi har. Jag fattar inte hur vi tänkte när vi vände den, tog bara för givet att det gick jättebra! Puckon är vi..

    Ska kolla stolen och sen ögonaböj åka och köpa en ny om vi har en som ska vara bakåtvänd.

    Tack igen alla kloka mammor!
  13. Medlem sedan
    Aug 2002
    #7

    Det står i manualen

    har du kvar manualen så står det i den om den är godkänd för framåtvänd. Det brukar även stå på sidan av stolen, där det finns instruktion om hur stolen ska fästas.
  14. 7
    Det står i manualen har du kvar manualen så står det i den om den är godkänd för framåtvänd. Det brukar även stå på sidan av stolen, där det finns instruktion om hur stolen ska fästas.
  15. Medlem sedan
    Sep 2003
    #8
    Tack! Såg nu att det var en Graco, måste kolla vad modellen heter bara.

    Kram!
  16. 8
    Tack! Såg nu att det var en Graco, måste kolla vad modellen heter bara.

    Kram!

Liknande trådar

  1. Bilstolsfråga
    By maylin in forum _0802 Februaribarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-10-29, 21:17
  2. Bilstolsfråga!
    By Malin m L02&V04 in forum _0807 Julibarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-03-28, 09:19
  3. Bilstolsfråga?
    By Småtrollsmamman in forum _0803 Marsbarn
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-08-20, 11:35
  4. Bilstolsfråga
    By ~LisaMarie~ in forum _0610 Oktoberbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-04-03, 07:38
  5. Bilstolsfråga
    By Amazing in forum _0312 Decemberbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-12-19, 22:34
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar