Sälja älgkött - Pris?
Arbete, ekonomi & juridik
  1. Medlem sedan
    Dec 2002
    #1

    Sälja älgkött - Pris?

    Jag kommer efter årets älgjakt att ha ca 20 kg älgkött att sälja men är osäker på vilket pris jag skall ta (säljer tii släkting). Det är troligtvis ca 8 kg malet kött och resten hela köttbitar. Själv betalar jag ca 25 kr kilot för köttet men det kostar ju också en del att jaga ex arrende avg, bensinpengar mm.
    Någon som kan tipsa mig?
  2. 1
    Sälja älgkött - Pris? Jag kommer efter årets älgjakt att ha ca 20 kg älgkött att sälja men är osäker på vilket pris jag skall ta (säljer tii släkting). Det är troligtvis ca 8 kg malet kött och resten hela köttbitar. Själv betalar jag ca 25 kr kilot för köttet men det kostar ju också en del att jaga ex arrende avg, bensinpengar mm.
    Någon som kan tipsa mig?
  3. Medlem sedan
    Jun 2007
    #2
    Om du sålde till mig skulle jag betala ca 50 kr/kg.
  4. 2
    Om du sålde till mig skulle jag betala ca 50 kr/kg.
  5. Medlem sedan
    Sep 2002
    #3

    Vill du vara snäll eller tjäna

    ..rejält på försäljningen så såg jag senast att älgköttet gick på ca 189kr/kg i vår ICA butik...
    Säljer du pga platsbrist i frys till vänner så är nog flera villiga att betala ca 50 kr/ kg, jag skulle köpa minst 10 kg av dig om du gav det priset=) Ähh jag tar alltihop jag=)
    För gud så goda grytor och vilka goda köttfärsbiffar, pitepaltar, köttfärssåser och köttbullar det skulle bli....
    Sluta leta det enda sättet att finna det du söker....
  6. 3
    Vill du vara snäll eller tjäna ..rejält på försäljningen så såg jag senast att älgköttet gick på ca 189kr/kg i vår ICA butik...
    Säljer du pga platsbrist i frys till vänner så är nog flera villiga att betala ca 50 kr/ kg, jag skulle köpa minst 10 kg av dig om du gav det priset=) Ähh jag tar alltihop jag=)
    För gud så goda grytor och vilka goda köttfärsbiffar, pitepaltar, köttfärssåser och köttbullar det skulle bli....
  7. Medlem sedan
    Jun 2007
    #4
    Om du betalar 50 då kan jag t.o.m. sträcka mig till 60 kr/kg - sälj till mig
  8. 4
    Om du betalar 50 då kan jag t.o.m. sträcka mig till 60 kr/kg - sälj till mig
  9. Anonymt inlägg
    #5
    25 kr/ kg skulle jag begära. Att ta betalt för själva jakten låter lite snålt, den som jagade hade ju ändå jagat även utan jaktbyte. Eller hur? Då känns det lite snålt att faktiskt tjäna pengar på köttet om du säljer pga platsbrist.

    Annars kan du ju behålla det tycker jag.
  10. 5
    25 kr/ kg skulle jag begära. Att ta betalt för själva jakten låter lite snålt, den som jagade hade ju ändå jagat även utan jaktbyte. Eller hur? Då känns det lite snålt att faktiskt tjäna pengar på köttet om du säljer pga platsbrist.

    Annars kan du ju behålla det tycker jag.
  11. Medlem sedan
    Dec 2002
    #6
    Att jag säljer beror inte på platsbrist, men att göra slut på 60-70 kg som det blir totalt är lite för mycket för vår familj...

    Sen bad jag ju faktiskt inte om argument för att behålla köttet (eller vad du nu vill säga med ditt inlägg?!...). Om jag nu vill försöka gå någorlunda jämt upp med allt vad jakten kostar så är det väl upp till mig och sen får ju den person som ev köper köttet välja att anta eller förkasta erbjudandet , eller hur?!
  12. 6
    Att jag säljer beror inte på platsbrist, men att göra slut på 60-70 kg som det blir totalt är lite för mycket för vår familj...

    Sen bad jag ju faktiskt inte om argument för att behålla köttet (eller vad du nu vill säga med ditt inlägg?!...). Om jag nu vill försöka gå någorlunda jämt upp med allt vad jakten kostar så är det väl upp till mig och sen får ju den person som ev köper köttet välja att anta eller förkasta erbjudandet , eller hur?!
  13. Medlem sedan
    Jun 2007
    #7

    Vi har tagit 50/kg när vi sålt

    då täcker det en mindre del av de extrakostnader man har. Ska man se krasst på det så är det troligen billigare att handla i affären än att jaga men maken håller inte riktigt med
    Bara måste...... allt....
  14. 7
    Vi har tagit 50/kg när vi sålt då täcker det en mindre del av de extrakostnader man har. Ska man se krasst på det så är det troligen billigare att handla i affären än att jaga men maken håller inte riktigt med
  15. Medlem sedan
    Jan 2004
    #8
    JAg har vid några tillfällen fått köpa älgkött av vänner och bekanta. 50 kr/kg gav jag. Tycker det är ett rimligt pris.
  16. 8
    JAg har vid några tillfällen fått köpa älgkött av vänner och bekanta. 50 kr/kg gav jag. Tycker det är ett rimligt pris.
  17. Medlem sedan
    Dec 2002
    #9
    Håller med dig, det är inte direkt någon vinst man gör när man räknar igenom alla omkostnader man har. Jag vill bara försöka jämna ut kostnaderna utan att för den skull ta ut något överpris för köttet.
    Det verkar som om de flesta är eniga om att 50 kr/kg är rimligt, så 50 kr får det bli!
  18. 9
    Håller med dig, det är inte direkt någon vinst man gör när man räknar igenom alla omkostnader man har. Jag vill bara försöka jämna ut kostnaderna utan att för den skull ta ut något överpris för köttet.
    Det verkar som om de flesta är eniga om att 50 kr/kg är rimligt, så 50 kr får det bli!
  19. Medlem sedan
    Aug 2005
    #10
    50 kr/kilot har vi betalat när vi köpt älgkött. Känns väldigt billigt om man jämför vad vi betalar för kött på ICA!
  20. 10
    50 kr/kilot har vi betalat när vi köpt älgkött. Känns väldigt billigt om man jämför vad vi betalar för kött på ICA!
  21. anonymt namn
    #11

    varför det?

    Vad jag vet är älgkött betydligt dyrare i affären så varför ska bara den bekante tjäna på det? Vill den inte ge mer än 25 kr / kg så tycker jag den kan vara utan!
  22. 11
    varför det? Vad jag vet är älgkött betydligt dyrare i affären så varför ska bara den bekante tjäna på det? Vill den inte ge mer än 25 kr / kg så tycker jag den kan vara utan!
  23. Medlem sedan
    Oct 2007
    #12
    Ta bara en titt ute i affärerna, vad dom tar för kilo proser. Det är rätt dyrt att så väl jaga som att köpa köttet i butik. Fast du kan nog inte lika mycket som affären. Men det är ju ett tips Såg härom dan att dom skulle ha 44:50 :- ( tror jag det var ) för 500 G älgfärs. Om jag inte missminner mig helt så brukar file´n väl ligga på typ 169:-/ kg eller nåt sånt.
    Som du sa... jakten är dyr , det är inte ammutionen som kostar , det är gevären å arrendena :-)

    Lycka till med försäljningen
  24. 12
    Ta bara en titt ute i affärerna, vad dom tar för kilo proser. Det är rätt dyrt att så väl jaga som att köpa köttet i butik. Fast du kan nog inte lika mycket som affären. Men det är ju ett tips Såg härom dan att dom skulle ha 44:50 :- ( tror jag det var ) för 500 G älgfärs. Om jag inte missminner mig helt så brukar file´n väl ligga på typ 169:-/ kg eller nåt sånt.
    Som du sa... jakten är dyr , det är inte ammutionen som kostar , det är gevären å arrendena :-)

    Lycka till med försäljningen

Liknande trådar

  1. Sälja UJ..Pris?????????
    By AnOnymis in forum Bebissnack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-01-08, 01:23
  2. Sälja en Dubbel-UJ. Pris?
    By AnOnyyymis in forum Bebissnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-01-16, 10:24
  3. Sälja Syskonsitty, pris?
    By lite anonym ;) in forum Bebissnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-11, 12:43
  4. Sälja UJ = Pris????
    By All hjälp önskas in forum Bebissnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-08-10, 17:15
  5. pris om jag ska sälja?
    By mathilda in forum Bebissnack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-01-29, 19:28
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar