Min lilla mamma
Allvarligt sjuka
  1. Medlem sedan
    Sep 2007
    #1

    Min lilla mamma

    Hej,

    jag har tidigare skrivit om min mamma som utreds för eventuell lungcancer. Nu har hon fått veta att det man sett på lungröntgen (vanlig röntgen samt skiktröntgen med kontrastvätska) endast var i högra lungan längst ner - ett område stort som en femkrona. Detta fanns inte på röntgen för tre år sedan vilket betyder att det inte har växt där i många, många år, men samtidigt vet man inte om det är en aggressiv typ som växer fort.... Med största sannolikhet är det dock en tumör, men har den inte spridit sig så borde den gå att operera. I tisdags för en vecka sedan gjorde mamma PET/CT röntgen (som bl a visar om det spridit sig) och idag gjorde hon bronkoskopi (som jag tror visar vilken typ av tumör det är). På undersökningen idag fick hon veta att hon inte får besked förrän den 19 oktober (!!) och att hon dessutom skall få en ny läkare. Varför gör de så? Var för tar det sådan tid? Det tar så otroligt på krafterna att inte veta och jag märker hur det dränerar mamma på energi (och oss runtomkring...). Någon som har erfarenhet från detta?

    PS Tänker på er andra härinne som har det tufft - massa styrkekramar till er!!
  2. 1
    Min lilla mamma Hej,

    jag har tidigare skrivit om min mamma som utreds för eventuell lungcancer. Nu har hon fått veta att det man sett på lungröntgen (vanlig röntgen samt skiktröntgen med kontrastvätska) endast var i högra lungan längst ner - ett område stort som en femkrona. Detta fanns inte på röntgen för tre år sedan vilket betyder att det inte har växt där i många, många år, men samtidigt vet man inte om det är en aggressiv typ som växer fort.... Med största sannolikhet är det dock en tumör, men har den inte spridit sig så borde den gå att operera. I tisdags för en vecka sedan gjorde mamma PET/CT röntgen (som bl a visar om det spridit sig) och idag gjorde hon bronkoskopi (som jag tror visar vilken typ av tumör det är). På undersökningen idag fick hon veta att hon inte får besked förrän den 19 oktober (!!) och att hon dessutom skall få en ny läkare. Varför gör de så? Var för tar det sådan tid? Det tar så otroligt på krafterna att inte veta och jag märker hur det dränerar mamma på energi (och oss runtomkring...). Någon som har erfarenhet från detta?

    PS Tänker på er andra härinne som har det tufft - massa styrkekramar till er!!
  3. Medlem sedan
    Aug 2006
    #2

    änner med dig

    All denna väntan på besked... Så har det varit för min mamma (som har njurcancer). Ett besök med provtagning, därefter väntan på undersökning, därefter väntan på besked, därefter mer provtagning, därefter mer väntan osv osv. Mentalt har det varit oerhört jobbigt med all väntan på olika besked, både för den som är sjuk och för anhöriga. Det är inget svar på dina frågor, men ni är (tyvärr) inte ensamma om väntan. Nu hoppas jag att ni får så bra besked som möjligt. *styrkekramar*
    Lycka är en resa inte en destination.
  4. 2
    änner med dig All denna väntan på besked... Så har det varit för min mamma (som har njurcancer). Ett besök med provtagning, därefter väntan på undersökning, därefter väntan på besked, därefter mer provtagning, därefter mer väntan osv osv. Mentalt har det varit oerhört jobbigt med all väntan på olika besked, både för den som är sjuk och för anhöriga. Det är inget svar på dina frågor, men ni är (tyvärr) inte ensamma om väntan. Nu hoppas jag att ni får så bra besked som möjligt. *styrkekramar*
  5. Medlem sedan
    Aug 2006
    #3

    Känner inte änner *imt*

    ...
    Lycka är en resa inte en destination.
  6. 3
    Känner inte änner *imt* ...
  7. Medlem sedan
    Sep 1998
    #4

    Hej,

    Känner med er - väntan pâ svar ÄR hemskt, man hinner ta ut alla alternativ.
    Jag är väldigt glad att jag har fâtt operationstid snabbt, skall in imorgon och opereras pâ fredagen. Sedan blir det än hemsk väntan igen för svar, suck.
    Det är ju klart att ta tar en viss tid att fâr proverna färdiga, men väntetiderna hänger ju ihop med läkarnas tider mm mm. Förra gângen fick jag vänta pâ svar efter operationen i fyra veckor, varav tre veckor var bara "organisatoriskt" väntetid.
    Styrkehälsningar!
  8. 4
    Hej, Känner med er - väntan pâ svar ÄR hemskt, man hinner ta ut alla alternativ.
    Jag är väldigt glad att jag har fâtt operationstid snabbt, skall in imorgon och opereras pâ fredagen. Sedan blir det än hemsk väntan igen för svar, suck.
    Det är ju klart att ta tar en viss tid att fâr proverna färdiga, men väntetiderna hänger ju ihop med läkarnas tider mm mm. Förra gângen fick jag vänta pâ svar efter operationen i fyra veckor, varav tre veckor var bara "organisatoriskt" väntetid.
    Styrkehälsningar!
  9. Medlem sedan
    Feb 2003
    #5

    Ja håller med

    all väntan på olika svar/undersökningar osv tar så mycket kraft o ångest, vet precis hur jobbigt det är. Vet dock inte om det måste vara så men antar att det beror på att det är fullt upp för alla inblandade, läkare/sköterskor. Svärfar har cancer o det var en dryg hemsk sommar med väntan på provsvaren o sen väntan på op. osv...
    Massa styrkekramar till er!
  10. 5
    Ja håller med all väntan på olika svar/undersökningar osv tar så mycket kraft o ångest, vet precis hur jobbigt det är. Vet dock inte om det måste vara så men antar att det beror på att det är fullt upp för alla inblandade, läkare/sköterskor. Svärfar har cancer o det var en dryg hemsk sommar med väntan på provsvaren o sen väntan på op. osv...
    Massa styrkekramar till er!

Liknande trådar

  1. Min lilla mamma
    By blå fågeln in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-12-14, 17:43
  2. Min lilla mamma....
    By Sherry01 in forum Allvarligt sjuka
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-08-28, 20:30
  3. Min lilla mamma...
    By Sherry01 in forum Allvarligt sjuka
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-09-10, 20:19
  4. Min lilla mamma-fia:(
    By linda34 in forum _0705 Majbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-08-04, 11:41
  5. Lilla L:s mamma
    By Tina L-L in forum Komplikationer
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-01-13, 14:31
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar