Förlossningskliniken igår?!
Förlossning
  1. Medlem sedan
    Feb 2000
    #1

    Förlossningskliniken igår?!

    Var det nån som såg den?

    Kvinnan fick i alla fall föda i op.-salen eftersom de förväntade sig ett stort barn (4,5 kilo). Sen bajsade han i vattnet, och då sög de rent lungorna på honom innan han ens var helt ute! Inte konstigt att han var arg!

    Ni andra som fött stora barn, vad har ni för erfarenheter! Gick det bra? Hade h*n bajsat i vattnet? Vad gjorde BM åt det?

    Att hon dessutom skulle ligga på rygg är ju helt vansinnigt tycker jag!
    Var dig själv, det finns redan så många andra!

  2. 1
    Förlossningskliniken igår?! Var det nån som såg den?

    Kvinnan fick i alla fall föda i op.-salen eftersom de förväntade sig ett stort barn (4,5 kilo). Sen bajsade han i vattnet, och då sög de rent lungorna på honom innan han ens var helt ute! Inte konstigt att han var arg!

    Ni andra som fött stora barn, vad har ni för erfarenheter! Gick det bra? Hade h*n bajsat i vattnet? Vad gjorde BM åt det?

    Att hon dessutom skulle ligga på rygg är ju helt vansinnigt tycker jag!
  3. Humlelina
    #2

    Varför så anti??

    Varför är du så fruktansvärt emot kvinnor som föder på rygg?? Har du tänkt på att vissa kanske tycker att det är den bekvämaste ställningen??
    Själv försökte jag föda mitt första barn i upprätt ställning men tyckte det gjorde något fruktansvärt ont, födde på rygg och det gick utmärkt.
  4. 2
    Varför så anti?? Varför är du så fruktansvärt emot kvinnor som föder på rygg?? Har du tänkt på att vissa kanske tycker att det är den bekvämaste ställningen??
    Själv försökte jag föda mitt första barn i upprätt ställning men tyckte det gjorde något fruktansvärt ont, födde på rygg och det gick utmärkt.
  5. Medlem sedan
    Nov 2002
    #3

    Mina erfarenheter

    Båda mina barn har varit hyfsat stora. 1:an 4,5 och 2:an 5,9. Båda två har också bajsat i fostervattnet. Nu såg jag inte programmet du hänvisar till, men mina barn fick inte "sugas", jag behövde inte föda i någon op-sal och jag blev inte uppmanad att föda på rygg. Vad jag kan komma på gjordes ingenting speciellt för att barnen var stora, det enda "speciella" som gjordes var att 2:an fick skalpelektrod eftersom förlossningen startade med vattenavgång och han hade bajsat (mycket) i vattnet. Med 1:an blev jag kopplad till ctg när de såg att det var lite bajs i vattnet, men innan dess hade de bara kollat med ctg vid några tillfällen. 2:an hade fosterljud som dippade och det tog också tid för honom att komma ut sista biten, pga detta konsulterades förlossningsläkare och det var två bm med för lite extra kontroll.

    Jag kan väl tillägga att jag födde på rygg båda gångerna, men att det var mitt eget val. Första gången testade jag att stå på knä en period, men jag fick inte det att fungera och var så trött att jag inte orkade helt enkelt. Andra gången gick allt så snabbt (fram till krystningen) att jag inte orkade byta ställning efter de hade satt elektroden. När krystningen väl drog ut på tiden ville de gärna att jag skulle byta ställning, men jag pallade inte det. Kanske hade det gått snabbare, men det kändes ändå skönt att jag fick bestämma. Jag har haft mycket lättare att krysta liggande på rygg.

    Men jag kände aldrig att det var något konstigt för att barnet var stort eller att jag blev tvingad till något jag inte ville. Tvärtom hade jag ett otroligt bra stöd av de bm jag träffade. De gjorde sitt bästa för att tillgodose mina önskemål. Kan tillägga att jag födde i Ystad båda gångerna.
  6. 3
    Mina erfarenheter Båda mina barn har varit hyfsat stora. 1:an 4,5 och 2:an 5,9. Båda två har också bajsat i fostervattnet. Nu såg jag inte programmet du hänvisar till, men mina barn fick inte "sugas", jag behövde inte föda i någon op-sal och jag blev inte uppmanad att föda på rygg. Vad jag kan komma på gjordes ingenting speciellt för att barnen var stora, det enda "speciella" som gjordes var att 2:an fick skalpelektrod eftersom förlossningen startade med vattenavgång och han hade bajsat (mycket) i vattnet. Med 1:an blev jag kopplad till ctg när de såg att det var lite bajs i vattnet, men innan dess hade de bara kollat med ctg vid några tillfällen. 2:an hade fosterljud som dippade och det tog också tid för honom att komma ut sista biten, pga detta konsulterades förlossningsläkare och det var två bm med för lite extra kontroll.

    Jag kan väl tillägga att jag födde på rygg båda gångerna, men att det var mitt eget val. Första gången testade jag att stå på knä en period, men jag fick inte det att fungera och var så trött att jag inte orkade helt enkelt. Andra gången gick allt så snabbt (fram till krystningen) att jag inte orkade byta ställning efter de hade satt elektroden. När krystningen väl drog ut på tiden ville de gärna att jag skulle byta ställning, men jag pallade inte det. Kanske hade det gått snabbare, men det kändes ändå skönt att jag fick bestämma. Jag har haft mycket lättare att krysta liggande på rygg.

    Men jag kände aldrig att det var något konstigt för att barnet var stort eller att jag blev tvingad till något jag inte ville. Tvärtom hade jag ett otroligt bra stöd av de bm jag träffade. De gjorde sitt bästa för att tillgodose mina önskemål. Kan tillägga att jag födde i Ystad båda gångerna.
  7. Medlem sedan
    Jan 2004
    #4
    Kruxet när det gäller ryggläge och stora barn är at ti ryggläge är bäcknet som minst, är du tex i fyrfotaställning öppnar du upp bäcknet så pass mycket mer osm 3cm.

    För mig är det en självklarhet att om man förväntar sig ett stort barn så borde man också välja en ställning där bäcknet är som öppnas och inte som minst?

    Fast känner man inte till detta så klart man väljer en ställning som är bekväm isf praktisk...
  8. 4
    Kruxet när det gäller ryggläge och stora barn är at ti ryggläge är bäcknet som minst, är du tex i fyrfotaställning öppnar du upp bäcknet så pass mycket mer osm 3cm.

    För mig är det en självklarhet att om man förväntar sig ett stort barn så borde man också välja en ställning där bäcknet är som öppnas och inte som minst?

    Fast känner man inte till detta så klart man väljer en ställning som är bekväm isf praktisk...
  9. Medlem sedan
    Jan 2004
    #5
    tänker du på "riskförlossningr" som går på tv4 fakta?

    Tänk på att det är USA och inte Sverige och de har helt och hållet andra förhållningsregler i allmänhet där borta.
  10. 5
    tänker du på "riskförlossningr" som går på tv4 fakta?

    Tänk på att det är USA och inte Sverige och de har helt och hållet andra förhållningsregler i allmänhet där borta.
  11. SallyZ
    #6

    ryggläge/stort barn

    Då mamman förväntas föda ett stort barn är det lämpligast att hon föder på rygg. Anledningen är att man lätt kan höja under rumpan samt vid eventuell skulderdystoci ska man snabbt kunna flektera dvs böja benen uppåt/bakåt på mamman vilket ger största möjliga utrymme för barnet samt den som ska gå in och "lösa" dystocin. Det tar en väldig massa tid att vända och vrida på en mamma i värkarbete om det skulle behövas, när man bedömer att det finns en risk under förlossningen som bl.a ett stort barn innebär är alltid ryggläge att fördra.
    Sen rensuger man inte nere i lungorna utan i svalget och möjligen luftvägarna så att barnet INTE ska dra ner mecket i lungorna , är man långt nere och rotar i lungorna kan man ställa till mer skada än nytta.
  12. 6
    ryggläge/stort barn Då mamman förväntas föda ett stort barn är det lämpligast att hon föder på rygg. Anledningen är att man lätt kan höja under rumpan samt vid eventuell skulderdystoci ska man snabbt kunna flektera dvs böja benen uppåt/bakåt på mamman vilket ger största möjliga utrymme för barnet samt den som ska gå in och "lösa" dystocin. Det tar en väldig massa tid att vända och vrida på en mamma i värkarbete om det skulle behövas, när man bedömer att det finns en risk under förlossningen som bl.a ett stort barn innebär är alltid ryggläge att fördra.
    Sen rensuger man inte nere i lungorna utan i svalget och möjligen luftvägarna så att barnet INTE ska dra ner mecket i lungorna , är man långt nere och rotar i lungorna kan man ställa till mer skada än nytta.
  13. Humlelina
    #7

    Känner visst till det där

    Jag känner visst till det där men tycker inte att det hör hit riktigt för inte 17 väljer i alla fall jag en ställning där jag har mer ont. Men det är ju jag.
  14. 7
    Känner visst till det där Jag känner visst till det där men tycker inte att det hör hit riktigt för inte 17 väljer i alla fall jag en ställning där jag har mer ont. Men det är ju jag.
  15. Medlem sedan
    Jan 2004
    #8
    Så du menar på fullaste allvar att du väljer en bekväm ställning framfpör att slippa sugklocka inkl ökad risk för grova bristningar i underlivet och möjligen även kejsarsnitt för att ditt stora barn fastnar?

    Jag personligen väljer nog att ha det lite obekvämt men att fortsätta att föda utan vidare risker...
    Men det är JAG det eftersom jag även vet riskerna med sugklocka, grova bristningar och kejsarsnitt.
  16. 8
    Så du menar på fullaste allvar att du väljer en bekväm ställning framfpör att slippa sugklocka inkl ökad risk för grova bristningar i underlivet och möjligen även kejsarsnitt för att ditt stora barn fastnar?

    Jag personligen väljer nog att ha det lite obekvämt men att fortsätta att föda utan vidare risker...
    Men det är JAG det eftersom jag även vet riskerna med sugklocka, grova bristningar och kejsarsnitt.
  17. Medlem sedan
    Jan 2004
    #9
    Men om man redan innan vet att barnet är stort, är det då inte bättre att hon föder huksittandes från första början isf att man ska "ordna till" det i ryggläge senare?
  18. 9
    Men om man redan innan vet att barnet är stort, är det då inte bättre att hon föder huksittandes från första början isf att man ska "ordna till" det i ryggläge senare?
  19. SallyZ
    #10
    Stort barn = risk för stora bristningar. Ett gott perinealskydd t.ex = svårt att ge med kvinna som sitter på huk.
    Svårare att undvika skador på sfinktern dessutom.
  20. 10
    Stort barn = risk för stora bristningar. Ett gott perinealskydd t.ex = svårt att ge med kvinna som sitter på huk.
    Svårare att undvika skador på sfinktern dessutom.
  21. En bm
    #11
    Jag skulle säga som Sterna att det bästa om man förväntar sig ett stort barn är att föda på knä eller fyrfota. Om huvudet kommer men axlarna inte följer spontant kan kvinnan dessutom lätt flytta fram ett ben till ett slags "start position för sprintrar" som vidgar bäckenet maximalt. Men det kräver att kvinnan inte är maximalt bedövad, då är det svårare att byta ställning snabbt. Bland hembarnmorskor i USA finns ett talesätt som heter: To move the baby - move the mother, alltså kan det ibland hjälpa att bytas ställning från fyrfota till sittande eller tvärtom. När kvinnan rör sig hakar axlarna loss och hon kan föda fram barnet.

    Vad gäller att rensuga barn med mekfärgat fostervatten så är det olika på olika kliniker i Sverige. På den klinik jag jobbar håller man barnet i dränageläge och torkar bort bajset. Om barnet är påverkat tar man ut till barnbord och rensuger där. Oftast är ju barnen inte påverkade fastän de har badat i mekonium!
  22. 11
    Jag skulle säga som Sterna att det bästa om man förväntar sig ett stort barn är att föda på knä eller fyrfota. Om huvudet kommer men axlarna inte följer spontant kan kvinnan dessutom lätt flytta fram ett ben till ett slags "start position för sprintrar" som vidgar bäckenet maximalt. Men det kräver att kvinnan inte är maximalt bedövad, då är det svårare att byta ställning snabbt. Bland hembarnmorskor i USA finns ett talesätt som heter: To move the baby - move the mother, alltså kan det ibland hjälpa att bytas ställning från fyrfota till sittande eller tvärtom. När kvinnan rör sig hakar axlarna loss och hon kan föda fram barnet.

    Vad gäller att rensuga barn med mekfärgat fostervatten så är det olika på olika kliniker i Sverige. På den klinik jag jobbar håller man barnet i dränageläge och torkar bort bajset. Om barnet är påverkat tar man ut till barnbord och rensuger där. Oftast är ju barnen inte påverkade fastän de har badat i mekonium!
  23. Medlem sedan
    Feb 2000
    #12

    Precis...

    som Sterna skriver så tycker jag att det är viktigt att välja en ställning där jag och barnet har bäst möjligheter att klara oss utan skador! Dessutom ger ryggläge ofta sämre syretillförsel till barnet och mamman blir ofta yr och illamående!
    Att öka bäckenmåtten maximalt är ju oxå viktigt om man föder stora barn! Liksom att få hjälp av tyngdlagen!

    Annars är jag absolut för att alla ska få välja den ställning de anser vara bekvämast! Självklart!
    Var dig själv, det finns redan så många andra!

  24. 12
    Precis... som Sterna skriver så tycker jag att det är viktigt att välja en ställning där jag och barnet har bäst möjligheter att klara oss utan skador! Dessutom ger ryggläge ofta sämre syretillförsel till barnet och mamman blir ofta yr och illamående!
    Att öka bäckenmåtten maximalt är ju oxå viktigt om man föder stora barn! Liksom att få hjälp av tyngdlagen!

    Annars är jag absolut för att alla ska få välja den ställning de anser vara bekvämast! Självklart!
  25. Medlem sedan
    Feb 2000
    #13

    Jo...

    jag vet att man ska höja rumpan för att lösa en skulderdystoci, men alla nackdelar med att föda på rygg då? Dystoci är ju ändå väldigt ovanligt, och många föder stora barn utan problem! Ska alla de föda på rygg för att nån procent kan fastna? Tycker jag verkar vara att börja i fel ände liksom...

    Att barnets syreförsörjnign blir sämre av ryggläget, att bäckenmåtten blir mindre, att det stora barnet tvingas födas i uppförsbacke osv osv.

    Jag har själv fött två stora barn knästående (hemma) och min BM'or har varit helt med på det! Hade något inträffat hade det ju givetvis varit ryggläge med höjd rumpa som gällt (och det tar ju inte lång tid att från knästående på golvet lägga sig ner på rygg!) Min mest rutinerade BM lugnade mig dock med att det är väldigt ovanligt och att hon varit med om EN äkta dystoci under hela sin karriär!

    I programmet på TV sög de nere i lungorna! I vanliga fall suger de ju både näsa och svalg, men i det här fallet även nere i lungorna.
    Dock har jag aldrig varit med om att de sugit alls i Sverige, varken med eller utan mekonium i vattnet...
    Var dig själv, det finns redan så många andra!

  26. 13
    Jo... jag vet att man ska höja rumpan för att lösa en skulderdystoci, men alla nackdelar med att föda på rygg då? Dystoci är ju ändå väldigt ovanligt, och många föder stora barn utan problem! Ska alla de föda på rygg för att nån procent kan fastna? Tycker jag verkar vara att börja i fel ände liksom...

    Att barnets syreförsörjnign blir sämre av ryggläget, att bäckenmåtten blir mindre, att det stora barnet tvingas födas i uppförsbacke osv osv.

    Jag har själv fött två stora barn knästående (hemma) och min BM'or har varit helt med på det! Hade något inträffat hade det ju givetvis varit ryggläge med höjd rumpa som gällt (och det tar ju inte lång tid att från knästående på golvet lägga sig ner på rygg!) Min mest rutinerade BM lugnade mig dock med att det är väldigt ovanligt och att hon varit med om EN äkta dystoci under hela sin karriär!

    I programmet på TV sög de nere i lungorna! I vanliga fall suger de ju både näsa och svalg, men i det här fallet även nere i lungorna.
    Dock har jag aldrig varit med om att de sugit alls i Sverige, varken med eller utan mekonium i vattnet...
  27. Humlelina
    #14

    Obekvämt???

    Vem har påstått något om obekväma ställningar? För mig handlar det om ställningar som jag inte klarar av på grund av smärta. Alla kan tex inte stå upp under förlossningen. Jag hade såna smärtsamma värkar att jag inte klarade av att stå upp under förlossningen så det handlade knappast om att något var obekvämt.

    Och ja, jag personligen väljer att föda i en ställning som jag känner är bra. Bara för att man väntas föda ett stort barn betyder ju inte det att det måste fastna på vägen ut. Hur många barn har inte fastnat även då mamman använt sig av en annan ställning.

    Det jag reagerar mot i Venus inlägg är att det låter som om ryggläge ALLTID skulle vara dåligt men så behöver det faktiskt inte vara.
  28. 14
    Obekvämt??? Vem har påstått något om obekväma ställningar? För mig handlar det om ställningar som jag inte klarar av på grund av smärta. Alla kan tex inte stå upp under förlossningen. Jag hade såna smärtsamma värkar att jag inte klarade av att stå upp under förlossningen så det handlade knappast om att något var obekvämt.

    Och ja, jag personligen väljer att föda i en ställning som jag känner är bra. Bara för att man väntas föda ett stort barn betyder ju inte det att det måste fastna på vägen ut. Hur många barn har inte fastnat även då mamman använt sig av en annan ställning.

    Det jag reagerar mot i Venus inlägg är att det låter som om ryggläge ALLTID skulle vara dåligt men så behöver det faktiskt inte vara.
  29. Medlem sedan
    Feb 2000
    #15

    Men...

    jag fattar ändå inte riktigt... om man föder utan tung bedövning, är risken för stora skador verkligen större i huksittande/på knä än i gynläge då?

    Mina två stora är födda knästående, utan några bristningar alls! De kom på 3 resp 2 krystvärkar,s å det gick ju fort med... Men är man utan bedövning är det ju betydligt lättare att vet ahur mycket man kan ta i för att inte brista...

    Jag ser fortfarande stora fördelar med en upprät ställning! Och tror att det är så vi är menade att föda! Dock ställer ju bedövningarna till det rätt rejält för oss...
    Var dig själv, det finns redan så många andra!

  30. 15
    Men... jag fattar ändå inte riktigt... om man föder utan tung bedövning, är risken för stora skador verkligen större i huksittande/på knä än i gynläge då?

    Mina två stora är födda knästående, utan några bristningar alls! De kom på 3 resp 2 krystvärkar,s å det gick ju fort med... Men är man utan bedövning är det ju betydligt lättare att vet ahur mycket man kan ta i för att inte brista...

    Jag ser fortfarande stora fördelar med en upprät ställning! Och tror att det är så vi är menade att föda! Dock ställer ju bedövningarna till det rätt rejält för oss...
  31. Medlem sedan
    Feb 2000
    #16

    Tack...

    för klokt svar!

    Vi verkar vara på precis samma linje, och det är skönt att läsa tycker jag!
    Var dig själv, det finns redan så många andra!

  32. 16
    Tack... för klokt svar!

    Vi verkar vara på precis samma linje, och det är skönt att läsa tycker jag!
  33. Medlem sedan
    Aug 2006
    #17
    Fast det har ju med ork att göra också. Själv krystade jag aktivt i nästan 2h innan min dotter kom och då i många olika stående ställningar. Men till slut så blev det ryggläge för jag orkade inget annat. Så det finns många aspekter på vilken ställning man väljer.

    Och bekvämt är det väl knappast, men om man är så slut att man nästan svimmar så väljer man nog ryggläge trots allt.

    Sen är det ju inte säkert att man vet att man får ett stort barn innan det tittar ut, även om det kanske var så i detta fall.
  34. 17
    Fast det har ju med ork att göra också. Själv krystade jag aktivt i nästan 2h innan min dotter kom och då i många olika stående ställningar. Men till slut så blev det ryggläge för jag orkade inget annat. Så det finns många aspekter på vilken ställning man väljer.

    Och bekvämt är det väl knappast, men om man är så slut att man nästan svimmar så väljer man nog ryggläge trots allt.

    Sen är det ju inte säkert att man vet att man får ett stort barn innan det tittar ut, även om det kanske var så i detta fall.
  35. Medlem sedan
    Feb 2000
    #18

    Jag...

    har ALDRIG påstått att ryggläge alltid är dåligt!

    Däremot är påtvingat ryggläge inte så bra eftersom ryggläge KAN ha en del biverkningar, och därför ifrågasätter jag vårdens förkärlek för den... Visst förstår jag oxå att det kan finnas fördelar med ryggläge, och att det ibland kan vara en nödvändig ställning. Men att som i USA låta alla föda på rygg måste ha sina klara nackdelar, om inte annat i arbetsinsats från mammorna!
    Var dig själv, det finns redan så många andra!

  36. 18
    Jag... har ALDRIG påstått att ryggläge alltid är dåligt!

    Däremot är påtvingat ryggläge inte så bra eftersom ryggläge KAN ha en del biverkningar, och därför ifrågasätter jag vårdens förkärlek för den... Visst förstår jag oxå att det kan finnas fördelar med ryggläge, och att det ibland kan vara en nödvändig ställning. Men att som i USA låta alla föda på rygg måste ha sina klara nackdelar, om inte annat i arbetsinsats från mammorna!
  37. En Barnmorska till
    #19
    Intressant och låter logiskt. Och jag kan nog ge både Sterna och Venus varsina poänger efdtersom det de säger låter väldigt rimligt och "rätt". men varför får man då som bmstud lära sig att vid ett förväntat stort barn ska mamman inta riskposition dvs ryggläg och ha högt under bäckenet (som någon mer skrev härinne) Det känns nästan som man VÄNTAR sig att det ska haka upp sig och intar högsta beredskap. Detta var jag med om under min utbildning och den mamman hade ingen EDA utan använde lustgas och profylaxandning.
    Jag jobbar inom komplicerad eftervård och ser många sfinkterskador, djupa vaginalbristningar m.m. Nån gång kanske jag vill till förlossningen men just nu känns det som om jag har svårt att koppla ihop det naturliga med "ständig riskberedskap" och teknologi även om teknologin absolut är bra att ha, men ändå...
    Det är därför roligt att läsa härinne och höra Venus och andra mammor som t.ex fött hemma, det ger en liten parallell till det medicinska tycker jag.
    Men svara gärna på min fråga.
  38. 19
    Intressant och låter logiskt. Och jag kan nog ge både Sterna och Venus varsina poänger efdtersom det de säger låter väldigt rimligt och "rätt". men varför får man då som bmstud lära sig att vid ett förväntat stort barn ska mamman inta riskposition dvs ryggläg och ha högt under bäckenet (som någon mer skrev härinne) Det känns nästan som man VÄNTAR sig att det ska haka upp sig och intar högsta beredskap. Detta var jag med om under min utbildning och den mamman hade ingen EDA utan använde lustgas och profylaxandning.
    Jag jobbar inom komplicerad eftervård och ser många sfinkterskador, djupa vaginalbristningar m.m. Nån gång kanske jag vill till förlossningen men just nu känns det som om jag har svårt att koppla ihop det naturliga med "ständig riskberedskap" och teknologi även om teknologin absolut är bra att ha, men ändå...
    Det är därför roligt att läsa härinne och höra Venus och andra mammor som t.ex fött hemma, det ger en liten parallell till det medicinska tycker jag.
    Men svara gärna på min fråga.
  39. Medlem sedan
    Jul 2004
    #20
    Reagerade också på det!

    Min dotter föddes på 4,6 kg och det var inget konstigt alls. Alltså det var ingen som skrämde upp mig innan med en massa extraläkare och op-sal. Tur det då jag redan var ganska rädd. Såg också att de hade en extraläkare i rummet ifall att hon skulle blöda mycket. Låter helt sjukt.

    Det kan ju vara så att amerikanska sjukhus är mer rädda för stämningar och dylikt. Det är den enda förklaringen som jag kommer på. För i ett land med deras BMI så borde stora barn vara ganska vanligt.

    Jag födde på rygg med lite hjälp sugklockavid sista krystningen. Förlossningsläkare och barnläkare var med sista timmen pga av att jag var trött. Apg blev 9-10-10.

    Största skillnaden mot normalstora barn var att jag hamnade på en annan bb-avd då hon behövde tillägg och något extra blodprov. Min jätte brevid de förtidigt födda Tyckte de andra barnen (och föräldrarna) såg lite rädda ut..
    Inget bajs i vattnet
  40. 20
    Reagerade också på det!

    Min dotter föddes på 4,6 kg och det var inget konstigt alls. Alltså det var ingen som skrämde upp mig innan med en massa extraläkare och op-sal. Tur det då jag redan var ganska rädd. Såg också att de hade en extraläkare i rummet ifall att hon skulle blöda mycket. Låter helt sjukt.

    Det kan ju vara så att amerikanska sjukhus är mer rädda för stämningar och dylikt. Det är den enda förklaringen som jag kommer på. För i ett land med deras BMI så borde stora barn vara ganska vanligt.

    Jag födde på rygg med lite hjälp sugklockavid sista krystningen. Förlossningsläkare och barnläkare var med sista timmen pga av att jag var trött. Apg blev 9-10-10.

    Största skillnaden mot normalstora barn var att jag hamnade på en annan bb-avd då hon behövde tillägg och något extra blodprov. Min jätte brevid de förtidigt födda Tyckte de andra barnen (och föräldrarna) såg lite rädda ut..
    Inget bajs i vattnet
Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista

Liknande trådar

  1. På förlossningskliniken
    By cilia m june & lisa in forum Ordet är fritt
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2008-09-20, 18:18
  2. Förlossningskliniken-TV
    By Älvan in forum _0806 Junibarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-12-30, 20:14
  3. Förlossningskliniken igår?!
    By Venus in forum Ordet är fritt
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2007-10-04, 12:40
  4. Förlossningskliniken igår?
    By Venus in forum _0607 Julibarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-04-06, 08:56
  5. Förlossningskliniken
    By Anneli m Uno in forum _0605 Majbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-02-22, 11:13
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar