Förstoppad?
_0704 Aprilbarn
  1. Medlem sedan
    Jun 2007
    #1

    Förstoppad?

    Jag har lite funderingar och önskar råd och tips kring en ev förstoppning.
    Lovisa har sedan en månad tillbaka fått nån flaska ersättning i veckan- beroende på vad vi gjort om dagarna. I ersättningen har jag i ca en 1/2 tsk messmör.
    Vi har dessutom börjat med smakportioner sedan en dryg vecka.
    Iom det här så har hon bajsat mer sällan.
    Nu är det 1 vecka sedan hon bajsade sist. Före det har det gått ca 4 dagar emellan gångerna. När jag helammade bajsade hon varje - varannan dag.
    Nu börjar jag bli fundersam o orolig om det är normalt att det kan vara så här när man intoducerar något annat än den invanda bröstmjölken.
    Jag ska också tillägga att Lovisa är glad och pigg. Hon äter med god aptit av det vi erbjuder. Magen är mjuk och fin. Hon fiser och har sig (fisarna luktar inte gott precis).
    Jag antar att Lovisa borde vara mer påverkad av situationen om det skulle vara förstoppning.
    Som förälder oroar man ju sig mycket när saker o ting inte är som det brukar.
    Är det någon som känner igen sig som kan ge mig några goda råd?
    Kram till er från oss
  2. 1
    Förstoppad? Jag har lite funderingar och önskar råd och tips kring en ev förstoppning.
    Lovisa har sedan en månad tillbaka fått nån flaska ersättning i veckan- beroende på vad vi gjort om dagarna. I ersättningen har jag i ca en 1/2 tsk messmör.
    Vi har dessutom börjat med smakportioner sedan en dryg vecka.
    Iom det här så har hon bajsat mer sällan.
    Nu är det 1 vecka sedan hon bajsade sist. Före det har det gått ca 4 dagar emellan gångerna. När jag helammade bajsade hon varje - varannan dag.
    Nu börjar jag bli fundersam o orolig om det är normalt att det kan vara så här när man intoducerar något annat än den invanda bröstmjölken.
    Jag ska också tillägga att Lovisa är glad och pigg. Hon äter med god aptit av det vi erbjuder. Magen är mjuk och fin. Hon fiser och har sig (fisarna luktar inte gott precis).
    Jag antar att Lovisa borde vara mer påverkad av situationen om det skulle vara förstoppning.
    Som förälder oroar man ju sig mycket när saker o ting inte är som det brukar.
    Är det någon som känner igen sig som kan ge mig några goda råd?
    Kram till er från oss
  3. Medlem sedan
    Oct 2001
    #2
    Felicia blev förstoppad när vi började med smakportioner och hon har fortfarande problem med det. Vi har lactulos i ersättningen som hjälper bra men innan dess var det inte kul alls.
    Mitt BVC rekommenderar INTE messmör då det innehåller salt...
    Vidare tycker jag du ska kontakt med BVC innan det blir en större förstoppning för det är inte kul!
    Kram
  4. 2
    Felicia blev förstoppad när vi började med smakportioner och hon har fortfarande problem med det. Vi har lactulos i ersättningen som hjälper bra men innan dess var det inte kul alls.
    Mitt BVC rekommenderar INTE messmör då det innehåller salt...
    Vidare tycker jag du ska kontakt med BVC innan det blir en större förstoppning för det är inte kul!
    Kram
  5. Medlem sedan
    Dec 2006
    #3
    Vi har haft liknande problem och har så fortfarande. Har provat det mesta, som skall verka lösande utan framgång, inte heller lactulos eller microlax ger någon effekt. Hon skall snart läggas in igen för tarmutredning, då det står mycket avföring i tarmen emellanåt. Det vi tycker oss se oss ha effekt är at koka aprikoser,äpplen, plommon och katrinplommon (som är i en påse som torkad frukt). Koker o häller av vattnet, koker om igen och häller spadet i nappflaskan, låter kyla av och sedan ge till A. Har givit mellan 50- 70 ml. Ett par timmar senare kommer resultatet. Av frukten mixar jag till puré att ha på gröten! Lycka till!
  6. 3
    Vi har haft liknande problem och har så fortfarande. Har provat det mesta, som skall verka lösande utan framgång, inte heller lactulos eller microlax ger någon effekt. Hon skall snart läggas in igen för tarmutredning, då det står mycket avföring i tarmen emellanåt. Det vi tycker oss se oss ha effekt är at koka aprikoser,äpplen, plommon och katrinplommon (som är i en påse som torkad frukt). Koker o häller av vattnet, koker om igen och häller spadet i nappflaskan, låter kyla av och sedan ge till A. Har givit mellan 50- 70 ml. Ett par timmar senare kommer resultatet. Av frukten mixar jag till puré att ha på gröten! Lycka till!
  7. Medlem sedan
    Dec 2006
    #4
    Vi har och har länge brottats med samma problem. Inga lösande saker funkar som päron, lactulos, katrinplommon(burk), och snart skall hon läggas in för tarmutredning då det uppenbart står mycket avföring tarmen. Det v i tycker oss ge effekt är att koka aprikoser, katrinplomon (torkat) och hälla av spadet, hälla på nyt och hälla upp det nya spadet på flaska, låta svalna o sen ge henne Ger mellan 50- 70 ml och ett par timmar senare lättar det lite på trycket. Av de kokta frukterna mixar jag puré att ha på gröten.
    Lycka till!
  8. 4
    Vi har och har länge brottats med samma problem. Inga lösande saker funkar som päron, lactulos, katrinplommon(burk), och snart skall hon läggas in för tarmutredning då det uppenbart står mycket avföring tarmen. Det v i tycker oss ge effekt är att koka aprikoser, katrinplomon (torkat) och hälla av spadet, hälla på nyt och hälla upp det nya spadet på flaska, låta svalna o sen ge henne Ger mellan 50- 70 ml och ett par timmar senare lättar det lite på trycket. Av de kokta frukterna mixar jag puré att ha på gröten.
    Lycka till!
  9. Medlem sedan
    Dec 2006
    #5
    Uuuupppps, blev visst dubbelt, ber om ursäkt!
  10. 5
    Uuuupppps, blev visst dubbelt, ber om ursäkt!
  11. Medlem sedan
    Jun 2007
    #6
    Är det torkade aprikoser? Och torkade katrinplommon?
    Jag hoppas att er utredning leder till att problemen löser sig och att er flicka blir "frisk".
    Jag hoppas att vi kan komma till rätta med Lovisas problem snart.
    Jag ska kontakta BVC imorgon.
  12. 6
    Är det torkade aprikoser? Och torkade katrinplommon?
    Jag hoppas att er utredning leder till att problemen löser sig och att er flicka blir "frisk".
    Jag hoppas att vi kan komma till rätta med Lovisas problem snart.
    Jag ska kontakta BVC imorgon.
  13. Medlem sedan
    Jun 2007
    #7
    En sak till gällande frukterna- hur mycket vatten ska dessa kokas med?
  14. 7
    En sak till gällande frukterna- hur mycket vatten ska dessa kokas med?
  15. Medlem sedan
    Dec 2006
    #8
    Det spelar inte så stor roll. Jag har tagit ungefär en och en halv liter vatten till en påse!
  16. 8
    Det spelar inte så stor roll. Jag har tagit ungefär en och en halv liter vatten till en påse!
  17. Medlem sedan
    Dec 2006
    #9
    Jap, torkade, finns att köpa både separat, men också blandade påsar. Jag brukar köra de blandade!
  18. 9
    Jap, torkade, finns att köpa både separat, men också blandade påsar. Jag brukar köra de blandade!

Liknande trådar

  1. När förstoppad?
    By aek82 in forum _1011 Novemberbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-02-04, 14:04
  2. E förstoppad
    By dosiss in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-03-09, 18:58
  3. förstoppad... BLÄ
    By sarah* in forum _0705 Majbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-02-04, 09:09
  4. nån mer som är förstoppad?
    By lärka in forum _0612 Decemberbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-01-15, 18:55
  5. Förstoppad??
    By Anpeli och William in forum _0603 Marsbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-05-06, 18:43
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar