Kommer jag att hamna mellan
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Apr 2004
    #1

    Kommer jag att hamna mellan

    stolarna?
    Med det menar jag, att jag idag har varit på Vuxen psykiatri mottagningen.
    Men dom sa att jag inte skulle gå hos dom, eftersom jag inte har någon psykisk sjukdom. Utan jag har utmattnings syntom. Jag skulle kalla det utbränd.
    Dom sa att dom dessutom inte har sjukskrivnings möjligheter.
    Så på måndag så ska jag tillbaks till vårdcentralen för att försöka bli sjukskriven av min vanliga läkare, som bara säger att han inte kan sjukskriva för då är försäkringskassan på honom.
    VPM sa att jag skulle gå till psykolog på vårdcentralen. Men när jag pratade med en sköterska idag så lät det på henne att det är jättesvårt att komma dit. Och att det inte var säkert att jag skulle kunna komma dit.

    Så vart sjutton söker man sig när man är utbränd och inte orkar jobba eller vara med i arbetsförmedlings aktiviter?
    Nu när jag är frisk, så är det sjuka under gränsen.
    Steffen 7 år
  2. 1
    Kommer jag att hamna mellan stolarna?
    Med det menar jag, att jag idag har varit på Vuxen psykiatri mottagningen.
    Men dom sa att jag inte skulle gå hos dom, eftersom jag inte har någon psykisk sjukdom. Utan jag har utmattnings syntom. Jag skulle kalla det utbränd.
    Dom sa att dom dessutom inte har sjukskrivnings möjligheter.
    Så på måndag så ska jag tillbaks till vårdcentralen för att försöka bli sjukskriven av min vanliga läkare, som bara säger att han inte kan sjukskriva för då är försäkringskassan på honom.
    VPM sa att jag skulle gå till psykolog på vårdcentralen. Men när jag pratade med en sköterska idag så lät det på henne att det är jättesvårt att komma dit. Och att det inte var säkert att jag skulle kunna komma dit.

    Så vart sjutton söker man sig när man är utbränd och inte orkar jobba eller vara med i arbetsförmedlings aktiviter?
  3. Medlem sedan
    Aug 2000
    #2
    Jag tycker att du ska slå upp de blå sidorna i telefonkatalogen och hitta en privat psyklatriker. Ring och beställ en tid, det viktigaste just nu är inte att bli sjukskriven utan att hitta någon som kan hjälpa dig framåt och ur nuvarande situation. Oftast kräver detta en sjukskrivning men det räcker inte. Om du bara bokar tid hos en läkare som är ansluten till FK så kostar det inte mer än att gå till VC. Men oftast går det betydligt fortare.
  4. 2
    Jag tycker att du ska slå upp de blå sidorna i telefonkatalogen och hitta en privat psyklatriker. Ring och beställ en tid, det viktigaste just nu är inte att bli sjukskriven utan att hitta någon som kan hjälpa dig framåt och ur nuvarande situation. Oftast kräver detta en sjukskrivning men det räcker inte. Om du bara bokar tid hos en läkare som är ansluten till FK så kostar det inte mer än att gå till VC. Men oftast går det betydligt fortare.
  5. Medlem sedan
    Apr 2004
    #3

    Tack för tipset

    det visste jag inte att man kunde göra.
    Det får bli på måndag.
    För idag är det ju inte någon idé.
    Nu när jag är frisk, så är det sjuka under gränsen.
    Steffen 7 år
  6. 3
    Tack för tipset det visste jag inte att man kunde göra.
    Det får bli på måndag.
    För idag är det ju inte någon idé.
  7. Medlem sedan
    Dec 2001
    #4
    Det är din husläkare som ska sjukskriva dig, stå på dig!! Min mammas vc sjukskrev henne för utbärndhet, fick gå på sjukgymnastik för att hela kroppen och lära sig avslappning och går nu på en annan avslappning och samtal 1ggn/v och detta har husläkaren remitterat henne till.
  8. 4
    Det är din husläkare som ska sjukskriva dig, stå på dig!! Min mammas vc sjukskrev henne för utbärndhet, fick gå på sjukgymnastik för att hela kroppen och lära sig avslappning och går nu på en annan avslappning och samtal 1ggn/v och detta har husläkaren remitterat henne till.
  9. Medlem sedan
    Apr 2004
    #5

    Bra att veta vad andra har

    kunnat få hjälp med. Så man vet lite vad man kan kräva eller be om.

    Tack för tips och stöd.
    Nu när jag är frisk, så är det sjuka under gränsen.
    Steffen 7 år
  10. 5
    Bra att veta vad andra har kunnat få hjälp med. Så man vet lite vad man kan kräva eller be om.

    Tack för tips och stöd.
  11. Medlem sedan
    Nov 1999
    #6
    Tyvärr är det väl så numera att utmattnings symtom inte atomatiskt ger dig rätt till sjukskrivning. Men tipset du fick av Sist låter ju bra, för även om man inte anses bli bättre av sjukskrivning i första hand så behöver man ju hjälp och det direkt när symtomen kommer och orken är borta.
  12. 6
    Tyvärr är det väl så numera att utmattnings symtom inte atomatiskt ger dig rätt till sjukskrivning. Men tipset du fick av Sist låter ju bra, för även om man inte anses bli bättre av sjukskrivning i första hand så behöver man ju hjälp och det direkt när symtomen kommer och orken är borta.
  13. Medlem sedan
    Sep 2007
    #7
    Stå på dig!
    Det är din vanliga husläkare som ska sjukskriva dig.
    Som utbränd och deprimerad så hamnar man lätt där du är.. Förmodligen för att man då inte _orkar_ "bråka". Bekvämt för läkaren att bara sopa under mattan.

    Kräv hjälp. Orkar du inte själv, så försök ta hjälp av någon.. Det är inte lätt, men du har rätt att få hjälp.
  14. 7
    Stå på dig!
    Det är din vanliga husläkare som ska sjukskriva dig.
    Som utbränd och deprimerad så hamnar man lätt där du är.. Förmodligen för att man då inte _orkar_ "bråka". Bekvämt för läkaren att bara sopa under mattan.

    Kräv hjälp. Orkar du inte själv, så försök ta hjälp av någon.. Det är inte lätt, men du har rätt att få hjälp.
  15. Medlem sedan
    Oct 1999
    #8

    Primärvården i första

    hand, dvs husläkare. På vc ska även finnas psykolog om man vill prata. Att få psykiatrisk hjälp är jättesvårt, dvs du måste ha en psykisk sjukdom....
  16. 8
    Primärvården i första hand, dvs husläkare. På vc ska även finnas psykolog om man vill prata. Att få psykiatrisk hjälp är jättesvårt, dvs du måste ha en psykisk sjukdom....
  17. Medlem sedan
    Dec 2002
    #9
    Det är din husläkare som i första hand skall hjälpa dig.
    Det är husläkaren som skall hjälpa dig med ev sjukskrivning, rehabilitering osv.
    Det är ju inte säkert att du behöver psykolog, men vc skall hjälpa dig att remitera dig vidare till ev psykolog, kurator eller sjuksköterska för samtal.
  18. 9
    Det är din husläkare som i första hand skall hjälpa dig.
    Det är husläkaren som skall hjälpa dig med ev sjukskrivning, rehabilitering osv.
    Det är ju inte säkert att du behöver psykolog, men vc skall hjälpa dig att remitera dig vidare till ev psykolog, kurator eller sjuksköterska för samtal.

Liknande trådar

  1. Kommer nog hamna här ist :-)
    By Jasmine_A in forum _1012 Decemberbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-08-11, 11:04
  2. Kommer med 110 % att hamna här
    By Stumpan3 in forum Bebissnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-11-10, 12:58
  3. Här kommer jag att hamna..
    By Pricken in forum Många barn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-24, 18:01
  4. Kommer jag att hamna här??
    By Knoddens mamma?? in forum _0704 Aprilbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-08-18, 22:58
  5. Här kommer jag nog hamna...
    By Karolina m.W & bf3/7 in forum _05/06 Vinterbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-12-02, 22:47
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar