Tycker ni likadant?
Pappasnack
  1. Kvinna o mamma
    #1

    Tycker ni likadant?

    Enligt punkt 4 får man ställa följdfrågor på svar som andra fått. Då undrar jag: Hur många av er män är det som har samma inställning som en person härinne har ? Dvs som anser att ett påtvingat faderskap är att jämställa med våldtäkt?

    Jag mår illa av att ha läst vissa åsikter här. Hoppas verkligen inte att ni är flera "män" som har samma inställning.

    Bara att ens göra den jämförelsen är sjukt.
  2. 1
    Tycker ni likadant? Enligt punkt 4 får man ställa följdfrågor på svar som andra fått. Då undrar jag: Hur många av er män är det som har samma inställning som en person härinne har ? Dvs som anser att ett påtvingat faderskap är att jämställa med våldtäkt?

    Jag mår illa av att ha läst vissa åsikter här. Hoppas verkligen inte att ni är flera "män" som har samma inställning.

    Bara att ens göra den jämförelsen är sjukt.
  3. Medlem sedan
    Jan 2003
    #2
    Jag avstår helst eftersom våldtäkt är ett väldigt laddat ord..


    Däremot skulle jag utan tvekan kalla det ett övergrepp.
  4. 2
    Jag avstår helst eftersom våldtäkt är ett väldigt laddat ord..


    Däremot skulle jag utan tvekan kalla det ett övergrepp.
  5. Medlem sedan
    Jan 2006
    #3
    Våldtäkt är våldtäkt.

    Att lura en annan människa till att bli förälder är ett annat slags overgrepp och jag tycker att det ligger väldigt högt upp i "nackskott" kategorin.
  6. 3
    Våldtäkt är våldtäkt.

    Att lura en annan människa till att bli förälder är ett annat slags overgrepp och jag tycker att det ligger väldigt högt upp i "nackskott" kategorin.
  7. Medlem sedan
    May 1999
    #4
    Jag har aldrig sett det som jämställbart.
  8. 4
    Jag har aldrig sett det som jämställbart.
  9. Medlem sedan
    Sep 2001
    #5
    Ojämförbart tycker jag.

    Och så tycker jag verkligen inte det var fråga om "påtvingat faderskap" heller i den aktuella frågan. Det var fråga om en man som inte vill ta sitt ansvar.
    Problemet med ekorrhjulet är att även om man lyckas springa fortare än alla andra, så är man fortfarande bara en ekorre.
  10. 5
    Ojämförbart tycker jag.

    Och så tycker jag verkligen inte det var fråga om "påtvingat faderskap" heller i den aktuella frågan. Det var fråga om en man som inte vill ta sitt ansvar.
  11. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #6

    Syftet med det här snacket...

    ...är ju just att ge en manlig synvinkel på saker och ting. Det går inte att komma ifrån att abortlagstiftningen ger kvinnan den totala makten över fertiliteten. Om hon, vid en oplanerad graviditet, upptäcker att hon inte vill bli mor har hon alltid alternativet att begära abort. Mannen har inga rättigheter alls. Att han då kan bli upprörd över att bli pappa fast han inte vill det borde inte vara så svårt att inse.

    En form av övergrepp, ja.
    Jämställt med en våldtäkt, nej.
    En bra jämförelse för att kvinnor skall kunna förstå något av hur en man kan uppleva saker: Ja, det måste jag nog säga. Reaktionen visar det i sig på något sätt; i och med att du blir så upprörd har du tagit första steget mot att förstå hur en man kan uppleva situationen. Hoppas jag.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  12. 6
    Syftet med det här snacket... ...är ju just att ge en manlig synvinkel på saker och ting. Det går inte att komma ifrån att abortlagstiftningen ger kvinnan den totala makten över fertiliteten. Om hon, vid en oplanerad graviditet, upptäcker att hon inte vill bli mor har hon alltid alternativet att begära abort. Mannen har inga rättigheter alls. Att han då kan bli upprörd över att bli pappa fast han inte vill det borde inte vara så svårt att inse.

    En form av övergrepp, ja.
    Jämställt med en våldtäkt, nej.
    En bra jämförelse för att kvinnor skall kunna förstå något av hur en man kan uppleva saker: Ja, det måste jag nog säga. Reaktionen visar det i sig på något sätt; i och med att du blir så upprörd har du tagit första steget mot att förstå hur en man kan uppleva situationen. Hoppas jag.
  13. Medlem sedan
    May 2004
    #7

    Att göra den..

    jämförelsen tycker jag inte är sjukt. Tycker också det är en bra jämförelse för att få kvinnor att fatta ur vilket perspektiv män ser det + att det många gånger inte bara är så att det "tar några månader innan det går över och sen är mannen jätteglad över graviditeten" som någon uttryckte det.

    Men visst - med handen på hjärtat så är det inte riktig våldtäkt precis men det är ett grovt övergrepp.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  14. 7
    Att göra den.. jämförelsen tycker jag inte är sjukt. Tycker också det är en bra jämförelse för att få kvinnor att fatta ur vilket perspektiv män ser det + att det många gånger inte bara är så att det "tar några månader innan det går över och sen är mannen jätteglad över graviditeten" som någon uttryckte det.

    Men visst - med handen på hjärtat så är det inte riktig våldtäkt precis men det är ett grovt övergrepp.
  15. Medlem sedan
    Dec 2005
    #8
    En person? Det är OK om du skriver Heihachi. Tråkigt att min åsikt gör dig illamående, men det är inte underligt - frågan väcker starka känslor hos mig också, och inte alla är av konstruktiv och resonerande art. Jag klassar mig däremot inte som sjuk p g a det.

    "Att jämställa" är en bra formulering - implicerar att det finns en del kvar att göra innan de är ekvivalenta. Inte ens i mitt huvud är det precis samma sak - men det är lika _illa_ (eller värre).

    Våldtäkt är våldtäkt (vad nu det betyder; inte ens lagvrängarna verkar vara säkra, tyvärr) och Våldsfaderskap är något helt annat; jag kan gå med på det utan problem. Men, som sagt, graden av kränkning, och övergreppets allvarlighet, är lika eller om möjligt ännu värre/större.

    Om jag lite mer konstruktivt försöker rota i argumenten FÖR att det är OK att den ena föräldern-in-spe säger "Kör!" och den andra säger "Stopp!", och det därför blir ett barn (eller fler!) satt till världen, kan det se ut såhär:

    1) Det är olagligt med abort.
    - Det verkar ju fungera mycker bra i länder där lagen finns, eller?

    2) Livet är heligt; eller åtminstone människoliv.
    - Det finns inte en organism på planeten som inte lever på andras liv och död. Om man stipulerar att bara människans liv är heligt har vi en annan sits - en där män kan tvinga kvinnor att genomföra oönskade graviditeter; det verkar i mina ögon heller inte bra.

    3) Mannen får skylla sig själv, han visste att det kunde bli barn när han satte in den.
    - Argumentet är barnsligt (sic!); som jag sade nedan, i vilka andra situationer i livet där vi har en praktiskt möjlighet att ändra ett livsavgörande beslut på laglig väg, nöjer vi oss med motivationen "Men du sa ju 'ja' förut!" som förklaring till att vi blir utsatta för övergrepp, kränkta och belagda med en livslång belastning? Tänk: "Du _sa_ ju att du älskade mig, och lovade mig evig trohet, men nu *ändrar* du dig? Det _får_ du inte - jag *tvingar* dig att älska mig och vara gift med mig! Dessutom skall vi ha sex minst två gånger i veckan." Det verkar inte så bra det heller, tycker jag - tur att vi inte har det så, längre.

    Till det senaste stycket skulle jag också vilja lägga en fråga, nämligen - Hur ser det kontrakt ut, som jag skall tvinga kvinnan skriva på, innan vi har sex? Det där, där det står att hon går med på att göra de sexuella övningarna X, Y och Z, men inte A, O och U; vidare, att om det eventuellt börjar spira liv, så skall det tas avslutas innan det gått för långt. Är alltså den åsikt en del verkar försäkta här, att i exakt samma ögonblick jag har samlag med en kvinna, så avhändar jag mig rätt att ha en åsikt om vad som sker med min egen arvsmassa?
    Jag gissar att det inte skulle bli så mycket nuppat i landet, då, om sådana kontrakt skulle behövas dagligen.

    Strategin verkar vara glasklar : jag startar ett bioteknikbolag med en monstruös rättsavdelning, där jag (likt andra bolag) erbjuder att ta patent på arvsmassa (DNA/RNA-sekvenser). Om någon använder min arvsmassa mot min vilja, stämmer jag dem in i stenåldern. Funkar inte det, skaffar jag en "Extralegal Department" som driver in... skulder... på andra sätt.

    Nej, vänta, det där har vi ju prövat på medeltiden! Det var inte bra då heller.

    4) Skulle det vara OK att ensidigt kunna avsäga sig faderskap, då? Helt, fullständigt och legalt bindande tills helvetet fryser?
    - Det verkar drastiskt, och skulle förmodligen missbrukas.


    I mina ögon verkar sammanfattning av argumentationen för kvinnans rätt i frågan vara att "Det skulle mannen ha tänkt på innan"; ett argument som verkar mycket mycket svagt för mig, i sammanhanget. Om man drar det till sin spets i samhället i övrigt/stort, skulle det innebära en återgång till sakers tillstånd såsom de var för många hundra år sedan.

    Det vill vi inte.
  16. 8
    En person? Det är OK om du skriver Heihachi. Tråkigt att min åsikt gör dig illamående, men det är inte underligt - frågan väcker starka känslor hos mig också, och inte alla är av konstruktiv och resonerande art. Jag klassar mig däremot inte som sjuk p g a det.

    "Att jämställa" är en bra formulering - implicerar att det finns en del kvar att göra innan de är ekvivalenta. Inte ens i mitt huvud är det precis samma sak - men det är lika _illa_ (eller värre).

    Våldtäkt är våldtäkt (vad nu det betyder; inte ens lagvrängarna verkar vara säkra, tyvärr) och Våldsfaderskap är något helt annat; jag kan gå med på det utan problem. Men, som sagt, graden av kränkning, och övergreppets allvarlighet, är lika eller om möjligt ännu värre/större.

    Om jag lite mer konstruktivt försöker rota i argumenten FÖR att det är OK att den ena föräldern-in-spe säger "Kör!" och den andra säger "Stopp!", och det därför blir ett barn (eller fler!) satt till världen, kan det se ut såhär:

    1) Det är olagligt med abort.
    - Det verkar ju fungera mycker bra i länder där lagen finns, eller?

    2) Livet är heligt; eller åtminstone människoliv.
    - Det finns inte en organism på planeten som inte lever på andras liv och död. Om man stipulerar att bara människans liv är heligt har vi en annan sits - en där män kan tvinga kvinnor att genomföra oönskade graviditeter; det verkar i mina ögon heller inte bra.

    3) Mannen får skylla sig själv, han visste att det kunde bli barn när han satte in den.
    - Argumentet är barnsligt (sic!); som jag sade nedan, i vilka andra situationer i livet där vi har en praktiskt möjlighet att ändra ett livsavgörande beslut på laglig väg, nöjer vi oss med motivationen "Men du sa ju 'ja' förut!" som förklaring till att vi blir utsatta för övergrepp, kränkta och belagda med en livslång belastning? Tänk: "Du _sa_ ju att du älskade mig, och lovade mig evig trohet, men nu *ändrar* du dig? Det _får_ du inte - jag *tvingar* dig att älska mig och vara gift med mig! Dessutom skall vi ha sex minst två gånger i veckan." Det verkar inte så bra det heller, tycker jag - tur att vi inte har det så, längre.

    Till det senaste stycket skulle jag också vilja lägga en fråga, nämligen - Hur ser det kontrakt ut, som jag skall tvinga kvinnan skriva på, innan vi har sex? Det där, där det står att hon går med på att göra de sexuella övningarna X, Y och Z, men inte A, O och U; vidare, att om det eventuellt börjar spira liv, så skall det tas avslutas innan det gått för långt. Är alltså den åsikt en del verkar försäkta här, att i exakt samma ögonblick jag har samlag med en kvinna, så avhändar jag mig rätt att ha en åsikt om vad som sker med min egen arvsmassa?
    Jag gissar att det inte skulle bli så mycket nuppat i landet, då, om sådana kontrakt skulle behövas dagligen.

    Strategin verkar vara glasklar : jag startar ett bioteknikbolag med en monstruös rättsavdelning, där jag (likt andra bolag) erbjuder att ta patent på arvsmassa (DNA/RNA-sekvenser). Om någon använder min arvsmassa mot min vilja, stämmer jag dem in i stenåldern. Funkar inte det, skaffar jag en "Extralegal Department" som driver in... skulder... på andra sätt.

    Nej, vänta, det där har vi ju prövat på medeltiden! Det var inte bra då heller.

    4) Skulle det vara OK att ensidigt kunna avsäga sig faderskap, då? Helt, fullständigt och legalt bindande tills helvetet fryser?
    - Det verkar drastiskt, och skulle förmodligen missbrukas.


    I mina ögon verkar sammanfattning av argumentationen för kvinnans rätt i frågan vara att "Det skulle mannen ha tänkt på innan"; ett argument som verkar mycket mycket svagt för mig, i sammanhanget. Om man drar det till sin spets i samhället i övrigt/stort, skulle det innebära en återgång till sakers tillstånd såsom de var för många hundra år sedan.

    Det vill vi inte.
  17. Medlem sedan
    Dec 2005
    #9
    Med tanke på hur mycket trafik mina inlägg understundom genererar, borde jag förmodligen göra lite reklam för den där bloggen jag äntligen startat - tänk vilka annonsinkomster jag skulle kunna få!

    Men nej. På något sätt känns det som om de inlägg jag gjort här på AFF genom åren på något sätt ändå tillhör AFF - de äger sajten, de driver den, de försöker förbättra den. Alla vi som skriver är inte ägare av det vi skriver, det tillfaller omedelbart AFF. De kan göra som de vill med texterna. De kan ge ut en bästsäljande samlingsbok om det vi skriver, de kan dra statistik ur sina loggar och korrelera inläggens läsbarhet med Geo-IP och sälja dessa till demografistudier, de kan tjäna miljoner. De kan till och med gå in och ta över mitt nick, skriva vidare under avlagda "gamla" nick med tydlig profil, sådana inlägg de vet kommer generera debatt (alltså: trafik) - och d ekan tjäna miljoner på det. Det är helt superfintOK - det är ju AFFs texter och tankat så fort jag tryckt på Submit.


    ;-D


    { Jag ber om ursäkt om mina försök till ironi inte är tydliga - det här var ett sådant. }
  18. 9
    Med tanke på hur mycket trafik mina inlägg understundom genererar, borde jag förmodligen göra lite reklam för den där bloggen jag äntligen startat - tänk vilka annonsinkomster jag skulle kunna få!

    Men nej. På något sätt känns det som om de inlägg jag gjort här på AFF genom åren på något sätt ändå tillhör AFF - de äger sajten, de driver den, de försöker förbättra den. Alla vi som skriver är inte ägare av det vi skriver, det tillfaller omedelbart AFF. De kan göra som de vill med texterna. De kan ge ut en bästsäljande samlingsbok om det vi skriver, de kan dra statistik ur sina loggar och korrelera inläggens läsbarhet med Geo-IP och sälja dessa till demografistudier, de kan tjäna miljoner. De kan till och med gå in och ta över mitt nick, skriva vidare under avlagda "gamla" nick med tydlig profil, sådana inlägg de vet kommer generera debatt (alltså: trafik) - och d ekan tjäna miljoner på det. Det är helt superfintOK - det är ju AFFs texter och tankat så fort jag tryckt på Submit.


    ;-D


    { Jag ber om ursäkt om mina försök till ironi inte är tydliga - det här var ett sådant. }
  19. Medlem sedan
    Nov 2004
    #10

    Den var faktiskt riktigt rolig

    Hmm, undrar om vi kan varumärkesskydda våra nic och hävda att dessa är inarbetade varumärken??

    Det övriga inlägget är synnerligen provocerande, och jag förstår att en och annan kvinna reagerar negativt, men det är Ditt sätt att utrycka Dig på, och detta MÅSTE respekteras av SAMTLIGA parter, precis som Du respekterar andras åsikter ( Och efter vad jag har sett så gör Du det vilket är bra)
    Pataplof!!!
    När vargar parar sig så är det för alltid!!!
    Hellre en pandabjörn än en gummibjörn!!!
    I'am like the tin man trying to find a heart. Can anyboby help me?
  20. 10
    Den var faktiskt riktigt rolig Hmm, undrar om vi kan varumärkesskydda våra nic och hävda att dessa är inarbetade varumärken??

    Det övriga inlägget är synnerligen provocerande, och jag förstår att en och annan kvinna reagerar negativt, men det är Ditt sätt att utrycka Dig på, och detta MÅSTE respekteras av SAMTLIGA parter, precis som Du respekterar andras åsikter ( Och efter vad jag har sett så gör Du det vilket är bra)
  21. Medlem sedan
    Sep 2001
    #11
    Jag tycker dina argument stöder sig på att en abort inte skulle vara mer än ett litet relativt ofarligt ingrepp, nästan som en p-metod. Medicinskt
    Problemet med ekorrhjulet är att även om man lyckas springa fortare än alla andra, så är man fortfarande bara en ekorre.
  22. 11
    Jag tycker dina argument stöder sig på att en abort inte skulle vara mer än ett litet relativt ofarligt ingrepp, nästan som en p-metod. Medicinskt
  23. Medlem sedan
    Sep 2001
    #12
    ... blev på hälft.

    Medicinskt är det säkert så, men jag tror inte man ska underskatta de känslomässiga aspekterna. Är det alltid, eller ens i medeltal, en värre livslång belastning för en man att oplanerat bli pappa än för en kvinna att bli tvingad att göra abort?
    Problemet med ekorrhjulet är att även om man lyckas springa fortare än alla andra, så är man fortfarande bara en ekorre.
  24. 12
    ... blev på hälft.

    Medicinskt är det säkert så, men jag tror inte man ska underskatta de känslomässiga aspekterna. Är det alltid, eller ens i medeltal, en värre livslång belastning för en man att oplanerat bli pappa än för en kvinna att bli tvingad att göra abort?
  25. Medlem sedan
    Nov 2004
    #13

    Ett av problemen....

    som jag ser det (rätta mig gärna om jag har fel) är att en del av dem som skriver frågor här inte alltid blir helt nöjda med de svar de får. Återigen, det är det manliga synsättet vi talar om så efterlyses, och då gäller det att den som frågar kan hantera att de svar som erhålles inte alltid är dem som de önskar

    Återigen, vi har problemet manligt/kvinnligt dvs vi är olika (tack gode gud för detta) och vi har olika sätt att kommunicera på...

    jag håller med henne om att Heihachi kanske kunde ha uttrycket sig på annat sätt men med Dig Christopher om att det var en bra jämförelse eftersom det är ett sätt att förtydliga saker på...

    Attans besvärligt detta, och jag känner mig en smula begränsad i mitt svarande också.
    Pataplof!!!
    När vargar parar sig så är det för alltid!!!
    Hellre en pandabjörn än en gummibjörn!!!
    I'am like the tin man trying to find a heart. Can anyboby help me?
  26. 13
    Ett av problemen.... som jag ser det (rätta mig gärna om jag har fel) är att en del av dem som skriver frågor här inte alltid blir helt nöjda med de svar de får. Återigen, det är det manliga synsättet vi talar om så efterlyses, och då gäller det att den som frågar kan hantera att de svar som erhålles inte alltid är dem som de önskar

    Återigen, vi har problemet manligt/kvinnligt dvs vi är olika (tack gode gud för detta) och vi har olika sätt att kommunicera på...

    jag håller med henne om att Heihachi kanske kunde ha uttrycket sig på annat sätt men med Dig Christopher om att det var en bra jämförelse eftersom det är ett sätt att förtydliga saker på...

    Attans besvärligt detta, och jag känner mig en smula begränsad i mitt svarande också.
  27. Medlem sedan
    Nov 2004
    #14

    Vänd på det....

    också, jag misstänker att det finns mer än en av oss här inne som har haft en relation där det slutat med en abort TROTS att mannen velat ha kvar det. Jag har varit med om det, och det tog mig flera år att bearbeta denna händelse, så visst är en abort psykiskt påfrestande den med, det är inte en enkel metod...

    usch, nu börjar jag bli trött, svamlar en del märker jag
    Pataplof!!!
    När vargar parar sig så är det för alltid!!!
    Hellre en pandabjörn än en gummibjörn!!!
    I'am like the tin man trying to find a heart. Can anyboby help me?
  28. 14
    Vänd på det.... också, jag misstänker att det finns mer än en av oss här inne som har haft en relation där det slutat med en abort TROTS att mannen velat ha kvar det. Jag har varit med om det, och det tog mig flera år att bearbeta denna händelse, så visst är en abort psykiskt påfrestande den med, det är inte en enkel metod...

    usch, nu börjar jag bli trött, svamlar en del märker jag
  29. Medlem sedan
    Sep 2006
    #15
    Hur svårt kan det vara? Nu gjorde du det igen..! Du inleder med en fråga, och sedan kommer det du ville ha sagt. F-n va trött jag blir...
  30. 15
    Hur svårt kan det vara? Nu gjorde du det igen..! Du inleder med en fråga, och sedan kommer det du ville ha sagt. F-n va trött jag blir...
  31. Kvinna o mamma
    #16
    Tack, underbara människa.. trevligt svarar du alltid också, nej,jag skojar inte. Jag har stoor respekt för dig ska du veta. Har alltid gillat det du skriver..
  32. 16
    Tack, underbara människa.. trevligt svarar du alltid också, nej,jag skojar inte. Jag har stoor respekt för dig ska du veta. Har alltid gillat det du skriver..
  33. Kvinna o mamma
    #17
    Och du svarar som alltid- kallt och inte det minsta respektfullt.
  34. 17
    Och du svarar som alltid- kallt och inte det minsta respektfullt.
  35. Kvinna o mamma
    #18
    Exakt!! Tack.
  36. 18
    Exakt!! Tack.
  37. Kvinna o mamma
    #19
    Bra jämförelse?? Men herregud, ska man skratta eller gråta..
  38. 19
    Bra jämförelse?? Men herregud, ska man skratta eller gråta..
  39. Medlem sedan
    Nov 2004
    #20

    Du klev in här....

    Du ville ha MANLIGA åsikter och den MANLIGA synen på saker och ting, eller hur?
    Pataplof!!!
    När vargar parar sig så är det för alltid!!!
    Hellre en pandabjörn än en gummibjörn!!!
    I'am like the tin man trying to find a heart. Can anyboby help me?
  40. 20
    Du klev in här.... Du ville ha MANLIGA åsikter och den MANLIGA synen på saker och ting, eller hur?
Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Liknande trådar

  1. Har ni likadant
    By Naturell mor till 3 in forum _1110 Oktoberbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-04-14, 15:21
  2. Haha, det ser likadant ut här
    By ~ullebulle~ in forum Vikt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-01-11, 17:51
  3. Likadant här!!
    By klingan in forum _1001 Januaribarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-04-18, 17:49
  4. Nån som har det likadant??
    By svensson_ml in forum _0702 Februaribarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-09, 10:29
  5. Likadant...
    By Siv m. D&S in forum _0510 Oktoberbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-10-20, 13:25
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar